Oktober stroomstoring in Zundert

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
684
Punten
113
Leeftijd
59
Gisteren een brief gehad van Enexis ivm de grote stroomstoring.

Wij hebben volgens hun 20 uur zonder stroom gezeten en krijgen een vergoeding vanwege dit feit.
De vergoeding €115,- valt mij niet tegen, zeker dat het grootste gedeelte in de nacht was.

Maar wat heeft zoiets in totaal gekost, ongeveer 7000 aansluitingen geen stroom,
nadat iedereen, behalve grote bedrijven, weer stroom had, zijn ze doorgegaan met de reparatie,
en intussen zijn er overal grote noodaggregraten geplaatst.

Winkels met de eerste levensbehoefte, dus Gall en Gall, waren gewoon open. :biggrin:

Dit heeft een behoorlijke bom duiten gekost.

Nah, de aankomende prijsvehoging maakt het voor Enexis wel weer goed! ;)

Mag aan nemen dat er ergens een verzekering bij zit

Zo 20 uur geen stroom das echt wel lang, dan vind ik dat bedrag een schijntje, want de inhoud van je vriezers kun je weg kieperen. En als je pech hebt is er apparatuur kapot gegaan, die er niet tegenkan.

Winkels met de eerste levensbehoefte, dus Gall en Gall, waren gewoon open. :biggrin:

Dit heeft een behoorlijke bom duiten gekost.
hahahaha, nou echt niet hé, en die duiten heeft het zeker gekost, en die gaan ze vast een keer terug vangen.

En als je pech hebt is er apparatuur kapot gegaan, die er niet tegenkan.
Dat klopt, maar dat is wat lastiger aan te tonen aangezien tegenwoordig alles een CE keurmerk moet hebben en de moderne apparatuur daar tegen moet kunnen. Kan zijn dat je dan bewijs en foto's moet aanleveren en dan moet het ook een beetje verouderde apparatuur zijn al.

V.w.b. een vriezer kan deze 24 uur zonder stroom half vol en 48 uur met stroom van wat ik lees.

Ook in België hebben ze daar die termijnen voor:
De hele inhoud van de diepvriezer moet niet in de vuilbak, een storing mag tot 6 uur duren vooraleer het voedsel in uw ijskast gaat bederven en tot 48 uur voor uw diepvriezer. U hebt dus ruim de tijd!
Maar als je dus veel duur vlees in je ijskast hebt of zoals winkels in hun koeling, dan is dat een andere zaak. Echter het is me niet bekend in hoeverre Enexis dat op overmacht mag gooien.

Inhoud van je vriezer valt in dit soort gevallen bij je inboedel verzekering
En kwa " moet er tegen kunnen"...
Daar door heb ik nu een andere switch.
Tot tennet aan toe geklaagd je krijgt gewoon 0 reactie terwijl mijn omvormers uit vallen omdat de frequentie op het net te hoog was en daarna te laag.

omdat de frequentie op het net te hoog was en daarna te laag.
Ja dat kan, er kunnen verschillen zijn. Apparaten moeten tegen stroomuitval kunnen en een piek die te verwachten is als de stroom weer terug komt. Dat ligt gewoon wettelijk in de normen vast.
Maar als die pieken te groot zijn of frequentie zoals jij zegt, kunnen er uiteraard ook uitzonderingen zijn en krijg je bepaalde dingen wel vergoed. Zul je ook wel even met ze moeten babbelen.

Zul je ook wel even met ze moeten babbelen.
Reactie enexis " met er tegen kunnen" en verwijst naar tennet.
Tennet geïnformeerd op meerdere momenten en manieren gewoon nul reactie.

Verder is vlak voor dit een geintje geweest in oude pekela waar de nul ineens verdwenen was.
Kwam door diefstal van de nul leider in het trafo huis en daar kon de netbeheerder in dit geval Enexis toch echt niks aan doen en dus rekening burger.
Tot de burgervader zich er mee ging bemoeien.
Diefstal uit een afgesloten hok?
Of was het trafo huis in de straat niet afgesloten.

Kortom @freggel1 heeft geluk.met een vergoeding.

Yep, het is even lullen, ik ken het. Want hoe dan ook proberen ze in den beginnen zich sowieso overal onderuit te lullen. Handig want veel mensen trappen daar in en dat scheelt dan weer.
Bij freggel1 was het heel Zundert dus dat was een beetje te groot nieuws, dan moeten ze wel -iets- doen. ;)

Even wat die diepvries betreft.

Ik wou dat we echt 20 uur zonder stroom hadden gezeten, want dan was er wel veel ontdooit denk ik,
dat ding zit hier meestal behoorlijk vol met vlees.

Mijn wederhelft maakte zich zorgen over haar apneu, dat apparaat doet dan ook niks.
Ik had tegen haar gezegd, ga gewoon slapen, maar zet de lichtschakelaar op de stand dat deze aan is,
mocht dan de stroom weer aan gaan, dan merk je dat meteen want dan gaat het licht aan.

Dit was 's nachts rond half 2, ik ben toen meteen uit bed gegaan, en als eerste naar de vrouw, en daarna naar de diepvries, en daar knipperde alleen het lampje dat de temperatuur iets te hoog was, piepen nog niet, maar dan is het een kwestie van de turbo aan.
Alles was nog goed bevroren.

Halverwege de middag hebben we weer een uur zonder gezeten, dat was het moment dat de aggregraten uitgezet werden die overal geplaatst waren, ook bij ons in de wijk, en de gewone stroom het weer deed.
's Middags waren de supermarkten open, maar andere winkels zoals de Etos, Hema en Gall & Gall, ook maar dan zonder licht en dergelijke.
Grote bedrijven zoals het k*t bedrijf waar ik gewerkt heb hadden nog geen produktie.

Dus de 20 uur, is volgens mij gemeten over de hele periode dat Enexis werk gehad heeft om het op te lossen.

Iets wat volgens mij nog te betwijfelen valt, want de uitval in 2 van die dikke kabels kwam vanwege het feit dat er teveel stroom gevraagd werd.

Laatst bewerkt:
En, wat apparaten betreft, wat ik hier ook lees, die kunnen niet allemaal tegen een "stroomdip" of uitval.

Vroeger was het bij mij altijd met mijn Mitsubishi videorecorder, even een dipje, en jahoor een klein elcotje oid kapot, koste een dubbeltje, maar dat is oud apparatuur.

Op het werk kon ik er de klok op gelijk zetten, even kortstondig een knipperlicht in de fabriek zei mij meteen genoeg, we gaan bellen, wat er is weer een sluiting in een electrakast, die op zo'n kort of lang moment altijd de zege gaf, waardoor de productie lijn uren lang stil stond.
Hoe het nu is weet ik niet.

Laatst bewerkt:
En, wat apparaten betreft, wat ik hier ook lees, die kunnen niet allemaal tegen een "stroomdip" of uitval.
Sorry maar daar moeten ze tegenwoordig tegen kunnen, zoals gezegd is dat wettelijk vastgelegd in de normen.
NB! Ik heb het dan over huishoudelijke apparatuur.
Het is me niet bekend bij welke andere apparatuur dat nog allemaal geregeld is.

Vroeger was het bij mij
Juist, vroeger. Maar dat was een andere tijd, dat is al jaren niet meer zo.
Zo'n elektra kast is niet een apparaat wat je thuis normaal gebruikt. Daar kan van alles mee gebeuren, mede afhankelijk van hoe het gebouwd is natuurlijk.
Als hier een stroomdip is gaat er een schakelaar om en dan hebben we ook geen Ziggo meer. Die moet automatisch weer goed schakelen als er weer stroom komt, maar dat gebeurt ook niet altijd en dan moet er weer een monteur langs komen om het even aan te zetten.

Als ik hier zo lees dat de nulleider gejat is, kan er wel iets meer gebeuren dan een stroomdip of spanningspiek, je verschuift het net over de 3 fasen en als die niet mooi gelijkmatig belast is kunnen er hele gekke dingen gebeuren.
De fasen zijn 120graden ten opzicht van elkaar verschoven, de nulleider zit in het midden van alle aftakkingen en zorgt dat de spanning tussen fase en nul rond de 230V ligt, nu die nulleider weg is gehaald gaat het middelpunt 'zweven', het evenwicht is dus weg en kan er in een huis tussen fase en nul zomaar ineens rond de 400V komen te staan, ik denk niet dat ik uit hoef te leggen wat dat met apparaten doet..... de andere fasen gaan dan richting een lagere spanning.
Overigens, als het een TenneT installatie betreft staan de heren (herkenbaar) op beeld....

nu moet je in deze het jat werk even met een korreltje zout nemen naar mijn id.
vermoed dat er iemand vergeten is de nul geleider aan te sluiten.

Wat ik ook raar vond dat van het huisje de deur los was.
Die deuren moet je altijd met een sleutel openen. Ook denk ik dat een tang behoorlijk inbrand.
Al met al het was een raar verhaal.

Daar ben je mooi klaar mee, met lui die koper diefstal plegen. Wat een enorme schadepost. Verdrietig voor degenen die benadeeld zijn.

@janblues
Die foto met de deur open is van net na opgeloste storing.

@Roxmarie
Ik vermoed echt dat het geen diefstal was maar een monteur die vergeten is de nul vast te draaien en men daarop het verhaal diefstal heeft op gehangen.
Maar dit bewuste gebouw staat midden in een woon wijk en er waren geen braaksporen.
Dus if de "dief" had een sleutel of het hok was niet op slot met alle risico van dien met spelende kinderen enz enz
Daar moet ik helemaal niet aan denken.

Daar heb je een punt sat-ed.
Er zijn al heel wat mensen omgekomen in dat soort trafo hokjes.

Ik vind het een probleem als een net beheerder of ander organisatie zich achter dingen kan gaan verschuilen zodat de burger weer in zijn hemd staat.
Zelfde als het water bedrijf hier in de regio.
Als er iets mis gaat met een huis aansluiting dan moet de burger bewijs leveren dat in dit geval het waterbedrijf een fout heeft gemaakt.
Nu zit ik veel in de regio en zie genoegen een ding is me al wel op gevallen
Als er iets mis gaat bv een water leiding die knapt dan komt de reparatie ploeg met veel materieel en kun je niet zo snel rond kijken of het kapotte stuk is verdwenen zo dat je zelf geen kans krijgt om ook maar een foto te maken.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan