P1 aan ADSL?

B

blokr

Ik heb een vraagje: ik heb een oude P1 hier staan en wil hem eigenlijk ook eens aan internet hangen. Zit nog een telefoonmodem in, maar ernaast staat een P4 die via een multi ethernet modem aan ADSL hangt. De P1 heeft zo te zien 2 USB aansluitingen, dus dat zal ook wel lukken. Mijn vraag is nu eigenlijk of ik softwarematig kan zien of er een netwerkkaart in zit en zo ja: is dit een 10/100 kaart? Er staat nog lekker ouderwets W95 op, die ik nog wel een keer wil vervangen door W98. Dus mijn vraag is eigenlijk of dit machientje wel aan ADSL te hangen is. Graag tips!!

Je kunt toch gewoon kijken of er een netwerkkaart inzit. Indien niet dan koop je er eentje voor 10 euro.

Je kunt bij win95 bij de hardware kijken of ie daar iets ziet, maar nog gemakkelijker is wat Bigfoot ook al zegt, gewoon aan de achterkant kijken of er een netwerkkaart in zit.

Het telefoonmodem heeft een RJ11 opening, netwerk heeft een RJ45 opening, die stekker is dus een stukje breder dan van een telefoonstekker (behalve bij ISDN).

Dus het is vrij gemakkelijk te zien of er een netwerkkaart in zit, daarbij hebben netwerkkaarten meestal ook nog 1 of meer ledjes aan de achterkant erbij zitten.

Maar zoals gezegd, voor 10 euri heb je een nieuwe dus daar kun je geen bult aan vallen.:)
En ja, die is gewoon aan ADSL te hangen, zal misschien wel allemaal niet zo snel gaan als met een p4, maar dat mag verder de pret niet drukken.

Het is trouwens een Pentium 200. Is dat wel voldoende? Ik zal wel eens kijken of die kaart er al in hangt en anders bijprikken. Ik wil er verder geen zwaardere programma's inhangen. Dus alleen win95/98. Alleen nodig om wat te surfen ed. No games!!

Ja da's zeker voldoende, ik heb nog lopen internetten op de kabel met een p1 133 en met een p2 233 dus waarom zou het niet voldoende zijn?

OK, allemaal duidelijke antwoorden, bedankt! Ik moet inderdaad even een kaartje halen en een extra kabeltje.

gratis af halen wel in eindhoven groetjes frans

Gisteren net even bij de lokale compushop alles gehaald, maar toch bedankt voor het aanbod! Nog even win98 zien te ritselen, want win95 is weer eens 'blind'!

heb ik ook voor je
groetjes frans

@frweber:

Enorm bedankt voor het opsturen van de schijven: ze zijn hier vanochtend aangekomen! Echt klasse!!!

Ben nu een paar stappen verder gekomen: win98 staat erop, netwerkkaart 10/100 geinstalleerd, maar bij de installatie van de provider software wordt het Speedtouch multi-modem niet gedetecteerd. De aansluitingen zitten goed en het kaartje is nieuw, dus moet ook goed zijn. Iemand een idee, waar ik weer mee verder kan?

misschien niet de goede software
groetjes frans

Zit dat ding op usb? Even in de handleiding kijken of ie usb 1.0 ondersteunt.
Zoja, dan is het normaliter een kwestie van eerst de drivers installeren, pc uitzetten, usbmodem aansluiten en pc dan pas weer aanzetten en dan wordt ie wel gedetecteerd.

Ik dacht dat je hem via een router ofzo ging aansluiten.

Nee, aansluiting loopt van de RJ45 aansluiting van de netwerkkaart naar het Speedtouch modem. Net even gekeken naar de driver van de kaart, maar dat is absoluut de goede versie. Als ik daarin setup opstart krijg ik gelijk al de melding dat er geen LAN kaart inzit (dus wel). Het LED-je achterop brandt ook niet. Even het linkje van de kaart:

http://www.sweex.com/product.asp?pId=263

Als het een sweex netwerk kaart is kan die op sommige oudere mainboards niet werken i.v.m de PCI versie (en wordt de lan kaart niet gezien).
Of heb ik het fout BT?
Grtz.

Heb ik ook nog aan zitten denken, maar kan alleen nergens de PCI versie terugvinden. Schoot me net te binnen, dat ik het netwerkkaartje in het slot gedaan heb, waar ik het telefoonmodem uit gehaald heb. Maarehh, is een telefoonmodem al PCI?

Je hebt twee soorten slots op het mainboard. De zeer oude ISA bus/slots (breder), en de PCI bus/slots (smaller). Dat je board geen PCI slots zou hebben, kan ik me niet voorstellen.
Alleen de h??l erg oude modems hadden een ISA connector. Alle modems daarna een PCI connector. Tegenwoordig zitten er geen ISA slots op mainboards.
Nu hebben de iets oudere boards een PCI Bus Rev. 2.1 (en de nieuwere 2.2).
En de de sweex lancard kan alleen Rev. 2.2 aan. Gezien je melding denk ik dat dat het geval is.
Eigenlijk moet de versie ook in het user manual zijn terug te vinden.
Grtz.

Ja, van de ISA slots en PCI slots klopt. Gaat dus gewoon in de PCI slot. Naar het PCI versie nummer heb ik in het manual gekeken, maar daar is niks over terug te vinden. Staat ook niet in het BIOS. Is dat nog ergens anders terug te vinden? Als dat niet zo is, wellicht een netwerkkaart met versie 2.1 als die te krijgen zijn.

Oh ja, die zijn wel te krijgen.
Een voorbeeld is de Sitecom LN-020, maar er zullen er wel meer zijn.
Ik snap ook niet waarom die sweex niet backwards compatible zijn.
Eigenlijk zou de PCI versie ergens in de manual moeten staan, meestal achteraan in de specs ofzo.
Grtz.

Ook ik heb het idee dat je met een 2.2 netwerkkaart zit te werken. Laatst heb ik voor iemand ook zo'n kaartje gekocht en was het ook bijna niet terug te vinden.

Terug naar de winkel, ding is kapot dacht ik, en toen kregen we dus pas te horen dat het een 2.2 was. Had toen dus ook weer iets bijgeleerd.:cool:
Dus lijkt mij ook dat je het beste even terug naar de winkel kan en dan een Sitecom of Realtek (nieuw model) netwerkkaartje halen.

@Kilroy: In de tijd van p1 kon je 3 soorten slots op een board hebben zitten, ISA, PCI en VLB.:)
Althans op een aantal P1 boards zaten die er nog bij.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan