Je schijft met format een nieuwe index, je maakt de schijf niet echt leeg.
Daarom kun je dus wel degelijk je informatie terug vinden, maar misschien niet allemaal.
Voorwaarde is wel dat je niet iets op die schijf hebt gezet nadat de format heeft plaatsgevonden, want dan kan je dus de data wel overschreven hebben en is de kans dat je nog wat terug vind nihil.
Aangezien ik nog niet zo lang geleden ook een ongelukje had en een schijf om een of andere reden ineens eennhoop spul kwijt was, ben ik op zoek gegaan naar een tooltje dat mij zou kunnen helpen nog wat van de data te redden.
Dat is natuurlijk altijd te laat, zo'n tooltje moet je eigenlijk paraat hebben voor het geval je m es nodig hebt.
Na verschillende tooltjes geprobeerd te hebben, kwam ik uit bij
FreeUndelete Deze is gratis, en lijkt behoorlijk goed te werken.
Helaas had ik al teveel geprobeerd en was de data reddeloos verloren.
Maar met tests die ik op een andere schijf losliet, bleek dit proggie leuk te werken.
Installeer het proggie op een andere schijf, en laat m dan los op je doelschijf.
Idealerwijze kopieer je je gevonden bestanden (tijdelijk) naar een andere schijf, zodat je niet per ongeluk andere data op je schijf overschrijft.
Heb je alles eruit gehaald wat nog te redden was, dan kun je daarna de schijf weer volschrijven met de geredde data.
Ga er dus niet van uit dat je alles terug vind.
Oh ja.
Het kan geen fat32 aan, maar wel NTFS, en das toch al heel wat want meestal moet je voor NTFS betalen.
Suc7