• * * * Max Verstappen wereldkampioen 2024! * * *

redbull racing

Ook DECT en WiFi mogelijk gevaarlijk

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
686
Punten
113
Leeftijd
59
Een groep artsen die op verzoek van het Nationaal Platform Stralingsrisico's de gevaren van de toenemende omgevingsstraling in kaart moest brengen adviseert naast het GSM-gebruik te beperken ook op te passen met dect-telefonie en wifi-apparatuur. Het is vooral de hoeveelheid van de draadloze apparatuur en het langdurig gebruik ervan dat de boosdoener is, hoewel afzonderlijke apparaten onder de gezondheids- norm blijven. Oppassen dus!

Artsen pleiten voor vermindering dect en wifi
Vijftig Nederlandse artsen doen een beroep op de gezondheidszorg en de politiek om maatregelen te nemen die tot minder blootstelling aan straling van dect-telefoons en wifi leiden. Volgens de artsen veroorzaakt de straling gezondheidsklachten.

Het appel is opgesteld op initiatief van het Nationaal Platform Stralingsrisico's. De artsen claimen een toename van chronische aandoeningen met onduidelijke oorzaken te zien en koppelen dit aan de 'explosieve toename van stralingsbelasting in de leefomgeving'. "Wij zijn van mening dat er oorzakelijke verbanden bestaan tussen zwakke stralingsbelasting door elektromagnetische velden en subtiele biologische effecten", aldus de artsen in hun appel.

Onlangs constateerde de Gezondheidsraad dat geen enkel goed opgezet wetenschappelijk onderzoek erop wijst dat straling van umts-masten leiden tot gezondheidsklachten leidt en dat de klachten die er zijn tussen de oren zit. De organisatie, die de rijksoverheid van wetenschappelijk advies dient over gezondheidszaken, adviseert wel nader onderzoek te doen. "Dit tweeslachtige advies van de Gezondheidsraad stelt ons niet gerust", schrijven de artsen. Zij pleiten eveneens voor onafhankelijk onderzoek voor de lange termijn, maar vinden daarnaast dat wetenschappelijk onderzoek van alle nieuwe technologie vooraf in plaats van achteraf moet gebeuren.

Verder willen ze dat voor met name scholen en openbaren landelijk beleid komt waarin bepaald is dat bedrade oplossingen de voorkeur genieten boven draadloze technologie. Ook moet de overheid landelijk gaan waarschuwen voor de gezondheidsrisico’s bij gebruik van mobieltjes, dect-telefoons en draadloze apparatuur. (bron: Tweakers.net)

oh, ik vraag mij af wat zendamateurs dan niet voor hun kiezen krijgen..
Al vanaf de 2e wereldoorlog zijn zendamateurs al in contact met hoge dosis straling gekomen en geen enkele is er licht van gaan geven..

Zelf heb ik ook met vermogens gespeeld waarbij de tl lampen begonnen te gloeien en ik leef nog steeds..
:biggrin:

Tja ik ben er ook nog steeds! :)
En ik heb in het verleden ook met veel vermogen gestookt maximaal 10KW.

Zoals we hier in het oosten zeggen: "vaak ben ie te bange" al die satelliet straling waar je dagelijks aan blood wordt gesteld zal vast ook niet gezond zijn :)

Maar heren, dat vermogen gaat toch via de antenne naar buiten.
De zender zit in een afgeschermde metalen kast.
En de voeding naar de antenne is ook afgeschermd.

We zijn wel continu bestraald geworden door de beresterke omroep radio/tv zenders.
Op VHF/UHF middengolf, langegolf, kortegolf etc.
En dat hebben we schijnbaar goed overleefd.

Maar nu met al dat mobiel geweld is de ether echt zwaar zwanger van elektromagnetische straling.
En die zitten ook veel hoger in frequentie.
Dus wat het doet is maar de vraag!

Grtz.

De oude illegale kortegolf zenders waren bijna net magnetrons alleen dan zonder kast er omheen. Vaak op een open frame gebouwde zender en een koperdraad door de tuin als antenne en als je dan met een TL door de kamer of door de tuin liep dan ging die inderdaad spontaan branden. Ik weet dat er zo'n cilinder op stond, waar koperdraad omgewikkeld was en waar de antennedraad op aangesloten was en als je daar een kleine koekenpan op zette kon je er een eitje op bakken.
Ik heb zelf niet zo'n zender gehad, maar vroeger had m'n vader er ??n die zond toen op de kortegolf uit en dus ben ik als kind al blootgesteld aan al die stralingen, zonder dat er voor gewaarschuwd werd en volgens mij had hij het zelf niet eens in de gaten maar wel dat die TL kon branden dat liet ie vaak zien. :)

Mischien vandaar mijn chronische darm ziekte Crohn.

Big-Henk;202148 zei:
Ik weet dat er zo'n cilinder op stond, waar koperdraad omgewikkeld was

Ja Henk heb ze nog wel liggen, zijn van porcelein met verzilverd draad er om toe. je had rol spoelen. en aftakspoelen.aanpassing voor langdraad antenne.

Maar volgens mij bedoel je de middengolf? kortegolf was toen die tijd volgens mij nog niet in trek. en heb je ook weinig vermogen voor nodig. er waren vroeger maar weinig met grof geschut meenstal werden 807 813 FT QB TB Lampen gebruikt met voltages van 6000 volt en 8 Ampere wel op de antennedraad. waar je vaak een keer een mep van kreeg. mijn kamaraad zij altijd kheb weer een mep brandspanning gehad. en we liepen met tl buizen door het huis in de hand die spontaan branden. ook spanning zoeker in bovenzak branden gewoon. maar toen had je er geen weet van hoe schadelijk dit kon zijn op langere termijn. en heb dan ook vele zendpiraten meegemaakt die wrakken zijn geworden. en vaak zenuw problemen.

En tegenwoordig zitten we rondom in de stralingen dan wel via voedsel wat bestraald is.en wat we al opgevreten hebben vooral vanaf de jaren 70 waar je meer bestrijdingsmiddelen binnen kreeg dan vitamines.ze zijn pas sindskort gestopt met een verbod op die middelen. maar hebben dat wel 35 jaar gevreten. vooral uit supermarkten, want het fruit en groente moest er beter uitzien. dus sproeiden ze er op los.

De toekomst zal uitwijzen naar toename van die vreselijke ziektes.

Grtz/...

stephopper;202156 zei:
Maar volgens mij bedoel je de middengolf?

Inderdaad! Foutje van mij het was middengolf. Ik was toen nog een jong kereltje (wat ik nog ben haha) en had zo'n geel plastic radiootje die alleen middengolf ontvangen kon, gekregen met zo'n wit oordopje en lag vaak in bed met dat oordoppie in te luisteren. Batterijen vreters die dingen toen. Tot ik betrapt werd natuurlijk haha en een Gronings pak voor m'n broek kreeg en kon gaan slapen haha. Daar werd eerder aan gedacht dan aan straling! Er werd met harde hand geregeerd. :biggrin:

Ja er kwam een tijd dat die transistor doosje geef afzet meer hadden. maar wat zijn er vele in omloop geweest. en wat je nu terug hebt zijn die gsm/ipods/mp3 spelers waar op meenstal wel fm ontvangst opzit.

Maar die transistor radiootjes hadden wel iets. de meenst uitlopende vormen. waarvan philips/grundig/telefunken wel de beste waren.

En idd luisteren op bed mocht niet echt. maar goed ik had geen vader of broer die aan zenden deed. heb het van de oudere generatie besmet gekregen. maar in ouderlijk huis waren ze er niet blij mee. vooral als de hoofd zekering van de meterkast (2 groepen) door enorme afname van die dikke spannings bakken vaak een keer doorbranden.

En de studio bevond zich in een varkens stal. waar je s.winters warm zat. want we woonden in een keutel boerderijtje. en verwarming was alleen in kamer en keuken en de winters waren streng. dus waren die beesten een lekkere kacheltje. wat waren het mooie tijden.

Alleen was het toen echte piraterij en zeer geheim en meenstal induvidueel. want er mochten weinig weten dat je zulk spul had. na het uitzenden werd de zender ontdaan van lampen en spoelen en goed verstopt.

Tegenwoordig zijn het allemaal fabrieks zenders met grof vermogen van 10 kw fm en 1000watt middengolf/en met 130watt met een V antenne op de korte golf draai je heel europa door en soms naar de andere kant van de aarde. alleen de storingen zijn de laatste jaren enorm toegenomen. vooral bij komst van vele zwartwit tv,s die vroeger niet ieder bezat. ook alle andere electrische apparaten zorgden voor rommel op de banden. en ontvangers met goede filters waren niet te betalen. we moesten het doen met oude buizen onvangers. waarvan die getrimd moest worden om achter de 1.6khz te komen. en ook niet te ver want anders stoorde je de loodswezen (scheepvaart) en snel het haasje was.

Straling kwam later toen de zenders steeds groter werden. en lampen gebruikt werden van 60cm hoogte en zondags het kerkmuziek gestoord werd met gegalm van uitzendingen van piraten station op 1 km afstand. het waren echt stoor dozen.die niets filterden dat is tegenwoordig veel beter. vooral toen die tv harken van het dat af gingen en toen via cia cabel ging.een genot was dat.

Grtz/...

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan