[Linux lockup problemen] Mandrake op mn laptop

X

xAndyx

Ik heb nu Mandrake 9.2 geinstalleerd op mn Toshiba Satellite Pro 4200 laptop.

Na het opstarten van KDE krijg ik netjes een "windows" omgeving waarmee ik aan de slag kan. Als ik nu niks doe gaat het goed maar als ik wat ga rond klikken crashed het systeem gewoon volledig.

Ik zit te denken aan een video-driver probleem maar ik ben zon n00b dat ik niet weet hoe dit op te lossen :(

Alle hints/tips zijn welkom :)

Whohow...
Da's een leuke, je hebt het makkelijk voor jezelf gemaakt.

ok, even een paar leermomenten:

wanneer hij vastslaat, probeer dan CTRL+ALT+F1 (t/m f6)
Dan kom je in de commandline modus. Op die wijze kan je verderwerken, als het goed is. (99% zeker, zit ie dan nog vast is het misschien niet software).
om terug te komen in je GUI (windows omgeving waar je het over hebt) druk je: CTRL+ALT+F7

Eenmaal in de shell (commandline modus) tik je in: ps -A
Je krijgt dan een hele reeks met processen.
Daar staan nummers voor.
toets in: man kill
man is een programma voor de manual pages, en geven hulp en info over commando's (zoals in dit geval kill) (info over man? man man) :)

er zijn verschillende opties:
kill -9 **** (de sterretjes zijn het PID (processid, de cijfertjes voor het process) Dit is de meest harde en agressieve commando die er bestaat. Hiermee GAAT HIJ ERUIT! lol
(niet zomaar gebruiken)

Je kan nu X of Xserver (Gnome of KDE, welk GUI je ook gebruikt) een schop geven.
Leuk om te weten, voor als je het straks nodig hebt.

Zoek in de dir /var naar de dir log.
cd /var/log (is bij mij zo, kan bij jouw anders zijn)
als je gui n?t is vastgeslagen, heb je maar de laatste regels nodig van messages.
tail messages
(man tail, je zult zien dat je meer regels kan krijgen)
als je cat messages doet.... loopt hij wel ff door, messages kan weleens heeeeeeel groot worden.

Goed, je kan nu gaan zoeken naar eventuele foutmeldingen.
Doe ls /var/log
(man ls)
en kijk naar de verschillende soorten logs die er bestaan. Overal kan het probleem te vinden zijn.

Mijn persoonlijke ervaring met drake is erg weinig. Ik vind het een slecht pakket. (maar andere zweren er bij)
Op een laptop installen is ook weer net wat pittiger, maar je leert op die manier wel een hoop.

Ik WEET dat je nog veel meer gaat vragen: www.nedlinux.nl

Don't hassitate to ask, here also.
Alleen je info is nog net ff te weinig om een goede diagnose te stellen...
Ik hoop dat je hierdoor linux wat beter leert kennen.

G

Of neem suse, want die installatie gaat automatisch en probleemloos, en werkt altijd.
Grtz.

Maar dat vind ik ook weer een beetje onzinnige opmerking.
Elke distro (vooral de zelfinstal dingen) heeft zo zijn kuren.
Ik heb met SuSe ook erg weinig problemen.

Echter, er zijn talloze mensen die bij mandraak zweren.
Dat is ook niet voor niets. ieder z'n smaak.

Het heeft meer zin om opmerkingen te posten waar de TS wat aan heeft....

G

Waar hij wat aan heeft is suse installeren dus! Ik weet zeker dat het dan allemaal werkt. Bovendien kan hij dan heel makkelijk het video gebeuren veranderen, al tijdens de installatie en dus gelijk de goede hardware kiezen (en makkelijk later via suse-kde nog veranderen).
Grtz.

En jij hebt dus ook mandrake uitgeprobeerd?

Dat moet wel, je bent zo zeker van je zaak.

Wat is Linux nu eigenlijk? Waar bestaat het uit en hoe werkt het? wat zijn de verschillen?

Linux is een OS gebouwd met bouwstenen. Verschillende losse modules die samen een volledig werkend besturingssysteem maken.

Stel je een bal voor. Deze bal is de kernel.
De kernel is het feitelijke LINUX! Dat is wat Linus Torvalds jaren geleden heeft gemaakt.
Dat is het geen waar je NIET voor hoeft / mag betalen.

Stel je om deze bal nog een bal voor. dat noemen we de shell.
De shell, bij de meeste distro's standaard bash (Bourne Agin SHell) met uitwijk mogelijk heden naar talloze varianten.
Deze shell accepteert de commando's van de gebruiker, die ze met een toetsenbord zit in te kloppen.
Deze commando's worden vervolgens door de shell in begrijpelijke taal voor de kernel gemaakt en doorgezonden naar de kernel.

Stel je om deze buitenste bal nog een bal voor...
Dat is de GUI, de Grafische User Interface.
In de GUI klik je op een icoontje, dat een signaal sent naar de shell, welke weer op zijn beurt een signaal naar de kernel stuurt.

Enfin, Als je GUI dus vastloopt, dan ga je dus gewoon naar de shell, en ga je kijken waar het probleem zit.
Het heeft geen enkele zin, om naar de winkel te rennen om een nieuwe distro te halen.
DAT zijn nu M$ praktijken.

(de grote fout van M$: GUI zit verwerkt in de kernel, en heeft dus GEEN tussenkomst van de shell)

Ik vind per definitie dat als je een computer hebt, dat je minimaal de basis gaat leren, doormiddel van zelfstudie.
Het scheelt je op de lange termijn een hoop ellende.

G

ps, wat SuSe kan, kan Mandrake ook!

ps, wat SuSe kan, kan Mandrake ook!
Ja, maar de vraag is of ze het ook doen.
Als ik bijv. de up2date zie van RedHat, dan is er -geen enkele- linux release die hier aan kan tippen.

Mandrake heeft wel een update optie, maar als je die gebruikt om via internet je kernel te updaten dan kun je daarna je systeem opnieuw gaan installeren zowat.
De up2date -u funktie van RedHat echt nooit 1 enkel probleem mee gehad.

Verder ben ik het met je stelling geheel eens Big_G, wat de ene kan, kan de andere ook.
Suse is leuk, maar is ook niet alles. Zo kon je bijv. in Suse 7 met YAS (of hoe heet dat ding?) bepaalde instellingen niet doen die je met linuxconf wel kon doen.
Linuxconf zat toen wel nog in Mandrake en RedHat.

Uiteindelijk vond ik Mandrake en RedHat de beste keuze, maar het is uiteindelijk RedHat geworden omdat ik die toch wat eenvoudiger van opzet vond, vooral met zijn standaard rpm gebruik en hoofdzakelijk vanwege de gemakkelijke update optie. Zeer jammer daarom dat RedHat nu alleen nog maar verder gaat met zijn Enterprise Edition.

Met de opmerkingen van Killroy ben je inderdaad niet geholpen.
Dat is hetzelfde als dat iemand windows 98se heeft en je gaat het dan vertellen "je moet windows ME installeren", dat schiet geen ruk op.
Waarom een compleet ander iets installeren als je met datgene wat je hebt tevreden bent.

Zo ga ik dus ook nu echt geen Mandrake of Suse installeren omdat Redhat stopt met de updates, ik zie nog wel wat ik doe.
En als ik een probleem heb, probeer ik het op te lossen.

Om te zeggen van "installeer wat anders" is altijd gemakkelijker en het kan ook best zijn dat het dan wel werkt, maar de vraag is of men dat wel wil en ook Suse heeft weer zijn eigen problemen, bij elke release is wel wat.

Ben het dus met de reply van Big_G eens. Het draait niet bij aan een oplossing. Alhoewel het wel fijn is dat je het probeert.

Een tip die ik je zou willen geven:
Als je mensen wilt helpen, moet je in eerste instantie probleemoplossend gaan denken. Een ander OS installeren moet je in de meeste gevallen pas als laatste mogelijkheid nemen.

Originally posted by Black Tiger
Ja, maar de vraag is of ze het ook doen.
Als ik bijv. de up2date zie van RedHat, dan is er -geen enkele- linux release die hier aan kan tippen.

SuSe gebruikt Yast. Ik hebzelf met RH gefreubeld, maar ook daar kan ik zeggen dat SuSe kwalitatief voorbij is gegaan.
Yast kan ik automatisch elke vorm van updates laten doen zoals ik wil.
Ik heb met yast ook niets te maken met een GUI, zoals je met Up2date wel hebt.
(ik heb adsl, dus voor mij is het gemakkelijk dat mijn systeem elke dag om 06:00 updates uitvoerd. Heb ik geen omkijken naar)

Mandrake heeft wel een update optie, maar als je die gebruikt om via internet je kernel te updaten dan kun je daarna je systeem opnieuw gaan installeren zowat.
De up2date -u funktie van RedHat echt nooit 1 enkel probleem mee gehad.
Ja, daar heb je hetzelfde probleem als TS. GUI heeft waarschijnlijk problemen. Dat is op te lossen....
Verder ben ik het met je stelling geheel eens Big_G, wat de ene kan, kan de andere ook.
Suse is leuk, maar is ook niet alles. Zo kon je bijv. in Suse 7 met YAS (of hoe heet dat ding?) bepaalde instellingen niet doen die je met linuxconf wel kon doen.
Linuxconf zat toen wel nog in Mandrake en RedHat.
Yast: Yet Another Setup Tool
SuSe is ondertussen bij versie 9 aanbeland, en begint eveneens als RH erg professioneel te worden.
Zei mikken echter op alles (net als M$)
Thuisgebruiker, desktop-bedrijf, server, Enterprise editions en zelfs het Mainframe wordt niet vergeten.
SuSe kan naast Z/os draaien, dat kan RH weer niet ;)
Uiteindelijk vond ik Mandrake en RedHat de beste keuze, maar het is uiteindelijk RedHat geworden omdat ik die toch wat eenvoudiger van opzet vond, vooral met zijn standaard rpm gebruik en hoofdzakelijk vanwege de gemakkelijke update optie. Zeer jammer daarom dat RedHat nu alleen nog maar verder gaat met zijn Enterprise Edition.
RPM is ondertussen een standaard geworden in LINUX land. alleen de exotische distro's werken er misschien niet mee. Maar de grote jongens gebruiken het wel, net als SuSe.
Verder kan je bij dezelfde uitgebreide distro's bijna altijd met GUI elke tar e.d. meteen installeren.
Ben het dus met de reply van Big_G eens. Het draait niet bij aan een oplossing. Alhoewel het wel fijn is dat je het probeert.
Thx! :)

Distro's zijn gewoon heel smaak gevoelig.
Het nadeel van linux is dat je VOLLEDIG de vrije hand hebt. Dat houd meteen in dat als je een probleem hebt, dat het ook meteen ALLES kan zijn...

Voordeel, je leert veel... En als je eenmaal veel geleerd hebt, heb je geen problemen meer ;)

G

Mooie discussie! En meerdere meningen! Maar het ging mij erom dat met suse op elke pc probleemloos geinstalleerd kan worden en dat het altijd werkt, en dat het voor mensen die windows gewend zijn heel makkelijk is. Zo zou voor monitor en videokaart het via suse-kde2 in system en SaX2 zo gepiept zijn. Ook een kernel ombouwen gaat vrij makkelijk, dat heb ik tenminste ook gedaan, en de boel is niet afgestort! Maar het blijft linux met zijn eigenheden. En wat een kernel en GUI is weet ik ook wel BIG_G!
Om zo'n bovengenoemd probleem op te lossen zul je echter achter de machine moeten zitten en de boel bekijken. Daarom zou suse zo makkelijk zijn geweest. Overigens gebruik ik nog steeds suse v7.2 en die is erg stabiel. Maar vergeten we niet dat linux geen gui heeft maar dat kde is toegevoegd en wel heel leuk is. En wat denk je van de gnomen? En de 4 desktops die je standaard hebt (in suse-kde2)? Toch ook leuk!
Ik blijf deze discussie wel volgen, ook leuk!
Grtz.

Originally posted by Kilroy
Mooie discussie! En meerdere meningen! Maar het ging mij erom dat met suse op elke pc probleemloos geinstalleerd kan worden en dat het altijd werkt, en dat het voor mensen die windows gewend zijn heel makkelijk is.

Idd, discussies zijn leuk, meestal.
Dat SuSe zijn problemen niet heeft met pc's en dat je ze "net als windows" klakkeloos kan installen. Spreek ik je maar even tegen, want dat is niet waar!
Altijd werkt? Linux... Indien goed geinstalleerd, ja.
Het verschil tussen mandraak en suse is dat suse ouder is, en groter (meer programeurs) is.
Dus om die reden (ogenschijnlijk) minder problemen heeft.

Zo zou voor monitor en videokaart het via suse-kde2 in system en SaX2 zo gepiept zijn. Ook een kernel ombouwen gaat vrij makkelijk, dat heb ik tenminste ook gedaan, en de boel is niet afgestort!
Een nieuwe kernel bouwen gaat zo goed als het zelfde in linux en mandraak.
Maar het blijft linux met zijn eigenheden. En wat een kernel en GUI is weet ik ook wel BIG_G!
De opmerkingen die je plaats, geeft aan mij juist de indruk dat je het gewoon niet weet. Je weet misschien van het bestaan, maar hoe het nu in elkaar steekt...
Dat probeer ik ook duidelijk te maken, het maakt niet uit welke distro je hebt, in de basis zijn ze het zelfde.
Om zo'n bovengenoemd probleem op te lossen zul je echter achter de machine moeten zitten en de boel bekijken.
Waarom kan dat met mandraak dan niet????? (Ctrl+Alt+F1 t/m F6)
Daarom zou suse zo makkelijk zijn geweest. Overigens gebruik ik nog steeds suse v7.2 en die is erg stabiel. Maar vergeten we niet dat linux geen gui heeft maar dat kde is toegevoegd en wel heel leuk is.
Ik gebruik 8.2 en is ook stabiel.
Wat is KDE dan volgens jou??? of Gnome?
En wat is dan Blackbox, en al die andere 'window managers' ?????
En wat denk je van de gnomen? En de 4 desktops die je standaard hebt (in suse-kde2)? Toch ook leuk!
Ik blijf deze discussie wel volgen, ook leuk!
Grtz.

Ik wil je niet afbranden, en zo moet je het ook niet opvatten.
Maar lees de reactie eens overnieuw, over wat linux nu is.

1) Kernel
2) Shell
3) GUI (KDE t/m afterstep)

Elke grote distro probeert om (misschien wel) zieltjes te kweken, een "eenvoudige" instalatie te maken.
Een windows achtige visie.
Erg makkelijk voor mensen die geen 100 euro willen uitgeven aan een kale M$ os, om vervolgens een en al fout meldingen te krijgen. Maar ook dat ze meteen klaar zijn.
Office pakketten en weet ik wat niet meer.
Elke distro is makkelijk dicht te spijkeren op een redelijk veilige manier, gemak dient de mens.
En elke distro werkt volgens de zelfde basis princiepe: 1) 2) en dan pas 3!
Blijft 3 hangen? (GUI) geen probleem:
Ctrl+Alt+F1 t/m F6.
Probleem opzoeken, of laten opzoeken. de machine blijft door draaien.
Als je in SuSe een hangend GUI krijgt, ben je net zover van huis als met de mandraak van TS.

Distro is niet boeiend!!! een probleem oplossen is boeiend!

Het blijft onzin dat dergelijk problemen niet zou hebben!
Als de toshiba een onbekend stuk hardware heeft, zal SuSe er net zo slegt mee omgaan.

G

Yast kan ik automatisch elke vorm van updates laten doen zoals ik wil.
Ik heb met yast ook niets te maken met een GUI, zoals je met Up2date wel hebt.
???? Volgens mij heb je Mandrake voor. Met de Redhat up2date heb je helemaal geen GUI nodig, in tegendeel "up2date -u" geef je gewoon commandline in, console dus... niks GUI.

RedHat is zeker Suse voorbijgestreefd, maar dan spreek ik wel over Suse 6.x en Redhat 7, er zijn inmiddels nieuwe Suse en RH versies en daarmee kan dat inmiddels best weer rechtgetrokken zijn.
In de 6.x versie was het niet mogelijk eenvoudig te updaten middels YAST, althans geen kernel upgrade en je moet natuurlijk nog door het menu van YAST rommelen.
Dat is met up2date niet nodig. 1-malig instellen en dan ben je met 1 commandline klaar. Met YAST nu schijnbaar dus ook.
Helaas is dat dus binnenkort waarschijnlijk verleden tijd voor RH maar er is dus geen sprake van een GUI. In elk geval vanaf versie 7.2 al niet meer.

Maar ik vraag me vooralsnog af hoe YAST dan omgaat met een kernel upgrade.
RH doet de upgrade, maar laat ook de oude staan voor alle zekerheid. Mandrake 8 verving die waardoor de problemen ontstonden, lag dus niet aan de GUI maar aan de conversie of het recompilen en gebrek aan bewaren van de oude kernel zodat je daar ook niet meer mee kon starten.
Mandrake 8 is nog vrij "nieuw" te noemen, vandaar dat ik nog niet opnieuw Mandrake zou willen. Slackware en Debian is me wat te moeilijk, wil toch wat meer de "standaard" gebruiken die Mandrake, RH en Suse ook gebruiken dus zal de keuze voor een nieuwe linux (indien die ooit nodig zal zijn) ook in eerste instantie op Suse gaan vallen.

Thuisgebruiker, desktop-bedrijf, server, Enterprise editions en zelfs het Mainframe wordt niet vergeten.
SuSe kan naast Z/os draaien, dat kan RH weer niet
Euh.. wat is Z/os? RH heeft ook (en gaat daar ook mee door) Enterprise Edition, maar laten we even bij "thuis" blijven.
Ik weet niet wat Z/os is, maar RH kan evengoed naast windows of andere operating systems draaien, daar geeft het zich een bootmanager voor.:)

Verder gaf je nog aan wat YAST is.. ik wist de naam nog maar half maar ik weet wel wat het was en Linuxconf was gemakkelijker, weet niet of dat nu nog ook altijd is. In elk geval kun je in Linuxconf bepaalde netwerk instellingen doen zoals bijv. routing, dns, hostfiles etc. wat toendertijd met YAST nog niet kon.
Maar dat zou inmiddels ook alweer anders kunnen zijn.
Ik weet niet of hij ook sneller is geworden want toendertijd was hij t.o.v. Linuxconf traag te noemen.

@Killroy, ook Mandrake en Redhat kan op elke pc probleemloos geinstalleerd worden, ze hebben tegenwoordig allemaal wel zowat plug en play ondersteuning etc.
Ik geloof gewoonweg niet dat Suse de enige zou zien die alles zou kunnen en dat andere releases dat niet zouden kunnen.

Overigens wil opeens mijn GUI op de 8.0 RH niet meer draaien, heb iets vernaggeld geloof ik en komt ie steeds met een foutmelding, moet het nog eens uitzoeken.

Maar het liefst draai ik gewoon -zonder- GUI, lekker commandline en vandaar dat tools als YAST en Linuxconf erg handig zijn omdat ze een beetje een commandline gui zijn, snel opstartbaar met veel mogelijkheden.

Ja, idd.
Je kan de 6.0 versies van RH, Suse en weet ik al niet meer, niet meer vergelijken met heden.

Zoals ik al zei, wat draak kan, kan RH, kan SuSe.
Alles is met Yast in te stellen, en daarnaast kan je het meeste nog ook eens instellen met gnome en kde hulpmiddellen.

Ikzelf draai ook zeer veel commandline, maar internetten doe je nu eenmaal met een brouwser... in de GUI style (hoewel LYNX ook erg leuk werkt, als commandline browser.. try it, gewoon voor de gein)

Z/os is de software die Mainframe aanstuurt. SuSe draait niet OP het Mainframe, maar OP Z/OS (zit een layer tussen)
RH kan dit niet. IBM heeft nl contract met SuSe, en RH dus niet ;)

watbetreft up2date in command line, dat klopt weet ik wel, maar het is al weer een tijdje geleden dat ik RH heb gedraaid.

YAST maakt een backup van de kernel, en / of laat hem ernaast staan.
Dit is gewoon zoals je het (eenmalig) insteld.
Ik hoef geen commando meer tegeven, maar kan dat wel doen...
Alles is gewoon mogelijk.
Maar ik neem aan dat mandraak dat net als RH ook hebben.

Als je het een beetje jammer vindt dat RH stopt met de distro's is denk ik Suse een goede tweede voor je, zeker de nieuwe versies.
Je zal even moeten wennen, RH houd er een compleet eigen scenario op over zijn bestands indeling.
Na suse (en wat meer kennis wellicht) kan je redelijk makkelijk overstappen naar een debian.
die lijkt er wel wat op...
(voor de toekomst moet je maar denken)

Wat je dan gewoon kan doen, is (als je bv kde draait) in je home dir (en dan bedoel ik niet de su's home, ik neem aan dat je gewoon je GUI in je users sessie hebt vergald) even de map .kde deleten.
de eerst volgende keer dat je dan weer inlogd als die user, maakt ie gewoon die map weer aan met de basis instellingen.

Als je geen GUI meer hebt nog VOOR het inloggen, dan kan het zijn dat je Xserver niet meer goed staat ingesteld.

G

Nou, ondanks je ge-quote blijf ik bij wat ik al gezegd heb, en heb daar verder niets aan toe te voegen. Dus als je nog een kernel nodig zou hebben!
Grtz.

PS: Ik heb niet gezegd dat latere releases dan v7.2 niet stabiel zouden zijn.

Ik heb een pagina gevonden met informatie waarin staat dat het aan XFree86 ligt. Hij kan mn s3 kaart wel detecteren maar niet gebruiken..

http://www.probo.com/timr/savagemx.html

Nu staat erop die pagina ook een update maar mijn vraag is:

Zou dat de oplossing kunnen zijn of is dat wat compleet anders?
Wat is het commando om bestanden te downloaden?

Dit zou het kunnen zijn.
Zij het niet samen met evnetuele andere factoren.
Ik zou iig deze update uitproberen, en Xfree opnieuw configgen....

Hmmmm, nou we het toch over package managers hebben en de werking ervan, vind ik die "urpmi" van Mandrake toch wel ff heel slim.

Je kunt met "Easy Urpmi" (makkelijk te vinden met google) je systeem goed updaten via internet, zelfs je installatie cd's kun je in de wilgen hangen, vooral de bronnen van "plf" zijn zeer goed (tip: neem ook de cooker bron van plf)

Wanneer je de cooker bronnen erin zet, kun je met "urpmi --update" je systeem tot de laatste niveau van ontwikkeling opwaarderen.

Op PCLinuxOnline (idem google) kun je links in de sectie "RPM/DEB Outlet" onder "Mandrake RPMS" leuke "handgemaakte" rpm's vinden die je via "urpmi" gemakkelijk kunt installeren, met de afhankelijkheden die ervoor nodig zijn.

Het blijft niet alleen bij de software die de ontwikkelaar van de distributie je voorschoteld, je kunt er ook andere bronnen in zetten, deze bronnen hebben doorgaans specifieke doelen.

Enkele voorbeelden:

PLF: pakketten die niet door Mandrake zelf kunnen worden gedistribueerd, software patenten, etc....

BUHO: leuke KDE apps die je gewoonlijk niet in een distributie ziet.

Ach kijk zelf en je zult tot je verbazing zien dat het je flink veel tijd scheelt en lekker met de apps aan de slag kunt gaan.

Bijv: Mplayer binnen 5 minuten draaiend op je systeem, MythTV idem, zelfs Macromedia (die van de Flash) heeft het.

Na uren wachten met Gentoo, zitten vloeken op Yast(2), deze overschrijft mijn aangepaste configuraties en maanden zitten wachten op wat nieuwe software met Debian bevalt Mandrake mij op dit ogenblik het beste.

Nog een extra tip:

Wanneer je zelf de sources wilt gaan compileren is er het programma "checkinstall" dit kan van de source (na ./configure en make) een rpm, deb of een tgz maken, makkelijk om de vervuiling tegen te gaan, je kunt het weer eenvoudig de-installeren

Natuurlijk heeft iedere distributie zijn eigenaardigheden.

Oh ja, voordat ik het vergeet.

Als je ziet dat je videodriver goed werkt met Xfree versie 3 in plaats van versie 4, dan installeer je toch Xfree versie 3 met Mandrake.

Ik denk niet dat je 3D acceleratie nodig hebt.

Dit is een optie tijdens de installatie en ik dacht wanneer je XFdrake gebruikt.

[/quote]"urpmi --update"[/quote]
Oh, leuk dat dit tegenwoordig met Mandrake dan ook kan, vroeger kon dat allen via een X omgeving (mandrake 8) voor zover mij bekend althans.
Lijkt een beetje op de up2date -u optie van RedHat dan.

Krijg je op deze manier ook kernel updates gedaan? Gaan die ook altijd 100% goed en word de oude bewaard zodat je daarvan nog kan opstarten als de upgrade mis gegaan is?
Zoja, dan word Mandrake misschien toch nog wel interessant voor me als vervanger van RedHat t.z.t.

Meneer Black Tiger: Ja.

Ik dacht dat het al kon vanaf Mandrake versie 7.2, zie "Easy Urpmi" hierboven.

Met urpmi heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad met een kernel update.

Je kunt nu vanaf cooker-contrib (zo heb ik de bron maar genoemd, omdat je al een contrib hebt voor 9.2) kernel 2.6.2 installeren, zoals gebruikelijk neemt die de afhankelijkheden mee.

Zie een gedeelte van mijn oude /etc/lilo.conf:

image=/boot/vmlinuz
label="linux"
root=/dev/sda6
initrd=/boot/initrd.img
append="devfs=mount hdd=ide-scsi resume=/dev/sda7 noresume"
read-only
image=/boot/vmlinuz
label="failsafe"
root=/dev/sda6
initrd=/boot/initrd.img
append="failsafe devfs=nomount hdd=ide-scsi resume=/dev/sda7"
read-only
other=/dev/sda1
label="FreeDOS"
table=/dev/sda

image=/boot/vmlinuz-2.4.22-athlon
label=2422-athlon
root=/dev/sda6
read-only
optional
vga=normal
append=" devfs=mount hdd=ide-scsi resume=/dev/sda7 noresume"
initrd=/boot/initrd-2.4.22-athlon.img

image=/boot/vmlinuz-2.4.22-21mm.2mdk
label=2422-21mm2
root=/dev/sda6
read-only
optional
vga=normal
append=" devfs=mount hdd=ide-scsi resume=/dev/sda7 noresume"
initrd=/boot/initrd-2.4.22-21mm.2mdk.img

De athlon kernel is gemaakt door gebruik te maken van een howto om van de source rpm's een op de athlon processor geoptimaliseerde rpm's te maken, deze kun je gebruiken voor alle .src.rpm's (zoek op gentoo in PCLinuxOnline)

Je kunt dit doen op de achtergrond, zoals een multitasking OS betaamd :)

Kost wel wat tijd, maar dan heb je ook wat, zo'n 20 tot 30% extra performance :biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan