• * * * Max Verstappen wereldkampioen 2024! * * *

redbull racing

Inverto Multiconnect Satelliet op z?n smalst

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
686
Punten
113
Leeftijd
59
bron totaaltv

Met meerdere LNB?s op ??n schotel kunnen we met een vaste antenne toch verschillende satellietposities ontvangen. Soms wordt dat dringen in het brandpunt, maar niet met het MultiConnect systeem van Inverto.

Om satellietposities die dicht bij elkaar liggen kunnen ontvangen, moeten LNB?s ook dicht op elkaar in het brandpunt van de schotel worden geplaatst. Soms stuiten we daarbij op problemen: de LNB?s passen simpelweg niet naast elkaar omdat ze te breed zijn. Bij de bekende Astra-posities op 19, 23 en 28 graden oost doet het probleem zich niet snel voor, maar wel bij satellieten die slechts op twee of drie graden van elkaar zijn gestationeerd. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Eurobird 9 (9 graden oost), Eutelsat W3A (7 graden oost) en Sirius (5 graden oost). De bekende Alps slimline LNB?s volstaan dan niet meer.

Wat kan het Inverto MultiConnect systeem?
Hier komt de nieuwe oplossing van Inverto om de hoek kijken: het Black MultiConnect systeem. De MultiConnect LNB?s ? overigens niet zwart, maar wit van kleur - hebben een opvallend smalle feedhorn en zijn alle kanten op te richten. De smalle LNB?s passen overal tussen en er is dus plaats voor vele op ??n schotel. Dankzij een universele beugel waarop de LNB?s bevestigd worden is het systeem op iedere schotel toepasbaar. Uiteraard hebben kijkers met een schotel als de Visiosat Bisat, Bigsat of Wavefrontier er het meeste voordeel van. Vaak worden daar acht of meer LNB?s op gemonteerd om zo een groot aantal satellieten tegelijk te ontvangen, zonder de schotel te hoeven draaien. Met het MultiConnect systeem zien we op een Bigsat zeker twaalf satellietposities: het is bijvoorbeeld mogelijk om de satellieten op 28, 23, 19, 16, 13, 9, 7 en 5 graden oost te ontvangen en dit verder aan te vullen met 1, 5, 8 en 12,5 graden west. Daarbij worden de beugels met de Inverto LNB?s op ??n of meerdere originele Visiosat-houders bevestigd. De LNB?s kunnen echter ook als aanvulling worden gebruikt op bestaande schotels waar al een aantal LNB?s op waren bevestigd. Men kan het systeem bijvoorbeeld op een grotere offset-schotel met ??n LNB plaatsen, en er dus een ?multisat?-systeem van maken.

Hoe werkt het Inverto MultiConnect systeem?

Het monteren van de LNB?s kost weinig tijd en moeite. Het design en de wendbaarheid zijn opmerkelijk. We verwijderen eerst het klepje van de achterkant van de LNB en monteren vervolgens de houdertjes via een speciale schroef en bijgeleverde inbussleutel aan de beugel. De beugel zelf bevestigen we met ??n van de LNB?s en een speciaal ringetje op de originele houder die al op de schotel zat. De LNB?s kunnen op de beugel dan naar alle kanten worden uitgericht: verticaal (dus omhoog in verband met de elevatie), horizontaal op de beugel, maar ook horizontaal in de houder zelf. Met het oog op de skew kan de LNB in de houder linksom of rechtsom gedraaid worden: dit is belangrijk om bij sommige satellieten een optimale signaalsterkte te krijgen. De bijgeleverde houder is vereist, maar bij de benodigde switches voor het schakelen van de LNB?s hoeft niet per se voor Inverto gekozen te worden. Tijdens het testen merkten we dat met het grootste gemak satellieten die slechts twee graden naast elkaar hangen kunnen worden ontvangen. Inverto vermeldt dat deze LNB?s - in diverse varianten met ??n of meer uitgangen verkrijgbaar - een ruisgetal van 0,2 decibel hebben. Ook bij regen bemerkten we geen ontvangstproblemen.

Conclusie
Dit LNB-systeem is voor de liefhebber een welkome oplossing voor het ontvangen van n?g meer zenders. Hoe meer LNB?s, hoe hoger het prijskaartje - ook doordat al deze LNB?s met DiSEqC-switches achter elkaar moeten worden aangesloten. Een vaste opstelling biedt echter diverse praktische voordelen boven een goedkopere draaibare installatie, zoals sneller zappen en schakelen tussen satellieten.

Uit verschillende hoeken hoor ik dat deze lnb's er eerder mee ophouden bij regen, maar dat de afstelmogelijkheden fenomenaal zijn.

Zal us een setje bestellen en kijken hoe ze in de praktijk voldoen bij regen

En, ben je al wat wijzer geworden?
Heb namelijk ook interesse in die dingen.

Zaterdag haal ik een stelletje op en dan us kijken schijnen wat last te hebben van regen ( punt is iets hol waardoor er regendruppel(s) in blijven "hangen" ) dat lijkt me niet onoverkomelijk.

Will let you know

Ik heb ze vanmiddag gestest en ze werken echt heel goed ik kan niet anders zeggen en ze passen echt op bijna elke schotel.

En inderdaad ze hebben nogal last van de regen ehhhhh ja ik heb ze getest met een kopje water er overheen te gooien.

Op de Nilesat met een 80 cm schotel zonder blokjes terwijl de zelfde schotel met een Smart lnb blokjes gaf het scheelde ongeveer 4db

De schotel had ik ingeregeld met een Satcatcher en een Trimax SM2500 met een oude Sab schotel op een camping statief.

De ontvanger was een Rebox RE-9000HD

Jammer dat Technodad net weg was toen ik er aan begon het kwam weer is op als kakken om dit te doen

Is er niet de mogelijkheid een (eventueel zelf gebouwd) paraplu'tje er overheen te zetten? Er bestaan immers lnb paraplu's. Misschien dat zoiets ook een oplossing is voor dit lnb systeem?

Ja dat zou eens te testen zijn echter de feed pijp van die lnb's zijn vrij lang ik ben zelf bang dat de ontvangst dan achteruit gaat.

En helaas vind ik dat de bevesteging van de lnb's beter zou mogen ze zijn erg fragiel.
Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Guardian.

Ik kan maar een ding zeggen top lnb's zondermeer zeker op de zwakkere satellieten zoals nilesat ed.

The Wizzard;204547 zei:
Ja dat zou eens te testen zijn echter de feed pijp van die lnb's zijn vrij lang ik ben zelf bang dat de ontvangst dan achteruit gaat.

En helaas vind ik dat de bevesteging van de lnb's beter zou mogen ze zijn erg fragiel.
Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Guardian.

Gewoon zelf parapluutjes inelkaar knutselen uit petflessen.
Dat materiaal mag geen invloed hebben op het signaal.
Erom omdenken dat je geen "afdakjes" maakt maw het water moet er wel af kunnen.

Ben net terug ( heb ze zelf opgehaald al helemaal uit Zeeland ( spelt) )

Dus komende week ff tijd zoeken om die dingen op de wave t55 te plaatsen.

bert had die toch is ooit zelf inelkaar geknudseld met mayonaise emmertjes,dus even contact met bert opnemen
gr frans

frweber;204615 zei:
bert had die toch is ooit zelf inelkaar geknudseld met mayonaise emmertjes,dus even contact met bert opnemen
gr frans

Pak een oude Azijn fles en snij ge gewenste vorm ( denk erom water moet erook af kunnen lopen) en dan ga ik per lnb 1tje maken.

@Jacob

Geloof nou niet die 0,1db beste zijn die.............................
pff ff naam vergeten kom erop terug ( flessie beerenburg leeggemaakt met spelt)

Ahhh heb um weer MTI Blue line metname voor de zwakkere sats

Dat met die 0.1db weet ik wel, ooit eens een hele dure lnb gekocht als experiment ben de naam helaas vergeten, ook zonder berenburg :).
Was een 0.2db lnb presteerde nog slechter als de goekoopste maximum.

Schiet me weer te binnen was inderdaad eentje van MTI zou de beste zijn, dus niet.

Ach laten we het gemakkelijk maken een 0,1db lnb? voor 10 euro..................................................................................................................................... NO WAY!!!!!

Koop dan iets waar ze het op alle fora over hebben de Inverto Black Ultra zou perfect werken op zwakke signalen ik denk dan aan Nilesat of de Amos satelliet.
De lock gaat beter melden de mensen, hier heb ik hem er ook op zitten maar ik zie weinig verschil met de MTI blue line.

Als je hem gebruikt voor de Astra's en Hotbird op een vaste schotel koop er maar eentje van 5 euro is toch geen enkel verschil te zien.
Maar je hebt een DM 8000 draaibaar zie ik.

Guardian;204606 zei:
Ben net terug ( heb ze zelf opgehaald al helemaal uit Zeeland ( spelt) ).

Nog 'n zak mosselen mee gekregen?

Ik heb hier lnb's liggen van HQ 0,3db die preseteren beter als de smarts en andere hard schreeuwende merken die zeggen dat ze 0,2 of nog lager zijn.
Het doosje ziet er niet uit gewoon karton kleur maar presteren echt heel goed.
Het gaat niet alleen om het ruisgetal maar ook om de gebruikte elektronica die in de lnb zit.

Bij de nieuwe inverto hebben ze naar meer dingen gekeken zowel de elektronica maar ook naar de focus ehhhh brandpunt van de lnb en dat hebben ze heel leuk gedaan.

..::Jacob::..;204625 zei:
gaat niet om die 0,1 maar om wat ie kan

Nou ze zitten erop:

Voor de test eerst maar us op Hotbird ( op enigma1 + 10% signaal ) us kijken wat er in het weekend gebeurd als het weer slechter wordt.

Overall die oplossing van 1 lnb in de midden vindt ik een slechtere, ik ga beide uiteinden als "vaste" gebruiken en ook als zodanig op die beugel.

Dan weet ik zeker dat de skew iig goed staat

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan