Nieuw tftscherm met 1 blauw stipje?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
hoi ik heb even een vraagje over wat jullie zouden doen;

Ik heb afgelopen donderdag een andere pc gekocht met daarbij een 17inch tftmonitor, maar nu zie ik 1 heel klein stipje op het scherm staan, hier op deze site in het blauwe gedeelte een iets lichter puntje, altijd op dezelfde plaats (rechtsboven) plaatjes linksboven ook maar dat is alleen als je donald naar de tv ziet kijken, dus dat zit in het plaatje.

Is dit stipje nu een dode pixel, of wat is dit nu? Want soms zit het behoorlijk storend in de weg.....

Want als dat zo is, dan kan men een nieuw scherm komen brengen!

Pas al er meer dan 3 dode pixels inzitten dat krijg je een nieuw scherm,eerder valt het niet onder garantie volgens mij.

Dat is lekker dan, zit ik dus hier iedere keer als ik naar een wat donker stuk in een film oid zit, naar een stip in mijn scherm te kijken dan... :confused:

Kzal wel eens gaan bellen naar de helpdesk dan, die krengen zijn anders duur zat.

Dat is hetzelfde als ondertiteling of blote tieten, daar blijven je ogen ook automatisch naar toe gaan, naar die 'storende' dingen.

Pixelgarantie verschilt per merk/type, bij sommigen is het vanaf 3 pixels, bij anderen weer vanaf een bepaald percentage. Daarom is het belangrijk om bij dat soort monitoren op de pixelgarantie te letten.

Doch je hebt natuurlijk altijd wel de wettelijke norm van 8 dagen teruggaverecht zonder opgave van redenen. Dus al ie echt nieuw is, en je bent niet blij met 1 dode pixel, die ook niet in nieuwe apparatuur zou moeten zitten ongeacht de garantie, zou ik hem gewoon omruilen voor een 100% goed model of geld terug. Dat zijn ze verplicht.

Jij denkt nu precies hetzelfde als ik, want ik ben echt niet blij met die ene dode pixel hij zit net iets recht boven het midden, dus volop in het zicht.

Ik kom morgen nog in de buurt van de winkel waar ik hem gekocht heb dus ik zal wel eens gaan informeren.

Welk merk is het dan als ik het vragen mag.

groetjes

kjonker

Op de monitor staat aan de voorkant "Packard Bell" en op het boekje "Calisto'

Tja vragen.... ben benieuwd wat ze je dan zeggen, meestal doen ze moeilijk over 1 pixel, daarom hou ik liever gewoon de 8dagen niet goed/geld terug regel aan. Dus ofwel monitor ruilen, of ze krijgen de hele hap terug.

8 dagen regeling valt onder de colportage wet dus dan kun je binnen 8 dagen de koop ongedaan maken.
Een winkel is niet zomaar verplicht geld terug te geven als een produckt niet bevalt veel winkels geven geld terug maar zijn dit niet verplicht.meestal staat er op een bon ruilen binnen 8 of 30 dagen.
Gaat het om een klacht wat een euvel is voor een soortgelijk apparaat dan sta je helemaal nergens dan mag je hopen dat de winkel meewerkt.
Vaak kun je beter naar de winkel gaan en zeggen dat je liever een groter scherm wil.
Wat betreft de pixel het kan geberen dat deze los zit en dan wil het wel eens helpen als je voorzichtig op de pixel tikt (Niet met een hamer)

Succes ermee.

En als ie echt los geraakt is, moet je even in de rechteronderhoek kijken.
Met een beetje mazzel vind je m daar nog terug.

MAS3 zei:
En als ie echt los geraakt is, moet je even in de rechteronderhoek kijken.
Met een beetje mazzel vind je m daar nog terug.

Die snap ik niet @Mas3, rechtsonder kijken? Wil jij zeggen dat ik dat scherm open moet gaan draaien, opzoek naar een pixel???

Het zal wel.....

Maar ik let er al weer op, en het valt mij op dat het alleen maar is op een donkerblauwe achtergrond net als hier op de site.

Losdraaien zou ik nog niet gelijk gaan doen.
Want dan ben je zeker weten je garantie kwijt.
Gewoon ff kijken of je die pixel terug kunt vinden.
Wanneeer dan je garantie over is, kun je m inderdaad open maken.
Maar pas wel een beetje op hoor.
Want net zoals je niet met een hamer op je scherm moet gaan slaan (kan wel heel therapeutisch werken), moet je dat scherm ook niet te ver open trekken.
Want voor je t weet, liggen alle pixels op je schoot.
En zie ze dan nog maar es op de goeie plaats terug te krijgen.
Benodigd gereedschap zijn een kleine schroevendraaier (kruis, sleuf of torx hangt van het model monitor af), een fijn pincetje, een loep en een glad, vlak werkblad.
eventueel een scherp mesje om de glazen plaatjes waartussen de pixels opgesloten zitten een beetje (heel voorzichtig!!) van elkaar te wippen.

Ik zou dus eerst naar de winkel gaan en aangeven dat de monitor niet bevalt en dat je graag een andere wil. Als je er niet uit komt kun je altijd nog vragen hoe het zit bij een dode pixel (telefonische naar helpdesk van het merk) winkel kan altijd later nog.

Suc6,

;)
Nr.10

Een winkel is niet zomaar verplicht geld terug te geven als een produckt niet bevalt
Klopt, maar volgens mij bestaat er wel jurisprudentie over.

Het is echter inderdaad niet in alle gevallen zo. Daar waar geen "niet goed / geld terug" regeling aanwezig is, ben je op de wet aangewezen.

Wettelijk geldt als je bent "misleid, verkeerd voorgelicht of gedwongen tot een aankoop".
Onder misleiden of verkeerd voorlichten vallen ook redenen zoals een gebrek aan informatie, als de verkoper je niet goed voorlicht of je informatie onthoudt waardoor je anders het produkt niet gekocht zou hebben.

Stel voor je zou het produkt niet kopen als je had geweten dat 1 pixel bij een nieuw toestel als marge werd genomen waarbij men het als nieuw uitleverd en geen teruggave accepteerd.
In dat geval heb je dus wel rechten.

Nadeel van dit geheel is dat je eerst schriftelijk het met de winkelier (als er geen "niet goed/geld terug" regeling aanwezig is) te regelen. Lukt dat niet dan kun je naar de rechtbank.

Advies: Koop geen produkten daar waar geen niet goed - geld terug regeling is.

P.s. als ik goed gelezen heb (op een andere plaats) is men wel bezig een wet te maken die ook een 7 dagen router recht geeft voor internetwinkels. Of die er door komt is me niet bekend.

@bron: Het juridisch loket

Black Tiger zei:
P.s. als ik goed gelezen heb (op een andere plaats) is men wel bezig een wet te maken die ook een 7 dagen router recht geeft voor internetwinkels. Of die er door komt is me niet bekend.

Dit klopt ook ten dele.
Op dit moment valt namelijk kopen op het internet onder dezelfde regels als de colportagewet.
Kopen op afstand heet dat tegenswoordigs.
Het is de bedoeling dat je, wanneer je niet op de verkoopvoorwaarden word gewezen, je automatisch een teruggave recht hebt van 3 maanden !
Dat wil dus zeggen teruggeven en geld terugkrijgen zonder opgave van reden.
Overigens, waar BT op doelt en waar dit stukkie ook op gebaseerd is, bij elke verkoop horen de verkoopvoorwaarden bekend gemaakt te worden.
Deel daarvan is hoe de garantie geregeld is.
Wanneer dit niet (voldoende) gebeurt, word de consument automatisch meer beschermd.
Dat zie je dus terug in dat stukkie over teruggave waar ik het net over had.
Het is zo goed als zeker dat die bescherming er komt.
Je zal dan ook zien dat binnenkort bij je online aankopen er een pop up zal verschijnen die je moet bevestigen om de koop te kunnen sluiten.
Hierin staan dan dus de voorwaarden.
Lees die, want dan kun je nog terug.
Ben je het achteraf toch niet eens met je aankoop, dan heb je jezelf dus wel een oor aangenaaid wanneer je zomaar op "ja" klikt.

Nou het is toch niet helemaal wat ik bedoel. Want jullie spreken over de colportagewet en ik spreek over het Burgerlijk Wetboek en Consumentenrecht, dat komt er ook nog bij kijken.

Overigens las ik net dat die betreffende wet met aankopen "op afstand" (dus ook via internet) er al door is.
Consumenten die op afstand overeenkomsten sluiten met leveranciers van goederen of diensten worden per 1 februari aanstaande in het Burgerlijk Wetboek beter beschermd. Zo moet de verkoper hen beter informeren en krijgen zij een bedenktijd van minimaal zeven dagen, waarbinnen zij de overeenkomst ongedaan kunnen maken. Dat is de kern van een nieuwe wet over de overeenkomst op afstand die vanaf 1 februari 2001 van kracht wordt (Stb 2000, 617, inwerkingtreding KB: Stb 2001, 24). Met het wetswijziging wordt uitvoering gegeven aan de Europese richtlijn ter bescherming van consumenten bij overeenkomsten op afstand.
Dus 7 dagen bedenktijd.

Het consumentenrecht is overigens best interessant, maarja, mijns inziens had het uiteraard allemaal gemakkelijker en duidelijker gekund.
Da's net zoiets als je wasmachine na 3 jaar stuk gaat. Volgens het BW moet je dan nog garantie hebben want zo'n apparaat word geacht een bepaalde tijd (langer dan 3 jaar) mee te gaan.
Mensen willen (omdat ze dat gehoord hebben bij Kassa ofzo en omdat het in het BW staat) dan de reparatie niet betalen.
Reparateurs trekken zich terug, er komt een rechtszaak van. Doch ik vind dat misleidend. Vaak gaat de fabrikant een aanbiedingen doen dat ze het arbeidsloon betalen en de klant alleen de materiaalkosten dient te betalen.
Ga je daar ook niet mee akkoord sta je in veel gevallen bij de rechter ook met lege handen. Bij Kassa laten ze alleen die paar gevallen zien dien winnen en da's ook weer misleidend vind ik.

Maarja, ik raak off-topic, sorry.:)

Jij hebt t over een wet die al sinds februari 2001 geldt.
Ik had t over een aanscherping van diezelfde wet die onder de genoemde voorwaarde dus van 7 dagen naar 3 manden gaat.
Dat is er nog niet door, maar ik verwacht dat dat wel komt
Samen met de consequenties daaraan zoals gemeld.

Ahzooo... phoe zeg, 3 maanden... gaat mij eerlijk gezegd een beetje te ver. Ben benieuwd of het er door komt dan.

En freggel1? Al gesproken met de winkelier?

Die zit al weer achter zij nieuwe tft scherm ,haahahaahh.

Laten we het hopen voor hem ,die krengen zijn al duur genoeg.

Derk

Black Tiger zei:
En freggel1? Al gesproken met de winkelier?

Als ik eerlijk mag zijn, ben ik er nog niet aan toe gekomen om er naar toe te gaan. ;)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan