Microsoft:Windows heeft zwakke plek

Zou het niet zo kunnen zijn dat die lek bewust is gekozen door Microsoft om toch een controle kunnen doen wat legaal of niet legaal is ??
Spijkert men de hele boel dicht is het ook maar gokken wat er gebeurt in Microsofts wereltje.

Flip

Ik heb ook het vermoeden dat een deel van de gaten er expres in gezet worden door Microsuf.

Originally posted by Black Tiger
Ik heb ook het vermoeden dat een deel van de gaten er expres in gezet worden door Microsuf.
Nee, dat niet. Het probleem waar ze mee zitten is de ontwerpfout van de basis. Ze zijn uitgegaan van de stand-alone pc, en daarop doorgebouwd.

Bij een OS zoals unix, is vanaf de basis uitgegaan van een netwerk omgeving. En daarvoor is ruim 30 jaar geleden het basisontwerp zeer goed doordacht. De beveiliging is daardoor veel beter.

Voorbeeldje ter illustratie: Het is veel moeilijker om alle gaatjes van een zeef een voor een te dichten, dan een gaatje in een pan te repararen. Die pan kan je open zetten door overal gaatjes in te boren. Maar de zeef is van nature hartstikke lek.

En het is aan MS er handig gebruik van te maken de niet geregistreerde windowsgebruiker over te halen, nog maar een cd te gaan kopen. Handel!

Ahzo, maar hoe zit het dan met NT (en daarmee dus ook XP en 2k)? Die heeft een andere kernel en die was dacht ik in den beginne opgezet voor bedrijven, is men daarmee dan ook niet uitgegaan van een netwerk?
Dat zou immers niet echt slim zijn en tegen de tijd van NT hebben ze toch wel minstens een gedachtengang van Unix kunnen pikken, als ze dat niet gedaan hebben dan blijft het een zeef verhaal.

Toch ben ik er van overtuigt dat minstens bekend was dat er gaten in XP pro zouden zitten en ze hem zo hebben gereleased met de gedachte dat ze dan meteen in SP1 alle illegale serienummers bekend zouden hebben en tegen konden gaan, en er zijn er toch de nodige zo tegen gegaan, de bekendste was die wat begon met RHQQ2. :)
Uiteindelijk heeft het weinig geholpen, maar het is bekend van M$ dat ze niet echt verder denken dan hun neus lang is.

Originally posted by Black Tiger
Ahzo, maar hoe zit het dan met NT (en daarmee dus ook XP en 2k)? Die heeft een andere kernel en die was dacht ik in den beginne opgezet voor bedrijven, is men daarmee dan ook niet uitgegaan van een netwerk?
NT was de 32 bit versie van windows. Daarop konden alleen volledig 32bit windows programma's draaien. En er zat een ander filesystem bij. Daardoor werd het mogelijk eindelijk iets met de rechten te doen.

Er waren in het begin niet veel programma's volledig 32bit gecompileerd. En bedrijven hadden weinig zin al hun dure 16bit programma's in de vuilnisbak te gooien. Daardoor kwamen steeds meer dll's voor 16bit programma's in de system dir. En toen was NT wel verkoopbaar. Maar de basis is gelijk: windows. Programma's van win95 draaien toch het zelfde op NT? Als het niet zo was, zou je ergens een Win95 emulator in NT moeten kunnen vinden.

En heel grote handel was natuurlijk: Y2K en de invoering van het euro-teken. Daar moest je echt hele nieuwe programma's van M$ voor kopen! En waarom is windows zelf met een update te beschermen tegen virussen? Het is niet echt verkoopbaar dagelijks te roepen dat je echt een nieuwe windows moet kopen, als je niet aangevallen wilt worden. En daarom was Office niet gepatched: dat was wel te verkopen!

Virussen zijn geen computer probleem. Het is een M$ probleem. Al sinds dos, met het adidas-netwerk, t/m de laatste windows versie met internet-wizards.

Broncode Windows uitgelekt

Uitgegeven: 13 februari 2004 07:10
Laatst gewijzigd: 13 februari 2004 09:00

WASHINGTON/REDMOND - Delen van de geheime broncodes van de besturingssystemen Windows 2000 en NT 4.0 zijn uitgelekt. Dat heeft producent Microsoft donderdag bevestigd. "Incomplete stukken van de broncode zijn op internet verspreid. Dat is illegaal en we nemen dit zeer serieus", zei een woordvoerder van de softwaregigant donderdag tegenover The Washington Post .

In de broncode staan de programmaregels zoals ze door een programmeur zijn ingevoerd. Zonder deze code kan een programma niet gewijzigd worden. Computerkrakers kunnen in de broncode eventuele zwakke plekken in het besturingssysteem ontdekken en misbruiken.

Intellectuele eigendom

Oprichter en eigenaar Bill Gates heeft de broncodes van Windows in het verleden het belangrijkste intellectuele eigendom van Microsoft genoemd. De codes zijn auteursrechtelijk beschermd. De FBI is een onderzoek naar de bron van het lek begonnen.

Uit een verklaring die Microsoft eerder op de dag gaf naar aanleiding van geruchten over het lek, blijkt dat de softwarereus niet zozeer bevreesd is over de beveiliging van Windows. "Als het gaat om een klein deel van de broncode, gaat onze zorg eerder uit naar het intellectueel eigendom in plaats van de veiligheid."

Concurrentie

Tegenover The Washington Post herhaalde Microsoft dit standpunt. Microsoft is bang dat programmeurs de uitgelekt broncode gaan gebruiken als basis voor een nieuw, goedkoop of gratis besturingssysteem.

Originally posted by freggel1
Microsoft is bang dat programmeurs de uitgelekt broncode gaan gebruiken als basis voor een nieuw, goedkoop of gratis besturingssysteem.
Nog een OS bouwen om virussen mee te vangen. :biggrin: Zo dom zijn we niet. En goedloper? Is gratis dan niet goedkoop genoeg? Misschien bedoelt Bill dat je bij het halen van een windows cd, smartegeld moet mee krijgen. Dan is het goedkoper dan Linux ;)

windows sharing is dat verboden dan?

gr hatz,

ik dacht dat delen eerlijk was, werd ons thuis al geleert eerlijk moeten we alles delen.

Om virussen te vangen? Het IS EEN GROOT VIRUS! Ik begin nu te begrijpen waarom IBM eerst niet wilde met Bill!! Maar Bill G. is denk ik een beetje ontmoedigd want zijn naamgenoot, Bill C. kreeg dikke sigaren van vrouwen (en meer), en hij niks, behalve dan een taart in zijn face van een onverlaat. Ik heb ook niks meer van de heer gehoord verder. Sommige dingen kun je niet kopen! Gelukkig kunnen we wel zelf ons OS kiezen!
Grtz.

volledige format uitgevoerd en de laatste updates niet verder uitgevoerd ik ben nu al bijna 10uur bezig om alles terug te installeren

tendoryu
eindelijk klaar

Bill G. bemoeit zich er nog wel mee hoor, maar officieel heeft hij de directie overgegeven aan zijn opvolger.
Dit zal wellicht mede te maken hebben gehad dat hij -te- bekend werd, de anti-trustzaken, de spot die met hem gedreven werd etc. etc. het werd gewoon tijd om op te stappen.
En spotten of jaloers of wat dan ook, het maakt niet uit, de man is wel multimiljardair.
Geld maakt niet gelukkig, dat niet, maar maakt het leven wel een heel stuk eenvoudiger.

Programma's van win95 draaien toch het zelfde op NT?
Was dat maar waar, dan hoefde ik nu niet windows 98 te draaien om mijn satelliet utility's nog te kunnen gebruiken.:biggrin:
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik dacht dat er misschien toch nog iets anders verandert was, buiten de 32bits, gezien het feit dat je bijv. de compoorten niet meer rechtstreeks benaderen kon in NT etc. Maar ome Bill is dus zelfs toen niet slim genoeg geweest.:)

Tuurlijk wel, maar heeft dat zin als je gaten fabriceert waartegen een vuurmuur niet helpt? :biggrin:

Daar hebben ze alleen friendly fire!!
Grtz.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan