Nieuwe satelliet 'install'

R

Rwin

Hallo mensen,

Onlangs heb ik een nieuwe TV gekocht, het is een Philips 37PF9732 geworden, deze TV ondersteunt full HD. Aangezien ik nou een analoog kabel signaal binnen krijg valt de beeld kwaliteit een beetje tegen, vandaar dat ik graag wil overstappen op de sateliet i.p.v. de kabel. Ik ben vrij nieuw in de wereld van de sateliet ontvangers en dergelijke. Vandaar dat ik op zoek ben naar wat informatie en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik wil dus een hele nieuwe satelliet installatie gaan installeren, maar ik heb niet zo'n goed idee waar ik moet beginnen. Ik ben in ieder geval aan het wachten op de nieuwe Dream 8000, maar zolang deze niet uit is wil ik graag een andere ontvanger nemen die niet al te duur is en later de slaapkamer op verhuisd. Welke raden jullie me aan?

Voor de rest heb ik natuurlijk ook een schotel en een LNB nodig. Ik heb wat rondgesurft en kwam de Variosat G4 Quattro tegen. Met deze schotel kun je alle 3 de Astra's ontvangen en de Hotbird. Ik neem aan dat dit de meest gebruikte satellieten zijn. Moeten op deze Variosat nou 4 aparte LNB's gemonteerd worden met elk een aparte kabel, of worden deze 'gemultiplexed' over 1 kabel? Kan ik op deze Variosat ook meerdere ontvangers aansluiten?

Het zijn heel wat vragen, en ik hoop dat iemand me wat antwoorden kan geven.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg,

Rwin

Hoi Rwin, welkom op Satellite Fun.

Ik kan je niet helemaal helpen maar deels wel. Welke ontvanger te kiezen hangt echt af van je "slaapkamer"wensen betreffende die ontvanger. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een Dreambox 500, deze is beperkt maar leert je alvast wel met een Dreambox omgaan en deze kan ook diseqc besturen en je kunt later als het goed is ook via het netwerk verbinding maken met je Dreambox 8000. Doch dit is maar 1 mogelijkheid, het hangt dus echt af van wat je van die tijdelijke ontvanger verwacht.

Dan die Variosat G4 Quattro. Meestgebruikte kan men nog niet echt stellen aangezien deze speciale schotels vaak voorzien zijn van extra smalle lnb's om de 3 astra posities en de hotbird te kunnen ontvangen en speciaal daarvoor ontwikkelde schotels zijn nog niet zo gek lang op de markt.

Voor zover ik het begrepen heb, worden er 4 lnb's op deze schotel gemonteerd met elk een eigen kabeltje, vrij kort, want deze 4 kabels sluit je aan op een 4-diseqc. Vanuit deze diseqc gaat er slechts 1 kabel naar binnen je huis in. Er wordt geschakeld via het diseqc protocol, maar je mag het wat mij betreft ook wel een soort van multiplex nomen.

Je zou wellicht op die Variosat ook meerdere ontvangers kunnen aansluiten, doch dan zouden de lnb's niet gewone single lnb's maar twin of quattro lnb's moeten zijn, dus lnb's met meerdere aansluitingen.

Hiervoor zou je eigenlijk bij de vakhandel moeten navragen of twin-lnb's geschikt voor die schotel en die ontvangst al op de markt zijn, ik dacht het wel maar weet het helaas niet meer zeker.

Als dat wel het geval is, dan krijg je dus ook 8 kabels, 2 diseqcs en dus ook 2 kabels naar binnen toe. Ik neem aan dat je dan 1 kabel beneden wilt en 1 kabel naar je slaapkamer en in principe zou dat moeten kunnen.

Misschien kom je hiermee alvast weer een stuk verder, maar ik weet zeker dat er ook nog wel anderen zullen reageren op deze post.

Bedankt voor je antwoord!

Ik wil dat mijn (tijdelijke) ontvanger iig goed beeld en geluid heeft. Opnemen (op HDD) hoeft niet en DVD's hoeft hij ook niet af te spelen. De Dreambox 500 lijkt me wel een goede box. Kan ik met deze ook aan cardsharing doen (e.v.t. met de 8000)? Ik heb geen zin om voor meerdere kaarten te gaan betalen.

Ik denk dat ik die Variosat G4 Quattro maar laat zitten. Hij is misschien toch wat overkill. Ik heb me effe verdiept in welke satellieten welke zenders uitzenden en volgens mij heb je voldoende aan alleen de Astra 1 op 19.2 graden als je vooral Nederlandse zenders wilt ontvangen (en dat wil ik). Welke satteliet gaat straks HD uitzendingen verzorgen? Het lijkt me wel handig om deze er dan gelijk bij te nemen. Er zijn immers monoblocks die op 2 satelieten tegelijk gericht zijn.

Nog effe over de schotel diameter. Bij slecht weer heb je betere ontvangst met een grotere schotel. Een kleinere schotel is wat minder in het oog springend. Wat is eigenlijk een gangbare maat schotel?

Graag gedaan Rwin.

Met de 500 kun je ook aan cardsharing doen, dat is ook de reden dat ik deze als tip gaf, omdat deze namelijk via het netwerk ook de mogelijkheeft om o.a. met je 8000 te communiceren, vooropgesteld dat de 8000 dezelfde mogelijkhede krijgt als zijn voorgangers ook hebben.

Ook externe cardsharing is ermee mogelijk, maar daar mogen we hier niet over spreken omdat dit illegaal is.

Het is in elk geval een zeer kleine ontvanger, maar hij werkt wel goed, vele mogelijkheden en heeft prima beeld en geluid.

Als je vooral NL zenders wilt ontvangen zit je met de 19.2 Astra goed, doch houdt er rekening mee dat als je ook lokale zenders wilt gaan ontvangen, je toch nu of straks de Astra 3 positie erbij zult moeten hebben want daar gaan die zenders op uitzenden.

Heb je geen behoefte aan lokale zenders, dan hoef je die Astra 3 ook niet.

Het is niet zo dat het satelliet afhankelijk maar provider en zender afhankelijk is wie er HD gaat uitzenden.

Voor zover mij bekend zendt pro7 al soms HD uit, maar er zouden er meer gaan komen, ook Canal+ heeft aangekondigt er in de nabije toekomst iets mee te gaan doen.

Wellicht dat Mas3 of een van onze andere gebruikers wat meer over HD uitzendingen kunnen vertellen, want daar ben ik zelf niet zo in thuis.

Dan over de schotels. Voor alleen de Astra satelliet is de meest gangbare maat de normale 60-65cm schotel.

Wil je er nu of later nog een lnb bij hangen of een duoblock plaatsen kun je beter een wat grotere maat nemen, in dat geval is de 80cm schotel een gangbare maat. Bij de Triax (een goed merk) schotels ligt hierbij de keuze op de 78cm of de wat grotere 88cm. Deze laatste is ook geschikt om later evt. te gebruiken middels een diseqc motor om hem draaibaar te maken.

Je krijgt er dan niet alle satellieten mee gezien de grootte, maar toch wel een behoorlijk aantal. Voor draaibaar is een schotel van 1m toch beter.

Misschien is dat ook nog wel een tip voor later. Plaats je nu bijv. een 78cm voor Astra of evt. duoblock.

Later kun je nog een draaibare schotel bij plaatsen, middels een diseqc switch kun je deze vaste en draaibare opstelling dan koppelen, zodat er toch maar 1 kabel naar binnen gaat en dit is uitstekend te besturen middels de Dreambox. Let hierbij er op dat de motor ook Usals ondersteunt. De Moteck SG2100-A is hierbij een goede keuze.

Op dit moment zitten de meeste voor Nederlanders interessante kanalen inderdaad op Astra 1.

Maar de regionale zenders gaan waarschijnlijk binnen een half jaar naar Astra 3 op 23,5 oost.

Dan heb je daar dus wel zo'n monoblock LNB nodig.

In jouw geval zou ik dan ook direct kiezen voor een dual, zodat men op de slaapkamer geen last heeft van de keuzes in de woonkamer en vice versa.

Het verschil in Astra 1 en Astra 3 is maar 4.3 graden, en er zijn nog geen monoblocks te koop die een dergelijk klein verschil goed verwerken (voor zover ik meen te weten).

Daarom is men bij canal digitaal ook bezig om zo'n LNB te laten ontwikkelen en produceren, zodat die tegen de tijd dat de zenders alleen nog maar op Astra 3 zitten, je er ook de noodzakelijke spullen voor kunt kopen.

Dat ding zal dan geschikt zijn voor schotels van 60cm.

Ik raad je aan om toch te gaan voor een ietsje groter schotel in verband met de regenreserve, en dan kom je al snel uit op een 80 cm schotel.

Alleen weet ik ook niet of dat dan nog wel zo goed werkt met die canal digitaal LNB straks...

Welke satelliet straks HD gaat doen, geen idee.

Wel is het zo dat SES-Astra ruimte aan het maken is, en zo de (mislukte) positie van Astra 3 aan ons zou willen opdringen.

Je kan de dreambox als server laten fungeren met je kaartje, zodat je met de 500 dan daarvan mee kunt pikken.

Alleen die 8000 heb ik nog niet gezien en daarvoor heb je wel alternatieve firmware nodig.

Dat betekent dan in de regel dat het ff duurt voordat je kan gaan meepikken.

Nogmaals bedankt voor je snelle antwoord!

Ik ga iig eens kijken waar ik een Dream 500 voor een nette prijs kan kopen.

Wat betreft de HD uitzendingen, als iemand anders wat meer info heeft hoor ik dat graag!

Edit: Bedankt voor de info MAS3!

Ik ben nou aan het denken om een Triax schotel met een quad monoblock (of LNB). Ik heb het liefst een quad omdat ik al 2 uitgangen in de woonkamer nodig heb (1 opnemen en 1 kijken) en eentje in de slaapkamer. Kan ik de 'Maximum AMBQ-24 monoblock' (deze ontvangt Astra 1 en 3) op een Triax schotel moteren?

Het verschil in Astra 1 en Astra 3 is maar 4.3 graden, en er zijn nog geen monoblocks te koop die een dergelijk klein verschil goed verwerken (voor zover ik meen te weten).
De 'Maximum AMBQ-24 monoblock' schijnt zowel de Astra 1 als Astra 3 te kunnen ontvangen. Is het dan wel aan te raden om deze aan te schaffen?

Hmm, waren we zo ongeveer met z'n 3en tegelijk aan het typen..

Die LNB die je gekozen hebt zou doen wat jij wil dus dat lijkt me OK.

Ik was het ding nog niet tegen gekomen tot jij merk en type hier postte (ook niet echt naar gezocht nog).

Alleen het ruisgetal van het ding van 0,2 daar zou ik niet veel waarde aan hechten.

In de omschrijvingen ervan lees je ook dat je er beter een wat grotere schotel voor neemt.

Inderdaad de Astra 1 is een cluster van satelieten die op een paar kilometer van elkaar hangen, de meeste Nederlandse zenders zitten op Astra 1G maar er zijn ook zenders op andere Astra satelieten die ook in het pakket van CD zitten en hier staat het hele pakket,

http://nl.kingofsat.net/pack-canaldigitaal.php

Moet ik dan alleen al 2 ontvangers hebben als ik RTL4 (Astra 1H) en Nederland 2 (Astra 1G) wil ontvangen? Of kan ik alle Astra's die onder dezelfde hoek vallen met 1 LNB ontvangen?

Die zitten allemaal onder dezelfde hoek dus allemaal op 19.2 graden, dus alle gewone NL zenders krijg je op 1 positie dus ook met 1 lnb.

OK bedankt voor de info!

Zijn er schotel en monoblock merken die ik moet mijden i.v.m. slechte kwaliteit en/of reputatie? Zijn er ook aanraders die de moeite waard zijn om aan te schaffen?

Nja... mijden... wat je zeker moet mijden zijn die goedkope schotels die ze in Duitsland bij de Mediamarkt, Aldi, Lidl etc. (en ook in NL) verkopen. Dat noemen we met een deftig woord "pisbakkenstaal", zijn zo flexibel als de pest en met een beetje wind kun je ze weer goed gaan zetten. Voor een motor al helemaal niet geschikt.

De hier reeds genoemde merken schotels en ook de Triax zijn zeker aanraders omdat die hun kwaliteit al bewezen hebben, terwijl de prijs ervan echt niet veel hoger zijn dan "lidl schotels" om het zo maar even te noemen.

De Maximum ken ik niet. Van de Inverto heb ik van een kennis gehoord dat dit een ontvanger is met alfanumeriek display. In het begin heeft hij er veel problemen mee gehad, maar dat bleek aan een hardware of firmware fout te liggen. Hij heeft nu een nieuwe gekregen en is daar erg mee in zijn nopjes.

Werkt prima, zapt lakker.

Doch zoals gezegd, dat is wat die goede bekende er over zegt, hij heeft er wel kijk op maar garanties kan ik er niet over geven en meer kan ik er ook niet over vertellen.

Inverto is een LNB fabrikant die later ook ontvangers is gaan maken.

(of was het andersom ?)

Dat was nodig, omdat zij een revolutionair systeem hebben bedacht, te weten unicable (deels gebaseerd op DiSEcQ).

Als ik me niet heel sterk vergis, is dit ook 1 der eerste fabrikanten van HD ontvangers geweest.

Hier gaat het dus om de LNB, en niet om de ontvanger.

Het merk maximum hoor ik regelmatig voorbij komen maar ik kan niet zeggen dat het bekend staat als een topmerk.

Maar die maximum die je aanwijst, is wel voor Astra 1 en 3.

De Inverto is voor Hotbird en Astra 1.

Das een dusdanig verschil, dat je ze niet met elkaar mag vergelijken.

Yep, sorry, mijn fout, ik had niet op de links geklikt en aldus niet gezien dat het om LNB's ging. Glad vergeten dat er ook nog iets anders dan Alps bestond.:)

Hier gaat het dus om de LNB, en niet om de ontvanger.

Het merk maximum hoor ik regelmatig voorbij komen maar ik kan niet zeggen dat het bekend staat als een topmerk.

Maar die maximum die je aanwijst, is wel voor Astra 1 en 3.

De Inverto is voor Hotbird en Astra 1.

Das een dusdanig verschil, dat je ze niet met elkaar mag vergelijken.
De monoblocks die ik gelinkt heb zijn idd voor verschillende satellieten, maar het ging me meer om de merken te vergelijken.

Yep' date=' sorry, mijn fout, ik had niet op de links geklikt en aldus niet gezien dat het om LNB's ging. Glad vergeten dat er ook nog iets anders dan Alps bestond.:)[/quote']
Maakt Alps ook monoblocks en waar kan ik deze kopen? (heb effe gegoogled naar Alps monoblocks maar kon er geen vinden)

BTW: Stel ik schaf 2 enkele single LNB's (b.v. voor de Astra 1 en Astra 3) aan en doe deze via een 2/1 switch op 1 kabel zetten en vervolgens via een splitter naar 4 kabels splitten. Wordt dit ondersteund door het disdeqc protocol of gaat dit niet werken?

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan