Kabels

H

Hugo

Hallo iedereen

Ik zit met de volgende vraag, ik wil twee antennekabels (voor een twintuner)een cat5 netwerkkabel en een stroomkabel in ??n buis trekken, kan dit zonder problemen of moet ik het een en ander splitsen in verband met storing.

Mvg Hugo

Ten eerste zul je een beste buis moeten hebben en is het beter kat 5 s kabel te gebruiken deze kabel is ook afgeschermd let er op dat de afscherming dan ook ergens op massa aangesloten is je stroom kabel kan inderdaad storing veroorzaken het advies is meestal om de stroomkabel minimaal 50 cm van de data kabel te leggen of je moet de stroomkabel ook afschermen hier is speciale kabel voor te krijgen.

Groeten dustie

hallo

Bedankt voor de snelle reactie, de kabels 50 cm uit elkaar leggen zal niet gaan maar nu ik weet wat voor kabels ik nodig heb zal het wel lukken.

Cu

Volgens NEN zoveel

mogen er geen "laagspannings" bedrading (kabels) en netsnoeren draden in 1 buis.

Hallo

Mijn vrouw wil de TV op een bijna onmogelijke plek.
Moet de antenne kabel rondom het hele huis leggen om er te komen.
Om dan mijn garage van een extra goep te voorzien wil ik er meteen een kabel in de andere richting door trekken.
Die kabel kan dus ook gewoon langs de buis in de grond.
Hoef ik maar een keer te graven en is iedereen blij.
(Ik iets minder want ik moet het natuurlijk weer allemaal zo snel mogelijk doen, halve oprit eruit en zo)

Weet nu waar ik op moet letten en wat niet mag, dus iedereen bedankt.

MVG Hugo

Gebruik voor die stroomkabel dan bij voorkeur een kabel die een stevige afscherming heeft.
Die steek je dan bij volgende graafwerkzaamheden niet zomaar door, en als je er toch doorheen komt, is de aarddraad het eerste contact dat gemaakt word en voorkom je gevaarlijke toestanden.
Sommige mensen noemen dat ook wel een "bewapende" of "gewapende" kabel.
Dit is altijd aan te raden wanneer de kabel door de grond moet en een beter naam zou dan ook zijn grondkabel.
Zo word ie ook vaak in de bouwmarkt genoemd.

YMVK-as is een goed voorbeeld daarvan, maar er zijn meer passende soorten kabel.

Inderdaad als je hem in moet graven dan wel grond kabel gebruiken deze is al afgeschermd door een gevlochten metaal mantel met een aardstrip erin dus bij aansluiten de mantel pellen en de gevlochten strip als rand aarde aansluiten leg dan gelijk een drie of vier adrige kabel altijd handig om een lamp ofzo te schakelen.
NEN 1010 geen zwakstroom bij middenstroom kabels ach ja als het om een off. install. gaat oke maar zolang je de middenstroom kabel via een stekker aansluit kan en zal niemand er wat van zeggen.
Groeten dustie

Zolang je niet geflits wordt en je rijdt 150 met 5 borrels op is er ook niks aan de hand

Het gaat hier om je eigen veiligheid, ga nou niet lopen zeveren van eh dat gebeurd toch niet en je weet wat je zelf doet altijd goed is.

Je schotel heeft geen enkele AARDING de hele boel is dubbel geisoleerd en bij een 230 draad breuk icm met laagspanning kan zo maar je hele installatie op 230 komen te staan.

Maar ja wijsneuzen heb je altijd, ga dan vooral je gang.

Ha,

Het ging er mij om of ik last zou krijgen van storing.
Bedankt voor alle goed bedoelde reacties.

Voor de liefhebber, het wordt een vier aderige dubbel afgeschermde grondkabel die langs een buis komt te liggen met daarin een dubbel afgeschermde cat5 s kabel en twee met aluminium omwikkelde hirschmann antennekabels onder een beklinkerde oprit.
Dus dat zit, denk ik, wel goed.

MVG Hugo

Even voor de wijsneus er bestaat ook nog zoiets als een aardlek schakelaar en ik vraag me af hoeveel lampen je aan't plafond hebt hangen waar de aarde draad NIET is aangesloten omdat deze niet in de doos zat en van die mooie randaarde stekkers die niet in een randaarde wandcontakt doos zitten zoals jouw pc nu ha ha ha lachen

groeten DUStie

Dustie je hebt volkomen gelijk. ALleen jij hoor de rest kletst ook maar wat

Zo heb ik het nog nooit bekeken. ik gebruikte slechts mijn boer'nverstand

Sorry sorry.

Sorry ik wist niet dat je een slechte zin had beterschap groeten aan je vrouw en mijn kinderen

Hoe kom je daar nu bij???

Nee helemaal niet ik heb alleen een behoorlijke hekel aan mensen die niet weten waar ze over praten.

Even voor de duidelijkheid en dat is geen grap.

Een aardlek schakelaar is meestal gebasseerd op 30 mA dit is voor licht huishoudelijke doeleinden en dienen de mens, en dier, tegen elektrocutie te beschermen.

Let op je kunt dus wel een behoorlijke opd%$#& krijgen, maar je overleeft
het (in 95% van de gevallen)

Ja je leest het goed in 5% van de gevallen is het toch dodelijk, (hartafwijking die nooit ontdekt is en noem maar op)

Dan zijn er nog aardlek schakelaars die achter wasmaschines en ander zwaar materieel zit en dat is een 300mA aardlekschakelaar

Ach waarom zou je die niet gebruiken voor je kabeltje ???

Alleen deze is gebruikt om brand te voorkomen en bieden dus voor de mens en dier geen enkele bescherming en is gewoon dodelijk.

Nu terug naar onze ontvanger,
Er is meestal helemaal niets geaard in dit systeem schotel LNB CoaX kabel etc "zweven t.o.v de huis installatie.

Gooi je de Coax en de 230 in een pijp dan is er een mogelijkheid dat de 230 op de massa van je systeem komt te staan en bij de eerste beste firmware opdate ...........

Ja zul je wel zeggen allemaal flauwekul.

Ja daaag nu wel maar over een paar maanden of nog langer ben je die situatie allang vergeten, je blijft toch doorgaan met je hobby en wat dan.

Dan als slot

Misschien vind je dat je alles mag zeggen maar persoonlijk heb ik iets tegen je woord en zinskeuzes!!!

Met vriendelijke groet
The matrix:

( Beroep:ELEKTRONIC DESIGNER
studie HTS ELEKTRONICA)

Prima uitleg trouwens klopt bijna helemaal niks op aan te merken maar zo kun je nog wel even doorzeven mijn sat is dubbel geisoleerd mijn pc niet mijn randaarde van de pc is niet aangesloten nu kan het dus voorkomen dat mijn pc spanning op de sat gaat zetten en dan niet de sat die rond zweeft boven de aarde.
Jammer dat je de woordkeuze niet kon waarderen alleen ben ik niet begonnen over wijneus en dergelijke ook al moet ik daar wel om lachen hoor maar zo'n draadje hebben we ook al gehad het zal wel komen omdat we niet op hetzelfde niveau zitten.
Genoeg hier over bedankt voor het lachen
Ik hoop dat er verder nog goede tips zijn over veilig omgaan met stroom

Groeten Dustie

Ik snap dat toch effe niet.
Welke indianen aarden hun pc nou niet met de stekker die daar voor bedoeld is? Daar zit niet voor niets een randaarde aan, en de pc zit in een metalen kast!
Die pc's zijn bij mij dus allemaal geaard, en aangezien de sat ontvanger er ook aanhangt is die het gelijk ook.
Grtz.

het ging erom als je pc in een wandcontaktdoos zit zonder randaarde wat bij heelveel mensen het geval is hier kan zelfs je pc van defect raken statische elektr.

Zat indianen blijkbaar!
Als aan een apparaat met een metalen kast een stekker met randaarde zit is het toch niet moeilijk te snappen dat die ook gebruikt moet worden?
Zijn er dan in vele huishoudens vele onveilige toestanden?
Grtz.

Ja Killroy schijnbaar wel. Wij hebben hier zat huizen. Die waar ik bijv. in woon zijn de "jongste" maar de bouwvereniging heeft bespaart.
Dus 25 jaar geleden werden ze bij een andere bouwvereniging gebouwd met stopcontacten met randaarde, bij ons hier dus nergens zo'n stopcontact te bekennen behalve in de keuken daar zit er eentje.
En natuurlijk op de badkamer maar da's geen stopcontact maar een trekschakelaar voor de wasmachine.

Tijdenlang heb ik dus gewoon met de pc's en servers gewerkt via een stekkerdoos die weliswaar randaarde had, maar in een ongeaard stopcontact zat. Dat heeft dus weinig effekt.

Sinds een anderhalf jaar nu heeft m'n buurman samen met mij een aparte lijn getrokken vanaf de meterkast want daar was nog 1 dingens vrij.
Nu zit dus in de woonkamer het pc gebeuren en de airco op de randaarde.

De stopcontacten boven zijn echter nog steeds niet geaard, gaat ook niet gebeuren. Daarom hing er op de servers daar een UPS. Nu effe niet, eerst nieuwe accu kopen voor in dat ding.
PC's van de kids zitten ook gewoon op een ongeaard stopcontact.
Je mag het indianen noemen, dan zijn we maar indianen, maar we kunnen ook weinig doen aan de tekortkomingen van bouwverenigingen.

In heel veel huishoudens is die situatie nu eenmaal zo.

Als je wel randaarde in de buurt hebt is het natuurlijk inderdaad dom om deze niet te gebruiken voor je apparatuur.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan