Moederbord overleden?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Zojuist aan een pc zitten sleutelen die niet meer opstartte, niet in de bios of wat dan ook...

Allereerst vond hij geen HD, eerst kabels gewiseld, daarna een andere hd erin.

Geen resultaat.

Toen gepoogd met diskette oid op te starten, de ene keer liep hij wel door dan weer helemaal niks, dus jumpertje eraf, en opnieuw naar de defaultinstellingen...

Ook niet het gewenste resultaat.

Toen ineens geen stroom meer op de cdrom, dus andere voeding.

Geen resultaat, ook batterij niet.

Nog maar eens in de pc gekeken, en toen zag ik dat er een aantal condensators ( zo noem je ze toch?) bol stonden, of helemaal open!

Nou heb ik hier normaal nog nooit naar gekeken omdat ik hier totaal geen kennis van heb, maar ik weet wel dat dit niet goed is.

Dit duidt er zeker op dat het moederbord overleden is?

die niet meer opstartte, niet in de bios of wat dan ook...
Hmmz....
Allereerst vond hij geen HD, eerst kabels gewiseld, daarna een andere hd erin.
Niet echt vreemd, hoe wil hij ook een HD vinden als ie niet eens naar de bios start? Dus ik denk dat je hier even een schrijffoutje maakte of de uitleg onjuist of onvolledig is.:)

Maar voor de rest van het verhaal, zeker met die condensators... ja tiet veur een nieuw moederbord.

Dat zullen dan wel elco's zijn (die ronde buisjes).
Die kunnen geen overspanning hebben, dan gaan ze kapot.
Ze zijn natuurlijk te vervangen, maar niet zo makkelijk omdat MB's multi-layers zijn.
En dan is het de vraag of er geen IC's zijn overleden.
Moeilijk dus!
Grtz.

@Black Tiger, is geen schrijffout maar meer een uitlegfout denk ik. ;)

De persoon waar ik hem van had kwam zondag vragen, en hij vertelde mij meteen dat hij zo vreemd opstartte, hij moest del indrukken vertelde hij mij, ik zei meteen niet doen want dan ga je naar de bios, zeker niet want ik wist dat hij er totaal geen verstand van had....

Maar hij vertoonde vanmiddag toen ik hem even mee naar huis nam nogal rare kuren, de ene keer bleef hij hangen bij "veri?fing pooldata" en daarna gaf hij geen leven, en zo heel de tijd, iedere keer een stukje verder of een stukje minder... Soms nogeens de piepjes...

Dus leg het dan maar eens goed uit wat hij precies "niet' doet.

@Killroy, ok? het zijn die buisjes, elco's dus, en tja als het zo is wat is er idd dan nog meer kapot, want repareren is volgens mij geen optie, want het is een amd 1ghz... ( 4 jaar oud dus)

Maar waar komt dan die overspanning mogelijk vandaan wat jij nu zegt?

Dus dat wordt opzoek naar een goedkoop moederbordje en processor, want het was van een oudere man, die er zelf toch weinig mee wilde gaan doen, jammer dat zo iemand zo'n pc gekocht heeft en niet wetende wat er mee is/was......

@freggel

Heb hier nog een moederbord met processor liggen die niet meer gebruikt worden.
Is een Gigabyte Ga-7N400 Pro2 en een Amd 2200 athlon xp processor
Reden is dat er een 64 bit moederbord is ingekomen en deze dus niet meer gebruikt word.
Dacht voor beide ?150,- dus mocht je ze kunnen gebruiken hoor ik het wel.

Waarom overspanning?
Omdat ze daar doorgaans van stuk gaan.
En het er een boel tegelijk zijn.
Waarvan overspanning?
Misschien een foute voeding, of een piekspanning op het net, of het bekende onweer met induktie.

Die elco's (elektrolytische condensatoren) bestaan uit een opgerold stukje alufolie met isolatie tussen. Snap je hem nu?
Ze worden gebruikt voor hogere capaciteits waarden, en kunnen vervangen worden door tantaaltjes.
Waar ze ook niet goed tegen kunnen is vocht, en dus oxidatie.
Ik heb echter hier zoiets nooit gehad, ook niet met MB's ouder dan 4 jaar.

Grtz.

Scubadiver zei:
@freggel

Dacht voor beide ?150,- dus mocht je ze kunnen gebruiken hoor ik het wel.

@Scubadiver, de pc is niet van mij, en vervanging is niet van toepassing denk ik, toch bedankt voor het aanbod.

@Kilroy, volgens ik begrepen heb heet dat ding zeker twee jaar stil gestaan, boven op een z.g. logeerkamer, en die huizen kennende is het daar behoorlijk vochtig.

Laat ik het er met deze maar op houden dat hij niet meer te reapreren is voor mij.

Slechte condensatoren, die zijn duidelijk uitgedroogd en dus capaciteitsloos. Helaas dienen deze om de boel af te vlakken dus het zal mij niet verbazen dat een aantal componenten zijn bezweken onder de te hoge pulsspanningen. Denk dat het mobo beyond repair zal zijn.

Flauwekul, uitgedroogd! Het zijn geen pruimen!
Er is niks uit te drogen aan een elco.

Maar freggel, ik denk inderdaad dat je conclusies kunnen kloppen.
Grtz.

Het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten over hoe een verdroogde of gecondenseerde elco's er uit ziet.

Ik heb van deze dingen weinig tot geen verstand, maar niet om nu de ene in twijfel te trekken, maar @Robkroot je hebt mischien gelijk in jou stelling, maar iets wat uitdroogd dat zet toch normaal niet uit? Dat krimpt toch?

Zit er een lampje of lampjes op het Mobo?
Als alles eruit is, behalve proc en geh. dan zou er een lampje in de kleur groen moeten zijn. Indien lampje niet knippert, geen flikkering of zelfs maar een 10de van een seconde brand dan kan je er van uitgaan dat het mobo dood is.

Het mobo dood krijgen is doorgaans heel 1voudig, men doen een woolle trui aan en doen hem uitomdat het wel heel warm werken is. Pak nu een mobo vast en om het je makkelijk te maken smijt je hem maar meteen weg ;)

Op een moederbord zitten ook sjips enzo die byzonder slecht tegen stat. elec. kunnen.
Dat een elco uit kan drogen is vast mogelijk (wiki gaat om de eoa reden niet open, maar zou het wel even willen lezen, komt later wel) maar zou in mijn ogen 'hardly' in 2 jaar tijd moeten kunnen.
Vocht op de kamer is netzo min een probleem omdat het mobo een beschermende laag heeft: Niet al te lang geleden heeft op NU.nl nog een bericht gestaan over iemand die zijn draaiende computer een jaar geleden in een aquarium gevuld met slaolie heeft gegooit (draaiend en wel) Na 1 jaar draaide hij nog steeds.
Dit geeft alleen maar aan dat er geen enkel blank deeltje is om te roesten, en dan bedoel ik voor het moederbord dodelijk zou moeten zijn.

Maar misschien heeft de eigenaar het ding in dat vochtige kamertje neergezet omdat ie al stuk was door bv piekstroom?

G

dan zou er een lampje in de kleur groen moeten zijn.
Klopt, goede tip, alleen jammer dat men daar niet 100% van uit kan gaan. Ik had er namelijk zo eentje, pas nieuw mainboard. Na inbouw bleek het groene lampje te branden dus dachten we ook mainboard moet goed zijn.

Voeding vervangen, niks. Originele voeding weer teruggezet.

Uiteindelijk bleek ondanks het groene lampje toch het mainboard defect te zijn, na vervanging hiervan werkte alles uitstekend.

Maar in de meeste gevallen is dat wel een goede richtlijn, gevallen zoals ik hier noem komen maar zelden voor.
Doch als er ook al Elco's naar de moer zijn, zou ik zo'n mainboard toch niet meer vertrouwen, groene lampje of niet.:)

Het staat mij bij dat er 4 lampjes op het mobo zaten, volgens mij niet allen groen, maar ze brandde wel.

Ik leer nu weer een aantal dingen bij hierdoor, maar het feit blijft vaststaan dat de pc niet deed wat ik wou, maar ik zit nog steeds te twijfelen of de beste man zelf de bios niet vernaggeld heeft, want daar kwam ik niet in....

Elco's zijn sowieso naar de klo/filistijnen.... als ik volgende week zin heb ga ik die kast nog wel eens halen en eens zien wat hij doet me het moederboard wat ik hier nog heb liggen.

Toch allen nog bedankt voor de tips, ondanks dat er hier en daar wat tegensprekingen zijn wat betreft de elco's of ze nou uitgedroogd of vochtig zijn. :biggrin:

Bij 4 lampjes staat er in het moboboekje wat de betekenis is van welke status bij potjepledepapkleurenenvormenenzo...

G

Duh? Vier lampjes al? Een hele lichtshow op het moederbord.:)
Ik zie al dat ik achter begin te lopen want da's toch wel handig, alweer meer mogelijkheden om duidelijk te maken wat er aan kan schelen. Toch maar eens gaan sparen en volgend jaar een upgrade doen naar een sneller systeem misschien.... maar eerst sparen.

Euh.... achter lopen?
6jaar geleden bestond dat al en dit mobo is een jaar of 4 oud wat ik aan het begin van dit topic lees....

MAargoed, ik heb bv weer een mobo zonder lampjes, dus tzal...

Kan het wellicht dan zijn dat het merk-afhankelijk is? Want mijn pc (en dus ook mijn moederbord) is 3 jaar oud en moederbord is van Asus.

Maarja, ik loop hoe dan ook achter, een AMD 2000+ is leuk, maar denkelijk volgend jaar toch eens zien voor iets wat in de buurt van de 3 GHz ligt.:)

Voel je je wel tof?

Wat draai je dan dat zoveel processorkracht nodig heeft?

Mijn nieuwe systeem is een Sempron 2600 64bits met 1 Gb geheugen (ja, ben daar heel trots op).
Ik heb de 10% van mijn geheugen nog niet gehaald en een rate van 30% langer dan 1 minuut bij lange na nog niet gehaalt met m'n proc.

Waar heb je dan al die processor krachten voor nodig???

G

BIG_G maar die Sempron dingen die lopen gewoon goed en stabiel een hoop voor weinig geld en 64bits dat kan Intel niet leveren voor dat geld.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan