Mooi stukje, misschien kunnen we hier eens een voorbeeld aan nemen

boets

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
343
Punten
83
Leeftijd
64

’Rekening voor onruststokers’​

Lezer H. Bunschoten vindt dat er meer consequenties verbonden moeten worden aan ontwrichtende acties.

De deelnemers aan XR-demonstraties in Oostenrijk gaven na één sit-downactie op de snelweg naar Wenen zeer snel op. Opgegeven reden: er was geen draagkracht onder de bevolking.
Tijdens de eerste, en laatste, demonstratie werd van de deelnemers aan de actie de identiteit vastgesteld en zij werden verwijderd, zover net als in Nederland. Verschil met de Nederlandse situatie was echter, dat deze actie voor de deelnemers gevolgen had. Alle deelnemers kregen een rekening thuisgestuurd van de overheid met als posten: reparatie beschadigingen aan de weg en inzet van politie uren. Deze actie van de overheid werd niet afgehandeld door het strafrecht, maar door het civiel recht. Als je schade aan andermans eigendom veroorzaakt en als o.a. inzet van politie nodig is moet je die schade vergoeden. Gevolg: de acties van XR werden per omgaande beëindigd.
Het grote probleem in Nederland is dat bepaalde figuren bijna alles kunnen uitvoeren omdat er geen consequenties aan verbonden worden. Als bijv. ook vuurwerkgooiers een rekening zouden krijgen voor de aangerichte schade zou de lol er snel af gaan.
H. Bunschoten

Bron: de Telegraaf.

Wat is hier anders aan dan die mensen die de a7 blokkeerden om een kinder feestje niet te laten verzieken?
Die hebben alleen minimaal een taakstraf gekregen en zelf voorwaardelijke gevangenis straf.
2 maten?

Wat is hier anders aan dan die mensen
Dat was zogenaamd discriminerend en gewelddadig, geen vreemdzame actie. Er wordt zeer zeker met 2 maten gemeten. Het was inderdaad niet helemaal vredelievend maar dat was deels ook uitgelokt en dan nog waren de opgelegde straffen zwaar overdreven.
XR wordt met handschoentjes behandeld hier. Er mag hier zelfs gezeurd worden dat de waterstraal van de politie te hard staat.

Ik ben de link helaas kwijt maar is iets te vinden van een onderzoeker die onderzoek heeft gedaan naar XR. Je krijg een vergoeding als je een week deelnam aan demonstraties op o.a. de snelweg. Je krijg eerst een cursus geweldloos demonstreren, daarna begeleiding van wat je moet zeggen als je wordt opgepakt enz. Dit alles van wordt gesponsord door bedrijven/lobby die linkjes hebben met de politiek!

Klopt het wordt betaald en er werd al gezegd dat boetes ook betaald zouden worden. Geen idee welke (zakelijke) partij(en) daar achter zitten, maar ik denk dat het toch wel vrij snel zal stoppen als er forse straffen worden uitgedeeld. En wat mij betreft hoort daar na 2x een boete ook gewoon een taakstraf en daarna vrijheidsstraf bij.
Sit-ins op een autosnelweg dat kan gewoonweg niet. Ga dan gewoon in Den Haag voor een regeringsgebouw zitten op straat.

Je krijg eerst een cursus geweldloos demonstreren
die moeten ze dan maar aanpassen...
als ik dit bekijk vanuit het ambulance vervoer oogpunt
en mensen die niet op hun werk kunnen komen?

midden op de weg gaan zitten... hoe dan?
janken en wachten op een lollie zoals een klein kind in de super?
grow up!
als je al fosiel kwijt wilt stop dat demonstratie geld in het ontwikkelen van goede producten
in verschillende gemeentes mag je je e auto al niet meer opladen in een parkeer garage vanwege brand gevaar

• Leuk
Waarderingen: Tech
Inderdaad, die lui sporen niet en zijn alleen gefocust op hun eigen ideaalbeeld, geen idee onder welke steen die de laatste 80 jaren hebben geleefd maar de wereld is nu eenmaal veranderd, als je iets wilt verbeteren moet je bij jezelf beginnen en daar helpt zitten op de snelweg niet echt bij, kijk wat er ineens moet worden gemobiliseerd aan extra voertuigen, die rijden echt niet op (schone) lucht ;)
Dat laatste is natuurlijk onzin, dat van die extra voertuigen maar je kunt ook op andere manieren de aandacht ergens op vergen en de manier waarop ze het nu doen draagt niet bepaald bij aan een positief beeld van die beweging....

brace-yourselves-winter-is-coming-with-a-custom-tesla-model-y-snowplow-edition_1.jpg

Heb ik net een oplossing gevonden......... :cautious::cautious:

Dat voertuig zou wel kunnen helpen @Dr.Z maar dan krijgen de chauffeurs weer problemen i.p.v. XR.
Die van XR vinden ook nog dat alles gerechtvaardigd is omdat hun idee omtrent wat er moet gebeuren vreselijk of zelfs het meest belangrijk is.
Ze hebben er totaal geen oog voor dat andere groepen andere dingen het meest belangrijk vinden en ongeacht hoe belangrijk iets is, dan nog is dat geen reden voor acties als bekladden en op de weg gaan zitten.
Nederland is wat dat betreft te lang te soft geweest.

Demonstratierecht is een groot recht en dat moet ook zo blijven, maar dat werkt twee kanten op, men moet zich dan ook aan de regels van dat recht houden en dat gebeurt gewoonweg niet. Dan vervalt mijns inziens op zo'n moment ook het demonstratierecht en mag er opgetreden worden en mogen ook (evt. hoge) boetes uitgedeeld worden.

De sponsors van die clubjes moet je in de hoek van loterijen zoals de postcode en vriendenloterij zoeken.
Die moeten een deel van de winst aan goede doelen geven aan wie ze geven maken ze zelf uit.
Een paar jaar terug won Urgenda de rechtszaak tegen Shell ook met geld van de postcode loterij.
Ook milieudefensie en greenpeace voeren dure rechtzaken met gesponserd geld.
Verder zullen er nog meer sponsors zijn en via crowdfunding.

Oh oke... weten we dat ook weer. Dank voor de info @aart44 want mij was wel bekend dat ze aan goede doelen moesten geven, maar niet bekend dat iets als Urgenda en XR ook als goed doel gezien mocht worden.
Greenpeace vind ik nog redelijk normaal met hun dingen, dat ging voorheen ook met name over het onnodig afschieten van walvissen onder andere.
Er zijn ook wel andere zaken maar die heb ik nog niet op autowegen zien zitten.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan