R
ROMAN
Als er op een winterse zondag pakken sneeuw uit de lucht vallen, wat doe je dan?100 % eens met trust.
Die smoorspoel ziet er uit als een heel klein blokje (iets van 2 x 3 mm), en tot nog toe heb ik alleen maar blauwe gezien.
Het dingetje zit vlak naast de platte kabel die de tunerprint met de hoofdprint verbindt.
De 68 die er op staat, is de waarde: 68µH (micro Henry).
Juist, een Nokia Mediamaster 9200 open prutsen...
Ik begin er aan te twijfelen of ik wel een "standaard" toestel bezit . Aan de achterkant zitten 3 "normale" zeskant inbusschroeven; die vormen geen probleem om open te draaien. Maar links en rechts zitten 2 zwarte schroeven waar een stervormig sleuteltje in past echter met in het centrum een "bultje" van ongeveer 0.6mm diameter. Je moet dus over een stervormig sleuteltje met in het centum een gaatje beschikken om die schroeven eruit te krijgen. Zo'n sleuteltje heb ik niet maar met "prutsen" zijn de schroeven er toch uit geraakt.
Ik krijg dan de bovenkant van de tunerprint te zien. Die ziet er vrij kaal uit:
- het blik met daarin de tuner
- daarnaast een voltage regulator of power transistor. Ik kan niet precies zien wat het is want er zit een koelblik op geschoven dat ik nu nog maar niet ga trachten te verwijderen.
- een drietal elco's
- een kristal ZF11 met indicatie 4,000000
- een 34 polige connector XF11 die via een 5 cm lang flatcabeltje verbonden is met de hoofdprint. In diens buurt zie ik nergens een (blauw) smoorspoeltje.
- de print heeft de aanduidingen 55 11943-04 en VST9902
De andere kant is heel wat meer bestukt met allerlei SMD componenten en o.a. 2 vierkante IC's.
En diagonaal tegenover de connector XF11 vind ik een blauw blokje 3x2.5x2mm met de opdruk 68 en het heet LF11. Als ik het doormeet geeft dat quasi 0 ohm. Als dat de bewuste spoel is waarvan jullie spraken,dan lijkt mij die OK.
Kunnen jullie me nog ander hints geven om terug DC spanning op de antenneconnector te krijgen?
Koude wintergroeten,
Roman