@The Matrix: Geen probleem hoor.
@Sjonnie: Natuurlijk is het nu op veel grotere schaal, maar dat komt omdat nu geen keys meer verliepen, vanwege het gebruik van officiele abokaarten. Men had dus de garantie dat dit lange tijd zou kunnen gaan werken. En dat heeft het ook gedaan.
Niet elke handelaar (en anderen) willen elke week of elke maand een aantal klanten in de zaak hebben om keys te updaten met een programmertje.
Dat was nu niet meer nodig 1 servertje (en hoe dat dit kan opzetten vindt je zowat overal) en wat abokaartjes en aansluiten maar. Niemand hoeft aan je deur te komen.
Dus vrij logisch dat het nu veel grootschaliger was dan met de keys voorheen. Maar toen was het al groot, hoef je niet af te vragen hoe groot het nu dan wel was.
Maar het gaat mij meer om de strekking van de rest.
@terrestrial: Ik denk dat je zelf nogal wat kortzichtig bent met je verklaring.
Ik geloof er geen bal van dat emu's door de commercie ontdekt en ontwikkeld zouden zijn of om harde cash mee te verdienen.
Daarbij vergeet je voor het gemak dat niet de Dreambox maar de Dbox II aan het begin van de ontwikkelingen stond en toen al de Linux open source community inclusief hun hackers daar al aan werkte.
Het eerste anderhalf jaar was de Dreambox toen deze uitkwam een knap waardeloze instabiele ontvanger. En het zijn ook de hobbyisten en niet de commercie geweest, die de hobbyfirmware gemaakt hebben. Net als met de Nokia 9500.
Jij draait ook al lang mee in deze scene en zou dat moeten weten.
Je zou bijv. ook moeten weten dat bijv. met Seca het verhaal was dat die Engelse gast van BskyB in Israel die chip heeft laten uitlezen en lekken om Mediaguard de das om te doen. Heeft ie volgens mij zelfs nog een regeling (met betaling) voor geritseld met Mediaguard om onder een proces uit te komen.
Irdeto is toendertijd open gegooid door hobbyisten, met name door Duitsers van o.a. Spinne's board. Met een programmertje naar de kaart bruteforcen etc.
Zelfs toen bestonden er al emu's, Voyager bijv.
Daarom geloof ik dus echt niet dat de huidige emu's of softcams gemaakt zijn om hard cash mee te verdienen.
Daarnaast zou ik nooit een gecerficeerd mormel kopen omdat die gewoon te weinig kunnen. Er zijn zoveel andere mogelijkheden, ook zonder sofcam hoor.
Er is geen enkele, maar dan ook geen enkele reden om paysharing goed te keuren of goed te praten dus ik vraag me af waarom je dat doet.
En met paysharing bedoel ik niet een aantal kennissen en familieleden ofzo die samen (misschien met een man of 20 gezamenlijk) een paar kaartjes delen en de abokosten daarvan gezamenlijk betalen. Maar ik heb het over shareservers met 50-100 of meer man erop.
Moet elke payserver zelf weten, maar het oordelen daarover is ook terecht want van 99% van dit soort servers heeft geen hond aan emu's meegewerkt of meebetaald en dat zou jij ook moeten weten.