Is dit betrouwbaar? Goedkope HDD's en raid rebuild.

Waarom 'klooien' jullie met oude hdd's waarvan de betrouwbaarheids-datum is verstreken?
Wie is jullie? En wanneer precies is de betrouwbaarheidsdatum van een HDD verstreken? Ik neem aan dat je doelt op mijn backup-NAS (nu 2de backup-NAS) waar Hitachi datacenter schijven in zitten van 2010 en 2011? Er staat geen houdbaarheidsdatum op schijven en ik gebruik ook geen schijven die een issue geven in smart.

Behalve eentje. En die gebruik ik om te rommelen in de pc en af en toe stopt ie even maar verder gaat het goed. Daar komen alleen downloads op die er vrij snel weer af gaan en als die schijf de geest geeft ben ik niets kwijt wat ik erg zou vinden. Dus waarom 2 TB aan ruimte de kliko in kiepen als het nog redelijk goed bruikbaar is voor dat doel??

Voor alles waaraan ik ook maar een greintje belang hecht, ga ik er ook absoluut niet mee verder als smartctl aan geeft dat er een probleem zou zijn.

Dus je moet dat bewust bekijken en dan rijst de vraag iedere dag/wk/mnd ?
Het is wel verstandig daar met enige regelmaat eens naar te kijken. Een keer per paar maanden of zo.
Als het goed is zou je NAS je trouwens een mailtje moeten sturen als daar iets mee mis gaat.
Ik zou in elk geval wel controleren of de juiste notificatie opties ingesteld staan en even een test mailtje laten sturen.

Vraag me af hoeveel volgens SMART defecte schijven door gebruikers niet of nooit bekeken worden
Ongeveer eenzelfde aantal als dat je mensen op forums ziet die opeens hun NAS niet meer opgestart krijgen of andere tekenen van defecte schijf hebben en daar dan verbaast over zijn.
Bij een PC krijg je geloof ik een melding, weet het niet meer zeker.

heb net even naar aanleiding van het verhaal van @the matrix in mijn eigen systeem gekeken (je begint toch te twijfelen)
maar die van mij stuurt en een mail en maakt herrie mocht er iets fout gaan
behalve spannings uitval denk ik dan weer gelijk want dan kan ding niet mailen en geen herrie meer maken lol

maar die van mij stuurt en een mail
Ik had ooit ook dat email reporting in de Nas geactiveerd. Maar het bleek dat om een of andere reden het password van mijn email.Account niet goed was en ik kon die niet veranderen???? Vreemd.
Heb die verwijderd en opnieuw gemaakt en een test email ontvangen.

Dus nu krijg ik en warningsxen errors voortaan wel door.
@Black Tiger had weer eens bij het goede voorstel.👍

Wie is jullie? En wanneer precies is de betrouwbaarheidsdatum van een HDD verstreken? Ik neem aan dat je doelt op mijn backup-NAS (nu 2de backup-NAS) waar Hitachi datacenter schijven in zitten van 2010 en 2011?
Misschien komt het iets generaliserend over wat natuurlijk niet zo bedoeld was ;) maar ik lees in het topic zaken als besturingsprint vervangen en/of een applicatie erop loslaten om de disk weer aan gangbaar te krijgen maar bedenk me dat dat een ander topic was....maar bij mij gaat zo'n ding direct het grijze archief in tenzij het een schijf betreft die echt data bevat die ik niet kwijt wil maar juist om die reden heb ik een nas in RAID10 staan in een Synology 423+ daar gaat eigenlijk alles heen, opname's, ik heb daar de kanalenlijsten en EPG data van alle receivers (een mount voor /etc/enigma2/ dus)op één plek staan zodat alle receivers over dezelfde instellingen en settings beschikken maar dat is wat off topic ;)

maar bedenk me dat dat een ander topic was....
Klopt. Het was ook de bedoeling om die schijf het grijze archief in te doen, echter omdat er nog data op stond die men wilde redden, kwamen dit soort voorstellen tevoorschijn. Het lag niet in de bedoeling die schijf nog te gebruiken nadien. Alleen data-rescue.

RAID10 is mij wat te veel, dan verlies je 2 schijven aan ruimte. Minder risico, dat wel, maar voor dat geval heb ik een backup-nas met oudere schijven die goed werkt en daar wordt wat ik echt moet bewaren ook nog eens naar toe gezet.
Dat is een keuze natuurlijk.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan