En toch heb je niet helemaal gelijk, Killroy.
AGC is inderdaad de automatic gain control oftewel automatische versterkings instelling.
SNR is signal to noise ratio, en inderdaad de signaal-ruis verhouding.
Het is een beetje raar dat in procenten uit te drukken, maar dat is nou eenmaal wat er op het scherm verschijnt.
BER staat voor Bit Error Rate, en die waarde geeft aan hoe hard je ontvanger moet werken om uit het ontvangen signaal nog een beeld te kunnen maken.
Als je AGC altijd op 100 % staat, dan moet je ontvanger dus altijd versterken wat ie kan om het signaal te kunnen verwerken.
En das dus gewoon foute boel.
Bij mij zie ik verschillende waardes voor verschillende transponders.
Die vari?ren van 54 % tot 86 %.
100 % zie ik ook wel, maar dan alleen als er echt niets ontvangen word (omdat ik een transponder instel die er niet is).
De ontvanger gaat dan dus h???l goed kijken of er daar echt niets te ontvangen is.
Het signaal AGC kun je dus gebruiken om te zien of er ontvangst is.
Maar er is pas ontvangst, als de AGC omlaag gaat.
De ontvanger regelt dan namelijk terug om oversturing te voorkomen.
Oversturing heeft weer als gevolg dat de werkelijke signalen niet "harder" worden, maar de ruis wel.
AGC is leuk, maar de SNR is interessanter.
De SNR is het interessantst om te zien of je ?berhaupt een signaal ontvangt.
Het is GEEN maat voor de versterking in je LNB, maar wel voor die van je schotel en de feedhorn (de toeter) aan de LNB.
De SNR verandert ook als de polarisatie niet helemaal optimaal is (je LNB hangt niet recht).
Het verschil tussen ruis (= geen signaal) en signaal moet zo groot mogelijk zijn.
Maar 100 % is natuurlijk een utopie en zal nooit behaald worden.
Als de SNR 0 % is, is er dus alleen ruis.
De BER geeft dus een indicatie van hoeveel fouten er in een signaal zitten.
Als dat 100 % is, heb je geen beeld.
Maar 100 % BER is ook niet mogelijk.
Om de BER te bepalen, moet er een signaal ontvangen worden.
Dat signaal bevat namelijk als het ware "reserve bits", die gebruikt worden om omgevallen bits te vervangen.
Dat is het zelfde als PAR voor de newsleechers onder ons.
Je ontvanger moet die bits dan op de juiste plaats zetten, en de BER geeft aan hoe hard ie daar mee bezig is.
BER moet dus nul zijn.
In de 7000 draait hier een vrij recente PLi? en daar is de BER 0 (nul) als alles OK is.
Ik weet niet of er iets is met een speciale improved BER versie.
Littlesat (metzonder 99) is een core member van PLi? dus als die twee een en dezelfde zijn, zou die dat moeten weten.
Het is heel goed mogelijk dat weersomstandigheden het signaal van 1 transponder dwarsbomen.
Maar ook zaken zoals mobiele (ook DECT) telefoons in de buurt van je ontvanger of diens kabel zijn een bekende bron van storing en zo is er veel meer te bedenken.
Overigens is het maar net wat de programmeur bedacht heeft he.
Als die zegt dat alles 100 % moet zijn om goed weer te geven, dan heeft die in zijn programma dus zaken (bewust) omgedraaid.
Maar dan zie je wel heel duidelijke verschillen tussen de image bakkers onderling.
Het is namelijk niet gangbaar om je eigen norm te gaan bedenken als er al normen zijn die dezelfde informatie opleveren (maar die dus anders gelezen moeten worden).
Pfft inmiddels veel te lang zitten typen nu ga ik het bed in.
Morgen (ofzo) zie ik jullie reacties wel.