satn00b stelt zich voor en heeft wat vragen.

Ik ben erg benieuwd om te begrijpen wat het dan wel is.
Dat kan ie dan beter zelf even uitleggen denk ik. Maar als ik het goed begrepen heb gaat het er om dat de verhouding hetzelfde moet blijven.

Voorbeeld:

Stel je hebt een kern van 1 mm dik. De ruimte tussen kern en mantel is 5 mm dik en de mantel is op zijn beurt ook weer 1 mm dik.

Nu ga je de kabel dikker maken. Kern maak je 2 mm dik. De ruimte tussen kern en mantel blijft dan niet 5 mm want dat wees Mas3 af, maar wordt verhoudingsgewijs groter. Kern is met 2mm vergroot met factor2 dus zal de ruimte tussen kern en mantel 10 mm worden en de mantal ook weer 2 mm. Op die manier blijven de verhoudingen hetzelfde.

Tenminste dat is wat ik begrijp onder verhoudingsgewijs, maarja ik ben ook niet wiskundig aangelegd dus hopelijk kan Mas3 het bevestigen (of zeggen dat het fout is).

@Lieuwke: Ja da's echt heel lang geleden die 27mc.:)

Ik meen mij uit de 27mc tijd te herinneren dat het soort materiaal dat als isolator gebruikt wordt (diëlektricum?) ook meespeelt in de capacitieve weerstand die een kabel heeft.
Dat klopt inderdaad.

m

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 18:36 uur ----------

Stel je hebt een kern van 1 mm dik. De ruimte tussen kern en mantel is 5 mm dik en de mantel is op zijn beurt ook weer 1 mm dik.

Nu ga je de kabel dikker maken. Kern maak je 2 mm dik. De ruimte tussen kern en mantel blijft dan niet 5 mm want dat wees Mas3 af, maar wordt verhoudingsgewijs groter. Kern is met 2mm vergroot met factor2 dus zal de ruimte tussen kern en mantel 10 mm worden en de mantal ook weer 2 mm. Op die manier blijven de verhoudingen hetzelfde.
Maar dan verandert de afstand tussen de twee geleiders en daarmee dus ook de capaciteit per meter.

m

Hoi.

Aangezien ik het erg druk heb met het werk (minimaal 14 uur per dag), heb ik niet de tijd om je een compleet uitgewerkt (inclusief toetsing) antwoord te geven.

Maar jouw beredenering tot de capaciteit klopt niet helemaal.

Wanneer je capaciteit begrijpt, weet je ook dat oppervlak van groot belang is.

Een dikkere kern, heeft dus ook een groter oppervlak.

Daarop moet dus het diëlektricum (heel goed Lieuwke) ook aangepast worden.

Deze moet zeer zeker niet even dik blijven.

BT's beredenering is dus zo gek nog niet, maar verdubbeling van de diameter van de kern, betekent daarmee niet dat dat diëlektricum ook dubbel zo dik word.

Dat is dus de verhouding waar het om gaat: dikte diëlektricum tot oppervlak van het koper.

Nogmaals, dit antwoord is even vlug opgesteld, en het kan daarom zijn dat ik het niet 100 % correct verwoord heb.

Maar dit is de richting waar het heen gaat.

Maar jouw beredenering tot de capaciteit klopt niet helemaal.

Wanneer je capaciteit begrijpt, weet je ook dat oppervlak van groot belang is.

Een dikkere kern, heeft dus ook een groter oppervlak.
Juist. Ik heb hem door. Voor mij is dit voldoende, want ik begrijp het.

Ik had nog niet aan de grotere oppervlakte van een dikkere geleider gedacht.

Bedankt voor de moeite, en... sterkte met je werk.

m

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan