Stadsverwarming perikelen

Ik weet natuurlijk niet hoe je leidingen lopen, en verstand heb ik er ook niet van, maar ik ben wel redelijk praktisch ingesteld.
Kan je zonder al te veel moeite die 3 radiatoren in serie zetten, en dan alleen een thermostaat op de eerste?

Nee stadsverwarming principe bestaat uit parallel geschakelde radiatoren.

En mijn systeem is zonder centrale thermostaat. In principe kun je alle radiatoren afzonderlijk aan of uitzetten.

Op zich werkt het prima maar dan heb je handbediende thermostatische kranen en dat betekent handmatige bediening.

Spreiding in de radiatorenflow kon je handmatig corrigeren door ietsje meer of minder de kraan open te draaien.

Nu met evohome worden er radiografisch gestuurde  radiatorkranen op de radiator geschroefd. En heb je een programmeerbare centrale unit die de kranen aanstuurt.

Het moet gaan werken , ben inmiddels wel wijzer geworden dat de drie radiatoren bij mij  verschillende waterdoorvoersnelheden hebben . Ouwe zooi van 35 jaar oud. Ik overweeg de regelventielen te gaan vervangen door modernere waar je simpel de doorvoer middels een knopje kunt versnellen of vertragen.

En dat MOET mijn probleem oplossen.

Ik kan ook nu de doorstroom met ern stelbout knijpen maar weet niet hoeveel. Regel bereik is ca 4mm  een klein beetje verdraaien doe erg veel.

Het gaat zeker lukken alleen support van honeywell is bagger.

kun je die 3 zones ook zo instellen alsof elke zone fictief een aparte ruimte is dan moet toch elke kraan zijn eigen zone regelen, totdat je overal de gelijke temp hebt

Wanneer een radiator niet op tijd opwarmt, heeft de HR92 radiatorregelaar de mogelijkheid om de volledige klepslag te benutten. De HR92 zal dan volledig open gaan en de radiator sneller vol lopen. Om deze instelling aan te passen dient u in het parameter menu instelling 6 aan te passen. Raadpleeg hiervoor de handleiding van de HR92 of vraag uw installateur.

3 zones in een ruimte en door de 3 kranen hun zone laten regelen ?????
De ellende is dan niet te overzien omdat de radiator temperatuur bij start 80 graden water door de kraan laat stromen. Nadat de ingestelde temperatuur bereikt is stel 20 graden dan kruipt de omgevingstemperatuur  bij de kraan door de hete radiator nog flink omhoog en loopt richting 30 graden of meer. En dan duurt het eindeloos voordat de 19 graden weer in beeld komt, of ook nooit in komt omdat een andere radiator al de boel heeft opgewarmd.

In principe moet je dan een externe voeler plaatsen om de temp op flinke afstand te meten

Geprobeerd en het werd heerlijk warm bij 1 radiator. Dus werkt ook niet.

Volledige slag ook geprobeerd stel dat je 20 graden kiest en het is 18 graden bij start.

Op dat moment vliegen de kranen maximaal open en  binnen een mum van tijd zijn de platen 75 graden vervolgens gaan de kranen dicht en die platen van 75 graden raken langzaam hun warmte aan de omgeving kwijt.

Deze optie is meer bedoeld voor cv installaties waar je de maximale watertemperatuur kunt instellen. Maar bij stadsverwarming krijg je swinters 70 tot 90 graden in je systeem afhankelijk van buitentemperatuur..

Werkt ook niet. Steeds jas aan jas uit is niet grappig.

Het grote probleem waar ik mer zit is dat ik de stafsverwarming niet  kan beinvloeden bij gebrek aan een lokale thermostaat  .Gewoon de volle mep door mijn systeem.

Voordeel is dat de verwarming smorgens binnen 2 minuten van 17 naar 21 gradenis verwarmd. Maar dan ookoverkill heeft omdat de muren nog niet gebufferd zijn.

Een regelklep met thermostaatfunctie laten monteren in mijn gelaste systeem; offerte 375? excl.

Ik nog niet

Vraag: heb jij ook evohome zone regeling?

Meetresultaten na bereiken ingestelde temperatuur

Radiator 1   
Aanvoer temperatuur 65
Afvoer tempetatuur  36
Delta temp 29

Radiator 2
Aanvoertemperatuur 57
Afvoer temperatuur 46
Delta temp 11

Radiator 3
Aanvoertemperatuur 58
Afvoertemperatuur 40
Delta 18

Nu mij verdiepen wat de beste instelling is en net zolang prutsen met kleinecstapjes tot alle radiatoren gelijke flow heeft.

Radiator 1 en 3 zijn 240cm
Radiator 2 is 80cm

Dus eerste ssndacht hebben 1 en 3

Zo uitgezocht wat de optimale instelling is deze wordt geadviseerd tussen 0.8-0.85
Dus verhouding in/uit.

Alleen radiator 2 bij voldoet aan deze criterium.

Dat wordt sleutelen want ik moet de radiator kraan er afhalen om bij de stelschroef te komen, dus stelschroef bijregelen, begin met kwart slag en kijken wat er bij een stabiele temperatuur dat gaat opleveren.

Wordt vervold het is nogvgeen lente.?

let wel een hoge delta betekent een hoog rendement, echter gaat behoorlijk ten koste van het comfort.
Ben ik ook een tijdje mee bezig geweest nadat ik mijn nieuwe ketel aan de muur had geschroefd.
Fuck het rendement ik wil comfort, lekker 22 graden en moet niet te lang duren :)
Ik heb trouwens gewoon een combi met klokthermostaat in de kamer en voldoet prima.

Idd comfort gaat voor alles en zeker voor mij en mijn ega beide verplicht werkloos ? en de hele dag thuis.

Gelukkig zit op de evohome een pre startup dat houdt in dat de regeling in kleine stapjes alvast omhoog gaat naar de gewenste temp. Bv 1 of 2 of 3u eerder laten starten voor het definitieve instelpunt. Ik heb hem nu op 2 u gezet en ben benieuwd wanneer het ontwaak alarm afgaat de temperatuur dan  is.

Even ter informatie met zone slaapkamer. Ingesteld op 17.5 graden startend om 23.00u  .Meestal pas na halfeen naar lakenstraatje.  Aflezen kamer temp vlak voor 23u. 15 graden . 23u15 ---17.5 . 23u30 --18.5 graden 23u45 20 graden 24u00 (nu) 19.5 graden , dus een overshoot van 2.5 graden en zal in de loop van tijd wel regelen rond de 17.5. Maar 1 radiator.In de zone en dat werkt uitstekend.

Ik ben ook verplicht werkloos(volledig afgekeurd tot aan mijn pensioen) en de hele dag thuis en dan wil je er toch warm bijzitten.

Maar ff terugkomend op het verhaal.
1 radiator zou dus stralingswarmte veroorzaken richting die andere 2 knoppen en die gaan dus uitschakelen.
s,morgens als alles koud is, meten de 3 knoppen alle drie een te lage temp en gaan in werking, totdat dus de warmte van 1 radiator die andere 2 knoppen be?nvloedt.

Precies zoals je het beschrijft.

Heb het nu zover dat de 2 grote radiatoren redelijk stabiel de temperatuur regelt.

De kleine blijft achter , instellen is micro meter instelling.

Heb nu de radiator knop van de kleine radiator , compleet een klein stukje verdaaid zodat stelpin iets meer open gaat.

Weer een tijd  wachten totdat de regeling dit gaat snappen.

Het wordt steeds duidelijker dat de regelventielen versleten zijn en vervangen moeten worden door modernere beter instelbare.

Maar gelijk doemt volgend probleem op ik heb een zwaar systeem uitgevoerd met 3/4" pijpen en radiatoraansluitingen.

Zoek dus naar heimeier v-exact 3/4 " type 371203000. Weinig aanbod en ca 20? per stuk.

Op ebay.de een knaap gevonden voor 13? maar hij verdomd het om naar NL te versturen.

By the way ik geniet al 2 jaar van wietplanten of zijn het toch geraniums , rode bloempjes.........

ik zit al iets langer achter die plantjes, vanaf 2011 en eind 2011 tot begin 2012 nog ff geprobeerd met als gevolg het volgende event en toen was het echt gebeurd.

shit happens en het leven gaat door een versnelling lager.

Een externe temp. sensor  aangeschaft die draadloos de  temp doorgeeft aan evohome centrale unit . Hierop beslist de centrale unit of de  ingestelde temp op de centrale unit bereikt is.

Tevens de kleine radiator uit de zone gehaald en dicht gezet, doet dus nu niet meer mee , blijft koud.

En nu heb ik het al 2 dagen voor elkaar dat de regeling perfect werkt. Zelfs vanmiddag toen de zon op de ramen stond ging de temperatuur van beide radiatoren omlaag . Dus de zon zit ook in de zone regeling?

Heb wel nieuwe regelkranen besteld omdat die ouwe troep niet in te regelen zijn , de nieuwe hebben een nummerieke afregel stand. Die met een speciale bijgeleverde sleutel ingesteld kunnen worden.

Maar dat gaat later gebeuren, vast gekocht vanwege aanbieding bij amazon.de

met nieuwe kranen zou het dus ook met alle 3 goed gaan?

Ja daar kun je de warmteafgifte mee regelen bv achter radiator standje 5

Grote radiator voor oets minder bv 4 en de kleine ook 4 , zodat de totale warmte afgifte voor en achter gelijk is.

Er zijn tabellen waarmee je het vermogen van de radiator kunt berekenen. Oppervlak dubbel plaat radiator  en zo kun je dan bepalen aan de hand van tabellen welke instelling optimaal is .

Maar als deze huidige instelling goed blijft functioneren  dan wordt de verbouwing naar later bv april geschoven. Moet met stadsverwarming klooien. En als het misgaat......

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan