KPN experia-box en poortforwarding? ( Thomson 780 WL)

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Vanavond ben ik bij een kennis geweest die al een tijdje klaagde dat hij niets meer kon downloaden via de nieuwsgroepen en uploaden via de torrents nadat een bestand binnen was ging ook niet meer...

Dit heeft altijd gewerkt bij hem, maar nu sinds een korte tijd niet meer, dus mijn eerste vragen waren wat er veranderd was bij hem, antwoord: helemaal niets!

Dus dan ga je zoeken.

Sinds kort was hij van @Home overgegaan naar kpnplanet internetplusbellen, en dat heeft in het begin gewoon goed gewerkt, hij gebruikte altijd grabbit.

Maar een tijdje terug kwam dus de vraag hoe ik het deed, want Grabbit en de manier waarop hij dit deed ging niet meer...

Vanavond dus maar eens wezen kijken want hij kwam er niet uit, Kpn ging niet aan de gang, dus ipv grabbit er maar eens newsbin opgezet, en dat ging ook niet, daarna eens mijn eweka-account erop gezet, en na opnieuw opstarten werktte het downloaden.

Dus het vermoeden rees dat kpn niet meer nieuwsgroepen ondersteundde. :confused:
Na 1 telefoontje aan een andere bekende ( onze biljarter BT ceulemans. :biggrin: ) werd dit dus bevestigd....

Dus dat probleem was opgelost, weer een provider die geen ondersteuning meer geeft.

Ach dan gaan we naar de torrents, maar daar bleef het lampje wat groen moet worden rood, ach zei ik: simpel, portforwarden!

Maar niets is minder waar, het schijnt na wat leeswerk dat dit bij bovengenoemde modem niet mogelijk is?

Of..., en dat is de vraag: Is er iemand die wel weet hoe het moet?

want ik heb verschillende dingen geprobeerd in de "Toolbox" maar kreeg het vooralsnog niet aan de praat.

Alvast bedankt voor de hulp. ;)

Weet niet wat gaande is!
Maar je kunt de nntp servers van planet en kpnplanet nog altijd pingen.
Hetgeen betekent dat ze nog steeds "on air" zijn.
Ben benieuwd wat dit allemaal te betekenen heeft?

Grtz.

Heb het zelfde probleem douwnloaden is geen probleem alleen seeden doet hij wel maar het teken bij torrent blijft rood later geel en geeft dan aan dat hij de poort niet kan vinden heb ook al van alles geprobeerd lukt niet licht bij kpn denk ik of iemand moet een oplossing weten
gr frans

ik heb intussen ook op een ander forum gelezen, er zijn er meer die hier mee zitten, blijkbaar zit er ook geen wachtwoord in, tenminste wat ik begrepen heb wil Kpn dit niet vrijgeven?

ik heb nog wel een citaat van een forum waar 1 en ander besproken is:

Het is vrij gemakkelijk om poorten, zowel udp als tcp te forwarden. Ook
e?n poort openen is gemakkelijk. Je moet gewoon de trigger uit houden.
Dus eerst een spel/applicatie toevoegen: bijv ftp ( tcp )
inside port 21-21 outside port 8121-8121 Bij trigger niets invullen !

Dan bij thuisnetwerken bij de juiste pc ( IP nummer mac nummer )
verbinding delen.

Dus je bewering is onjuist. Vanmiddag alweer zo'n modem router (
speedtouch 780 WL met voip ) een poort geforward.

gevonden met Google...

Kijk, daar leer je wat van.

Het enige wat ik niet aan het werk krijg met de zwarte expiria box is de draadloze verbinding.
Op de zwarte box staat het WPA nummer onderop.
Geef ik dat in zegt 'ie prima ontvangst, maar het werkt lekker niet.

Had nog een kabeltje, dus de Laptop werkt wel maar niet draadloos dus.
De laptop is een MSI M630 Misschien weet die niet wat WPA is.

Hier heb ik ook een laptop die snapt WPA ook niet en om er nu een adapter voor te kopen zie ik ook niet zitten.
Maar je kunt de Experiabox op WEP codering zetten dat zal de laptop wel snappen althans bij mij wel.
Klik bij interface op Draadloos toeganspunt en dan zie je de naam van de box
Speedtoutch en kijk daar of hij op WPA staat, klik dan op configureren en kies daar WEP codering en kijk naar de sleutel en probeer het nog eens nu zal de laptop het wel doen.

