Kabels

Ja, die bouwverenigingen denken alleen maar aan flappen vangen (hoewel ik ook hoor dat ze flappen zat hebben!).
Je ziet ook dat wat betreft pc gebruik en voorzienigen terplaatse er niet echt goed wordt nagedacht!
In de huiskamer kun je vaak nog betrekkelijk eenvoudig een aarddraad in een stopcontakt erbijtrekken naar een koppeldoosje, en een randaarde versie plaatsen.
In de bovenverdieping is dat wel wat meer werk.
Weet ook niet zo meteen hoe de wettelijke voorschriften hierover zijn (apparaten met randaarde).
Grtz.

Apparaten met randaarde horen in een randaarde wandcontaktdoos..
Allleen is het zo dat wat je met een stekker aangesloten hebt dat je daar zelf verantwoordelijk voor bent dus niet de installateur van de huis installatie.
Het komt nogal eens voor dat bijvoorbeeld bij de beruchte stoomstrijkbout het verwarmings element doorrot met een beetje water erbij heb je dus al snel een aardlek dat houd in dat er een stroom naar de aarde gaat heb je de strijkbout niet in een ra.wcd. aangesloten dan staat het metaal van de bout onder stroom.
Pak je het apparaat bij het metaal beet (is heet) dan kun je een opdonder krijgen en als je geluk hebt heb je een aardlekschakelaar en vliegt deze er uit en heb je pech dan heb je vaak goed pech.
Had je het dezelfde apparaat in een wcd met ra. gedaan dan vliegt de aardlekschakelaar er direct uit zonder dat je gevaar loop als je het apparaat aanraakt de stroom wordt immers gelijk afgevoerd via de rand aarde.enz enz.
Groeten Dustie

Kilroy zei:
Weet ook niet zo meteen hoe de wettelijke voorschriften hierover zijn.

Daar, en alleen daar zit het hele verhaal!

Het gaat helemaal niet om het geld, alhoewel er niet 1 woningbouwvereniging zal zijn die zal klagen als ze toch al gauw 10 euro aan koper kunnen besparen per woning.
Ik overdrijf echt niet, je praat over peanuts als je naar het verschil in de kosten tussen een geaard en een niet geaard "stopcontact" kijkt.
Het gaat gewoon om de voorschriften die gelden.
Tegenwoordig moet elke wandcontactdoos gewoon van een aarde contact voorzien zijn.
Voorheen was dat niet zo.
Sterker nog, er is een tijd geweest dat je geen randaarde mocht toepassen wanneer je niet in een "natte" ruimte was.
De apparatuur in huis was ook niet voorzien van een geaarde stekker.
Alleen (sommige) apparaten in de keuken of die met nattigheid te maken zouden kunnen hebben.
Zoals wasmachines, boilers, de frituurpan en inderdaad, het strijkijzer.
Ook maakte het ooit verschil of je een tegelvloer had of niet.
En das echt nog niet zo heel lang geleden.
De personal computer was een kantoorartikel, wat moet je met zo'n ding in je woonkamer !

Dus degenen die hier nu van alles en nog wat aan onzin lopen te brallen over de zin en de onzin van aarde, moeten zich realiseren dat je met een heleboel factoren te maken hebt.
Dat geldt voor alle feiten des levens.

De verhalen over mensen die een apparaat aansluiten op een contactdoos zonder randaarde en het gevaar daarvan; dat valt reuze mee.
Het grootste gevaar is nog wel wanneer je een apparaat aan een pc aansluit terwijl deze ingeschakeld is.
Iedereen die hier gereageerd heeft weet dat dat een doodzonde is.
Enige uitzondering die hier op geldt zijn nieuwere aansluitingen zoals USB, omdat die een mechanische voorziening hebben waardoor een potentiaal verschil word opgeheven voor er een ander contact gemaakt word.
Je kan ook een groot verschil merken wanneer je een inbel modem in je pc hebt.
Heel vaak presteren die beter als je je pc aardt en dat heeft weer helemaal niks te maken met de veiligheidsaarde waarover hier gediscussieerd word..
Het gevaar van een niet geaard huis ontstaat wanneer je je pc hebt aangesloten, ingeschakeld, jij met een hand aan een metalen deel van die pc zit, met de andere hand (of met je teen die door het gat in je sok steekt) tegen de verwarming of een ander naar aarde geleidend deel zit, terwijl er een fout in dat apparaat zit waardoor er een sluiting naar dat metalen pc deel dat je vasthoudt ontstaat.
En dat gevaar is echt serieus als je dan geen fatsoenlijke aardlek schakelaar hebt die in genoemd geval direkt ingrijpt.
Voor degenen die de indruk hebben gekregen dat een aardlek schakelaar niet zou werken wanneer er geen randaarde wandcontactdoos is toegepast; dit is zeer zeker niet zo.
Voor zover ik me dat herinner is er in deze thread ook niemand die dat zegt.
De aardlek schakelaar telt de stroom die het huis ingaat (positief) bij de stroom op die het huis uitgaat (neagtief).
Wanneer het resultaat niet nul is, heb je een aardlek.
Het ding meet dus niet aan de aarddraad (heeft ook geen enkele zin), zoals veel mensen schijnen te denken.

Zoals nu ineens wel erkend en eerder al gezegd is, wat een eigenaar / gebruiker zelf in zijn huis prutst, dat staat helemaal buiten de NEN of welke voorschriften dan ook.
Das dus waar de eerste vraagstelling om ging (of eigenlijk dat niet eens).
Dat er dan een antwoord gegeven word dat vertelt hoe je het volgens de vooschriften die voor "de professional" geldt doet, vind ik alleen maar noemenswaardig.
Als je eraan begint, doe het dan ook goed.
De vraag ging oorspronkelijk alleen of dit storing (brom) zou gaan opleveren.

Verder is het zo dat als een woningbouwvereniging besluit om jou te helpen met je wandcontactdoos voor de pc door deze te aarden, de gehele ruimte voorzien moet worden van randaarde wandcontactdozen.
Dus niet alleen dat ene WCD'tje bij je PC'tje.
En dan heb je het ineens niet meer over peanuts.
Dus dit word doorgaans uitsluitend gerealiseerd tijdens groot onderhoud, ?ls het al word gedaan.
Dat heeft dan namelijk ook weer vanalles met het soort werk dat dan word uitgevoerd en aansprakelijkheid bij een ongeluk wanneer het niet volledig (als bovenstaand) zou worden uitgevoerd.

Dit hele verhaal heeft dus bar weining met gierigheid van woningbouwverenigingen te maken maar puur met geldende voorschriften, die (gelukkig maar !) steeds gewijzigd worden.
We kunnen alleen maar hopen dat die wijzigingen ook daadwerkelijk verbeteringen inhouden.

Een heel mooi en professioneel verhaal.

Alleen ben ik het niet eens met het gestelde over gierigheid van bouwverenigingen. Ga eens na hoeveel meter kabel er getrokken moet worden. Vooral als je even 300 woningen bouwt.
Toendertijd hoefde er nog geen aarde, mocht echter wel. Als je hem erbij deed moest je wel aan bepaalde normen voldoen, hetgeen toch alweer iets meer kost.
Verder is het toch bij mijn weten altijd zo geweest dat 2 aderige kabel gewoon een stuk goedkoper is dan 3 aderige kabel.
Laat dat misschien toen 20 cent per meter geweest zijn dan is er een mooie besparing op te maken. Ik weet niet hoeveel meters kabel er door een woning lopen, maar laten we eens uitgaan van 100 meter hetgeen me nog weinig lijkt, maar oke.
100x0,20=20 gulden x 300 woningen = 6000 gulden. Peanuts misschien t.o.v. de hele woningbouw, maar toch een leuk bedrag, zeker als je meer woningen bouwt. Onze bouwvereniging plaatste hier ook nog 2 aparte kranen boven in de wasbak (bij een andere bouwvereniging elders al mengkranen), ook dat leverde een besparing op, mengkranen waren toen een stuk duurder.
Alle beetjes bij elkaar opgeteld x300 of 500 woningen spaar je toch leuk uit.
Jammer dat het niet bij groot onderhoud verplicht is gesteld. We hebben hier enkele jaren geleden groot onderhoud gehad. Bij nieuwbouw was het toen wel al verplicht, maar hier hebben ze dus nauwelijks iets gedaan. Qua stroom in elk geval 0,niks.
Maar oke, da's eigenlijk een off-topic verhaal dus hier laat ik het bij.

Maar vooral met kabel zit er een zeer groot verschil tussen wat je bij "dat zeg ik..." als particulier gaat halen, en wat er op projecten voor betaald moet worden.
Verder hebben we het hier niet over kabel maar over draad en das ook een wezenlijk verschil.
Een kabel bestaat doorgaans uit meerdere draden, zeg maar.
Enneh, met honderd meter van elke draad, kom je niet eens de begane grond door.
Natuurlijk is het zo dat het meer geld kost als je meer materiaal verbruikt.
En de hogere kosten komen dan waarschijnlijk niet eens voor het draad, maar voor andere zaken naar voren.
Toch is het niet zo als jullie schijnen te denken, en dat "alles de schuld van de woningbouwvereniging" is.
Het is echt niet waar dat je niet een aarddraad moet leggen maar dat het dan wel mag.
Daar zijn (waren) specifieke regels voor.
En daar moet je je aan houden, of die regels nou krom zijn of niet.
Dan gaat het dus helemaal niet meer om de besparing die je tijdens de bouw kunt behalen.

En ik kan best begrijpen dat zo'n WBV niet zomaar met geld gaat gooien, dus als het niet voorgeschreven is, niet veranderen.
Het is nou eenmaal zo dat onderhoud en een verbouwing elk hele andere zaken zijn dan nieuwbouw, en voor elk hiervan wel afwijkende regeltjes bestaan.

Dan nog de woningbouwvereniging betaalt niet de inkoop prijs van het draad maar moet de installateur betalen meer draad meer lasdoppen of lasklemmen duurdere wcd meer installatie tijd en zo liepen de kosten per aansluiting aardig op.

Nog even over de randaarde het staat al eerder beschreven dat de aarlek ook werkt zonder randaarde de stroom loop dan immers door iets of iemand anders naar aarde.

In de eerder genoemde link naar hager op pagina T18 staat het heel mooi beschreven.

De randaarde is dus bedoeld om mens en dier te beschermen tegen stroom die op een geleidende behuizing of uitstromende vloeistof van een apparaat of machine door een defect zou kunnen komen staan zodat mens noch dier niet eens een opdonder zou kunnen krijgen door een defect IN het apparaat de stroom kiest de weg van de minste weerstand(randaarde)met als resultaat het afschakelen van de spanning door de aardlekschakelaar.

Zoals @matrix al schreef zijn er mensen of dieren die zelfs een kleine stroom al fataal zijn.
Verbeter me als ik het mis heb of niet volledig genoeg ben

Groeten Dustie

Zucht, ja wat die wetgever (de ambtenaren) in hun oneindige wijsheid ook weten te produceren!
De ene keer is randaarde niet goed en mag niet.
En de andere keer is randaarde wel goed en moet ie!
Natuurlijk kan er maar een waarheid zijn.
Een enkel stopcontakt aarden is elektrotechnisch correkt en als een hele ruimte dan voorzien moet worden is dat geen elektrotechnische noodzaak maar puur ambtelijke regeltjes onzin.
Regeltjes, regeltjes dus zowel voor de gehele woningbouw in typetjes woningen en typetjes onderdelen etc. zoals met alles hier in Nederland.
Zelfs onze premier heeft in een ongekend helder moment ontdekt dat er teveel regeltjes zijn, haha!
Maar eh, een apparaat met randaarde in een stopcontakt met randaarde is natuurlijk vele malen veiliger dan in eentje zonder!
Een opmerking als het gevaar valt wel mee vind ik meer een drogreden dan een feit.
Ik blijf bij mijn stelling dat randaarde in randaarde moet.
Prutsen in huis? Nou ja, we weten allemaal dat de meeste elektrische klusjes in huis gedaan worden door beun van om de hoek. Die echter in de praktijk een e-monteur blijkt te zijn en op de zaterdag of s'avonds wat bijklust. Niks fout dus mee!
Het aardlek schakelaar verhaal is echter helemaal correkt.
Meet het verschil tussen in en uitgaand, en bij aardlek eventueel via persoon valt ie uit.
De Personal Computer is ontstaan door de samenwerking van Intel en microzoft die hun XT en AT P.C. toendertijd brachten.
Niet zo'n succes door het MSDOS OS.
IBM hield zich meer bezig met de Business Machines bezig.
Grtz.

Ik doe er nog 1 posting aan besteden en dan bemoei ik me er verder niet meer mee.

De laatste twee postings lijken me reakties te zijn op mijn stukkies.
Ze zijn in een toon die zich enigszns tegen mij (mijn postings) lijkt te keren.
Maar als je naar de (technische) inhoud kijkt, zijn we het eigenlijk weer allemaal met elkaar eens.
Er word dan ingegaan op zaken die niet veel met de kern van de discussie te maken hebben.
Links en rechts staan er wat understatements en overstatements (ik doe daar graag aan mee).
Maar waar eerst de meningen haaks op elkaar stonden, staan ze nu ineens allemaal dezelfde richting op.
Das toch wel weer interressant om te zien, niet?

En, omdat ik wel vaker dergelijke discussies gezien heb, heb ik dus bijvoorbeeld al bij voorbaat verteld dat niemand hier de werking van de aardlekschakeaar tegensprak.
Wel heb ik gezegd dat er niet zoveel gevaar is bij het niet gebruiken van een geaarde wandcontactdoos met een apparaat waar dat wel de bedoeling is.
Daarbij is mijn verhaal (en mijn toelichting daarbij) gebaseerd op de aanwezigheid van een aardlek schakelaar, ik vraag me ook af of er nog WBV woningen zijn waar die niet aanwezig is.
En ik probeer duidelijk te maken dat een gevaarlijke situatie niet van zichzelf ontstaat door "de stekker in het verkeerde stopcontact".
Er moet meer aan de hand zijn om gevaar te laten ontstaan.
Overigens zou men dit ook kunnen aanpakken.
Zwitserse en engelse geaarde stekkers passen niet in niet geaarde wandcontactdozen.
Maar wij volgen de duitse vorm en dus kan je het hier wel verkeerd doen.

Als laatste:
Controleer jij elke maand de juiste werking van je aardlek schakelaar ook, zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing van je huis / meterkast ?

Om het compleet te maken!
Ook in Belgie hebben ze geaarde stekkers (met een extra pin) die niet in een niet geaarde WCD passen.
Zijn de Belgen ons weer voor!

De werking van de aardlek schakelaar controleren volgens de gebruiksaanwijzing?
Nou nee, omdat ik nooit een gebruiksaanwijzing heb gekregen van het elektriciteits bedrijf dat die heeft geplaatst, net als de meterkast, die ook van hun is.
Overigens valt die zo goed als nooit uit.
Verder dacht ik dat het elektriciteits bedrijf ervoor zorgt dat in elke woning een aardlek schakelaar zit.
Grtz.

Oh Mas3, ik hoop dat ik niet in die laatste twee stukjes viel. Over het technische deel twijfel ik al helemaal niet. Mijns inziens klopte alleen het bouwvereniging en kostenplaatje niet geheel.
Een reactie niet tegen jou maar eerder tegen je mening over dat specifieke deel.
Wat ik me altijd afvraag is dan... in die tijd wist men dat het beter en veiliger was als het dan niks extra's zou kosten, waarom doe je het dan niet? Want in de keuken en badkamer moest het immers toen wel al, dan kun je ook de rest doen. Vandaar dat ik er een rekensommetje op los ging laten.

Niet zo'n succes door het MSDOS OS.
IBM hield zich meer bezig met de Business Machines bezig.
Nja... MSDOS heeft net de doorbraak voor de pc betekent. IBM hield zich toen inderdaad nog met Business Machines bezig, maar heeft kort na het ontstaan van msdos (nja aanschaf door Gates) zich een licentiecontract laten aansmeren door Gates en is toen ook msdos machines gaan maken erbij.
Heeft niks met kabels te maken, maar msdos was zo slecht nog niet.:)

P.s. die laatste comment is gewoon om een beetje te stangen.:biggrin:

Oh ja en mijn stukje was telaat gepost had eigenlijk voor je stukje moeten staan (mash3)maar ik moest tussendoor eten en wild eeen mooie tekst neerzetten ha ha ha even verzuimd te kijken of er een nieuwe post was wel leuk zo'n disc.het ging om mag dit of dat en moet je zien wat het resultaat is opzich niet verkeerd .
Ik test mijn aardlek 2x per jaar heb tevaak gezien dat deze niet naar behoren werkt en nu stop ik ermee wordt langdradig

Groeten dustie

Die belgen..

Die hebben inderdaad een extra pin.
Maar die pin steekt wel uit de wandcontactdoos.
Dus je kan niet een niet geaarde stekker in je randaarde wandcontactdoos doen (behalve de euro stekker).
Maar je wel randaarde stekker kan welzeker in een niet geaarde wandcontactdoos gedaan worden (type varkensneus, niet de modernere platte euro stekker dozen).
Ik moet zeggen, das toch echt weer een Belgische aanpak..
Nou ja, ik weet ook wel waarom dit zo is hoor.
Hier wil een lollige helpdesk medewerker wel es voorstellen dat alle problemen opgelost zullen zijn als je de stekker andersom in het stopcontact stopt...
Daar trapt een belg dus mooi niet in ! :tong:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan