Rtl4

S

santo999

Hallo mensen,

Ik heb een Dreambox 500 met daarop de laatste Gemini en gebruik ccam 2.0.10
Sinds een paar dagen heb ik periodes dat ik rtl4, rtl5 en rtl7 niet kan ontvangen.
Hebben hier meer mensen last van ?

Bij voorbaat dank

Dat ligt aan het weer!

Grtz.

Bedankt voor de reaktie maar dit ligt niet aan het weer.
De andere kanalen decoderen goed maar de drie rtl's willen niet.
Ik heb al verschillende cam's geprobeerd maar snap er niets van. Waarom de ander wel en deze drie niet ?

zet 2.09 er eens in kijk eens naar je signaal sterkte gr jaap

Zucht, jawel, de rtl's zijn met het extreme weer de laatste dagen even uitgevallen.
Maar nu, en normaal gesproken moeten ze het gewoon doen.
Als dat niet zo is dan is er bij jou technisch iets niet in orde.
Dan worden de frequenties waarop ze zitten te zeer verzwakt.
Door coax of een andere technische reden.
Dat heeft niets met een softcam te maken.
De rtl's geven hier op de dream een beresterk signaal (zowel in cccam 2.0.9 als 2.0.10)
Maar als je signaal al zwakker is, dan geeft dat bij slechter weer direkt uitval.

Over signaalsterkte en dergelijke zaken heb ik in een ander topic hier al eens gesproken.

Grtz.

De signaalsterkte is daarbij niet eens het meest interessante, alhoewel het natuurlijk wel de basis is om een transponder te kunnen ontvangen.

Belangrijker zijn de waarde van de AGC en de BER. Zeker als je BER hebt staat een en ander niet meer lekker afgesteld.

zelfde probleem gehad op 2 ontvangers ( enigma1 ) op 3 andere niets.

Settingslijst vernieuwd en toen deed de boel het weer

Inderdaad BT, als de BER niet nul is heb je geen goed of gaaf signaal.
Alhoewel je op een zwakke satelliet met iets BER toch wel beeld kunt krijgen (althans hier).
Maar normaal moet hij nul zijn.
De AGC (versterking) moet altijd 100% zijn.

Als aan de andere kant met een settingslijst er opnieuw inzetten het wel goed is,
dan moet of de netwerk kabel niet goed zijn.
Of de dream is een niet erg betrouwbaar ding.
En dat laatste kan ik me niet voorstellen.
Ik heb in elk geval zulke ongein hier nog nooit gehad.

Grtz.

Dat ligt niet aan het weer, maar waarschijnlijk aan je sleuteltjes. Afgelopen weekend zond de RTL-transponder uit met een constante CW... Verwijder de file /var/keys/constant.cw eens (of haal er de RTL4 etc.... regels uit) en je hebt weer gewoon een prachtig beeld :-D

De AGC (versterking) moet altijd 100% zijn.
Nou... in de buurt van dan. Je krijgt hem nooit altijd 100%, maar zo hoog mogelijk moet hij uiteraard wel zijn.
Mijn slechts ontvangende satelliet zit op iets van 83%, de beste op 97%. Zelf hebben we er geen met een Ber van meer dan 0 dus wat dat betreft zijn we wel happy, alleen de kijkhoek gaat slechts van 28 oost tot 15 west. Maarja, van de andere kant gezien is dat ook weer genoeg, de meest interessantste sats liggen daar immers.

De AGC moet helemaal niet zo hoog mogelijk zijn. Als deze op 100% staat dan stuurt hij zelfs de hele ingangsversterker open en dat is zelfs slecht (zoals vaak bij smalbandige transponders gebeurt)... Deze moet zelfs een waarde hebben van het liefst kleiner dan 100.... Maar belangrijker is de BER. Die moet (als je een PLi Enigma-1 image improved BER gebruikt) hoog zijn (bij andere images 0)... en de SNR uiteraard ook zohoog mogelijk...

Quatsch, we leven zeker in verschillende werelden!
De AGC moet 100% zijn en de BER nul.
Dat meen ik zelfs in de dream manual gelezen te hebben.

Zo gedraagt hij zich hier bij mij dan ook.
Bij de meeste sterke moderne satellieten en transponders geeft hij steeds dezelfde waarde.
Astra, hotbird, eurobird etc.
De AGC is steeds 100% en de BER nul.
De SNR varieert hier tussen 95 en 99% en ligt meestal rond de 98%.
Alleen op "mindere" satellieten (draaibaar) komt hij SOMS onder de 95%.

Om het geheugen even op te frissen.
Die SNR staat voor Signal to Noise Ratio, oftewel signaal/ruis verhouding en is een maat voor de versterking.
Tenminste als het begrip hier goed gebruikt wordt.
En AGC voor Automatic Gain Control, oftewel de Automatische signaal versterking.
En dat automatisch betekent dat de versterking automatisch is.
En geen vast ingestelde waarde.
Zodat ook zwakke signaaltjes een vergelijkbaar resultaat geven.
Kortom, de dream gedraagt zich hier zoals ook de bedoeling is.
Overigens doet hij zo bij alle images die ik geprobeerd heb.

Grtz.

De AGC moet 100% zijn en de BER nul.
Dat meen ik zelfs in de dream manual gelezen te hebben.
Quatch? Da's onzin dus? Nou niet bepaald. Ik zou nog maar eens opnieuw gaan lezen en bij een paar mensen gaan kijken voordat je roept dat iets onzin is.

Ik begrijp ook wel waar AGC voor staat en dat dit automatisch betekent, maar je mag hier komen kijken bij mij thuis en bij 2 kennissen van me en 2 schoonbroers, maar ik heb geen hond die dat ding op 100% heeft staan.
Dus het is echt geen kwatsch of onzin, dat is meer van toepassing op dingen die echt op 100% zouden moeten staan.

Zeker geen vast ingestelde waarde, maar dat zegt ook niemand.
Ik ben nu ook NL1 aan het kijken exact op dit moment en signaal en agc staan beiden op 95% en dat is gewoon netjes.
Niks te 100% moeten, dat is gewoon onzin.

We zijn het dus best eens hoe de werking van AGC is, want AGC kan overigens ook een signaal verzwakken, alleen zijn we het niet eens over het 100% verhaal.
Ik heb die nog -nooit- ergens op 100% zien staan. Dat wil niet zeggen dat dit niet zou kunnen voorkomen, maar dat is eerder zeldzaamheid dan regel.

En toch heb je niet helemaal gelijk, Killroy.

AGC is inderdaad de automatic gain control oftewel automatische versterkings instelling.
SNR is signal to noise ratio, en inderdaad de signaal-ruis verhouding.
Het is een beetje raar dat in procenten uit te drukken, maar dat is nou eenmaal wat er op het scherm verschijnt.
BER staat voor Bit Error Rate, en die waarde geeft aan hoe hard je ontvanger moet werken om uit het ontvangen signaal nog een beeld te kunnen maken.

Als je AGC altijd op 100 % staat, dan moet je ontvanger dus altijd versterken wat ie kan om het signaal te kunnen verwerken.
En das dus gewoon foute boel.
Bij mij zie ik verschillende waardes voor verschillende transponders.
Die vari?ren van 54 % tot 86 %.
100 % zie ik ook wel, maar dan alleen als er echt niets ontvangen word (omdat ik een transponder instel die er niet is).
De ontvanger gaat dan dus h???l goed kijken of er daar echt niets te ontvangen is.
Het signaal AGC kun je dus gebruiken om te zien of er ontvangst is.
Maar er is pas ontvangst, als de AGC omlaag gaat.
De ontvanger regelt dan namelijk terug om oversturing te voorkomen.
Oversturing heeft weer als gevolg dat de werkelijke signalen niet "harder" worden, maar de ruis wel.
AGC is leuk, maar de SNR is interessanter.

De SNR is het interessantst om te zien of je ?berhaupt een signaal ontvangt.
Het is GEEN maat voor de versterking in je LNB, maar wel voor die van je schotel en de feedhorn (de toeter) aan de LNB.
De SNR verandert ook als de polarisatie niet helemaal optimaal is (je LNB hangt niet recht).
Het verschil tussen ruis (= geen signaal) en signaal moet zo groot mogelijk zijn.
Maar 100 % is natuurlijk een utopie en zal nooit behaald worden.
Als de SNR 0 % is, is er dus alleen ruis.

De BER geeft dus een indicatie van hoeveel fouten er in een signaal zitten.
Als dat 100 % is, heb je geen beeld.
Maar 100 % BER is ook niet mogelijk.
Om de BER te bepalen, moet er een signaal ontvangen worden.
Dat signaal bevat namelijk als het ware "reserve bits", die gebruikt worden om omgevallen bits te vervangen.
Dat is het zelfde als PAR voor de newsleechers onder ons.
Je ontvanger moet die bits dan op de juiste plaats zetten, en de BER geeft aan hoe hard ie daar mee bezig is.

BER moet dus nul zijn.
In de 7000 draait hier een vrij recente PLi? en daar is de BER 0 (nul) als alles OK is.
Ik weet niet of er iets is met een speciale improved BER versie.
Littlesat (metzonder 99) is een core member van PLi? dus als die twee een en dezelfde zijn, zou die dat moeten weten.

Het is heel goed mogelijk dat weersomstandigheden het signaal van 1 transponder dwarsbomen.
Maar ook zaken zoals mobiele (ook DECT) telefoons in de buurt van je ontvanger of diens kabel zijn een bekende bron van storing en zo is er veel meer te bedenken.

Overigens is het maar net wat de programmeur bedacht heeft he.
Als die zegt dat alles 100 % moet zijn om goed weer te geven, dan heeft die in zijn programma dus zaken (bewust) omgedraaid.
Maar dan zie je wel heel duidelijke verschillen tussen de image bakkers onderling.
Het is namelijk niet gangbaar om je eigen norm te gaan bedenken als er al normen zijn die dezelfde informatie opleveren (maar die dus anders gelezen moeten worden).

Pfft inmiddels veel te lang zitten typen nu ga ik het bed in.
Morgen (ofzo) zie ik jullie reacties wel.

De BER zoals die in de standaard dreambox zit is eigenlijk een beetje fout.

Er zijn namelijk twee plekken waar bitjes hersteld worden. 1 plek is in de demodulator (eerste trap) - dat is degene waarvoor je ook de FEC instelt en de ander achter de package splitter (noem ik het maar effen). Dit is een tweede FEC trap die een FEC heeft van 188/204. De BER die we met standaard dreambox software zien zit op de tweede trap. Daarom zie je ook of een nul voor een goede waarde en als hij al oploopt al snel geen beeld.

De improved BER van PLi zet deze BER om naar de eerste trap. Hier zie je de echte fouten en dus ook de echte kwaliteit van het signaal. Fouten zijn hier dus eerder te zien/herstellen.

De SNR kan ook in dB worden weergegeven, wat uiteraard een betere waarde is dan die in %. Met orginele dreambox software krijg je dus ook pas beeld hier vanaf ongeveer 69%. Dit is een lineaire uitdrukking van het SNR register van de tuner. Ook helemaal fout. Met de uitdrukking in dB wordt (0-18 dB) kun je dit veel beter uitdrukken. Dit is gedaan door het werkbare gebied van het SNR register over de dB waarden te verdelen.

Een AGC van 100% is feitelijk fout... dat wil zeggen dat de ingangsversterker (of verzwakker) bij de dreambox helemaal open staat.... Het liefst heb je deze dus ietje gedempt... Dit voorkomt simpelweg oversturing bij satellieten met zwakke en zeer sterke transponders.

bij mij SNR 90% AGC 68% en Ber 0 met een 7000 en dat is niet de beste tuner
De AGC gaat volgens mij omlaag omdat mijn caox meer dan 20 m lang is , de kwaliteit van de coax speelt natuurlijk ook een rol .
Die van mij is wel aan vervanging toe , want die zit reeds in de grond sedert het D2mac tijdperk , en dat was nog geen prima kwaliteit.
Ik heb een paar maand geleden de korte stukken tussen de lnb's en en mijn disecqswitch vervangen , reeds met een zekere winst in de AGC en de SNR
Door het vele werk is het er nog niet van gekom om het langste stuk te vervangen , maar dat zal ik zeker nog doen

Sorry BT, mijn reaktie was niet naar jou gericht maar naar de reaktie van Littlesat99!
Ik had dat duidelijker moeten zeggen maar het leek me logisch!
Een en ander heeft wel wat los gemaakt, maar dat is niet erg.
Ik kom later nog wel erop terug.

Grtz.

Nou dan heb ik wel een dream van een dream moet ik zeggen!

Heb nog eens gekeken en voor Ned-1 op de images darkstar2, jade en nemesis geven alle:
SNR 99%
AGC 100%
BER 0
Dat is wat het signaalsterkte menu zegt dat het is.
Die AGC 100% geeft hij zowel op sterke als op zwakke transponders/satellieten.
Aangezien het beeld perfekt is ga ik ervan uit dat het zo hoort.
De hardware (coax diseqc e.d.) is gewoon goed en de (schotel) afstelling ook.
Vandaar die hoge SNR.
Ik ga ervan uit dat de dream ook OK is.

Qua hardware heb ik er nog een philips aan doorgelust, en uiteraard de positioner en diseqc.
Dat heb ik in het ander topic over diseqc al uitgelegd.
Geen idee of dat nog iets doet.
Blijkbaar hebben anderen een lagere AGC althans wat de signaalmeting weergeeft.
Wat die bij mij anders doet zijn weet ik dus nog niet.

Grtz.

Ik had dat duidelijker moeten zeggen maar het leek me logisch!
Het leek mij dat je op mij reageerde omdat je reactie begon met "inderdaad BT", vandaar.:)

Ik weet niet of jij een Dream van een Dream hebt, maar in elk geval wel een dijk van een signaal. Dat kan best liggen aan de combinatie van een Dream van een Dream met een zeer goede kwaliteit schotel die optimaal is uitgericht.

Voor zover ik begrepen heb (maar misschien heb ik dat ook fout) zou een AGC ook een te sterk signaal kunnen afzwakken.

Met welke Dream heb je ook alweer die waardes? Met een 7020 of een 800 of iets anders?
Bij mij is het in elk geval de 7020 met Darkstar 2 en Pli Helenite als ik het goed herinner, die staat namelijk in de flash maar gaat er deze week uit.
Wel kan ik nog boven met de DM500 testen die weer op een aparte schotel hangt en andere waardes heeft. Dat is een nieuwere Triax.
Op mijn eigen 7020 in de woonkamer is nog een heel oude 60cm aangesloten.:)

AGC stelt de versterker in je ontvanger in.
Een versterker heeft een bepaald maximum.
Kom je boven die maximum versterking, dan kan als het ware het nivo niet hoger getild worden.
Kijk je daarbij naar het signaal (naar de SNR), en zou die versterker nog hoger ingesteld kunnen worden, dan gaan de goede signalen niet omhoog.
Maar het ruisnivo kan nog wel opgetild worden.
Daardoor zou bij teveel versterking dus de SNR dus minder worden en dat is ongewenst.

Een bij het instellen van een versterker (ook die van je audio installatie), stel je altijd de demping van de versterking in.
Dus meer volume is eigenlijk minder demping.
Om die reden zie je in sommige schermpjes van zulke apparatuur ook een waarde die negatief is.
Dan heb je dus een versterking van maximaal -18 dB bijvoorbeeld (ik noem maar iets).
Ook de AGC is dus een verzwakking van de maximale versterking.
Maar het balkje dat je ziet geeft niet die verzwakking aan (iemand zou anders denken dat 100 % versterking perfect is), maar de hoeveelheid versterking die uiteindelijk is ingesteld.
Ik weet niet waar het bereik ligt van de AGC, maar het zou me niet echt verbazen als die dus een binnenkomend signaal ook kan verzwakken.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan