Schotel plaatsten in de buurt van bomen?

F

Fred

Hallo,

ik heb een schotel (zwart geperforeerd) met een canaal digitaal duo kop staan. Ongeveer 30 meter verder staan hoge eiken bomen die het signaal blokkeren volgens men mij heeft gezegd.:confused:

Verder heb ik een dreambox 500S aangesloten op de schotel.

Nu mijn vragen:

1 wat kan ik doen of wat heb ik nodig om de 19.2 en de 23.5 graden van

astra sateliet goed te kunnen ontvangen?

2 wat heb ik nodig om vanaf de dreambox 500S op te kunnen nemen op mijn

om gebouwde pc op te kunnen nemen? Op de pc staat Windows media

center op geinstalleerd met een Haupauge 500 kaart erin. Ik kan nu via de

kabel 1 kanaal opnemen en op een ander kanaal kijken. Maar zou dus graag

ook programma's van de schotel op willen nemen.

Wie kan en wil mij helpen?

Vermoedelijk als de bomen op 30 meter staan en een hoogte hebben van 15 meter heb je er geen last van dat kun je berekenen vul bij de evaluatie 29 in dan zie je dat hij er overheen kijkt.

http://www.satlex.net/nl/elobst_calc.html

En dan vraag 1: wat heb je nodig een goed uitgerichte schotel meer zou ik niet weten uiteraard kabel en f connectors om aan te sluiten.

Als je in Google "schotel uitrichten" invult krijg je gigantisch veel maar het is een uiterst precies werkje eventueel een meter of pieper is wel nodig.

Vraag 2: ben ik niet zo in thuis.

Welkom op Satellite Fun Fred.

Voor vraag 2 zou ik eens in onze handleidingen sectie kijken. Daar (klik) staat zoiets uitgelegd voor de 500+ maar dat werkt ook met de 500.

Maar je kunt het ook proberen met Dreamstream of Dreamview welke in onze handleidingen sectie te vinden is. Overigens schijnt Dreamview niet met Windows 7 te werken, van Dreamstream is me dat niet bekend.

Hoi Aart,

aller eerst wil ik je hartelijk danken voor je bericht.

Ik ben geheel nieuw op dit gebied dus men kan mij alles wijs maken wat men wil!

Maar ik ga ervan uit dat niemand op dit forum daar op uit is!

Ik heb het een en ander na gemeten en het zit toch iets anders in elkaar als ik eerst dacht.

Heb me verkeken op de afstand naar de eikenbomen, deze is een stuk korter als ik dacht.

Heb op de site waar je de link van stuurde de juiste gegevens ingevuld. Alleen de hoogte van de eiken bomen blijft natuurlijk een schatting. En gezien ik invaliden ben kan ik niet zomaar even de boom in klimmen.

Maar uit de berekening kwamen de volgende gegevens:

d= afstand tot hindernis = 12 meter

h= hoogte van de hindernis = 25 meter

x= afstand tot de top van de hindernis = 27,73 meter

e= elevatiehoek = 64,36 graden

maximale elevatiehoek 89,99 graden

Nu weet ik alleen niet wat men bedoelt met elevatiehoek?

Maar zou je me nu misschien verder kunnen helpen met het afstellen van de schotel want dat is toch prioriteit 1?

Met vriendelijke groet,

Fred uit Boxtel

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 17:01 uur ----------

Aller eerst mijn hartlijke dank voor uw reactie @BlackTiger.

Heb de handleidig gelezen, opgeslagen en uit geprint.

Het enige wat me nog niet duidelijk is kan ik de coax uitgang van de dreambox 500S gewoon aan sluiten op mijn media center pc op de Haupauge 500 ingang?

Met vriendelijke groet,

Fred

Laatst bewerkt:
Nu weet ik alleen niet wat men bedoelt met elevatiehoek?

Fred
Dat is de instelling aan de achterkant van de schotel dat is in Nederland tussen de 29 en 30.

Op die plaats met enorme bomen op 12 meter afstand ga je dat niet redden of een andere plaats zoeken voor de schotel anders kun je het vergeten.:)

In welke regio woon je Fred?

Wellicht kan ik je helpen om de juste plek te vinden en evt voor je plaatsen.

Gr,

Wing

PS stuur dat maar via een personal message kan me voorstellen dat je er niet op wacht dat iedereen weet waar je woont.

@Wing 39 antwoordt op je vraag staat er als je leest,

Met vriendelijke groet,

Fred uit Boxtel

En Boxtel ligt tussen den Bosch en Eindhoven dus niet echt bij je in de buurt.:0

Het enige wat me nog niet duidelijk is kan ik de coax uitgang van de dreambox 500S gewoon aan sluiten op mijn media center pc op de Haupauge 500 ingang?
Daar heb ik eerlijk gezegd mijn twijfels over, aangezien de Hauppauge 500 een PC-TV kaart is en wat je zou moeten hebben is een PC-DVBS kaart om satelliet signalen te bekijken.

Tenzij deze Hauppauge 500 ook DVBS aan kan maar dat is me niet geheel duidelijk geworden bij wat ik effe snel zo bekeken heb via Google.

Mocht dat wel zo zijn, dan kan het wel, alleen moet je er dan wel aan denken dat je dan uitsluitend dezelfde zender kunt bekijken die ook op de Dreambox op dat moment geselecteerd staat.

Het zal dus niet zo zijn dat je op de Dreambox 500s naar Nederland 1 kunt kijken en op de Hauppauge naar de ZDF.

Goede morgen Aart44,

Heb via de website: http://www.dishpointer.com/

nogmaals gekeken en daar het nodige ingevuld met de volgende resultaten:

Max Height of Obstacle

Move the marker to find out the maximum height an obstacle can have without blocking the line of sight.

d = the distance to the obstacle (e.g. a tree)

h = the maximum height of obstacle measured from the base of the dish.

Tip: A residential floor height is about 2.75m (9ft), an office floor height about 3.25m (11ft)

19.2E

d=50 meter

h=28.3 meter

en

Latitude: 51.5852°

Longitude: 5.3442°

Satellite: 23.5E ASTRA 1E | ASTRA 3A | ASTRA 3B

Elevation: 28.5°

Azimuth (true): 157.3°

Azimuth (magn.): 157.0°

23.5E

d=50 meter

h=27.2 meter

Misschien dat het nu wat makkelijker is?

Hoop dat je me wil en kan helpen en of misschien iemand anders?

Ben 48 jaar en voor het leven afgekeurd en mag nu graag naar de TV kijken

naar bijvoorbeeld SkySport naar de Formule 1.

Met vriendelijke groet,

Fred

Dat is de instelling aan de achterkant van de schotel dat is in Nederland tussen de 29 en 30.Op die plaats met enorme bomen op 12 meter afstand ga je dat niet redden of een andere plaats zoeken voor de schotel anders kun je het vergeten.:)

Ja ik wil je wel helpen maar ik zou niet weten hoe, zelf woon ik in Amersfoort en dus ook absoluut niet in de buurt om zelf te komen.

Je moet iemand zoeken als je het zelf niet kan die de schotel voor je kan ophangen en afstellen, ben daar in de buurt ook niet echt bekend dat ik iemand weet die je even kan helpen.

Is er geen installateur die bij je in de buurt woont of een beunhaas die er een beetje verstand van heeft.:)

Hoi Aart44 of Wing 39,

ik weet niet of dit hetzelfde is Aart44 of Wing 39?

Maar begrijp je antwoord niet helemaal goed.

Zou je het nader toe kunnen lichten misschen?

Mijn vriendelijke dank en groetjes,

Fred

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 12:15 uur ----------

Hoi Wing39,

ik heb u gisteren avond nog de gevraagde gegevens door gestuurd maar nog geen bericht terug gehad.

Zijn mijn gegevens wel aan gekomen of heb ik misschien een foutje gemaakt of iets verkeerd gedaan?

Zou je dan even willen laten weten hoe ik dan een privé bericht naar je moet sturen a.u.b.?

Met vriendelijke groet,

Fred

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 12:24 uur ----------

Hoi Aart44,

de schotel is al geplaatst en kan sommige zenders wel aan maar lang niet allemaal. En op de 23,5 graden heb ik totaal geen signaal!

Dus het gaat er puur om hoe ik hem het best kan uitrichten (afstellen)?

En volgens mensen in mijn buurt moet het wel gaan daar die er ook één hebben staan. Alleen zitten die niet met de bomen net als ik.

Dus daar zit het probleem en daarom heb ik de gegevens die ik via de site via Google kreeg door gegeven maar bezit te weinig kennis om dit alles goed te kunnen lezen en uitvoeren.

Dus als jij of iemand dit door kan geven kan ik dit zelf wel door iemand laten doen dat is het probleem niet.

Hoop dat je een reactie terug stuurd.

Mijn dank voor de medewerking en hartelijke groetjes,

Fred

Laatst bewerkt:
Beste Fred, probeer aub een beetje minder met de Quoteknop te werken, je mag wel quoten maar géén complete berichten, een reply wordt op deze manier erg onoverzichtelijk, en hierdoor moeten wij hier en daar 1 en ander weer editten om het leesbaar te maken. ;)

VWB jou probleem, ik lees nu dat je op enkele zenders beeld hebt op de 19,2?

Welke zijn dat, de FTA-kanalen? Zoja, dan volgt de volgende vraag en wellicht meteen het antwoord waarom jij andere kanalen niet ontvangt, zit er wel een kaartje van CD in?

Mijn excuus als ik teveel de quote knop gebruik, ik dacht dat het op die mannier moest als je op een bericht wilde reageren.

Maar blijkbaar heb ik dit verkeerd begrepen, nogmaals mijn excuus hier voor!

Maar het probleem is hier niet mee opgelost.

De schotel staat reeds en kan alle zenders van de Astra 19.2 graden kijken, ik weet alleen niet hoe ik hem goed af moet stellen zodat ik ook de Astra 23,5graden kan locken en dus kijken. Vandaar dat ik via een link op uw site mijn gegevens had ingevuld en in een antwoord had gezet. Dit omdat dan misschien iemand uit kon leggen hoe ik de schotel goed zet?

Maar als dit teveel problemen opleverd voor deze site ga ik wel ergens anders zoeken en of vragen.

Ja dat instellen moet je dan in je Dreambox doen die moet je wijsmaken dat hij naar twee satellieten moet kijken.

Maar ik kan zo uit mijn hoofd niet zeggen hoe dat in Enigma1 ook weer ging volgens mij zoeken bij zenders zoeken tunerconfiguratie in de duo lnb zit een disqCswitch ingebouwd die moet ingesteld worden.

Het moet zoiets zijn als Astra1 19.2 oost disqC 1.0 instellen op 1 of A dan Astra3 23.5 oost disqC 1.0 op 2 of B.

Dan zou je signaal moeten hebben ook op Astra3.:)

Dit omdat dan misschien iemand uit kon leggen hoe ik de schotel goed zet?Maar als dit teveel problemen opleverd voor deze site ga ik wel ergens anders zoeken en of vragen.
Nee hoor, dat levert helemaal geen problemen op, maar het is niet altijd duidelijk waar het precies mis gaat en daar proberen we dan eerst een vinger achter te krijgen om beter te kunnen helpen.

Een digitale schotel afstellen is namelijk een heel precies werkje.

Overigens zitten we hier in de hobbysfeer dus "u" en "uw" is niet nodig, zeg maar gerust "je" en "jullie" etc.

Dat gezegd hebbende even een aanvulling op het bericht van Aart44. Hij zit inderdaad in de goede richting.

Normaliter is het inderdaad Astra 19.2 op A/A en Astra 23,5 op B/B als je gekozen hebt voor 2 satellieten via diseqc in het door hem genoemde menu.

In sommige gevallen, kan het ook andersom zijn, dus Astra 23,5 op A/A en Astra 19.2 op B/B.

Bij de meeste duo lnb's is het zo dat je de lnb monteert aan de linker lnb, van achter de schotel gezien. Dus als je achter de schotel staat.

Vanuit die positie gezien, moet de rechter lnb dan ook iets hoger staan dan die wat op de schotel vast zit, om een goede ontvangst en dus ook een lock/sync op Astra 23,5 te kunnen garanderen.

Dit kun je handmatig proberen door steeds een klein stukje omhoog te doen en dan op de signaal meter te kijken.

Hier (klik) zie je een foto, alleen dan van de -voor-kant van de schotel, dus van die kant is het de linker lnb die iets hoger zit, maar dan heb je misschien een betere indruk van wat ik bedoel te zeggen.

Denk er wel aan dat enkele mm te ver al een verschil kan betekenen tussen wel of geen ontvangst, vandaar ook dat veel mensen een meter gebruiken. Maar als de Astra 19.2 optimaal staat zou je het feitelijk ook zo moeten kunnen.

Boxtel is ook voor mij helaas iets te ver om even op en neer te rijden.

Hoi Black Tiger,

dank je wel voor dit berichtje.

Nogmaals mijn excuus dat ik teveel op de quote knop drukte ik dacht in alle oprechtheid dat het zo moest.

Heb nu op de knop er naast geklikt in de hoop dat dit wel goed is?

De LNB zit inderdaad aan de linkerzijde van af de achterkant van de schotel gezien.

Het rare is dat toen er geen blad aan de bomen zat ik nergens last van had terwijl nu blijkt dat de LNB eigenlijk voor 60cm schotel bestemd is.

Ik weet niet of en hoe ik eventueel een foto van het geheel kan plaatsen zodat het misschien allemaal wat duidelijker wordt! Maar de gegevens die ik eerder heb geplaatst door mijn adres op dispinter in te vullen kunnen jullie daar iets mee?

Nogmaals mijn excuus dat ik teveel op de quote knop drukte
Dankjewel maar zoveel excuus is echt niet nodig hoor. Alles moet even geleerd zijn en wij gaan er altijd van uit dat men probeert het goed te doen.

Als iemand van het team dan zoiets zegt, dan mag dat beschouwd worden als leerzame aanwijzing. Als we echt iets vervelend vinden merk je het wel hoor of krijg je wel een pm met wat opmerkingen.:)

Ons forum is echt bedoeld voor gezelligheid dus excuus is echt niet nodig in dit geval.

De knop ernaast? Volgens mij zit die niet ernaast maar je kunt gewoon de knop "beantwoorden" gebruiken of "post reply" als je de Engelse taal hebt. Zo te zien gaat het prima nu in elk geval dus geen probleem.

Rechts in het kleine menu bovenaan vindt je onder het kopje "speciale service" het woord "image hosting", als je daar op klikt kun je een foto uploaden en een link hier plaatsen.

De meeste duo-lnb's voor Astra1 en 3 zijn inderdaad voor 60cm schotels, hetgeen niet wil zeggen dat ze nooit op een grotere schotel zullen werken maar meestal is daar een andere voor nodig.

Als het echt zo is dat bij kale bomen er geen problemen waren dan moet ik even naar de meer technische mensen op dat afstandsvlak kijken want daar ben ik zelf niet in thuis.

Wat BT aangeeft over de bladeren dat heb ik al bevestigd.

Ik heb dat fenomeen hier ook gehad.

Toen ik alleen met een Selfsat HD10 naar de Hotbird keek had ik 's winters prima ontvangst zolang het niet waaide omdat het signaal net tussen de takken door kwam.

Dat zou ik jouw geval ook zo kunnen zijn, maar dat heb ik al via mail uitgelegd.

Ja en als je net op een ongunstig punt zit en de blaadjes groeien aan kunnen ze het zicht wel degelijk gaan blokkeren en dan is de som heel simpel

Blaadjes+ geblokkeerd signaal = geen beeld

Groetjes,

Wing

de knop "beantwoorden" gebruiken of "post reply" als je de Engelse taal hebt. Zo te zien gaat het prima nu in elk geval dus geen probleem.
Linksonder en linksboven, de reageerknop. ;)

@Fred, zoals Black Tiger al aangeeft is een excuus niet nodig, ik had eerst al een antwoord van jou geëdit, en daarna even een antwoord eronder gezet om er even op te wijzen dat complete quotes de overzichtelijkheid van een posting vaak niet ten goede komt, het is beter om er een klein stukje uit te halen.

Een moderator klinkt vaak eng voor nieuwe leden, maar je hoeft niet bang te zijn voor ons.

Maar plaats idd eens een foto op de manier waarop Black Tiger het uitlegd.

Kun je op 1 of andere manier de schotel niet hoger hangen?

Ik woon zelf wel in Brabant, maar op dit moment zit ik krap in de tijd om eventueel een keer te komen kijken.

Hallo heren,

Ik heb wat foto's van Fred gekregen en bekeken.

Binnenkort ga ik naar Fred toe om eens ter plaatse te kijken wat er met zijn schotel mogelijk is zodat hij niet te veel op kosten wordt gejaagd.

Bijgaand een foto van hoe zijn schotel op dit moment hangt.

Uit hetgeen ik van Fred begrepen heb heeft hij nog steeds normaal beeld op de Astra 19,2 maar niet op de 23,5

Verder heeft hij aangegeven dat er kort geleden een reiger tegen zijn schotel is aangevlogen, wellicht dat dit de lnb een tikje gegeven heeft.

Mocht hij de hoogte in moeten dan zou het wellicht slimmer zijn om de paal waarop de schotel nu hangt na een meting zodanig te verlengen of langere pijp op te hangen zodat de schotel over de bomen heen kan kijken.

Bijgaand de foto's wat denken jullie van deze mogelijkheden?

http://img714.imageshack.us/i/img0261medium.jpg/

http://img265.imageshack.us/i/foto3vc.jpg/

Groet,

Wing

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan