linux ubuntu en newcam als server opzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hmmm...

Om bepaalde (algemene) reden is dat allemaal een beetje cryptisch gehouden denk ik... Maar door goed lezen en de juiste vragen op het juiste moment te stellen....

G

Laten we geen onzin vertellen en proberen alleen datgene te vermelden dat iedereen zelf weet. Foute interpretaties daar zit niemand op te wachten. Weet je het niet, heb je geen ervaring zwijg dan of beperk je.

In ubuntu wordt je root helemaal niet afgebroken en niks met su of sudo, wat een onzin kramen sommige toch uit....pfff

By default, the password for root is locked in Ubuntu. This means you cannot login as root or use su. Instead, the installer will setup sudo to allow the user that is created during install to run all administrative commands.

This means that in the terminal you can use sudo for commands that require root privileges. All programs in the menu will use a graphical sudo to prompt for a password. When sudo asks for a password, it needs YOUR password, this means that a root password is not needed
The password is stored by default for 15 minutes. After that time, you will need to enter your password again.

Het staat er toch?

Of is dat alleen tijdens de install? En waarom kan de beste TS dan niet aanloggen als root?

Idd, ik heb geen verstand van Ubuntu. Heb het 1 keer gedraaid... Zal me niet meer bemoeien met ubuntu.

G

er is gewoon nergens een topic te vinden die gewoon compleet is en je helpt met een newcam server op te zetten op een linux pc
Klopt, omdat men dat meestel wil weten vanwege cardsharing met anderen en dat is illegaal. Men is de laatste tijd sowieso (terecht) erg voorzichtig geweest met al te duidelijke informatie over cardsharing.

Jij hebt specifiek aangegeven het te willen gebruiken voor je twee ontvangers thuis en derhalve heb je ook antwoord gehad.

Wat hier het probleem is, en vandaar ook mijn tip om deze thread in het computerforum te zetten of als linux cursus te gebruiken gezien de uitgebreide antwoorden, is het feit dat men vaak van scratch af moet beginnen. Je kunt niet effe zo een topic maken en dan zeggen zo en zo moet het als je de basisbegrippen van linux niet eens beheerst.

In dat geval kan men het beste (zoals zich in deze thread voordeed) een uitleg geven omtrent wat linux is, wat root is, wie superuser is, hoe je die gebruikt etc. Zodat de basisbegrippen bekend worden en er op een minimale manier mee omgegaan kan worden.

Als je dat beheerst, dan pas verder met het opzetten van een cardserver.
Het is niet zo simpel als het lijkt als je een leek bent. Er zijn mensen die denken dat het net als dos is, effe paar diskettes erin (in dit geval cd) dan installeren, config filetje editten en klaar.
Je moet wel weten hoe het te editten, waar het terecht moet komen, hoe je poorten opent in de firewall (want linux zit standaard dicht), hoe je als superuser moet inloggen, wat een terminal venster is etc.
Dat is gewoon belangrijk, alleen willen sommigen graag aan het eind beginnen en van daaraf terug naar voren werken, doch dat gaat niet in dit geval.

Dat is niet kwaad bedoelt, maar eerder als aanwijzing dat er toch enige dingen geleerd moeten zijn, ook om het zelf, als het eenmaal draait, werkende te houden.

@ tiger
ja ik geef dat ook specifiek aan
en ik doe het dus ook vanwege de intresse die ik heb in de materie
ik heb radegast camx op de box werkende gehad en nog
maar dat linux is heeft gewoon een aantrekkingskracht

en wat betreft je visie op het eerst leren van de basis daar kan ik wel inkomen hoor
maar geloof me dat werkt zo niet bij mij ik begin altijd aan het einde en werk dan terug
dat is al zo vanaf kinds af aan dus je theorie zal heus wel een juiste zijn maar niet voor mij
ik kijk eerst hoe iets eruit ziet en kan het dan pas snappen
ik ben dat jochie die je een nieuw speelgoedje geeft en het binnen een uur uit elkaar heeft en weer in elkaar zet
en dan ook nog gaat namaken ook

maar zoals ik al zei ik ga de suze maar eens proberen want ik wordt knetter van die ubuntu en denk dat big g dat goed heeft gelezen op die faq page van ubuntu

BiG_G: zoals zo vaak is het een kwestie van goed lezen, interpreteren ?n kijken/proberen. In ubuntu kun je niet op je server via de shell als root inloggen, maar ...

1. op een client via telnet/ssh wel
2. via de server shell is dat ook niet nodig: je logt als user in en via het menu (zie onze eerdere posting) kun je w?l voor root-terminal kiezen. Dan wordt gelijk je passwoord gevraagd en je zit er in met root-rechten.

Maar bovenstaande is (uiteraard) allemaal na de install

@jantje-sat: die drang hebben we allemaal. Immers je wilt iets en het moet dan zo snel mogelijk werken. Echter, zoals BlackTiger aangeeft, moet je echt eerst van scratch af aan beginnen en dat vergt geduld en een geweldige dosis doorzettingsvermogen, maar als je gemotiveerd bent, mag dat niet tot problemen leiden.

Wat jij aangeeft dat je van kinds af aan achteraan begint en terugwerkt dat zal best zo zijn. Bij zaken zoals linux kun je tegen ontzettende problemen aanlopen als je het op 'jouw' manier (van achter naar voren) doet. In het ergste geval kan dat tot onomkeerbare zaken leiden.

@ eendenteam
dat zeiden ze van html ook
nooit geleerd eerst zien dan doen dan snappen
en met linux zal het ook zo gaan

ondertussen suse 10.0 erop gezet
en aan al dat soort termen die je gebruikt heeft de beginner zeker niets
voor mij is de shell een benzine pomp tot ik anders begrijp

eendenteam zei:
BiG_G: zoals zo vaak is het een kwestie van goed lezen, interpreteren ?n kijken/proberen. In ubuntu kun je niet op je server via de shell als root inloggen, maar ...

1. op een client via telnet/ssh wel
2. via de server shell is dat ook niet nodig: je logt als user in en via het menu (zie onze eerdere posting) kun je w?l voor root-terminal kiezen. Dan wordt gelijk je passwoord gevraagd en je zit er in met root-rechten.

Maar bovenstaande is (uiteraard) allemaal na de install

Ik kan niet anders zeggen dat ik het erg onprettig vind als men zegt dat ik onzin uitkraam (tenzij ik onzin uitkraam => niet serieuze posting). Ik meen dat mijn reactie toch nog steeds redelijk serieus was.

Ik kan ook niet anders concluderen dan ik al eerder gedaan heb. Nu heb ik het hele verhaal van Ubuntu nog maar eens gelezen, daar wordt niet gerept over een root-terminal. Nu weet ik dat ie wel bestaat in bijna alle linux distro's, maar hij wordt niet standaard geinstalleerd in alle distro's. Dus waarom zou dat wel zo zijn in Ubuntu? Zeker als je het verhaal leest over het feit dat ze de user root uitgeschakeld hebben.
Code:
Going back to a traditional root account
 This is not recommended! 

Enabling the root account
To enable the root account (i.e. set a password) use: 

sudo passwd root
Enter your existing password
Enter password for root
Confirm password for root 

Disabling the root account
If you have enabled a root password and wish to disable it again. To disable the root account after you have enabled it use: 

sudo passwd -l root
This locks the root account. 

This will also prevent you starting the computer in recovery mode on versions of Ubuntu before Ubuntu 6.04 (Dapper Drake) 

This is because the password value for root in /etc/shadow is not automatically returned to the single * character required for passwordless recovery log in as root. (You will be asked for a password, as one still exists, but will not be able to log in as it is locked.) You will need to edit /etc/shadow to prevent this problem after enabling and then locking the root account. This has been fixed for Ubuntu 6.04 (Dapper Drake) (Flight 3 onwards), locked password and null (*) password are now treated as the same when recovery mode is started.

Hier lees ik ook niets over install. Dus moet het dus als ie al geinstalleerd is.
Hierbij is gelukkig te zien dat het wel terug te draaien is... Maar traditioneel is het niet.

Verlopig vind ik het vreemd dat er verondersteld wordt dat ik onzin uitkraam buiten het feit dat ik van Eendenteam altijd wel gewend ben dat er nog enige takt in zijn posts zit. Maar dat terzijde.

G

BiG_G: wij hebben in dit draadje alleen maar medegedeeld wat onze ervaringen zijn met ubuntu. Jij schrijft dingen over root(-terminal), terwijl die pertinent onjuist zijn. Het is niet interessant waar je dat vandaan hebt gehaald; het gaat om het feit op zich. Root-terminal is hier bij de install standaard geinstalleerd en zonder een vraag daartoe te beantwoorden.

Ten tweede staat hier al dagen/weken een root-terminal venster open. Met andere woorden we worden niet na zoveel tijd uitgelogd.

Dat zijn twee dingen die jij anders hebt verwoord. Daar komt bij dat je juist die twee dingen kennelijk aangrijpt om over te stappen op b.v. suse c.q. een andere distro te gebruiken. We kunnen op basis van bovenstaande gegevens niet anders tot de conclusie komen dat het onzin is. Je mag van ons ook zeggen: onwaarheden.

Additioneel merken we nog op, dat er een verschil is tussen inloggen als user root en het gebruiken van een root-terminal door een gewone user. Dit behoeft voor jou geen nadere toelichting, want dat - zo nemen we aan - weet je als geen ander. De veronderstelling, dat het in Ubuntu hetzelfde zal zijn als in andere distro's (v.w.b. std install vd terminal) is dus niet juist, omdat wij dat hier niet zo hebben ervaren (zie boven).

Maar laten we over gaan tot hetgeen waarvoor het draadje is gestart en laat jantje-sat lekker op zijn manier met newcamd en suse (of zo) gaan stoeien. We hopen dat hij - ondanks dat die de adviezen (van o.a. BlackTiger e.a.) niet direct overneemt - lang plezier heeft van newcamd (let op het woord: direct).

nou nou wat een ondertoon zeg
en ik ga niet met suse ofzo stoeien maar ik GA met suse stoeien
1 omdat deze door meerdere gebruikers gebruikt wordt
2 omdat ik niet het vertrouwen in de ubuntu heb
3 nu de suse gezien te hebben het een hele mooie besturing is

maar goed ik ga er gewoon mee verder
er zijn gelukkig mensen die welwillend zijn en begrip tonen voor een leek

het had leuk geweest als hier dus een topic van was gemaakt met een soort howto voor de LEEK
maar helaas dat schijnt niet mogelijk te zijn
en zullen de leken onder ons volgens het advies eerst een cursus linux moeten nemen voor zei hier iets over vragen

van mij mag er een slotje op aangezien de topic voor mij niet meer van toepassing is
gezien het feit dat ik nu de ubuntu niet meer gebruik

vrg
jan

Ik zal me niet verleiden om tot een discussie te komen waarbij we beide dingen zullen zeggen waar we misschien spijt van krijgen. Als enige wil ik herhalen dat ik deze discussie form niet gewend ben van je, ongeacht de mening of ik onzin uitkraam. Wel heb ik de volgende opmerking:
eendenteam zei:
Ten tweede staat hier al dagen/weken een root-terminal venster open. Met andere woorden we worden niet na zoveel tijd uitgelogd.
Lekker veilig! Denk niet dat dat de bedoeling is?
Daar komt bij dat je juist die twee dingen kennelijk aangrijpt om over te stappen op b.v. suse c.q. een andere distro te gebruiken. We kunnen op basis van bovenstaande gegevens niet anders tot de conclusie komen dat het onzin is. Je mag van ons ook zeggen: onwaarheden.
Het lijkt wel alsof je over dingen heen leest... Ik vertel alleen op basis van wat ik weet tov SuSe, de distro die geen geheimen meer voor MIJ heeft. Ubuntu is een geheel andere distro die gebasseerd is op Debian. De distro is de populairste op dit moment. Ik zal de laatste zeggen dat het troep is (iig met zoveel worden). Als ik de mogelijkheid aan bied om te kiezen voor een andere distro, is dat maar om 1 reden: IK kan jou beter helpen met iets waar ik wat vanaf weet!
Additioneel merken we nog op, dat er een verschil is tussen inloggen als user root en het gebruiken van een root-terminal door een gewone user. Dit behoeft voor jou geen nadere toelichting, want dat - zo nemen we aan - weet je als geen ander. De veronderstelling, dat het in Ubuntu hetzelfde zal zijn als in andere distro's (v.w.b. std install vd terminal) is dus niet juist, omdat wij dat hier niet zo hebben ervaren (zie boven).
En in mijn geval weer wel. Daar zijn dus de ervaringen verschillend in, en vind om die reden het een nogal harde uitspraak...

Ik zal me verder proberen te distancieren van kennisoverdracht van Ubuntu, want daar schijn jij alles over te weten!

G

Allrighdy!

Voorstel:
Als we hier nog eens een punt achter zetten, volgens de zeer goede reden van jantje-sat, en op de nieuwe plek weer vol goede moed on-topic verder gaan. (Dus niet daar weer verder off-topic flamen/mopperen/wat-dan-ook. Alvast bedankt.)

Tot daarzo!

dat zeiden ze van html ook
nooit geleerd eerst zien dan doen dan snappen
en met linux zal het ook zo gaan
Kijk jantje-sat, ik heb ook grotendeels jouw werkmethode, van achteraf naar voren dus.
Maar html is geen operating system. Als je daarin wat verklooit, naja, so what, dan begin je gewoon opnieuw, dan werkt misschien je website niet, daar is niets aan verloren.
Als je als root iets verklooit, kan het zijn (afhankelijk van wat je verklooit) dat je opnieuw kunt gaan installeren.

Als iemand het je voor-installeert en wat uitleg geeft, zal het geen probleem voor je zijn. Wil je het zelf doen, dan werkt het gewoon niet achterstevoren.
Wat ik wilde aangeven is dat je een bepaalde basiskennis (een aantal begrippen en commando's) toch van voren af moet leren/weten. Als je die weet, dan kun je van achteraf beginnen en naar voren werken. Als je eenmaal die basiskennis hebt, is de grootste kans er af dat je dan bepaalde fouten maakt die desastreus kunnen zijn.
Maar oke, hoe je het doet moet je natuurlijk zelf weten.

De keuze voor Suse vindt ik zelf ook wel een goede aangezien ik persoonlijk dit ook zie als momenteel een van de beste distro's voor beginners. Ubuntu heb ik alleen wat over gelezen, nooit gezien of getest dus daar kan ik verder niets over zeggen.

BiG_G: wij weten zeker niet alles van ubuntu (was dat maar zo), maar als iemand een vraag stelt dan is het volgens ons in eerste instantie de bedoeling die persoon te helpen. Helpen in de zin van richting, sturing e.d. geven en niet om na een tijdje dingen te schrijven, welke niet of niet geheel juist zijn. We hebben ons beetje gestoord aan opmerkingen zoals:
Nu is het verder jouw keuze, maar ik zou het wel weten.
Indirect wordt een richting aangegeven ook al is het aan betr. om de keus te maken. Op zich niet erg, maar wel als het gebaseerd is op zaken zoals voornoemd (en dan doelen we niet op het feit dat je van een bep distro het meeste weet).

Overigens het openstaan van onze root-terminal is in ons geval helemaal niet gevaarlijk. Wij hebben een uitstekende beveiliging en bovendien een reden om het open te laten staan. Het is wel gevaarlijk als er een inbreker komt en die gaat naar de PC en gaat zitten "rommelen" in het terminal venster, maar ja wanneer is dan iets niet gevaarlijk als het niet uit staat.

@ tiger
suse is inderdaad een hele mooie met veel meer opties ook
en so what dan verklooi je het besturings systeem toch
dan installeer ik het weer opnieuw dat is ook een kleine moeite
en waarom al die moeilijke zaken als het gewoon ook simpel kan ik snap dat niet hoor
dat is het zelfde als van utrecht naar a-dam via maastricht sorry hoor maar als het makkelijk kan dan doe je het toch zo en neem je de hsl ofzo

@eendenteam
big g is de enigste samen met blokker die iets nuttigs heeft gemeld inzake de topic en hetgeen ik wil bereiken
de rest is alleen maar bezig met les geven in linux en volgens mij was dat nou niet echt mijn bedoeling
daar komt nog eens bij dat ik helemaal niet weet wat linux is
en dus als ik van een echte die hard linux man het advies krijg om suse te nemen is dat alleen maar ten goede van hetgeen ik wil bereiken

en jongens ik vind dit maar nx het is ZWAAR OF TOPIC
en als jullie menings verschillen hebben doe dat dan via pm of de mail
ofdat je nu de beheerder bent of moderator dat vind ik niet uitmaken topic is topic

jantje-sat zei:
@eendenteam
big g is de enigste samen met blokker die iets nuttigs heeft gemeld inzake de topic

@jantje-sat:
Hmmz, eens kijken... Verder hebben blacktiger, eendenteam en kerstkonijn iets geschreven in dit draadje. Die hebben volgens jou dus niks nuttigs gemeld. Dank voor je eerlijke reactie, we weten in ieder geval iets meer over je.

@kerstkonijn: lol

Omdat we - volgens de starter van het draadje - kennelijk toch niks nuttigs schrijven en er idd wordt afgedwaald (waar we eerlijkheidshalve ook zelf - al dan niet geforceerd - aan hebben meegewerkt), doen we dit draadje op slot. Voordeel is dan, dat er niet meer niet-nuttige dingen worden vermeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan