is er na format c: nog wat terug te zoeken op de schijf?

F

format c:

Ja zou je denken dat zou ik wel moeten weten als format c:
laat ik dat nou net niet weten!!!

maar deze keer ben ik serius.:zwaai:

wie weet of er programma bestaat dat na een format c: toch nog kan lezen wat er de laatste keer op je harde schijf stond.

mijn dank is groot.

ik denk dat er geen proggie voor bestaat.

of ???????

Maar ik weet niet meer hoe dat programmatje heet. Ik heb het wel gehad, maar dat was alweer een paar jaar terug (stond op een flop)... weet ook niet of dat zou werken met de huidige schijfindelingen (dacht dat dat destijds alleen fat16 deed)

Kzal ff kijken voor je

Vroeger was dat onderdeel van MS-DOS de naam van het programma was Unformat.
Maar of dat ook met Fat32 werkt weet ik niet.
Er zijn zeker programma's voor te krijgen, doe maar een Unformat in google.

Je schijft met format een nieuwe index, je maakt de schijf niet echt leeg.
Daarom kun je dus wel degelijk je informatie terug vinden, maar misschien niet allemaal.
Voorwaarde is wel dat je niet iets op die schijf hebt gezet nadat de format heeft plaatsgevonden, want dan kan je dus de data wel overschreven hebben en is de kans dat je nog wat terug vind nihil.
Aangezien ik nog niet zo lang geleden ook een ongelukje had en een schijf om een of andere reden ineens eennhoop spul kwijt was, ben ik op zoek gegaan naar een tooltje dat mij zou kunnen helpen nog wat van de data te redden.
Dat is natuurlijk altijd te laat, zo'n tooltje moet je eigenlijk paraat hebben voor het geval je m es nodig hebt.
Na verschillende tooltjes geprobeerd te hebben, kwam ik uit bij FreeUndelete Deze is gratis, en lijkt behoorlijk goed te werken.
Helaas had ik al teveel geprobeerd en was de data reddeloos verloren.
Maar met tests die ik op een andere schijf losliet, bleek dit proggie leuk te werken.
Installeer het proggie op een andere schijf, en laat m dan los op je doelschijf.
Idealerwijze kopieer je je gevonden bestanden (tijdelijk) naar een andere schijf, zodat je niet per ongeluk andere data op je schijf overschrijft.
Heb je alles eruit gehaald wat nog te redden was, dan kun je daarna de schijf weer volschrijven met de geredde data.
Ga er dus niet van uit dat je alles terug vind.
Oh ja.
Het kan geen fat32 aan, maar wel NTFS, en das toch al heel wat want meestal moet je voor NTFS betalen.

Suc7

super bedankt allemaal,ik ga gelijk gebruik maken van jullie tips.

nog effe een vraagje achteraf.
was het nog erger geweest als ik low level format gedaan had?
was dan echt niks meer terug te halen?

voor zover ik weet mag je bij de nieuwe harde schijven niet lo level doen. dacht dat ze daar kapot van gaan, heb het een keer gelezen maar zeker weten doe ik het niet.

GetDataBack for FAT v2.22 by Gish

deze heb ik wel eens gebruikt en is er ook voor fat 32 dacht ik.

ik heb hem nog wel ergens hier als je hem nodig hebt

gr blokker

nee ik heb hem niet nodig.
bedankt voor je aanbod.
het was maar een vraag.

bedankt,nu weet ik iets meer.

Inderdaad, met low level format maak je een probleem.
Als het om welke reden dan ook toch nodig mocht zijn dit te doen, dan moet je altijd op de site van de fabrikant kijken of er daarvoor een specifiek tooltje is.
Dan zul je waarschijnlijk de opmerking krijgen dat je dat gewoon niet moet doen.
Maar ik kan me ook niet voorstellen dat je dat wilt doen, tenzij je gewoon eens wil zien wat er dan gebeurt.:biggrin:
End an neem je dus de risico's voor lief.

Met bv Norton Utilities kon je files/bestanden die je verwijderd had terughalen met undelete. Dit omdat alleen omdat de eerste karakters van de filenaam verwijderd waren. Maar als er al andere data overheen geschreven was niet meer.
Met het progje diskedit van norton (paste op een flop) kon je kijken wat er nog op een HD stond.
Bij een format is echter de hele filestructuur weg.
Echter staan de bitjes nog hetzelfde zodat data nog aanwezig is.
Alleen weet je niet wat bij wat hoort.
Ongetwijfeld heeft Big Brother wel tools om daar iets van te maken.
Hoe het met het ntfs file system zit, is me niet bekend.
Grtz.

Probeer maar eens het proggie "Easy Recovery Professional" van Ontrack te pakken te krijgen.
Of "PC Inspector File Recovery" van Convar.
Zul je verbaasd zijn (wat heet, je gelooft je eigen ogen niet) wat er allemaal nog terug te halen is, zelfs na 'n format.
Proggies zwerven regelmatig op het Usenet.
Suc6

Ja een andere leuk progje is restore 2000 dan word het pas echt schrikken dat kan echt alles lezen linux , windows fat16 , 32, en ntfs door elkaar geen probleem.

ik heb een schijf geformateerd en mijn documenten niet goed gebackupt,xp op opnieuw geinstalleerd is het mogelijk om met deze progjes mijn documenten ook weer boven water te krijgen?
gr ruud

Je programma's ben je zo goed als waarschijnlijk kwijt gezien die meestal in je system ook wat weg schrijven.

Je documenten zou je kunnen proberen maar of dat echt allemaal al gaan lukkken tja je weet het hiet even met google naar restore 2000 zoeken of een ander dergelijk progje.

Maar ik geef je geen garantie dat dit gaat lukken gezien je er wat anders overheen hebt gezet.

Wat je het beste kunt doen de schijf uit je pc halen aan een andere aansluiten en dan dat progje gebruiken omdit te doen.

Je zou eens moeten vragen aan iemand die bij justitie werkt ,ze schijnen daar van alles en nog wat weer boven water te kunnen halen :biggrin:

Derk

Hallo allemaal,
helaas ben ik niet Format C:, maar Bertje die veel met HD's werkt en daarbij niet schuwd om RAID 5 of al die technieken door lkaar te gebruiken.

Het Programma wat ik gebruik is ontrack, hierbij kan ik data van diverse disken terug halen.

Groetjs Bert

Men kan ook een programma als GetDataBack proberen, die kan ook nog het nodige terughalen, ook na een format.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan