kw/u verbruik op jaar basis.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
358
Punten
83
Leeftijd
72
Wat is een normaal verbruik.
Hier een gezin 4 personen en we hebben een verbruik van 7000 kw verbruikt.
We koken op bosch keramisch kookplaat aansluit waarde 6200 watt.

Hier wordt in een gezin met 1 kind gemiddeld een 4.300 kw gebruikt, we koken gewoon op gas, maar zijn niet zuinig met kerstverlichting, en alle andere apparatuur hier.

Hier een alleenstaande met 1700 kw/u maar dit zal nu wel wat gaan stijgen.

Grt. Parabolica

Hier een gezin met twee kinder en 3600kw en s.avonds draaien pc.s en koelapp. op de straatverlichting (lantaarpaal):biggrin:

Het wachten is op de wintertijd dat de lantaarns eerder aan gaan.:cool: dat scheelt weer een uur. want ik betaal hier genoeg o.z.b in de pokke gemeente.dus moet ik het ergens weer gaan halen.

Grtz/

We willen het wat terug brengen maar het lukt me voor geen meter.
Overal al spaar lampen in gezet of lampen op een laag pitje.
Maar onze platte lcd gebruikt ook meer dan de bb tv had ik ook geen rekening mee gehouden.
Mijn gas verbruik valt wel mee +/- 700 m/3
Ik heb 2 hout kachels beneden en de overtollige warmte daarvan stuurt de brinkh.luchtketel naar boven.

Flikker dan die kookplaat eruit, en ga op gas koken! Scheelt heus niet zoveel gasverbruik hoor.
Tevens kun je die houtkachels als kook/warmhoud toestel gebruiken. ;)

Gas is na verhouding duurder dan elektra dus die plaat er uit gooien zal 't 'm niet doen .

let eens op een vijverpomp , magnetron e.d.

freggel1;195002 zei:
Flikker dan die kookplaat eruit, en ga op gas koken! Scheelt heus niet zoveel gasverbruik hoor.
Tevens kun je die houtkachels als kook/warmhoud toestel gebruiken. ;)

Dat is mijn probleem ik heb geen gas meer in de keuken.
In 2000 heb ik de keuken er uit gehaald en een nieuwe keuken er aangebouwd
en de gas leiding verwijdert.

Per keer dat de maaltijd wordt bereid wordt er 1,5 kw verbruikt.
Zoveel is dat ook weer niet.

Ik verbruik 22 m3 gas dat is ongeveer 7,33 Euro p/j en aan vaste lasten voor dat gas betaal ik :

vastrecht 24,46.
capaciteit transport 41,05
vastrecht Transport 19,43
vastrecht aansluiting 23.58
meetdienst 23,50

Totaal 131.94

De centrale verwarming en warm water is collectief.

Zou ik nu een electrische kookplaat nemen dan betaal ik 131,94 minder aan vaste lasten.
Maar wat kost nu een electrische kookplaat en wat is het verbruik p/j.
En dan de aanschaf verspreiden over 5 jaar?

Grt. Parabolica.

Hier electriciteitverbruik 6000Kw dagtarief + 6000Kw nachttarief , maar ik ben ook een nachtbraker , anders niks geen gas in huis wel een houtkachel
en twee koelkasten om het bier te koelen , een verwarmer in de plantekas en die slurpt ook watt

luca;195012 zei:
Hier electriciteitverbruik 6000Kw dagtarief + 6000Kw nachttarief , maar ik ben ook een nachtbraker , anders niks geen gas in huis wel een houtkachel
en twee koelkasten om het bier te koelen , een verwarmer in de plantekas en die slurpt ook watt

Als mijn vrouw deze getallen ziet mag mijn dreambox ook weer aan.(20 VA)

Wasmachine/wasdroger/combiemagnetr/frituurpan/verwarming waterbed/computers/lcd .tft schermen. lusten op jaarbasis nogal wat ook diepvriezers en koelkasten die slecht afsluiten en zomers staan te brullen.

Er zijn van die handige watage meters in de handel waar je apparaat elk kan chekken op verbruik. om het via de meterkast te doen is geen overzicht omdat je rest apparaten aan hebt.

En ik neem aan dat die aanbouw een kruipruimte heeft ??dan is een gas leiding toch zo gemaakt zonder las en met mantel.

Spaarlampen hebben alleen effect op plaatsen waar veel licht gebruikt moet worden constant schakelen kan hoger verbruik geven net als tl verlichting maar daar haal je geen 1000kw aan winst. het zit hem puur in koel en verwarmings toestellen.het meenste verbruik.naast alle andere kleinslurpers wordt het 1 geheel aan hoge verbruik.

Grtz/

De kids zijn het huis uit en met z'n 2-en verbruiken we ca 6600 kwh.

Heb helemaal geen gas en die pokke spaarlampen daar heb ik zo mijn twijfels aan.
Een paar gloeilampen boven de tafel geeft toch een aangenaam gevoel zonder de hele kamer en muren een paar graden te verhogen!!

Besparing???????

20 watt voor de DB is op jaar basis een slordige 180 kwh tegen hoeveel ?? 15ct/kwh?? is toch nog zo'n 27 euro op jaar basis. 7,5ct per dag

zet eens een meter tussen de ijskast of vriezer heb het zelf mee gemaakt met een ijskast was 2 jaar oud vrat 2000kw slechte isolatie en krakkemikkige compressor was ook nog op de camping 0.52 euro per kw
gr frans

Even een paar dingen uitleggen.

Alles wat warmte produceren te maken heeft is het goedkoopste via gas.
Immers in een elektriciteits centrale wordt ook via gas (of olie) elektriciteit gemaakt.
En daar ga jij dan weer via elektriciteit warmte mee maken.
Dat heeft een heel laag rendement.

Duur is dus elektrische verwarming i.p.v. gas of olie.
Of (zeer belangrijk) water verwarmen met een boiler i.p.v. een gas-geijser vooral voor douche/bad.
En ook duur zijn daarom wasmachine, wasdroger, vaatwasmachine e.d.
En vooral ook elektrische kookplaten in de keuken.
Met gas bespaar je daar veel.
Hoeveel een elektrisch apparaat verbruikt moet erop staan, in W of kW.
Is dat bv 1kW dan verbruikt hij in 1 uur 1 kWh (of kilo-watt-uur).
Een gloeilamp die je in de kamer hebt hangen is hooguit 100W.
En gebruikt per uur dus 0,1 kWh.
Een spaarlamp van 10W dus maar 0,01 kWh.

De grote elektriciteits slurpers zijn dus de apparaten die warmte met elektriciteit maken.
En hier zijn 2 faktoren, hoelang en hoeveel.
Dus je kunt berekenen hoeveel een apparaat gebruikt door verbruik en duur te vermenigvuldigen.
Koelkast/diepvries zullen niet zoveel verbruiken, maar zijn onvermijdbaar.
Bij andere gebruikers kijk je maar eens hoe de elektriciteits meter gaat versnellen.

Moraal van het verhaal:
Doe zoveel mogelijk met gas, wat met warmte te maken heeft.
Het is altijd veel goedkoper dan met elektriciteit de weg dubbel te doen.
Spaarlampen hebben wel degelijk zin.
Echter de besparing valt tegen omdat de echte elektriciteits vreters veel en veel meer weghappen.

Grtz.

@Matrix: 6600 Kilowatt met 2 personen? Da's behoorlijk veel zeg.

Hier een gezin 4 personen en we hebben een verbruik van 7000 kw verbruikt.
We koken op bosch keramisch kookplaat aansluit waarde 6200 watt.
Dat kan, hier draaien we ook rond de 6800 kilowatt gemiddeld (4 personen).

MAAR... dan staan er wel 2 servers continue te draaien, minstens 2 tv's de hele avond en eentje een groot deel van de middag te werken en vrijwel de hele nacht. Een ijskast en een diepvrieskast.
Verder minstens nog 1 pc van pak hem beet 15.00 tot 04.00 uur dagelijks.

En dan heb ik alleen de grootste stroomvreters genomen. De lamp boven op het portaal en de badkamer zitten nu energielampen in, want die branden ook vrijwel continue.
Dat waren eerst 25 of 40 watt lampen.

Ik heb een jaartje gehad dat het verbruik op 8750 kilowatt zoiets lag. Maar toen heeft de airco vaker en langer moeten draaien (nu heeft ie maar 2x aangestaan en ook niet langer dan een uur) en hadden we een kleine ladendiepvries die lekte. En dat vreet echt stroom.

Dus als je met 2 man ook aan 6600 kilowatt komt, dan vraag ik me toch af waar dat verbruik vandaan komt, want ik ga er niet van uit dat iedereen 2 servers, en 1,5 pc ongeveer 24 uur per dag aan heeft en ook zo'n verbruik qua tv's heeft etc.
Althans niet als je slechts met z'n twee?n bent, toch?

Wij koken en stoken overigens wel op gas, dus als je koop op elektriciteit dan zou het daar misschien vandaan kunnen komen?

Als we straks met zijn 2-en zijn zal het ook minder worden.Mijn oudste zoon 2 keer een 1/2 uur per dag in de douche.
Meestal staat er een tv of 2 aan 1 op zijn kamer en 1 in het tuinhuisje + 2pc's.
De jongste is vaak weg maar de pc is dan ook gewoon aan.
We hebben een RVS koel vrieskast en is nog niet zo oud.
En ik denk dat idd het niet veel uit maakt als als je op gas of elek. kookt.

Dat kun je wel denken kerel, maar het maakt echt veel uit.
Reken maar uit;
6200w is echt veel en per uur 6,2 kwh.
Oftewel 62 lampen van 100w tegelijk.

Grtz.

Hier gebruikt op jaarbasis Laag Tarief: 2.085 kWh en Normaal tarief: 2.431 kWh en Gas: 1.783 m?.
Dit met een 3 personen, vind ik het meevallen. Met TV en PC die bij m'n dochter op de kaamer dagelijks aan staan en mijn pc staat de gehel dag aan en ook de tv in de huiskamer staat overdag veel aan.
Ook wordt er hier veel gebruik van wasmachine gemaakt, maar heb wel overal spaarlampen in zitten en heb niet onodig lampen aan staan waar dat niet nodig is.

Kilroy;195042 zei:
Oftewel 62 lampen van 100w tegelijk.

Grtz.

Of je denkt het anders: 62 lampen van 100 watt, kun je ook omzetten in 6 lampen van 600 watt, zet daaronder per lamp een 15 wietplanten, en laat die lampen per dag een 12 uur branden, met de juiste voeding haal je makkelijk 20 tot 30 gram per plant eraf...

En als je dan de prijs weet, dan denk ik dat je jezelf over die stroomprijs/opbrengst jezelf niet veel zorgen hoeft te maken over die dure stroomrekening. :biggrin: ;)

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan