Leve de Opta

Nee niet 100 % zeker.

Dus heb ik t maar ff nageslagen.

Google is mijn vriend, en dit is wat ik vond:

Zon Nederland N.V. is een zelfstandig opererende onderneming opgericht in 1999.

Versatel Telecom Intenational NV (VRSA) is grootaandeelhouder.
Grootaandeelhouder is dus niet per definitie DE oprichter van een bedrijf.

Nu ik dat zo las, bedacht ik me dat free record shop destijds een andere aandeelhouder was (geloof ik).

Ja dat zou kunnen, ik lees net dat Radio 538 ook "medewerking verleende aan projecten als Zon internet".

Inderdaad in 1999 was ook dat. Ik weet nog dat we dood gegooid werden zo'n beetje met die gele cd'tjes. Eigenlijk niet te geloven dat dit dus pas 7 jaar geleden was zeg maar zo'n beetje.

Maar het klopt... 1999 was the year.

Ook Versatel lost hun eigen problemen niet op.

Na een periode van heel korte onderbrekingen, waardoor het modem net niet afhaakte, is de uitval nu weer op zijn top.

267 keer in precies 14 uur en 47 minuten is het modem down gegaan voordat het modem definitief afhaakte.

Versatel heeft de storing aangepakt met het sturen van een monteur.

Deze is gisteren geweest en heeft geconstateerd dat het probleem in de kabel zit van KPN.

Na overleg met de achterban van Versatel hebben deze besloten om het contract te verbreken en de verbinding af te sluiten.

Het beleid van Versatel is nu dat ze een ieder aansluiten ongeacht de kabellengte.

Volgen er klachten wanneer de afstand tot de centrale groter is dan 5 km, dan lossen ze de storing niet op. Als je de slechte verbinding niet accepteert voor de volle prijs, wordt het contract opgezegd. Bij afstanden onder de 5 km pakken ze de storing wel op.

De angst van KPN voor Versatel is over, mede omdat het voetbalgebeuren geflopt is.

Er wordt nu geen druk meer uitgeoefend op KPN.

Hierdoor verschuilt Versatel zich nu ook achter de afstand.

Helaas moet ik nu weer inbellen omdat mijn DSL ledje meer staat te knipperen dan hij constant brandt.

De huidige verbinding is nu vrijwel niet meer te gebruiken.

ADSL blijkt op deze locatie niet meer mogelijk.

Volgens mij moeten er toch meer gebruikers zijn, die op deze verdeelkast zijn aangesloten, problemen hebben.

Phoeee.. het blijft ook een ellende verhaal he. En ik blijf het toch getuigen van gemakzucht en slechte service dat er gewoonweg niets aan gedaan word.

Het zou beter zijn als er wat meer mensen waren met dezelfde klachten, dan zou er misschien juridisch nog iets aan gedaan kunnen worden.

Maar ik begin langzaam te vermoeden dat verhuizen de betere oplossing word.:sad:

Helaas zit ik nu op de kabel met internet voor een hoger bedrag dan ADSL omdat ik een abonnement op de kabel moest nemen. Zonder kabelabonnement geen internet.

Mijn ADSL modem staat nog steeds aan omdat de provider vergeten heeft om het signaal eraf te gooien. De telefoon doet het allang niet meer. Zelfs de lijnspanning is eraf. Ik kan keurig internetten met een snelheid van 2 Mb.

Zo kan ik op deze manier de stabiliteit van de verbinding in de gaten houden.

Deze is bedroevend.

KPN houdt vol dat de afstand tot de centrale te groot is en als iedereen gaat internetten de verbinding instabiel kan worden.

Volgens KPN kan het geen overspraak zijn van één gebruiker.

Ik wil nu van KPN uitleg waarom de uitval heel erg lijkt op het surf/download gedrag van één gebruiker.

Er zijn dagen bij dat de uitval een paar keer in de avonduren is en regelmatig de gehele dag tot zelfs bijna 400 keer per etmaal. Soms een enkele dag helemaal niet.

Vervolgens gaat de gebruiker op vacantie. Ruim 14 dagen is geen enkele keer de verbinding down geweest. Na die 14 dagen begon de uitval weer om af toe zeer hoge scores te halen.

Als ik KPN moet geloven is de hele wijk op vacantie geweest. Ik vraag me dan alleen af wie al die mensen waren die ik steeds gezien heb.

Ik wil nu serieus van KPN uitleg hebben over dit verschijnsel en vragen of ze nog steeds het eerder genoemde standpunt handhaven. Ook of ze nog van plan zijn om hier daadwerkelijk wat aan te doen zonder zich achter de afstand te verschuilen.

Ik weet alleen geen adres waar ik het naar toe zou kunnen sturen.

Een algemeen adres lijkt mij geen goed idee.

Helaas de ombudsman is ook met een kluitje in het riet gestuurd.

Ook hij heeft van KPN geen uitleg kunnen krijgen waarom de verbinding er dagelijks 300 a 400 keer per etmaal eruit gaat, vervolgens ruim twee weken geen enkele keer en daarna weer tot 400 keer per etmaal de verbinding down gaat.

KPN beroept zich, geheel ten onrechte, op het feit dat de afstand tot de centrale te groot is.

Ruim 4 jaar was dit geen probleem.

Hier stopt mijn verhaal over de ADSL perikelen in Nederland.

Binnen een paar weken ga ik emigreren.

Er komt dan weer een nieuwe ervaring op het gebied van DSL.

Het wordt daar DSL genoemd met een down van 4000 kbit/sec en een up van maar 384 kbits/sec.

Rare waarden, vooral de upload is laag.

Ik hoop alleen dat de verbinding daar wel stabiel is.

4000kbit is een afgeronde 4mbit. De upload is wel heel erg traag, lijkt op het langzaamste abo wat de kpn heeft of ooit gehad heeft qua upload.

Emigreren? Tja... vreemd vind ik het niet, waar ga je naar toe als ik vragen mag?

V.w.b. de KPN... tja daar heb ik wel meer ervaringen mee met rare en ongenuanceerde uitspraken die nergens op slaan. Schijnbaar hebben ze toch nog niet voldoende concurrentie om echt eens aan het werk te gaan.:sad:

Emigreren? Tja... vreemd vind ik het niet, waar ga je naar toe als ik vragen mag?
Ik ga niet ver. Ik ga naar Duitsland.

Maar hier vandaan is het toch nog bijna 300 Km.

Intussen heb ik mijn kabelaansluiting terug gebracht naar de orginele situatie.

Ik begrijp nu ook waarom veel mensen problemen hebben met Chello.

De kabel komt direct binnen op een orginele contactdoos.

In die contactdoos zit het orginele filter waar de TV en het modem op aangesloten zitten.

Het lijkt nu wel alsof ik weer ADSL heb.

De verbinding valt om de haverklap weg, of de TV nu aan of uit staat.

Het beeld is perfect. Het signaal lijkt dus ruim voldoende.

Hiervoor kwam de kabel binnen op een UPC versterker met retourkanaal.

Deze versterker had vier uitgangen.

Op een uigang zat de TV via een digitale ontvanger en contactdoos aangesloten.

Het beeld op de TV (analoog) was perfect, eveneens het beeld van de digitale ontvanger.

Op een tweede uitgang zat het modem rechtstreeks aangesloten.

De verbinding was stabiel. Telefoon en internet radio werkten onafgebroken.

Op uitgang drie en vier zaten een paar TV's en DVD recorder.

Ook dit werkte perfect.

Nu kan ik vrijwel niet meer bellen.

De telefoon valt om de haverklap uit.

Het modem zie ik steeds weer initialiseren.

Ik heb de verbinding enige malen nagelopen en de contactdoos zelfs vernieuwd.

Ook dit geeft geen verbetering.

Een aansluiting van een filter op de contactdoos is duidelijk geen goede optie.

Ik vind het wel best zo.

Ik ga me voor de laatste twee weken niet meer druk maken.

Dus met die UPC versterker met retourkanaal ging het allemaal wel goed, en origineel niet?

Waarom heb je die versterker er dan tussenuit gehaald? Moest die ook weer teruggestuurd worden ofzo?

Maar je hebt gelijk, ik zou me voor die laatste paar weken ook niet meer druk maken.

Overigens jammer dat ze nu in Duitsland ook overstappen van 16% naar 19 of 19,5% b.t.w. heb ik vernomen, dan word er toch nog net e.e.a. duurder.

Verder nadeel is dat je daar geen vast ip kunt krijgen, alleen maar wisselend, maarja met een beetje router kun je (indien nodig) dan via dyndns.org een domeintje bijhouden voor inkomende connecties.

Verder is het gelukkig ook nog mogelijk vanuit Duitsland naar de Sat te kijken en Satellite Fun te bezoeken dus ach... het valt allemaal toch weer mee.:)

Dus met die UPC versterker met retourkanaal ging het allemaal wel goed, en origineel niet?Waarom heb je die versterker er dan tussenuit gehaald? Moest die ook weer teruggestuurd worden ofzo?
De kabel ging eerst naar een andere kamer.

Van daaruit werd het signaal verdeeld.

Het is nu terug gebracht naar de orginele situatie.

Zonder omwegen direct naar de huiskamer op de contactdoos.

De versterker moet ook een voeding hebben.

Ik heb geen idee wat de nieuwe bewoners willen.

Vandaar weer de orginele situatie.

Dan kunnen ze zelf uitzoeken wat ze willen.

De BTW gaat inderdaad naar 19%.

Ahzo, ja begrijpelijk.

Snif... met die b.t.w. gaat e.e.a. wat eerst goedkoper was nu daar ook duurder worden.:sad:

Ik heb weer internet en de snelheid blijkt 4608/768 Kbps te zijn.

Niet gek dus.

Oh ziedaar, zo'n 4 megabit dus, da's wel leuk. De upstream is nog wat aan de lage kant, maarja dat zal wel aan de abonnementsvorm liggen.

Hopelijk blijft het nu wel stabiel.

Verder nadeel is dat je daar geen vast ip kunt krijgen, alleen maar wisselend, maarja met een beetje router kun je (indien nodig) dan via dyndns.org een domeintje bijhouden voor inkomende connecties.
Ik heb minimaal 1 keer per dag op wisselende tijden een ander IP adres.

Niet 1 hoger of lager, maar totaal anders.

Het is alleen vervelend als het overdag gebeurt, want ik heb ca 30 seconden geen communicatie meer.

Verder is de verbinding op zich er nog geen enkele keer uitgeweest.

Ook de snelheid blijft stabiel.

Het is wel vervelend dat je zo een eind weg moet om van KPN verlost te zijn.

Alleen UPC snapt nog steeds niet dat ik geëmigreerd ben. Maar dat is een ander lang verhaal.

Hmmz... misschien is het wel mogelijk om je te helpen, geen idee of hij het kan maar ik heb een vriend die bij de klantenservice van UPC werkt, misschien dat hij iets voor je kan doen als hij dat leest.

Tja, ik vond ze de laatste tijd juist zo enorm verbeterd.

Maar het relaas wat nu komt, ondermijnt deze mening weer volledig.

De emigratie is bij ons binnen enkele maanden besloten, mede omdat ik financieel zeer gunstig kon overstappen.

Hierdoor kon ik niet anders dan UPC opzeggen binnen de contractperiode.

Hierbij is als reden opgegeven dat het een emigratie betrof welke in korte tijd besloten was.

Ik had opgezegd per 1 december 2006

Hier heb ik keurig een brief op ontvangen dat mijn abonnementen beëindigd waren per 1 dec. zonder commentaar op de reden.

Op 4 dec. was mijn internet account plat, ook voor e-mail. Ik heb op dezelfde dag het modem ingeleverd bij het servicepunt in Amsterdam.

Hier kreeg ik, zelfs na aandringen, de borg van het modem niet terug. Dit zou verrekend worden met een volgende factuur.

Na 4 december kreeg ik een e-mail op mijn Planet e-mail adres waarin stond dat mijn nieuwe factuur online stond.

Via het webformulier heb ik aangegeven dat ik hier niet bij kon en dus niet kon reageren.

Dit heb ik zes maal herhaald met tussenposen van een week.

Ik heb hier geen enkele reactie op gekregen. Het leuke is dat op dit webformulier een sterretje staat bij postcode omdat het een verplicht veld is. De Duitse postcode kan daar niet in omdat het systeem hier over struikelt.

Bij het telefoonnummer staat geen sterretje, maar moet wel ingevuld worden. Vul ik hier mijn telefoonnummer in, dan krijg ik de melding dat het geen geldig telefoonnummer is.

Ik vul dan maar een Amsterdams fake nummer in. Dat wordt wel geaccepteerd.

Ik deze periode kreeg ik alleen een ontvangstbevestiging. Verder geen enkele keer een antwoord.

Bijna twee weken geleden kreeg ik een kopie factuur van 11 januari zowel op mijn nieuwe adres als mijn oude adres. De laatste was via TNT post doorgestuurd. Ze wilde er zeker van zijn dat ik deze factuur zou ontvangen. Het was exact dezelfde kopie.

Geen begeleidende brief, alleen dat ik voor 25 januari moet betalen.

Het enige wat er staat is het bedrag van de vorige factuur, deze factuur en wat ik nu betalen moet. Voor deze factuur moet ik een afkoopsom betalen tot het einde van het contract.

Ik heb, inmiddels ruim een week geleden, per brief aangegeven dat het hier geen gewone verhuizing betrof, maar een emigratie. Bij een emigratie stoppen alle abonnementen.

Ik krijg uiteraard hier geen enkele reactie op, ook niet op de zeven eerder gestelde vragen.

Bellen doe ik niet. Dat is van hieruit niet te betalen.

Ik denk dat dit voor klantenservice een te moeilijk geval is.

Ik heb in het begin van mijn abonnement vaker op deze manier een vraag gesteld. Ik kreeg altijd binnen enkele dagen antwoord. Nu geen enkele reactie.

De laatste vier keer heb ik mijn vraag gericht naar drie verschillende afdelingen.

UPC, KPN en zo zijn er nog zovelen die de macht hebben over hun netwerk.

O.a. KPN met zijn vele nieuwe klanten per week doet daar geen moeite meer voor.

Wat ik altijd doe in vele zaken, een aangetekende brief verzenden met de problemen die je heb, je moet natuurlijk wel zeker weten dat je in je recht staat en daarna niets meer betalen en hun nog aansprakelijk stellen voor hun borg of andere zaken.

Veel mensen hebben een rechtsbijstand verzekering waar het voldoende is om de verzonden brief in behandeling te nemen zodat ook al de tegoeden teruggehaald worden door hun.

Flip

KPN doet er nog wel moeite voor, maar kan het wegens de drukte met alle problemen gewoonweg niet meer bijbenen. Er word dan nog wel wat mankracht ingezet maar dat is allemaal mankracht die kwalitatief zwaar te wensen overlaat.

Voor de rest laten ze de boel de boel even waar dat kan om de achterstanden weg te werken.

Het is gewoon een zootje.

Bij een emigratie stoppen alle abonnementen.
Weet je dat zeker? Staat dat ook in de contractvoorwaarden bij UPC?

Een emigratie is immers een verhuizing naar het buitenland en ontslaat je voor zover mij bekend niet automatisch van lopende contractverplichtingen hetgeen dus inderdaad zou kunnen betekenen dat je gewoon je contractermijn toch zult moeten betalen.

Als je alles via webmail en mail wilt doen, zeker vanuit het buitenland, kun je verwachten dat niet alles goed loopt. Effe de grens over wippen en dan de klantenservice bellen zou ik zeggen.

Via email/webmail heeft momenteel wel de rechten die brieven hebben qua briefgeheim, maar volgens mij nog niet de andere rechten, een ontvangst of leesbevestiging bij email is nog niet rechtsgeldig.

Verder is het ook bij gewone brieven (op papier dus) zo dat de verzender moet kunnen aantonen dat de geadresseerde het ook ontvangen heeft.

Daarom kun je het beste gewoon een aangetekende brief naar hun sturen, dat moet immers wel te doen zijn vanuit Duitsland en dan is het een officieel stuk op schrift. Daar moeten ze op reageren.

Doch zoals gezegd, lees eerst je contractvoorwaarden eens goed door. Of heb je ergens een stukje jurisprudentie gevonden waaruit blijkt dat emigratie bepaalde voordelen heeft betreffende het onder contracten uit komen?

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan