Whohow...
Da's een leuke, je hebt het makkelijk voor jezelf gemaakt.
ok, even een paar leermomenten:
wanneer hij vastslaat, probeer dan CTRL+ALT+F1 (t/m f6)
Dan kom je in de commandline modus. Op die wijze kan je verderwerken, als het goed is. (99% zeker, zit ie dan nog vast is het misschien niet software).
om terug te komen in je GUI (windows omgeving waar je het over hebt) druk je: CTRL+ALT+F7
Eenmaal in de shell (commandline modus) tik je in: ps -A
Je krijgt dan een hele reeks met processen.
Daar staan nummers voor.
toets in: man kill
man is een programma voor de manual pages, en geven hulp en info over commando's (zoals in dit geval kill) (info over man? man man)
er zijn verschillende opties:
kill -9 **** (de sterretjes zijn het PID (processid, de cijfertjes voor het process) Dit is de meest harde en agressieve commando die er bestaat. Hiermee GAAT HIJ ERUIT! lol
(niet zomaar gebruiken)
Je kan nu X of Xserver (Gnome of KDE, welk GUI je ook gebruikt) een schop geven.
Leuk om te weten, voor als je het straks nodig hebt.
Zoek in de dir /var naar de dir log.
cd /var/log (is bij mij zo, kan bij jouw anders zijn)
als je gui n?t is vastgeslagen, heb je maar de laatste regels nodig van messages.
tail messages
(man tail, je zult zien dat je meer regels kan krijgen)
als je cat messages doet.... loopt hij wel ff door, messages kan weleens heeeeeeel groot worden.
Goed, je kan nu gaan zoeken naar eventuele foutmeldingen.
Doe ls /var/log
(man ls)
en kijk naar de verschillende soorten logs die er bestaan. Overal kan het probleem te vinden zijn.
Mijn persoonlijke ervaring met drake is erg weinig. Ik vind het een slecht pakket. (maar andere zweren er bij)
Op een laptop installen is ook weer net wat pittiger, maar je leert op die manier wel een hoop.
Ik WEET dat je nog veel meer gaat vragen:
www.nedlinux.nl
Don't hassitate to ask, here also.
Alleen je info is nog net ff te weinig om een goede diagnose te stellen...
Ik hoop dat je hierdoor linux wat beter leert kennen.
G