Ook de negerzoen moet zich aanpassen

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
679
Punten
113
Leeftijd
59
TILBURG - Een negerzoen is, aldus de Grote Van Dale, een ?klein rond koekje met een bol van schuim (van eieren en suiker) erop en bedekt met chocolade?. Maar Roy Groenberg, voorzitter van de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname, vindt de negerzoen vooral een belediging voor alle zwarte mensen in Nederland en daarbuiten.

Hij heeft de koekjesfabrikant schriftelijk verzocht om de zoete lekkernij een andere naam te geven, zoals dat inmiddels ook in Duitsland, Engeland en Frankrijk is gebeurd. Daar is Negerk?sse veranderd in Schaumk?sse (schuimzoen), negro?s kiss in angel?s kiss (engelenzoen) en t?te de n?gre (negerhoofd) in bisou de mousse (schuimzoen). ?Net als met het afschaffen van de slavernij is Nederland ook hiermee weer erg laat?, meent hij.

De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen, die in 1997 branchegenoot Buys en zijn negerzoenen overnam, denkt na over het verzoek. Volgens manager Jos Verhoeven is de negerzoen een soortnaam, die alom bekendheid geniet: ?Iedereen weet wat een negerzoen is. Maar we willen natuurlijk niemand kwetsen.?

Begin volgend jaar gaat het bedrijf met een reclamebureau bekijken of een andere naam gewenst is. ?Naamsverandering brengt altijd kosten met zich mee. We moeten dat goed afwegen.?

Van der Breggen produceert tienduizend negerzoenen per uur ofwel honderd miljoen per jaar. Bijna allemaal vinden ze hun weg naar Nederlandse supermarkten en winkels. Een klein deel wordt in Frankrijk verkocht.

In 1920 maakte meneer Buys, eigenaar van een banketfabriek in Oudenbosch, voor het eerst een wafelbakje met zoet eiwitschuim in een jasje van chocolade. De nieuwe lekkernij werd negerzoen genoemd. Verhoeven: ?Iemand die een negerzoen eet, krijgt bruine lippen en als die een ander een kus geeft, is dat een kus van een neger. Maar dat weet ik alleen uit de overlevering.?

[SIZE=-20]Bron: Volkskrant[/SIZE]

Vond ze toch al niet te vreten die dingen...

doen we met BLANKE VLA????

en met Haagse hopjes

en met Bosche Bollen

en hoe gaan we naar Intratuin Afrikaantjes halen zonder een stuk metaal in je rug op te lopen??

Gezwets rondom gekwets

Nu sla jij "De spijker op zijn kop'

Gaan de ouwe spreekwoorden dan ooit ook verdwijnen?

T'is toch te zot voor woorden?

Weet je dat er ook al zoiets is met Zwatre pieten, ik weet niet precies meer welke kleur niet meer mag, maar inTilburg bijvoorbeeld houdt zich er aan ( kleine moriaantje "Zwart als roet.....)

Ben benieuwd hoe de jodekoeken binnenkort gaan heten, want daar gaat natuurlijk ook een eind aan komen..
Zullen wel Goud-Gele Oplichtertjes worden denk ik.. :)

Ach, ik zag het gisteren op Nova of Netwerk. Ik vind dit zo... nja... pothetic zeggen de Engelsen ertegen.

Zo vreselijk zielig, supermuggenzifterij. Hebben ze hier in dit pokkenland nu werkelijk niets beters te doen dan dit soort onzin?
Goh... er zijn mensen die aanstoot nemen aan het woord "neger". Compleet nieuw voor mij. Hoe moet je een neger dan noemen? Zwarte? Ik dacht net dat dit laatste niet de bedoeling was, dat werkt veel discriminerender. Een neger is een normaal Nederlandse woord.

Het is toch wel van de gekke als we zogenaamd "met de tijd" mee zouden moeten gaan en negerzoenen moeten gaan renamen omdat er een paar van die zielige figuren zijn die er zich opeens aan storen.
Om nog maar van de andere voorbeelden (afrikaantjes, blanke vla etc.) niet te spreken.

Echt zielig en kinderachtig hoor. Die ver overdreven angst die men heeft dat iemand misschien "discriminatie" gaat roepen heeft dit land al genoeg ellende gebracht. Het word hoog tijd voor een wat hardere opstelling en wat nuchterder ook, zo van "niet zeuren, doorbijten" etc.
Tsssk... wat een onzin zeg.

the matrix zei:
je hebt volkomen gelijk "neger tijger"

Haahahah :lol:

jaja hij is scherp!!!!

ik ga straks effe naar de zwarte markt... Oeps .ehhh beverwijk toe.
Je mot toch op je woorden passen he'

Hoe gaan ze straks de firma black & decker noemen ????

En in Belgi? zal dat toch altijd "negertet" blijven noemen.

En trouwens bestaat de jodevet (harde vet blokken) nog?

Afgelopen zaterdag in de Telegraaf 'n majoor die zich gekwetst voelt vanwege de kletsmajoren.
Zullen dus ook wel verdwijnen, blijft d'r weinig te eten over zo.

Nou dan ben ik benieuwd wat het met Sinterklaas gaat worden. Neger is een normaal woord voor iemand die een neger is. Zwarte is eerder een scheldwoord. Hoe nu te handelen met Zwarte Piet?:?

Wij Groningers noemen ons zelf in het dialect Grunnegers.
Dat wordt nu veranderd naar Grunnigers, omdat Grun(negers), wat een beetje klinkt als een verbastering van Groene Negers discriminerend overkomt...
Zo moet je nu gaan opletten wat je zegt, om niet in de problemen te komen.. :rolleyes:

Geen probleem. Annexeren we Groningen toch gewoon bij Friesland en zijn we van dat probleem af, dan noemen we jullie immers Friezen.:biggrin:

Black Tiger zei:
Geen probleem. Annexeren we Groningen toch gewoon bij Friesland en zijn we van dat probleem af, dan noemen we jullie immers Friezen.:biggrin:

Nu ga je echt een beetje te ver BT. |:( :lol:
Noem ons nooit Friezen, dat is pas discrimineren :neenee: :kont:
We hebben nog wel een beetje trots... :biertje:

Dat is bijna net zo erg dat je als Rotterdammer zegt dat je voor Ajax bent.. :biggrin: :biggrin:

Whoehahahahaha.:biggrin::lol::biggrin:
Dat wist ik, daarom deed ik het ook, heerlijk als je de mensen eens op de kast jagen kan.:biggrin:

Tja, euhmz... hmz... da's wel een goeie vraag.:?
Weet ik zo vlug ook niet.:biggrin:

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan