Als ze zich aan de maatregelen gehouden hebben die toen van kracht waren zonder testen , zijn ze niet buiten het boekje gegaan , of dat zo ook was heb ik geen bronnen kunnen vinden.
Ik vind dan niet dat je anderen daarvoor dan wel kunt verplichten. Anderen verplichten? Dan zelf ook doen! Dus ik heb hier totaal geen begrip voor en ik vind het zelfs asociaal omdat zo mogelijk een besmette politicus daar rond gelopen heeft.
Bronnen zul je niet snel kunnen vinden, dan moet je met medewerkers aldaar gaan praten. Want zoiets wordt niet naar buiten gebracht. En dit komt rechtstreeks van een medewerker.
Het schijnt ondoenlijk te zijn bij daglicht deze maatregel te controleren, is gisteren door MP Rutte uitgebreid uitgelegd en heeft totaal niets te maken met de Ramadan
Daar kwamen ze dus gisteren pas mee. Ja het smoesje is goed. Of het nu nog wat daglicht is of niet, je weet goed genoeg wanneer het 21.00 uur is.
En ze kunnen nog zo vaak zeggen dat het niet met de Ramadan te maken heeft, het idee kwam van Aboetaleb in Rotterdam. Prima burgemeester, daar gaat het niet om. Maar die bracht die gedachte naar voren. En van daaruit is dat ook ontstaan. Niet vanuit de moslimbeweging, dat klopt.
Maar met zo'n reden voor verandering van de avondklok krijg je natuurlijk irritatie omdat het eerst bij hoog en bij laag niet zou kunnen, dus hebben ze er nu een leuke reden bij bedacht. Nogmaals, het maakt mij niet uit. Maar dat controle bij daglicht ondoenlijk zou zijn is een regelrechte leugen.
In principe qua tijdstip is een uur later in zomertijd , hetzelfde tijdstip als in de wintertijd.
Dat vindt ik dus niet in dit geval. Het klopt wel wat je zegt. Maar de dagindeling is hetzelfde. De avondklok was bedoeld om mensen zoveel mogelijk binnen te houden 's avonds en niet naar elkaar toe te laten gaan. Dat was het hoog nodige. En zo gezien is 21.00 dan ook 21.00 in zomertijd want de hele dag verschuift dan een uur. Mensen gaan dan ook een uur later naar bed, maar die wat om 00.00 gaan slapen gaan nu ook om 00.00 slapen en niet om 01.00 uur (voorbeeldje). Het enige verschil is dat het wat langer daglicht is.
Dus hoe vroeger hoe effectiever, doe je nu te niet door het een uur later te maken. En de reden waarom (ondoenlijke controle) is gewoon een drogreden.
Dat het lijkt dat deze maatregel niet werkt is schijn.
Hoezo? Zowel in het buitenland alsook in Nederland zijn er geen cijfers die enige werking van de avondklok aangetoond hebben voor zover mij bekend.
Misschien dat het bij de VVD er beter aan toe ging, maar een foto is maar een momentopname en kan op later tijdstip zijn gemaakt als het al wat rustiger is. Camerabeelden van vlak na de uitslagen zeggen veel meer. In elk geval bij D'66 en de FvD (en waarschijnlijk anderen) heeft men zich echt niet aan afstand gehouden. Maar goed, dat moeten ze zelf weten. Alhoewel zo'n feestje in een kleinere ruimte, eerder voor verspreiding zal zorgen als enkele hondenbezitters in de buitenlucht.
En dan hebben we het nog niet over de levensmiddelenwinkels gehad....
Gaat mij er maar om dat juist de mensen die het voorbeeld moeten geven, zich daar niet aan houden. En van buiten de verkiezingstijd zijn er ook al enkelen van de VVD betrapt.
Ik volg ook de persconferenties en hou me zo veel mogelijk ook aan de regels. Dat zou wel de weg naar versoepeling moeten zijn.
Maar ik volg het nu een beetje lang en je ziet gewoon dingen gebeuren die niet kloppen. 16 miljoen mensen binnen houden omdat er 535 mensen op een IC liggen is wat veel van het goede.
Grote bedrijven dicht houden met oppervlaktes waar je u tegen zegt, waar afstand zeer eenvoudig gehanteerd kan worden, zelfs beter dan in supermarkten, vind ik vreemd.
Idem voor terrassen in de buitenlucht, waar ook voldoende afstand gehouden kan worden en men -weet- dat daar nauwelijks of geen ontstaans haarden van Corona vandaan kwamen....
Maar wel een avondklok opeens verlengen een dag of 2 nadat een burgemeester het over de Ramadan had. Dat gaat er bij mij niet in.
Nogmaals, het gaat me niet om de Ramadan, maar dit is wel een van de hoofdredenen. De andere zal zijn dat het wat langer licht wordt en men de mensen toch wat langer buiten wil laten. Maar....
Eind januari riep demissionair premier Mark Rutte dat de effectiviteit van de avondklok na 21.00 uur flink afneemt en toch wordt dat, mede door de zomertijd, alsnog ingevoerd.
Aldus ontdekte ook al een journalist van nu.nl.
"Handhaving wordt moeilijker als het gaat schemeren" zei Rutte. Waarom dan naar 22.00 uur? Want dan gaan het juist schemeren. Om 21.00 is het nog daglicht. En sowieso wordt er nu in het donker gehandhaafd dus is schemering ook niet veel moeilijker.
Als het ECHT om gezondheid gaat, zoals hij steeds zo hard riep om er geen minuut verlenging aan te geven, dan moet het NU ook om gezondheid gaan en zou dat gehandhaafd moeten blijven op 21.00 uur.
Los daarvan, ik ben best blij dat het naar 22.00 uur is gegaan en het maakt mij niet uit of het voor Ramadan of voor Pasen of Boeddha is. Maar ik ben wel veel kritischer geworden op uitspraken omtrent redenen die ze doen en zaken die je dan ziet plaats vinden, met name ook bij hunzelf.
En het valt op hoe men zich in bochten kronkelt om er weer een passen de uitleg bij te kunnen geven.