Nadeel de WPA codering is veiliger als de WEP codering.

Sommige providers blokken "bekende" veel gebruikte poorten voor uitgaand verkeer. De reden ie simpel, ze voorkomen daarmee dat je zelf providertje gaat spelen middels HTTP en FTP bijvoorbeeld. Het uppen via DC++ ging in het begin ook niet [en daarmee werdt ook de zoekfunktie in DC uitgeschakeld]

Ik ga er vanuit dat KPN zomaar de poorten die Torrent seeds en anderen gewoon dicht heeft gegooit.

En Tja dat doen ze die providers.......

Poorten sluiten?
Ik word hier toch een beetje onwel van moet ik zeggen!
Ik heb toch het volste recht om bv op een andere plek (lokatie) op mijn eigen pc in te loggen en vervolgens files binnen te halen!
En anderen bij mij files of berichten te laten downloaden met bv het ftp protocol!
Wat is dit voor ongein?
We zijn zeker alleen goed genoeg om te surfen en vervolgens ons te laten vollopen met wormen trojans en andere ongediertes?
De bekende melkkoe gedachte, haha!

Ik ben benieuwd wat hier nog uit komt.

Grtz.

De newsserver van Planet was nova.planet.nl maar zoals gezegd is het laatste wat ik daarvan hoorde dat die geen binaries meer deed of anders in elk geval je er niets fatsoenlijks meer van kon krijgen.

Zo'n Experia box heb ik eens onder handen gehad, het is feitelijk een soort van opgewaardeerde Speedtouch, ziet er ook vrijwel hetzelfde uit.
Port-forwardings.... nja... ik heb het ding toen wel bekeken en het moet volgens mij wel kunnen, maar er was voor de rest zo weinig mogelijk met die prul dat ik blij was dat internet en telefonie het deed, kennis blij, ik blij... en dus vlug naar huis.:)

P.s. sinds enige tijd staat trouwens bij alle KPN/planet/hetnet providers poort 25 zowel inkomend alsook uitgaand dicht (was alleen inkomend).
Moet dus allemaal via de mailservers van planet gerelayed worden als je eigen mailserver wenst te draaien.

Ik weet niet of ze nog meer dicht gezet hebben, maar het zou me niet verbazen.

misschien kunnen jullie hier iets mee
gr frans

Handleiding poorten instellen in Experiabox

Om te beginnen heb je het natuurlijk wel in Mijn KPN op server gezet.
Daarna heb je je mac-adres en IP-Adres nodig. Om dit te achterhalen doe je het volgende:

in XP:
Dubbelklik op mijn netwerklocatie->onder netwerktaken klik op netwerkverbindingen weergeven.
Dubbelklik op de verbinding die je gebruikt.
Tablad Ondersteuning->Hier staat je IP-Adres->Details-> Fysiek adres = je mac-adres.

Als eerste sluit je een netwerkkabel aan, als je het draadloos doet verlies je steeds de verbinding.

Open je Internet Explorer en type in je adresbalk http://192.168.2.1/ en enter.
je komt dan in http://192.168.2.1/welcome_login.stm

standaard is het wachtwoord admin, dit kun je later aanpassen.
er komt een waarschuwingsvenster, klik OK.

Ga dan naar Advanced Settings->Internet->Address Translation (NAT)->zet dit op ON.
Ga dan naar Port Forwarding.

Daar staat: Protocol | Public port | Local port Local | IP address | Comment | Enabled
vul in: TCP |poortnr van client| hetzelfde poortnr | 192.168.*.* | Clientnaam | vinkje zetten.

dan klik je op Add.
zo kun je meerdere dingen toevoegen.

Voor een netwerkkabel

Local Network.
hier staat het IP-Adres van je Experiabox (192.168.2.1) en het subnetmask (255.255.255.0).
Dit veranderen we NIET.

Naar keuze een Domeinnaam invullen als je meerdere PC's gebruikt, anders hoeft het niet.
Zo krijg je een vast IP:
Bij Clients vul je het mac adress van je pc in met het IP adress.
klik add, heb je meer PC's nummer ze verder hoe je wilt en klik telkens add.
nu heeft elke PC een vast IP adres.

Draadloos
Wireless Network.
Standaard krijg je er 1 USB Giga adapter bij.
daarvoor doen we het als volgt.

Ga naar Wireless Network->Allowed Clients.
MAC address filter: ON
Hier vul je het Mac adress in en je Computernaam, klik add.
Heb je meer draadloze PC's, kun je die hier ook toevoegen.

Mocht bovenstaande oplossing niet werken:

Instellen van Experia box SX550 en SX551

Kijk welke poort je gebruikt in het programma waarmee je de torrents download.
Kies een poort tussen de 49152 en 65535. Bv 50005

Doe Start Uitvoeren
Type daar CMD en druk op enter
Type in die Command box. IPCONFIG /all

Schrijf je IP Adress en Gateway op.

Ga nu in Internet Explorer naar het adres van je gateway met bv http://192.168.2.1

Kies op die pagina Advanced Settings
Kies Internet link
Network adres translation aanzetten en op ok drukken

Kies Port Forwarding

Protocol TCP
Public port en local port moeten het poortnr hebben wat je in je client gebruikt, bv 50005
local ip 192.168.2.2 (tenzij je bij ipconfig /all een ander ip hebt gekregen)
Description Tor1

enabled aanvinken
klik ADD
Klik OK

herstart nu de modem om er zeker van te zijn dat de wijzigingen doorgevoerd zijn.
herstart daarna je client.
Nu heb je alles goed staan om Connectable te worden en te blijven.

Herstart je PC en Klaar is kees.
Laatst bewerkt door Toppertje op 2007-02-10 20:46:01

Ja dat is het ook niet dat IP is voor een Siemens Experia box en @freggel geeft aan dat het op een Speedtoutch 780 WL niet lukt.
De Thomson Experia box heeft http://192.168.1.254/ en de Siemens http://192.168.2.1/

Dus andere oplossing zoeken.

of het nummer klopt weet ik niet maar dat kun je pingen bij mij is het dat nummer
ge frans

Bovenstaand bericht mag wat mij betreft verwijderd worden.

Ik ben toch nog maar ff verder gaan neuzen naar deze modem /router en kom lijkt wel hoofdzakelijk negatieve berichten tegen betreffende dit apparaat aangaande portforwarding. misschien kun je hier iets mee:

http://www.speedtouch.nl/downloads/KPN_home.exe ik zelf niet in ieder geval omdat ik een ander modem heb.

Op de site van speedtouch nederland kwam ik het volgende bericht tegen:

Internet Explorer 7 en geen toegang tot webpagina's van SpeedTouch

November 2006 - Gebruikers van Internet Explorer 7 die willen surfen naar de webpagina's van een SpeedTouch ADSL modem met firmware R5.3.x of R6.1.x en met een wachtwoord op de modem zullen geen toegang krijgen tot de SpeedTouch. Dit is een gevolg van de stricte toepassing van veiligheidsregels door Internet Explorer 7.
Oplossingen zijn:
# gebruik een andere browser voor toegang tot SpeedTouch: Firefox, Opera, ea.
# verwijder het wachtwoord
Het wachtwoord verwijderen kan op twee manieren gebeuren:
1. met een andere browser via de webpagina's bij de Toolbox en User Management en klik op
de Username van de default user en wijzig het password naar geen/leeg password
2. via een telnet sessie en op een Windows PC gaat dat als volgt:
kies via Start >> Uitvoeren
>> type (zonder quotes) 'telnet 192.168.1.254' >> kies OK
>> er verschijnt een scherm met Username >> type Administrator of de eigen username
>> er wordt een password gevraagd >> type het geldende password
>> type 'user config name=Administrator(of eigennaam) password="" '
>> type 'saveall'
>> type 'exit' (voor beëindiging van de telnet sessie)
Opmerking: Het niet toepassen van een wachtwoord is voldoende veilig indien de betreffende SpeedTouch is ingesteld met behulp van de KPN-CD, de SpeedTouch-CD of de ConfiguratieWizard van deze website (zie SOFTWARE/DRIVERS pagina).
Firmware versies R3.x, R4.x, R5.x en R6.2.x en hoger hebben dit probleem niet.

Ja het gaat eigenlijk niet om dit modem die is prima het gaat om de software die KPN er in heeft gezet dat klopt niet met de Speedtoutch 780 WL.
Je kunt nergens bij ook wachtwoorden zijn er door KPN in gezet die kunnen er alleen van afstand in, zelf kun je niet zo veel.

Maar hij is van een kennis van @freggel als hij een oplossing wil kan hij het beste naar het forum daar zit een aantal mensen die bij KPN werken.
Ook dat Speedtoutch progje geeft bij mij een error dat het geen Thomson Speedtoutch is.

http://www.ipbforum.nl/experiaboxforum/index.php

En die kunnen je vertellen of iets kan of dat het niet kan.

De Thomson EB (ST780RG) is een SpeedTouch 780WL met custom firmware. Zie de datasheet, van de ST780 , voor meer info.

Firmware
Je kunt de firmware niet zelf updaten, dit wordt door KPN gedaan.
De nieuwste versie van de firmware is:
6.2.11.10.

Kenmerken
De kleur is zwart.
Ingangen: adsl en (analoge) telefoon. De analoge telefooningang wordt in het begin gebruikt om de oude KPN-telefoonlijn via de Experia te leiden. Na omzetting naar VoIP ('porteren') komt telefonie via de ADSL-poort binnen en is de telefoon-ingang niet meer nodig.
Uitgangen: 4x 10/100Mbit ethernet poorten en 2x een analoge telefoon poort (RJ11).
De ethernetpoorten zijn auto-sensing, dus het maakt niet uit of je een cross-cable of een rechttoe-rechtaan kabeltje gebruikt
USB 2.0 (Slave) poort voor het aansluiten van een computer via USB.
Wireless access point voor max. 32 apparaten. Snelheid: 54 Mbps, 802.11g of 802.11 Super-G. Beveiliging: WPA(2)-PSK of WEP. Let op: de key is hoofdlettergevoelig. Om problemen te voorkomen kun je het beste kleine letters gebruiken.
Geschikt voor ADSL2+
Weetjes
Lokaal instellingen veranderen? Ga naar via Internet Explorer naar http://192.168.1.254/.
Er zijn ook enkele pagina's beschikbaar die je niet via het menu kunt benaderen:
http://192.168.1.254/cgi/b/secpol/ov/index.html
http://192.168.1.254/cgi/b/users/ov/index.html
http://192.168.1.254/cgi/b/dyndns/ov/index.html
Via de cockpit wifi beheren op de speedtouch werkt niet omdat het key invoerveld 26 characters vereist, en de sleutel van de st 10 characters lang is. Dit mede omdat de wepkey die op de box staat een wep64 key is, niet wep128 zoals bij de siemens.
Het voice lampje op de speedtouch is altijd aan en heeft dus niet dezelfde functie als het voip lampje op de SiemensEB. Op de speedtouch gaat voice namelijk ook als een van de eersten na het power lampje branden bij opstarten, bij Siemens pas als laatste. Ook geeft de Speedtouch zelf een kiestoon, er is dus geen verbinding met het voip platform nodig voor een kiestoon of een voice lampje dat brand. ( i.e. waardeloos lampje).
Op de USB aansluiting van de Thomson EB kan je geen printer of een USB opslagapparaat (USB pen of USB harddisk) aansluiten. Omdat de aansluiting een zogenaamde USB Slave aansluiting is. Deze aansluiting kan gebruikt worden een computer te verbinden door een USB master/slave kabel.
Intern bellen. Account 101 en 102 zijn gereserveerd voor de telefoontoestellen die aangesloten zijn op de poorten Phone 1 en Phone 2. De accounts 103 tot en met 109 zijn gereserveerd voor SIP telefoons aangesloten op de LAN poort. Account 120 is gereserveerd voor de Philips WiFi telefoon.
Wacht, Wisselgesprek en Conferentiegesprek (drie gesprek) zijn ook mogelijk voor meer info kijk op www.kpnadsl.nl
Handleidingen
Installatiehandleiding Thomson EB - gewone aansluiting.pdf
Installatiehandleiding Thomson EB - ISDN.pdf

frweber;176424 zei:
standaard is het wachtwoord admin, dit kun je later aanpassen.
er komt een waarschuwingsvenster, klik OK.

Tja en als je die optie al nergens ziet staan?

KPN geeft bij deze modems het ww en dergelijke niet vrij, poorten zitten potdicht...

In het begin kon je ook niet in de Siemens EB komen, wat wel gedaan kon worden was via "mijn kpn" het apparaat instellen als server waardoor de firewall uitgeschakeld werd maar of deze optie ook mogelijk is bij de speedtouch weet ik eerlijk gezegd niet.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan