Koelkast probleem

Vaak zijn de deurrubbers verwarmd om ijsvorming tegen te gaan

Shit , natuurlijk terug naar S Holmes

Hm niet goed sluiten , als ik de deuren dicht doe en ik wil er direct weer in dan krijg ik de deuren alleen met kracht open dus ik neem aan dat ze goed afsluiten.

Straks na het bestuderen van het plafond eens de 20€ test doen.

Briefje tussen deur en post en kijken of deze stroef verwijderd kan worden , zoniet dan met die 20€ nieuwe sluitrubbers halen

Tjonge wat een gedoe dat zelf gehobby zonder enige kennis

Laatst bewerkt:
dan krijg ik de deuren alleen met kracht open dus ik neem aan dat ze goed afsluiten.
Ja dat zou dus zo moeten, is bij mijn ijskast niet (of niet meer) het geval. Geen idee hoe ik dat nog kan verbeteren, de rubbers zien er echter nog als nieuw uit.

Valt me nog mee dat niemand heeft gevraagd of het lampje in de koelruimte wel uitgaat als de deur gesloten wordt.
🫣

Dat lampje kruipt er alleen in als het nacht is.:LOL:
Wat een gedoe.
Waar wordt de temperatuur eigenlijk gemeten?

Waar wordt de temperatuur eigenlijk gemeten?
Hoe bedoel je?

Bij Ali heb ik een identieke printplaat gevonden voor mijn type.
Deze kost 42€ die heb ik besteld en als het euvel nog blijft dan wordt het een nieuwe. 599 bij bol 1 dag levering , oude mee retour

Na het lezen van het errdere bericht van BT dat is wat BEKO ook zal doen en dat voor ruim 300€ 🙈

Dus ff afwachten hoop dat ding snel geleverd wordt met airplane en niet in een container per rubberboot.

Ter info gisteren 3kWh verstookt met koelkast op 8° vriezer op -18°
Nu terug op 6° en kijken of daar verschil inzit, alhoewel het afhankelijk is van open/dicht deuren .

Er moeten toch ergens 2 opnemers zitten om de temperatuur te meten.
Ik zie bij mijn koel/vries combinatie niks zitten.

Idd zie ik.Hier ook geen opnemers zitten .
In het vriesgedeelte zitten wel roosters in ieder compartiment.

In koelkastgedeelte ook allemaal roosters in achterwand en een compartiment met een ventilator.

Vermoedelijk zitten die sensoren daar ergens achter.

Laatst bewerkt:
Als ik bij mijn warmtepomp kijk zie ik 2 heel kleine componentjes die buiten en binnen temperatuur meten.
Vroeger had je een met gas gevulde leiding die onder de regelaar zat.
Misschien zit daar nu een ntc of een ptc.

Ik heb geen regelaars alles is electronisch , voelers voor temperatuur is idd meestal een ntc.

Je kan toch met iets in het koelkast gedeelte een temperatuur instellen?
Dan zal daar ook iets zitten waar de regeling op reageert.

Nee dat kan ik dus niet in de koe lof vries gedeelte.
Alleen via een display met buttons in de deur van vriesgedeelte kan ik kiezen
Voor koelkast
2, 4, 6, 8'°
Voor vrieskast
-24, -22, -20, -18°

Hoe dat communiceert met de sturing is mij nog een raadsel omdat er nergens bedrading vanuit de deur richting pomp ed gaat.
Vermoedelijk met 433MHz

Ergens zit er waarschijnlijk een klein sensortje geplakt tussen het isolatieschuim en de wand aan de binnenkant van de koelruimte.
Deze is onzichtbaar en zou je ergens een blueprint of schema moeten vinden om daar achter te komen. Misschien kun je een simpele "leidingzoeker" nemen wat elektromonteurs gebruiken om spanningsleidingen in muren te vinden.

Klopt in koelgedeelte zit idd vlak boven de groentenbak in zijpaneel een klepje , daar zit dus de sensor achter.

In vriezer zal ook wel ergens zo'n klepje zitten.

Maar de settingen gebeurt op display in de deur van het vriesgedeelte en dat moet dan toch draadloos de waardes doorgeven.

Ik meet met de smart thermometers vetschijnselen dievik nog niet kan verklaren .Zal een plaatje posten
beko.jpg

vries.jpg

Inschakel spikes schijnbaar vindt zo'n smart plug de belasting niet leuk.

Laatst bewerkt:
Dat is misschien de aanloopstroom van de motor, die is altijd hoog maar wel bijzonder dat die dat kan registreren.

Het heet niet voor niets een smart powerplug🫣

Iig communiceert het display op de deur met de sturing van de sensoren , heb vannacht de vriezer op -24° en de koelkast op 2° gezet en deze waren vanmorgen resp -23.2° en 2.7°

Dat zit in de buurt maar de smart thermometers hebben ook wat afwijking.
Duurde wel een tijd omdat ik vergeten was de turbo aan te zetten . En voordat in de vriezer die halve koe en in de koelruimte de flessen jenever , bier, berenburg etc en voor het vrouwtje een fles multifruit op gewenste eindtemperatuur zijn...😴😴😴

Mijn blind vermogen tussen 01:00 en 8:00 ging van gemiddeld 390Wh naar 400Wh. (waardes gefilterd uit slimme meter uitgelezen in Home Assist)

Maar goed zo te zien werkt de combi qua koeleffect goed.
Alleen weet ik nog niet waar die 5 piekjes ( iets verwarmen) tussen 2 defrost gebeuren ontstaan. Blijkt redelijk gelijke tijdstappen.

De bestelde print wordt pas 19februari verstuurd vanwege een of ander loslopende draak in China.

Laatst bewerkt:
De 3 á 4kW per dag was door een externe regeling met Home assist terug gebracht naar ca 1.8-2kW per dag. Intern een temp. sensor en koelkast aangesloten op een smart powerplug. zodra -17.5 werd bereikt hele koelkast uit en weer aan bij -17. Werkte perfect. Totdat enkele keren de communicatie verstoord werd door updates home assist waardoor powerplug door de regeling ging en dus uitbleef. 2 x gebeurd en vriezer op -10° pffffff

Het probleem geannaliseerd en weet zeker dat de defrost continue stond te verwarmen en een gevecht aanging met koelen. Vermoedelijke reparatie 300€
Na een hoop gehannes besloten een nieuwe Amerikaanse koel/vrieskast te kopen.

Keuze is gevallen op een Inventum met spec 256kWh/jaar.
Nu 2 dagen in gebruik en zit op 800Watt per dag , heel netjes dus.

Nadelig is de indeling van de vakken deze zijn hoog. Maar heb al diverse koelkast/vriezer organisers gevonden die je onder de glasplaten klikt met uitschuifbare lades zo kun je dus stapelen beperken en meer de ruimte effectief gebruiken.

Eerst de nieuwe laten bezorgen en de oude nog ff houden .
Na 1 dag de boel overgezet en de oude naar buiten. Dat hebben we geweten 90 kilo, wel op wieltjes dat ging vlot .
Maar in de hal en voordeur via zijkant, was onbegonnen werk.
Dus slim en de koelkast zijwaarts gekanteld op een skatebord. Dat ging beter .
Maar toen de drempel van de voordeur. 😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫😵‍💫🤬🤬🤬🤬🤬
Uiteindelijk stond hij buiten .

Maar nu afvoeren, gemeente reiniging vraagt 25€ , is te doen maar dan moet je de kreng op openbare weg zetten voor de kraanwagen en dat zagen wij niet zitten, moest op een plek ca 20m vanaf carport gezet worden en dat over klinkers.

Kreeg een ingeving op MP te zoeken, maar de meeste schrootboeren komen geen koelvries combis ophalen.
Uiteindelijk vond ik een persoon die dat wel deed. Vroeg daar 10€ voor. Gelijk bericht en binnen 2u opgehaald . Wat een opluchting.

Zo nu kan dit onderwerp afgesloten worden.
Eind goed al goed.

Duh, 257 kWh per jaar? Is dat niet enorm veel? Soms een heel goedkope E of F energie verbruikend ding?

Wat een prijs toch kan uitmaken van die dingen he. Mijn jongste dochter hebben we afgelopen weekend verhuisd, die heeft ook eindelijk een flatje gekregen.
Maar ze moest dus ook een koelkast hebben. Zoeken zoeken zoeken, want zoveel geld was er niet over.
Eerst kijken naar een Koenic van 450 euro, tja niet echt een heel bekend merk, maar ze wilde perse een koelkast van 1.80m om genoeg ruimte te hebben. Echter ondanks de C zou die slechts 171 kWh per jaar gebruiken.
Dat is nog altijd dik 80 kWh minder dan die van jou.

We zagen ook Inventums van zo rond 650-700 euro en Samsung nog wat duurder.
Uiteindelijk geboft. Er stond er toevallig eentje, spiksplinternieuw, maar met beschadigingen. Rechter zijkant een kras, linker zijkant achter een klein deukje. Ding zou nog prima werken.
Was met transport wat mis gegaan en toen door de koper aan de deur uiteraard geweigerd. Kostte normaal bij Mediamarkt 1159 euro, bij Bol 950 maar dochter kon hem krijgen voor 647 euro. Gewoon met volledige 2 jaar garantie en ook volledige garantie bij Samsung.

Ik stond er van te kijken. Joekel van een ding, volgens mij is ie 2 meter of 2.05 meter. Maar voor verbruik is het A klasse en dat doet 108 kWh per jaar.
2 lades in de ijskast, die kun je apart instellen hoe ze moeten koelen, kun je naar fruit of groente zetten, dacht dat het iets met vochtigheidsgraad te maken heeft.
En werkt ook nog met wifi, dus je kunt op een app bijhouden wat ie doet en wat ie verbruikt en dat soort fratsen.

Ze heeft nog geen realtime energiemeter maar ben toch eens benieuwd of dat van die 108 kWh inderdaad klopt.

Nope Energie klasse D

Let wel het is een Amerikaanse Koelkast , eentje met 355 liter koelkast en 205 liter vrieskast , dubbeldeurs .

700-800 watt per dag , dat is 22ct per dag verbruik.
Een bakbeest 180cm hoog , 90 breed en 70 cm diep..

En wifi heb ik niet nodig. Een paar temperatuur sensroren en een smart powerplug en Home Assist monitort alles, temperatiur, power en energie.

Deze :

Bekijk Inventum SKV0178R - Amerikaanse koelkast - 2 deuren - No Frost - Superkoelen - Supervriezen - 555 liter - RVS op: https://www.bol.com/nl/p/inventum-s...0107099329?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan