@Dr.Z dat is op zich een goed idee.
Maar ik stel er wel even een vraag bij.
Ik heb nog mijn dienstplicht gedaan in de jaren 80, ik was van lichting 84-5 en moest opkomen in Haarlem, de Ripperda kazerne, en ik kreeg daar een opleiding als kok, en moest daarna naar Bergen op Zoom om mijn vrachtwagen rijbewijs te gaan halen, want ik had de functie als kok-chauffeur gekregen. Was grappig in die tijd, want als je dat rijbewijs haalde dan kon je nog naar het gemeentehuis gaan om die behaalde rijbewijzen op het roze papiertje te laten stempelen. Ik had toen alleen rijbewijs B, en na het behalen van mijn militair rijbewijs kreeg ik voor 19 gulden c, d en e erbij.
Maar dit heeft niks met die truien te maken, maar eigenlijk toch wel.
Ik denk dat jij niet in dienst bent geweest, maar in mijn tijd had je toen een pmt en een kmt, aan de rand van de kazerne. [protestants militair tehuis, en katholiek militair tehuis] Dit waren gebouwen waar we 's avonds konden biljarten of pingpongen, maar ook in de winkel aldaar van die flesjes konden kopen waar een vloeistof en een brandertje inzaten die we onder die trui deden om lekker warm te blijven.
Wat er in zat weet ik even niet meer.
En wat wij als kleding in de plunjebaal hadden voor de winter...... De slaapzakken alleen al, en dan nog niet te spreken over de zware winterbroek.
Maar wat dit eigenlijk met de pellets heeft te maken waar de ts over begon dat weet ik ook even niet?
Ik ga van het verhaal wat ik zojuist schreef binnenkort hierover iets anders beginnen.