snelheid internet

Nja, in mijn blok is de helft koophuis en de andere helft huurhuis.

Maarja, toch jammer want qua leeftijd past het dan niet, huizen zijn hier van '76 dus da's al een paar dagen ouder.;)
Snif....

Mogelijk komt er toch glasvezel BT.
Volgens een internet-site zou kpn tot 2010 hun hele net in glasvezel gaan uitvoeren tot alle klanten toe.
Hoe ze dat klaar willen krijgen is me een raadsel.

We weten allemaal hoe een aantal jaren geleden in sneltreinvaart door o.a. athome/essent de coax-koper kabel in de grond gepleurd werd, terwijl glasvezel in principe klaar was.
Om zo hun internet service te kunnen uitrollen.
Dit om ervoor te zorgen dat de infra structuur in de grond lag.
Dit funktioneerde totdat athome in financiele problemen kwam en de uitbouw van hun internet service werd stopgelegd.
Daarop is kpn toen ingesprongen om hun adsl systeem landelijk uit te rollen, en met succes.
Zo werd ook begonnen met het uitrollen van het adsl2+ systeem.
Dat is nu voor meer dan de helft klaar, maar in 2006 werd ermee gestopt omdat men met VDSL was begonnen.
Of men nu eerst het adsl2+ net afmaakt is onbekend.
Kortom, vragen, vragen, vragen...!

Grtz.

Ze kunnen mij niet snel genoeg glas bij mij neer leggen als het regent dan heb ik geen telefoon of internet meer.
Eigenlijk heel simpel die kabel of een kabelmof is kapot maar ze doen er niks aan want ze komen meten als het droog is en dan werkt het.
En kabel TV wil ik niet als is het voor internet en bellen no way!

We weten allemaal hoe een aantal jaren geleden in sneltreinvaart door o.a. athome/essent de coax-koper kabel in de grond gepleurd werd, terwijl glasvezel in principe klaar was.
Om zo hun internet service te kunnen uitrollen.
Weet je zeker dat ze dit met coax-koper deden? Hier in Maastricht hebben ze toendertijd namelijk in sneltreinvaart de coax lopen vervangen voor glasvezel. Het enige coax voor de kabel ligt hier bij mijn weten alleen nog tussen de huisaansluiting en het straatkastje. Tussen het straatkastje en het verdeelstation (wat steeds een aantal straten verzorgt) ligt ook al glasvezel. We hebben hier zo'n verdeelstation op de hoek van de straat staan.

Kan zijn dat ik me met dat laatste vergis, maar ik weet wel zeker dat er van de kabelkopstations tot de verdeelstations glasvezel ligt. Wat moeten ze anders met glasvezel in die kast hier op de hoek van de straat? En die is van @home of liever gezegd Essent.

Of KPN het binnen 3 jaar klaar speelt? Ben benieuwd... Maar ik durf het te betwijfelen.:)

Nou, ik dacht dat het oorspronkelijke net helemaal uit koper was.
In hoeverre daar later gedeeltelijk glasvezel bij gebruikt is, is me niet bekend.
Indien er al veel glasvezel zou liggen kun je dat toch makkelijk aan de klanten aanbieden of niet?
Of het in Maastricht anders is als elders, geen idee.
Ik zie wel dat bij de meeste nieuwbouw of renovatie van bedrijven/overheid gelijk door kpn de glasvezel naar binnen wordt gelegd.

Grtz.

Nou, ik dacht dat het oorspronkelijke net helemaal uit koper was.
Koperkabel? Phoee... ja lang geleden misschien. Da's hier al lang vervangen door Coax toen er overal CAI's (Centrale Antenne Installaties) kwamen.

Als je glasvezel aan de klanten wilt aanbieden, zul je wel de aansluiting moeten verlengen van de verdeelkasten naar de straatkastjes en van daaruit naar de huisaansluitingen.
Da's toch wel weer heeeeeel veel werk, om van de kosten maar niet te spreken.

Natuurlijk doen ze bij nieuwbouw gelijk die glasvezel naar binnen duwen, dat scheelt later weer in de kosten.:)

Nou ja BT.
Zoals je moet weten is coax ook koper kabel of een legering ervan, en ik kan me niet voorstellen dat de geleiders van zilver zijn gezien de kosten.
Coax heeft in het midden de (hete) geleider, en als ommanteling de koude kant.
Die is er in verschillende diktes en dus verschillende dempingen (verzwakking=attenuation).
De oude kpn (ptt) telefoonkabel is ook van koper, althans een legering ervan.
Een beetje getwist, maar niet zoveel als de bekende UTP kabel die ook weer van koper is.
We zijn infeite aan koper geketend als het ware, haha!
Maar zoals je zegt geldt voor zowel essent (en aanverwanten) als kpn dat het enorm veel werk en kosten betekent om de hele boel in glasvezel tot bij de klant binnen te brengen.
Alleen al het graafwerk is gigantisch, landelijk gezien dan.
We zullen zien!

Grtz.

Nja het zal er toch van komen. Ik weet inderdaad dat coax ook een koperkabel of iets soortgelijk is, maar omdat je koperkabel zo apart noemde dacht ik eerst dat je misschien iets anders bedoelde.

Er zijn testomgevingen inmiddels al met glasvezel, maar landelijk.... tja... ze hebben ADSL2+ nog niet eens landelijk... ik zie m'n geest al kruipen voor de mensen die niet in een grotere stad wonen.
Welke datum viel Sint Juttemis ook alweer?

Zoals ik al zei is de glasvezel nu landelijk beschikbaar voor niet-particulieren.
Er wordt gewoon door kpn een glasvezel van buiten op straat naar binnen gelegd.
Binnen wordt die gekoppeld aan een glasvezel kabel die naar de patchkast gaat.
En vanuit de patchkast wordt het lokale netwerk gevoed dat in cat-6 UTP wordt uitgevoerd.
Van gebouw naar gebouw gaat het dan weer met glasvezel.
Als je dat voor particulieren ook gaat doen moet er eerst buiten de glasvezel gelegd zijn, en dan moet je met glasvezel naar binnen naar een kastje/modem.
De vraag blijft dan wie dat moet betalen, dat naar binnen brengen.
Daar zullen niet veel mensen erg veel goesting aan hebben denk ik.

Wat adsl2+ betreft had ik begrepen dat kpn dat stil gelegd had omdat ze met VDSL waren begonnen.
Onbegrijpelijk want daarvoor hoefde alleen wat spul in de centrales te worden vervangen.
De snelheid zou dan afhankelijk worden van de afstand naar de centrale zoals hier besproken is.
Mogelijk is ook dat men bij kpn bang is dat de klanten weglopen naar een andere provider zo gauw de centrale adsl2+ is!

Grtz.

Mogelijk is ook dat men bij kpn bang is dat de klanten weglopen naar een andere provider zo gauw de centrale adsl2+ is!
Het zal misschien eerder te maken hebben met de VDSL maar weglopende klanten ook wel, ze zijn er genoeg verloren aan BBNed en eigenlijk ook logisch. Want BBNed was veel sneller met veel meer centrales klaar voor ADSL2+ dan KPN zelf, die eigenlijk weinig tot niets van echte ADSL2+ snelheden aanbied. Zogenaamd omdat ze een stabiele en te garanderen snelheid willen leveren aan de mensen.
Ze dachten zeker met de snelheidsgarantie klanten te behouden. Maar dat werkt niet als je abonnementen verkoopt die met snelheidsgarantie nog onder de 10mbit liggen en prijsvechters voor de helft van de prijs waar KPN 8 mbit voor verkoopt je een lijn tot 20mbit aanbieden.

Maarja, het is allemaal wel een mooie techniek natuurlijk en alles gaat maar steeds sneller. Toch zitten er de nodige nu al met FUP's, wat heb je dan "straks" aan al die glasvezelsnelheid en VDSL als je feitelijk toch tegen de kosten van bandbreedte gaat aanlopen? Maarja voor bedrijven is dat natuurlijk interessant, of kan het interessant zijn.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan