Sitecom 300N: NAT ?

• Topic starter Rob Holleman
  • Startdatum
R

Rob Holleman

Hallo,

Ik heb momenteel ook problemen met de snelheid. Ik moet 120 download en 10 Upload hebben. Nu heb ik dit wel als ik met een kabel ben aangesloten op de router, maar draadlood haal ik 14 download en 8 upload. Nu kan ik in de router iets veranderen:

Enable or disable NAT : Enable Disable

Hardware Accelerator boosts network performance (note: to achieve optimal result, QoS and bandwidth control features will be disabled).

Wat gebeurt er als ik Disable activeer?

Laatst bewerkt:
Hoi Rob Holleman, welkom op het Satellite FUN Board !

Zoals je ziet heb ik je vraag uit het andere onderwerp gehaald, omdat het een heel nieuwe vraag is.

NAT is Network Address Translation.

Het komt neer op een beveiliging tegen toegang van buiten af, omdat het verbindingen opzet die van binnen af moeten worden gestart.

Je vraagt dus toegang tot een bepaalde pagina op internet, en die antwoord dan met de informatie van die pagina.

Je router zorgt er dan voor dat wat er op dat moment binnen komt als antwoord op je vraag, bij de juiste interne IP terecht komt.

Dit is anders als port forwarding, want daar zorgt de router ervoor dat alles wat op die ene poort binnenkomt, altijd naar de voor die port ingestelde pc terecht komt.

Als je NAT uitschakelt, is het mogelijk dat je verkeer ietsje sneller word omdat er een stap word overgeslagen in je router.

Maar je moet je afvragen of je een beveiligingslaag wil uitschakelen om een fractie snelheid te winnen.

De Hardware Accelerator heeft niets te maken met NAT (voor zover ik kan zien).

Mogelijk is NAT een van de functies die door H A worden uitgeschakeld.

Wanneer je ook gebruik maakt van zaken als video streaming en VoIP, moet je H A niet aanzetten want je verliest dan QoS, die bandbreedte garandeert voor dit soort zaken.

De NAT waar men tegenwoordig over spreekt is zoals Mas3 zegt een extra bescherming.

Ook met NAT uitgeschakeld (nodig voor diverse games) blijf je toch altijd NAT houden omdat je immers van interne ip adressen een vertaling krijgt in de router naar het externe ip adres. En dat is ook NAT maar dat zit standaard in routers en is niet uit te zetten. Althans niet op de huis-, tuin- en keuken routers.

Aangezien jij bekabeld wel de juiste snelheid haalt maar draadloos niet, denk ik echter dat je bij de draadloze instellingen eens moet kijken.

Misschien dat freggel1 er iets over kan zeggen?

Ja zou ik er iets over kunnen zeggen?

Ik heb hier dus nu een gigabitrouter, ook wel een 300N maar net wat nieuwer.

Hij staat hier op de standaard instellingen, en heb met de laptop ook niet de "volle" snelheid, maar zit wel op een 40mb downloadsnelheid.

Volgens mij heeft Rob ook het gigabit model want met de kabel er op haalt hij wel de volle snelheid schrijft hij.

@Rob: welk type heb je precies? Dan kunnen we eens vergelijken. Er zijn namelijk meerdere uitvoeringen van die 300N dingen.

Ik heb een 300N wireless Gigabitrouter XR. De USB-ontvangers zijn ook 300.

Hmmz... dan zou het toch sneller moeten kunnen. Ik heb zelf weinig ervaring met USB draadloze sticks. Die wat ik gezien heb werkten redelijk.

Hardware accelerator boost zou ik wel aanzetten als dat nog niet gedaan is.

Is er geen firmware update te krijgen voor de router? Of heb je er al de nieuwste firmware in zitten?

Bedankt, alleen stond deze al aan. Toch merkwaardig dat het niet sneller gaat.

Ik denk dat ik maar een kabeltje ga trekken.

In ieder geval een ieder bedankt voor de moeite en dito reacties

Rob

Ik weet niet of je nog in je garantie jaar zit anders zou ik er toch eens mee naar de winkel gaan, het moet draadloos gewoon sneller kunnen, zeker als het bereik goed genoeg is.

Overigens heb je al je tijdig registreert volgens mij zelfs 10 jaar garantie bij Sitecom.

Een draadje trekken is uiteraard wel altijd stabieler dan een draadloze verbinding.

Sitecom is echt spul voor de thuisgebruiker.

Zeer zeker wanneer je het ding bij een gewone (of web) shop hebt gehaald, heb je daarmee 2 jaar garantie, ongeacht de voorwaarden over die termijn van de fabrikant.

Alleen wanneer je het ding bij bijvoorbeeld de Makro (of elke andere vergelijkbare groothandel) zou hebben gehaald is het strikt gezien mogelijk dat je daar geen 2 jaar garantie kunt krijgen.

Want dan heeft het bedrijf van wie het (Marko-) pasje is de koop gedaan en is het dus een zakelijke overeenkomst.

Dan nog denk ik dat je met wat aandringen ook 2 jaar garantie kunt scoren op dergelijke apparatuur.

Feitelijk klopt het maar technisch is het zo dat veel winkels, ook al ligt het wettelijk anders, na 1 jaar na de fabrikant verwijzen.

Je kunt dan wel op je strepen gaat staan, maar het gebeurt nog met regelmaat dat winkels lak hebben aan die wettelijke garantietermijn en dan moet je jouw recht in de rechtbank maar halen, dat is het vaak niet waard.

Ergens heb ik er wel begrip voor, want vaak is de marge tegenwoordig zo laag, dat je weinig verdient, maar wel de service, ook als opsturen naar de fabriek etc. moet doen voor dat weinige wat je met veel apparatuur maar kan verdienen.

Hoe dan ook is het verstandig de apparatuur te registeren bij Sitecom als je daarmee je garantie kunt verlengen van 1 of 2 jaar naar 10 jaar. Scheelt toch weer.:)

Ik heb hier hetzelfde type hangen en moet even terugkomen op mijn eerste antwoord!

Ik haal hier met de de laptop draadloos ook maar een 12mb down ipv de 40 die ik eerst aangaf.

Bekabeld haal ik ook de 120mb.

Is het bereik van zo'n ding niet te vergroten middels antennes, want die zitten bij deze router intern?

Het bereik is misschien wel te vergroten, maar het is zaak om eerst te kijken hoe het bereik nu is.

Wat voor snelheid haal je bijv. als je met de laptop meer in de buurt van de router zit zodat hij 4 of 5 streepjes (dus vol signaal) aangeeft?

Gaat ie dan wel met hogere snelheid of nog steeds langzaam?

Staat de laptop wel op N verbinding of staat hij op "mixed"? Want in geval van een mixed verbinding zou de verbinding ook nog wel eens op b of g kunnen plaatsvinden, waardoor de langzamere snelheid logisch is.

Volgens mij is in de router in te stellen of hij mixed mode moet geven of alleen N. Zet hem eens op N en kijk of de snelheid dan beter is.

Als dat allemaal niet helpt, lijkt het al meer op een probleempje in de router zelf, omdat het euvel bij jou ook speelt. Misschien firmware.

Daarom schreef ik ook al om te zien of er een update beschikbaar was. Zoniet dan kan het best handig zijn om Sitecom hierover eens een mailtje te schrijven.

Ik heb vandaag een nieuwe laptop gekocht, en met deze gaat de snelheid behoorlijk omhoog!

Ik haal nu met deze laptop 66.5Mbit/s down en 9.3Mbit/s up.

Het probleem ligt dus volgens mij niet bij de router waar Rob Holleman het heeft volgens mij.

Ik ben er hier achter gekomen dat er verschil zit in snelheid tussen de 2 besturingsproramma's die ik gebruik, namelijk W7 is sneller dan XP, zowel op de vaste als de draadloze pc's.

@Rob Holleman, welk OS staat er op jou pc? En hoe zit het dus met de drivers?

@Black Tiger, waar is dat te vinden van die N of mixedverbinding? Dan kan ik eens kijken bij de XP-pc's hier.

Nja, over die windows snelheid even een algemene opmerking.

Windows 7 lijkt sneller dan XP maar is dat niet. Wacht maar eens tot je Windows 7 een jaartje hebt draaien en de registry even vol staat als die van XP.

Vaak is het daarnaast appels met peren vergelijken omdat mensen Windows 7 op modernere (en dus veel snellere) cpu draaien en er veel meer geheugen in de pc zit (vaak 4 gig ram) omdat Win 7 dat nodig heeft.

Verder heeft XP dacht ik geen quad-core ondersteuning en dat maakt ook het nodige uit. Dus het is allemaal maar zeer twijfelachtig en relatief te noemen die snelheid.

Dan terugkomend op je vraag.

Dat gebeuren van de N, B, G, of combinatie daarvan staat niet op de pc maar bij de instellingen in de router zelf. Dus daarvoor even in de router kijken.

Gezien met jouw nieuwe laptop de snelheid nogal omhoog gegaan is, terwijl jullie de zelfde router hebben, is het misschien handiger dat Rob eerst op zoek gaat naar eventueel aanwezige nieuwere netwerk drivers voor de laptop.

Daar kan het vaak ook al in zitten.

Daar staat de router op Black Tiger, deze heb ik veranderd naar N, en gereset, en inderdaad de snelheid gaat nog verder omhoog draadloos, 82Mbit/s...

Althans op de nieuwe laptop, de andere laptop die nog maar een 1½ jaar oud is komt dan niet meer op internet, als ik hem weer terug zet naar B+G+N dan doet deze het weer?

Waar zit hem dit nou weer in? Wellicht en hopelijk iets simpels.

weer terug zet naar B+G+N dan doet deze het weer?
Ja vermoedelijk omdat de oude de N niet aan kan en op G (54mbit) werkt, de combo van BGN zorgt dat het dan wel werkt.

Dus met andere woorden: Als er dus een pc in het netwerk hangt die ouder is, en je wilt gewoon met alles kunnen internetten moet de router dus op B+G+N staan?

Zoja, dat vindt ik dan weer jammer want dan kun je dus niet van de beste kwaliteit genieten.

Of is er een manier om de "nieuwere systemen" wel op hun top te laten werken middels een instelling in de pc?

Offff, moeten we weer aan een nieuwe router waar dit wel in te stellen is? ( Ik weet het zo stilletjes aan niet meer. )

Tis de laatste mogelijkheid (die je nog niet genoemd hebt):

Die ouwe pc moet voorzien worden van een draadloze (N) netwerkkaart die wel compatibel is.

Tja Mas3, die "oude" computer, is de laptop van mijn dochter, dat is zo'n minilaptop, 10" ledschermpje.

Jammer dat ze daar zo'n trage netwerkkaart indoen?

Ik weet iig zelf nu weer 1 en ander hoe het zit met routers, en hoop dat de vraagsteller die dit topic gestart heeft ook verder komt nu met zijn probleem, want als hij hier niet mee gekomen was, dan was ik hier niet gaan vergelijken, ondanks dat er intussentijd wel voor mezelf een nieuwe laptop aangeschaft is. :biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan