root of groen

B

BiG_G

Er is iemand hier op het forum die mij dicht bij het hart staat (er zijn er meer, maar het gaat nu ff om deze persoon). Welke met mijn meest favo OS is begonnen en eigenlijk een vraag stelde.
Om die reden deze posting:

Root is geen user! Root is god. Root mag alles, doet alles en zal er geen melding van maken. rm -r * enter
Je zal geen melding krijgen: Weet u het zeker? Schijven zijn gewoon leeg. Het leukste is dat je op dat moment dat nog niet door zal hebben, totdat je een commando uit wilt voeren: bash: command not found
Root is dus off limits!
Installeer Linux, en maak meteen een user aan. Deze user is het geen waar je onder werkt. Moet er wat verandert worden? Ctrl + Alt + F1, login: root, password,
Commando's....
exit
Ctr + Alt + F7
Thats the linux way!

Of gewoon vanuit dat useraccount, geen toetscombinatie maar gewoon su <enter> dan rootwachtwoord invoeren en klaar.
Daarnaast is er dacht ik ook nog de sudo optie.

P.s. wat doet die ctrl-alt-f1 funktie eigenlijk en ctrl-alt-F7?

Ik switch normaliter windows gewoon met alt-f1 t/m alt-f6 maar ik neem aan dat het door jou genoemde wel iets anders doet?

En als je
  • su [user]
gebruikt, doe dan
  • su - [user]
om de omgevingsvaroabelen mee te laden. Geen gebruiker invullen is de vraag om root te worden. En root hoor je nooit te zijn, tenzij je heel speciefieke dingen moet doen die niet toegestaan zijn voor gebruikers.

Ah bedankt voor die uitleg, ik werk nooit in GUI mode vandaar dat die toetsencombinatie me niet bekend voor kwam.

Ik begin er meteen ook een beetje meer van te snappen, eens zien of ik het onder controle ga krijgen. ;)

Zojuist Fedora ge?nstaleerd, en iedere keer loop ik vast op hetzelfde, en wel het inloggen, of opstarten....

Ook krijg keurig alle opstartregels te zien, en alles ok wordt er gezegd, op eentje na, de ip, maar internet is nog niet aangesloten...

Nou vraagt hij dus om de localhost login: daar zeg ik dus "root"

Daarna wordt er om het Password gevraagt, en daar neem ik hetgaan wat ik tijdens de installatie heb opgegeven...

Maar daarna kom ik niet verder dan de volgende melding:

[root localhost ~]#

Daarna gebeurt er niks meer, ik lijk wel ingelogd te zijn, want als ik een ander password oid neem dan krijg ik een login faillure?

Welk commando komt nu hierna om verder te kunnen?

Ik weet het ik kan er zo iemand voor bellen, maar ik wil het hier ook eventjes als antwoord zien. ;)

Je kunt natuurlijk alle commando's die je van het telnetten met je dreambox kent, ook hier uitproberen.
Ook kun je de grafische interface starten met het commando: startx <enter> , als je die hebt ge?nstaleerd tenminste.
De heren linux grootheden hier zal met het lezen van vorige regel gelijk de maag omkeren, maar het kan je wel helpen.
Zoals BiG_G terecht opmerkte, is het niet heel raadzaam om alleen maar de root account te hebben.
Een van de heren linux kenners zal je vast heel snel vertellen hoe je met de commandline een user kan toevoegen (ik weet het ook niet zo, zou dat moeten gaan opzoeken).
Maar dan nu heb je tot die tijd wat te spelen :)
Misschien wel raadzaam om zolang wel even het netwerk te laten voor wat het is, kan er niet zoveel gebeuren he.

Ik ga het iig proberen, het is tenminste een tip. Thanks.

Ik heb ook al even gebeld, naar een bekende bij mij in de buurt ( jij kent hem wel) Maar die zit voetbal te kijken denk ik:biggrin:, want hij moest het zien wat er bij mij gebeurt, want ik kom om 1 of andere reden niet op het bureablad. :confused:

Ik heb al diverse malen de boel opnieuw ge?nstalleerd, en ook al diverse opties erbij genomen, al verschillende users gemaakt, maar ik blijf op het localhost login uitkomen, hoe ik het ook installeer, en hoe ik ook opstart?

En daar hoor ik inderdaad volgens mij niet te komen, maar hoe anders weet ik ook niet, maar ik ga dat commando van jou eens proberen, het netwerkje is nog niet aangesloten, dat wordt stap 2. ;)

Is weer leuk om wat tijd aan te besteden, t'is toch weer vroeg donker, en hopelijk leer ik weer iets.....

Dat snap ik ajax - ado = 2 - 2 geworden

;)
Nr.10

Sorry dat ik zolaat reageer, maar ik zit in de wissel vanuit mijn Ndienst. dus ben een beetje moei...

Enfin: ff lekker in het diepe gooien!
Startx kan je prima gebruiken... ALS je X hebt geinstalleerd.... en eerlijk gezegt denk ik dat je dat gemist hebt ofzo, want in een normale instalatie zou X automatisch moeten starten. Dit is voorzover ik weet al sinds RH 5.

Nu is er geen nood aan de man, juist omdat ik denk dat je nog wel een keertje het geheel opnieuw zal moeten installen omdat je een foutje hebt gemaakt waar je nog geen kennis genoeg voor hebt om het op te lossen. Geloof me, dat gaat je gebeuren, en dat maakt ook niets uit, want het is en blijft super eenvoudig om het op nieuw te installen.
Wat is nu even belangrijk:
Weet wat je hebt in je OS: loop eens lekker door bin en sbin, /usr/bin en /user/sbin en ook /usr/share/bin en sbin.
Daar staan alle programma's die geinstalleerd zijn. Leuke / intresante programma's: Locate en find.

zie je iets wat je niet snapt qua programma? Man is je man.
man staat voor manual pages, doe man voor je programma en je krijgt er een uitleg over. zo kan je dus bv ook 'man man' doen.

volgens mij heb je meerdere computers. wat je kan doen is webmin even instaleren, en dan kan je via de browser van je andere systeem aanloggen op je linuxbak en alles op byzonder eenvoudige wijze instaleren.

maw ik zou X toch nog even met rust laten... ow, een belangrijk programma is ook rpm!
(man rpm) rpm -i programmanaam

G

dat hekje is je prompt! Als je dat ziet, dan ben ja aangelogd.
doe maar 'ls'

ps -A is een leuk commando
free
df -h
uptime
uname -a

en later doe ik er nog wel een paar ;)

G

Ik zal het eens gaan proberen, maar ik moet eventjes geduld hebben, want ik ben het voor de zoveelste keer weer aan het instaleren, maar nu weer met andere opties erbij...

Ik moet toch ens op zoek gaan naar een iets grotere HD, want ik zit nu met beperkte ruimte, want ik heb al diverse keren een melding gehad dat ik de nodige mb's te kort kwam. :confused:

Er is natuurlijk niemand die weet waar ik nog een 20 0f 40 gig kan vinden tegen een schappelijk prijsje?

Want de pc is al een oudje ( P3 1gig) dus ik weet niet hoe grote hd hij aan kan...

Maar ook met dit geef ik de moed niet op, hulp is onderweg, maar ik wil er zo graag zelf uit zien te komen...

Aan 10 gig heb je al meer dan genoeg.
Een grote linux installatie met veel erbij als je al vanalles zou kiezen zit toch nog maar rond de 1,5 gig a 2 gig.
De swap partitie die aangemaakt word is over het algemeen niet groter dan 386 mb (automatisch) of zoiets, dus daar hoeven we niet over te denken.
Met een 10 gig heb je dus ruimte zat. Ik heb al vaker ook schijven van 2,5 gig en 6 gig gebruikt.
Als je bijv. de schijf van je xbox vervangen hebt, dan heb je die originele 6,5 nog. Effe unlocken en hups, je hebt een schijf die uitstekend geschikt is voor je linux installatie.:)

Een oudje?

Mijn huidige pc (en enige) is een P2 350
Ik heb daar de nieuwste Suse op draaien (9.3) met apache, webmin, azureus, evolution en mozilla staan continu te draaien.
2 disken; 30 en 80 Gb.

Jouw pc:
Hoe groot is je huidige disk en hoeveel intern geheugen heb je????

(de ruimte die je dissken beslaan moet zonder windows zijn. Ik wil weten wat je beschikbaar hebt)

G

ikke nie begrijpe ikke windhoos gebruiker.

ikke alleen linux accepteren in dream ergen nders nie.

Bertje

In principe heb ik hier en HD van 6 gig maar daar staat nu nog een windows os op (98) en eentje van 4 gig, daar moet linux op, en dan in een dualboot, en dat werkt....

Geheugen is 192mb...

Als het moet dan heb ik 8 gig vrij, en als het echt moet alles wat ik aangeef. ;)

Freg,

4 Gb is zat. Een volledige instal met heeeeeel veel onzin erbij dat je toch niet gebruikt is misschien 2 Gb.
Maak je swap 2,5 keer zo groot als je intern geheugen (500 mb).

Als je bv ruimte hebt op 2 verschillende disken, kan je ervoor kiezen om je /home dir op de andere disk te zetten. (op de fiesieke andere hd)
Als je dan bv opnieuw instalt, kan je in de partioner aangeven dat hdb1 als mount punt /home heeft en niet geformateerd mag worden.

@bert: Niet echt een slimme opmerking jegens het OS voor de toekomst ;)

G

Mmm, ik heb 9Gb voor Linux in gebruik. Moet ik toch BiG_G maar eens vragen heel netjes een boel giegjes bij me te komen ruimen. :biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan