FTA heeft geen versleuteld beeld.
Euh.... nou niet versleuteld maar ze komen ook niet "plain" naar beneden toe hoor, ze komen in dvbnorm naar beneden gecombineerd met de rest van de stream, die filter je er zo even niet uit, daarnaast moet je ze dan ook nog omzetten van de dvbnorm naar de pal/secam norm dus in die zin zou je het wel enigszins gecodeerd kunnen noemen, maar een echte codering is het niet nee.
Nu ben ik geen techneut, maar stel je het volgende eens voor.
De DVB-stream komt naar beneden in dvbnorm waarvan (heb ik van horen zeggen) een deel gecodeerd is met een reeds gekraakt algo (ik dacht md5 maar weet niet meer zeker, kan ook een andere heel bekende zijn).
Het signaal komt de ontvanger in (ongeacht welke ontvanger).
Nu komt het bij een stukje ontvanger software en/of hardware, welke aan de header van het signaal kan zien of er een codering op zit.
Zonee, dan wordt de stream door de ontvanger gedecodeerd (zie dat als laag 1) c.q. omgezet van dvb naar Pal/secam norm en je hebt beeld, het is immers een FTA zender.
Zoja, dan wordt er een bit omgezet en het signaal doorgestuurd naar laag 2 (de coderingslayer om het zo maar te noemen), deze kan weer uit de header bepalen of het seca, irdeto, viaccess of wat voor codering dan ook is en stuurt het te sturen vraag en antwoord spelletje naar de cam/kaart. Bij terugkomst van de juiste antwoorden, gaat ook dat signaal weer de decoder in, beeld wordt gedecodeerd naar fta pal signaal en je hebt beeld.
Stel nu eens voor dat dit inderdaad zo werkt. Want in de afkomende DVBstream zitten zoveel zenders, waaronder ook radio, teletekst en weet ik wat voor zooi, dat filter je er niet zomaar even uit (een ontvanger kan dat echter wel).
En je zou net voor die controleunit een loop kunnen maken, waardoor steeds dat bitje op 1 (fta stream, doorlaten) komt te staan, en dus in feite de gecodeerde kanalen als FTA worden gezien en fijn doorgelaten worden.
OF dat je een loop kan maken in de layer2 in het ontvanger deel waardoor de ontvanger "denkt" dat ie steeds de juiste antwoorden van de kaart krijgt en doorstuurt naar de decodeerunit.
Als je dat klaar krijgt, heb je de dvbhack en ligt echt alles open, inclusief Sky.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat deze denkwijze niet van mij afkomstig is, maar daar is door een aantal zeer gewaardeerde mensen eens over nagedacht en zijn ook allemaal maar hersenspinsels, maar als je de logika bekijkt, zou het best eens zo kunnen zijn.
Zoals gezegd, ben ik geen techneut, en zou je dus echt iemand moeten hebben die ook echt daadwerkelijk technisch van de dvbstream en ontvangerwerking op de hoogte is, om er achter te kunnen komen of deze theorie waar kan zijn en tot de mogelijkheden kan behoren.
Maar gezien de hoeveelheid data in een stream ben ik er vrijwel van overtuigt dat je niet zomaar de FTA kanalen eruit kan filteren, temeer omdat je ze ook nog eens om moet zetten naar de pal/secam norm.
P.s. als ik bovenstaande posting van Little Pomm zo lees, en als deze op kennis berust, dan is er dus een soortgelijke werking van het geheel en zou in dat verhaal ook ergens een loop ingebouwd moeten kunnen worden.
Het gaat immers om het resultaat.