satn00b stelt zich voor en heeft wat vragen.

L

Lieuwke

Hallo allemaal. Ik ben Martin en wil eens komen nieuwschieren hier of een dreambox iets voor mij is.

Ik heb inmiddels weer eens een humax kabeldecoder/recorder versleten en ben ziggo ook een beetje zat. Een zekere tijger ;) heeft ooit tegen mij gezegd, koop je toch een dreambox en dan ben je van alle gezeik af.

Nu heb ik nog geen schotel staan en wil eens weten wat ik allemaal nodig ga hebben. Aangezien alles eerst in zesvoud bij moeder de vrouw moet worden aangevraagd voordat we het geld uitgeven is het wel belangrijk dat ik een kostenplaatje heb alvorens ik de stap ook echt ga nemen.

Mijn wensen:

Simultaan op harddisk opnemen van 2 zenders.

Timeshifting

Ik wil graag kijken naar:

* NL + NL Commerciele zenders

* De Discovery kanalen

Wat zijn de kosten zo'n beetje voor een start opzet? (hier mag ook best wat tweedehands bijzitten.)

In ieder geval bedankt voor de tips en antwoorden!

Martin.

Hoi Lieuwke, welkom op het Satellite FUN Board !

Heb je dit (klik!) bericht al gelezen ?

Je hebt al aardig wat wensen aangegeven.

Zo wil je graag het basis pakket, een pakket dat vergelijkbaar is met het standaard pakket dat de gemiddelde kabelaar je biedt.

Nederland 1,2,3, de rtlletjes en de sbsjes plus discovery.

Je hebt niet aangegeven of je ook geïnteresseerd bent in HD kanalen en regionale kanalen.

Voor satelliet tv maakt dat uit, omdat wanneer je die ook wil ontvangen, je daarvoor een iets uitgebreidere installatie nodig hebt.

Je wil meerdere programma's opnemen en kijken tegelijk, en dat komt neer op een "dubbeltuner", een satelliet ontvanger met minimaal 2 ingangen.

Daarmee moet je dan ook 2 kabels trekken, en een LNB "ontvangstkop" met evenveel uitgangen als kabels.

Als je geïnteresseerd bent in wat meer technische details, dan is er hier (klik!) wat meer uitleg te vinden over LNB's.

Uiteraard begin je met het vaststellen of satelliet ontvangst überhaupt wel mogelijk is in jouw situatie.

Staat er iets ten oosten van het zuiden (...) een dikke flat of andere obstakels, dan ben je al snel klaar.

Heb je daar een vrije horizon, kun je verder gaan plannen.

Een schotel moet ongeveer 30 graden omhoog kijken, dus als een object 10 meter van je schotel af staat, mag deze 3 meter hoger dan je schotel (onderzijde) zijn.

Hallo heren,

Wat Mas schrijft, kan ik helemaal onderschrijven, alleen is de vraag een start opzet die niet geheel op de toekomst is voorbereid gaat je t.z.t toch weer geld kosten omdat je dat gegarandeerd wilt aanpassen als je wat meer thuis bent in het satelliet gebeuren.

Voor een situatie zonder HD kanaal ontvangst zou je dan kunnen kiezen voor een Dreambox 7025 die heeft een dubbele tuner met een mogelijkheid om er een harde schijf in te zetten.

Omdat echter steeds meer kanalen in HD te bekijken zijn en sommige thema kanalen van Discovery op Astra 23,5 oost sinds kort alleen in HD zijn als ik me niet vergis raad ik je aan om een HD ontvanger te kopen.

Het enige alternatief hiervoor is volgens mij omdat jij een Twin Tuner wilt een VU+ Duo.

Deze ontvangers zijn er voor tussen de 380 en 500 euro.

Voor de rest moet je nog rekenen dat je een schotel nodig hebt.

LNB

Bevestigingsmatriaal

Kabel

evt een motor, afhankelik of je een vaste opstelling wilt of meerdere satellieten.

en uiteraard je ontvanger.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Voor prijzen enz kan je eventueel op internet het een en ander vinden .

Hee die Martin, welkom, long time no see.:)

Zit je nog in die zaak hier in Heer?

Anyway, je ziet al een paar reacties van de collega's, daar kun je al een stuk mee op weg. Denk er wel aan dat wat ik tegen je gezegd heb, de nodige jaren geleden is geweest. Inmiddels zijn er eindelijk toch een paar gedegen concurrenten bij gekomen.

Als je dan gelijk al gaat beginnen met naar 1 zender kijken en een tweede opnemen en ook een beetje voorbereid wilt zijn op de toekomst of liever gezegd op de huidige techniek want het is er al, dan ontkom je niet aan een twintuner HD ontvanger.

Er bestaat 1 Dreambox die dat kan, maar de prijs gaat de vrouw nooit goedkeuren, dat is namelijk de DM8000 en daar ben je vlug over de 800 euro voor kwijt.

Maar er is een gedegen concurrentie die ook erg populair aan het worden is, zo populair dat hij momenteel nauwelijks aan te slepen is en moeilijk verkrijgbaar. Dat is de VU+Duo ontvanger. Een Twintuner HD ontvanger waar ook nog Dreambox firmware voor gemaakt wordt en die eigelijk ook alles kan wat de Dream kan zo'n beetje.

Echter voor een prijs van om en nabij de 400 euro, dus dat is opeens veel interessanter.

Maar uiteraard moet je dan nog kijken naar schotel, wel of neit draaibaar, lnb's, duo-lnb's, etc. waar de collega's al over spraken hierboven.

:shocked:

Hee die Martin, welkom, long time no see.:)Zit je nog in die zaak hier in Heer?

.......

Maar er is een gedegen concurrentie die ook erg populair aan het worden is, zo populair dat hij momenteel nauwelijks aan te slepen is en moeilijk verkrijgbaar. Dat is de VU+Duo ontvanger. Een Twintuner HD ontvanger waar ook nog Dreambox firmware voor gemaakt wordt en die eigelijk ook alles kan wat de Dream kan zo'n beetje.

Echter voor een prijs van om en nabij de 400 euro, dus dat is opeens veel interessanter.

Maar uiteraard moet je dan nog kijken naar schotel, wel of neit draaibaar, lnb's, duo-lnb's, etc. waar de collega's al over spraken hierboven.

Hallo Tiger, Ik zit nog steeds op de ouwe stek, maar werk niet meer voor d'n toerk. :tong:

Tiger, MAS3 en Wing39:

Het is me al duidelijk dat ik even flink moet gaan inlezen alvorens ik overga tot aanschaf inderdaad. Echter zo rond de 400 voor een receiver is wel haalbaar denk ik. LNB en schotel zijn denkelijk ook niet meteen een rib uit het lijf en kan daar waarschijnlijk ook nog wel via een leverancier aan inkoop(nedis) aan komen wat ook weer scheelt natuurlijk.

Wat uitzoekwerk etc. is niet zo'n punt. Wel is het fijn als het eenmaal ingeregeld vrouw-proof is om het maar even oneerbiedig uit te drukken. (Zullen vast dames hier zijn die me nu willen wurgen, maar ik doel dus even op mijn ega die allergisch is voor iets waar knopjes op zitten.)

Nu is ze gewend via de EPG wat te selecteren en OK te drukken om het op te nemen. Twin tuner vindt ik prachtig, kan ik tenminste wat opnemen als madam de zoveelste quatsch GTST wil kijken (wederom sorry dames).

Ik ga eens lezen.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 22:16 uur ----------

ow ja, wat ik nog niet terug heb gezien zijn de abo's om te kijken. Wat zijn daar ongeveer de kosten van en mogelijkheden van? Nu ben ik bij ziggo ongveer een 120 euro op jaarbasis kwijt voor het digitale pakket.

(sorry, edit vorige post was niet toegestaan....?)

Hoi.

Ik noemde al het basis pakket, dat de door jou tot nog toe vermeldde zenders inhoudt, en vergelijkbaar zou zijn met de kabel qua kosten.

Het pakket kost op dit moment € 9,95 per maand, en das dus exact jouw aangegeven "streefprijs".

Je moet er wel rekening mee houden dat je je abonnementskaart niet cadeau krijgt, maar dat je die gewoon duur moet kopen.

En je moet administratiekosten (of iets van dien aard) betalen à € 30,- meen ik.

Daar komt de installatie waaronder de ontvanger dan nog bij.

Reken dus niet op een start van € 400,- , maar eerder iets in de richting van € 900,- tot € 1000,- voor het eerste jaar kijken.

Das dan inclusief abonnement en mogelijk een monteur aan huis voor het ophangen en richten van de schotel (2-3 uurtjes ?).

Kabels trekken is meestal nogal wat werk, en als je dat zelf doet kun je behoorlijk wat kosten besparen.

Natuurlijk kun je ook besparen door ophangen en richten zelf te doen, ik kan niet beoordelen in hoeverre je dat zelf kunt.

Verder moet je je ook realiseren dat je geen signaal meer zou hebben op bijvoorbeeld de slaapkamer.

Natuurlijk zijn daar ook oplossingen voor, maar het zou jammer zijn als je ineens voor een voldongen feit en verrassing zou komen te staan.

* Waar kan ik het "basispakket" bestellen mocht ik een kaart willen? Ik neem aan dat ik daar ook kan zien wat ik kan kijken.

* Wellicht dat ik toch eens wil kijken voor zo een VU+ Duo....

* Op zich heb ik geen twee linker handen en wel wat electronica ervaring. Ik gok erop dat ik de schotel en kabels wel zelf geplaatst krijg.

* Op de slaapkamer gebruikte ik een transmitter die het scartsignaal van de Humax DVB-C receiver + afstandbediening doorstuurde. Neem aan dat dat ook op een sat receiver kan.

• Dat kan op de site van Canal Digitaal punt ennel.
    in de kolom links kun je zien wat er in de pakketten zit.
  • Kijke, kijke, niet kope... ;)
  • Is best te doen, veel succes alvast.
  • SCART = SCART, dat zal dus net zo goed werken.
    Houd er wel rekening mee dat HD signalen niet door een SCART verbinding gaan, en dat het ook niet altijd mogelijk is om SCART te gebruiken tegelijk met een HDMI verbinding.

Laatst bewerkt:
Wat uitzoekwerk etc. is niet zo'n punt. Wel is het fijn als het eenmaal ingeregeld vrouw-proof is om het maar even oneerbiedig uit te drukken. (Zullen vast dames hier zijn die me nu willen wurgen, maar ik doel dus even op mijn ega die allergisch is voor iets waar knopjes op zitten.)
Geloof me of niet, mijn vrouw is nog steeds heel blij met het kado dat ik bij de schotelinstallatie heb gegeven om de bediening makkelijker te maken: mij :verliefd2:.

Verder is ze gek op de mogelijkheden, zowel van de schotel als van de bediening ;)

Als ik 's-avonds niet thuis ben, weet ze voldoende om van kanaal te wisselen. Overigens is het luiheid, geen domheid. Ze kan het wel, maar ze vindt het makkelijker zo.

Even zonder dollen: bediening is niet moeilijk. Als je de favourieten kunt vinden, ben je in business. En de favourieten zitten op een Dreambox afstandsbediening onder een duidelijke knop. Oh, het heet bouqetten bij Dreambox.

m

Dat moet ik wel zeggen, de Dreambox ab/s zijn echt vrouw-proof. Je kunt boeketten maken of gewoon alles in 1 lijst bij elkaar pleuren, makkelijker kan het niet.

Je kent mijn vrouw, die is nog lastiger dan de jouwe wat zoiets betreft en die komt zelfs klagen als ze geen beeld heeft op het 500'tje, dus dat zegt al genoeg.

Sterker nog, we hebben pas geleden bij een oma van in de 70 of 80 een DM500 geplaatst. De bekendste zenders in 1 lijst bij elkaar en die was er ook veeeeeel blijer mee dan met de door anaal min goedgekeurde ontvanger waar ze maar geen wijs uit kwam.

Binnenkort ga ik eens kijken of ik de VU+Duo hier kan testen, misschien ruilen voor m'n DM800 want daar ben ik toch niet zo kapot van.

Sterker nog, we hebben pas geleden bij een oma van in de 70 of 80 een DM500 geplaatst. De bekendste zenders in 1 lijst bij elkaar en die was er ook veeeeeel blijer mee [...]
Dat doet mij denken aan mijn moeder die al twee jaar erg tevreden is met een DM600 onder PLi en een Visiosat Bisat op 13E, 19.2E, 23.5E en 28.2E. Ze kan de timer niet programmeren voor opnames, maar TV kijken gaat prima. Ze is erg blij met de satelliet. De kabel is de deur uit.

Ze is nu 85, dus toen ze er twee jaar geleden aan begon, was ze nog jong :biggrin:

m

Nog een logistiek vraagje. Hoe lang kun je eigenlijk met je coax van de LNB naar de receiver zonder problemen te verwachten?

Wil waarschijnlijk eerst eens aan de slag met een standaard ontvangertje van marktplaats om te kijken of we de basis aan de praat krijgen en wat FTA zenders kunnen ontvangen. Als dat goed gaat kan ik eens kijken om te investeren in een DB of VU+

Kun je trouwens ook via je netwerk streamen naar een mediabox o.i.d. als je dat zou willen of opgenomen programma's op een mediaservertje zetten?

(als jullie gek worden van alle vragen hoor ik het wel ;) )

Gek waren we al voor jij met je vragen kwam hoor. :stupid:

Gebruik alleen goede kwaliteit kabel.

Ga daarbij niet zomaar uit van wat een verkoper je bezweert een goede kabel te zijn.

Zo is de koka kabel van Hirshmann (een absoluut topmerk) mij zeer zwaar tegengevallen.

Ik ben wel overtuigd van Belden H125 kabel.

Die heeft een steviger buitenmantel en een steviger schuim tussen mantel en kern.

Met zulke kabel kun je zonder meer 35 meter overbruggen.

Moet je meer dan 2 keer zo ver, dan kun je beter veel dikkere kabel gebruiken.

Nog meer kan ook, maar dan komen er versterkers bij kijken.

Om dat goed te doen, zou eigenlijk ook gemeten moeten worden om zeker te zijn dat je nog steeds goed bezig bent.

Zorg er altijd voor dat de kabel niet beschadigd raakt tijdens het trekken ervan.

Bijvoorbeeld door scherpe randen, maar ook door te sterke buigingen.

Bij zulke sterke buiging zie je niets aan de buitenkant, maar in de kabel gaat het dan wel fout.

Je kunt inderdaad streamen vanuit Linux ontvangers.

Of je er verder wat mee kan hangt dan weer af van de apparatuur waar je mee aan de slag bent.

De afstand van de coax... nja... dat kan best wel een eindje maar het ligt er natuurlijk ook aan welke kwaliteit kabel je gaat gebruiken en hoe groot de afstand precies is.

Als je even rond zoekt vind je best nog wel wat postings van Mas3 waarin hij over kabels en kabelkwaliteit spreekt.

Maar als je het precies wilt weten kun je beter aangeven welke afstand je in gedachten had dan is er misschien al sneller iets over te zeggen.

Je kunt ook over je netwerk streamen ja. Er zijn mensen die vanaf een Dm500 naar een pc of een NAS streamen om aldus TV pogramma's op te nemen omdat er geen harddisk in de DM500 kan.

Er zijn een paar mogelijkheden voor.

Edit: Ah kijk... we waren tegelijk aan het schrijven, Mas3 was iets sneller met posten dus weet je ook al meteen weer wat meer over je kabel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Moet je meer dan 2 keer zo ver, dan kun je beter veel dikkere kabel gebruiken.
Wat bedoel je met een dikkere kabel?

De afstand tussen binnenader en afscherming moet gelijk blijven, is het niet?

m

Nee, dat is niet zo.

De verhouding moet hetzelfde blijven.

Dat heeft te maken met de eigenschappen (weerstand en capaciteit) die die kabel heeft.

Met dikkere kabel bedoel ik P-RG11 kabel, qua afmetingen hetzelfde als coax 6.

Die kabel heeft een totale diameter van zo'n 11 mm, en das een stuk dikker dan de 7 mm van de "normale" kabel.

De kern van deze kabel is veel dikker dan de andere, en de eigenschappen zijn absoluut superieur.

Maar zulke kabel is ook veel stugger, en je hebt er speciale F connectoren èn een bijbehorende dure tang voor nodig om ze eraan te zetten.

De verhouding tussen binnenader en afscherming.

Dat was toch immers ook je vraag?

De verhouding tussen binnenader en afscherming.Dat was toch immers ook je vraag?
Ja maar welke grootheid? De dikte van de aders?

Mijn eerdere opmerking dat de afstand tussen de binnenader en de afscherming gelijk moet blijven (is dus de dikte van de isolatie tussen binnenader en afscherming), zodat de capaciteit per meter gelijk blijft, is afgewezen door Mas. Ik ben erg benieuwd om te begrijpen wat het dan wel is.

Die afstand tussen de aders is waarschijnlijk nog wel enigszins afhankelijk van de eigenschappen van het isolatiemateriaal ertussen.

m

Ik meen mij uit de 27mc tijd te herinneren dat het soort materiaal dat als isolator gebruikt wordt (diëlektricum?) ook meespeelt in de capacitieve weerstand die een kabel heeft. Maar schiet me er niet op af, dat is al zóóóó lang geleden.....

Laatst bewerkt:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan