Lekkage dakdoorvoer wasdroger.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
760
Punten
113
Leeftijd
74
Na het opknappen van de zolder kom ik tot de ontdekking dat er lekkage bij de dakdoorvoer tbv droger is ontstaan.

Wat is het probleem, de constructie is een pijp doorvoer in een kunststof dakpan
Daar doorheen steekt een pijp met een afsluitstuk aan de buitenkant door het dak.
Binnenshuis het gat opvullen met purschuim en een afdekplaat tegen dakbeschot waardoor de pijp steekt.
Vervolgens met een dakdoorvoerbeugel de pijp fixeren en constructie klaar wasdroger met flexpijp verbinden en klaar.
10 tallen jaren functioneerde dit perfect geen omkijken naar.

Maar ruim twee jaar geleden zijn er zonnepanelen geplaatst en de onderste zonnepaneel rand drukt tegen de pijp waardoor er een spleet ontstond tussen de dakpanplaat en buis.
Met gevolg een waterspoor op dakbeschot binnenshuis en een flink stuk spaanplaat totaal verrot .Dus aan het klussen geweest . Heb binnenshuis de pijp in positie weten te krijgen maar het zonnepaneel drukt tegen de pijp.

Heel de week geregend en nu ik de aanpassing klaar heb nog steeds geen spatje.
Dus voorlopig alleen een afdekplaat met een fixeerbeugel geplaatst maar de ruimte nog niet volgespoten met purschuim. Maar dat moet wel met het oog op jachtsneeuw en stortbuien die onder de dakpannen kan slaan. Isolatie is geen issue lijkt me.
In principe zou dit kanaal een dakpan positie lager moeten.

Ik zou de zonnepaneel boer hiervoor aansprakelijk kunnen stellen ware het niet dat die club inmiddels al ruim 1,5 jaar failliet is

Ik kan het oplossen zoals het nu is maar de pijp drukt tegen de onderkant van rij zonnepanelen.

En als laatste. Ik ben niet meer in staat om nog op het dak te klimmen (leeftijd en zwakke rug) en kan er zo aan de zijkant niet bij.
Eventueel overweeg ik dit te laten uitbesteden aan een uitbater.

Of heeft iemand nog suggesties?

Kan je wat met een "mussendakpan"?
https://www.google.nl/search?q=Mussendakpan&lr=lang_nl&newwindow=1&sa=N&hl=nl&tbs=lr:lang_1nl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ved=0ahUKEwjY5_nG05HYAhVKL8AKHXX_DfoQsAQIOg&biw=1920&bih=940

Die zal ik maar niet aan moeders laten zien want dan kan ik echt het dak op.

Heel de tuin is voorzien van vogelvoer spul. Zo'n boom waar je van alles inhangt.
Tevens heb ik een egel voeder kooi gemaakt met een soort labyrint.  Is een gesloten kist met ingang dan een gang naar achterkant, hoekje om en weer naar voren om bij de voerbak te komen. Voerbak met luikje aan de voorkant te openen.

Eerst was het een open ruimte met achterin een bakje met voer voornamelijk kattenbrokjes.
En wat deden die katten? staken hun kop in de kooi maar was te klein om helemaal in kooi te komen. Dus de slimmerikken staken hun poot in de kpoi en trokken de voetbak naar de opening en vraten alles op vandaar een labyrint. En je wilt niet weten hoeveel egels er savonds komen knabbelen .

Van binnen uit de pijp doorzagen bij het dak wel zodanig dat er later weer een sok tussen kan.
Kleine gasbrander van binnenuit op de bewuste plek warm maken en tegen de zonnepanelen rand aandrukken, zo ontstaat er op die plek een deuk in de buis en is de spanning er af.
Purschuim verwijderen en eventueel van binnenuit de naad nog ff kitten de boel van binnen tijdje open laten om te kijken of lekkage over is zoja daarna pur en die plaat er weer over.

Pijp steekt maar 10cm door dak dus die is al kort.
Vermoedelijk heb ik de pijp al in zijn positie weten te krijgen voorheen zag ik van binnen uit de spleet en nu niet meer. Dat van plaatselijk verwarmen zou ik idd kunnen overwegen door plaatselijk te verhitten past de pijp zich door de druk van zonnepaneel vanzelf aan . Goede tip.

Om de rand te kitten had ik zelf ook bedachtc alleen de mof valt aan de buitenkant en zou ik een stevige tape kunnen gebruiken om de pijp te fixeren. Maar omdat de droger zeer warme vochtige lucht er doorblaast vermoed ik dat de tape loslaat.
En met lijm kom ik nu niet van binnenuit bij de buitenste pijp overigens alles wat je aanbrengt zakt naar beneden en zit je zelf helemaal onder de lijm.

Vannacht heeft het geregend en zie nu geen lekstroompje. Dus voorlopig lijkt het opgelost te zijn .

Eerst nog een tijdje en meerdere stortbuien afwachten.

Dan heb ik het voornemen om alles zo te laten zitten en in de afdekplaat enkele gaten te boren 2 boven de pijp en 2 onder de pijp , van ca 15mm en dan via de bovenste gaten de binnenkant vol spuiten met purschuim totdat de schuim uit de onderste gaten komt. Lijkt me dat dan de gehele ruimte wel genoeg voorzien is van pur.
Schuim heeft genoeg ruimte onder de dakplaten om tijdens uitzetten een weg te vinden en drukt misschien tegen de dakpandoorvoer waardoor de vastgezette pijp nog beter klemt aan de buitenkant.

de binnenzijde van de mof insmeren met een vinger siliconenkit
sluit goed af en kan later ook nog weer los als het zou moeten.

mof zelf fixeren met gaatje boren zelftapper er in siliconenkit op het draad smeren en aandraaien, kan ie niet meer onderuit zakken

Suggestie 1 : done
Suggestie 2 : dan moet ik het dak op in een pijp van 10cm doorsnee op het oog een tappertje draaien op precies de goede hoogte is onmogelijk.

Thanks

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan