switch

Een echte switch heeft verschillende configs (images)
nog ff over dit
er zit in
startup image1.bin en backup image2.bin

current startup config : config1.cfg en backup config2.cfg

ik dacht ff dat ie misschien een andere startup image pakte bij spannings uival
heb ik getest is niet zo
opgestart is het image1
stekker er uit en er weer in het wachtwoord en ip weer veranderen
en weer image1
config flie zelde

Is het niet de klassieke fout om te vergeten de configuratie weg te saven en soms twee keer in het voorgaande scherm?
De Draytek routers/firewalls hadden in den beginne dit probleem.

Hoe vaak ik het al niet heb gehad dat ik een één of ander apparaat had geconfigureerd, geheel werkend naar smaak heb gekregen en bij de eerste de beste stroomuitval alle instellingen verdwenen zijn......soms is een keertje extra op een knopje "save" drukken erg handig.
...of soms twee keer.

Vanuit de verpakking is soms eerst een firmware update nodig omdat er een bug in kan zitten waardoor het apparaat instellingen niet correct opslaat bijvoorbeeld. :biggrin:
Ook direct een backup maken van alle instellingen is een goed plan. ;)

Is het niet de klassieke fout om te vergeten de configuratie weg te saven en soms twee keer in het voorgaande scherm?
Ik maak nooit fouten:giggle:

Lol
Had ik al bedacht @Dr.Z
Vandaar ook instellen , backup naar pc, cfg file bekijken met kladblok (alles zo ff snel goed er in zo te zien) en tevens terug blazen.
Zelfde resultaat.
Heb ondertussen 1280 bladzijde door geakkerd en kan niks vinden waar eventueel een lampje gaat branden.
Begint er op te lijken dat ding niet goed is.
Of... Zit er misschien een accu / condensator in voor de flash?
En dat die leeg is.

Firmware is ook nog een goede..

stekker er uit en er weer in het wachtwoord en ip weer veranderen
Als hij toch hetzelfde ip moet krijgen en hij krijgt dat van DHCP, waarom reserveer je dat ip dan niet in DHCP?
Hoef je dat al niet meer te doen.
Accu en batterijtje is wat mij betreft hetzelfde. Condensator zou kunnen.

Misschien kun je hier nog iets mee, als dat niet werkt zou ik echt zeggen retour winkel want dan klopt er iets niet mee.

Kan ook een firmware bug zijn, eens kijken of er nieuwe firmware is. Schijnt vaker voor te komen.
andere modellen maar hetzelfde.
Bij eentje was het zo dat die het wel goed kreeg met de tool maar niet met de web-based. Vaagheid.

Vooralsnog kan ik ook nog niets vinden over een batterijtje/accu of iets anders.

Als hij toch hetzelfde ip moet krijgen en hij krijgt dat van DHCP, waarom reserveer je dat ip dan niet in DHCP?
Heb al een reeks buiten de dhcp omdat ik dit soort dingen niet in de dhcp wil.
Zet ik hem vast op 10 dan werkt het gewoon.
Gaat de spanning er af dan vraagt ie zelf een ip aan de dhcp server.
Uiteindelijk was mijn bedoeling om deze switch in te zetten als dhcp server en dat gaat zo lastig worden.
Accu en batterijtje is wat mij betreft hetzelfde
Accu kun je laden batterij niet.
Als jou punt klopt van te lang op de plank klopt zou die accu op kunnen laden.
Als het een soort bios is zou dat moeten werken.
Of is het flash geheugen net als een sd kaart?
Vragen vragen vragen...
Ding hangt nu aan netstroom of ik hem vandaag in pak of volgende week... Heb 30 dagen bedenktijd en ben dan wel zo eigenwijs om alles te proberen lol

Accu kun je laden batterij niet.
Klopt maar ze noemen het vaak hetzelfde in de volksmond wat in die pc's zitten. Feitelijk is het inderdaad een batterijtje over het algemeen. Accutjes zie je daar nooit in bij mijn weten, dus opladen is er niet bij, nog even los van het feit dat het dan nu op zijn minst al genoeg geladen zou moeten zijn om even een minuutje zonder stroom te kunnen.

Flash geheugen is meestal een eeprom, dan heb je normaliter ook geen stroom nodig (lees: batterijtje) om de instellingen te bewaren.

Bij een pc spreken ze ook van de bios flashen, toch "vergeet" die wel de zelf gemaaktek config als het batterijtje leeg is. Ik durf niet met zekerheid te zeggen wat er in die switches zit (of juist niet).
30 dagen bedenktijd is mooi maar ik zou ze toch alvast even mailen voor de zekerheid.

• Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Draait nu de hele dag in het netwerk zonder problemen.

Heb gedowngrade van firmware.
Degene die er nu in zit is de laatste die op de fabrikant site te vinden is.

Ga morgen een spanning uitval veroorzaken
Er is dan verder niemand in huis die dan een drama maakt omdat het internet er uit knalt lol

We gaan het meemaken

En dat die leeg is.
Flashgeheugen is non volatile, die heeft dus geen spanning nodig maar wat ik bedoel is de config saven in de image, dat is echt een los commando die dus de image opnieuw in het flash schrijft.
Bij gewoon opslaan wordt de config alleen in het geheugen van de switch gezet, die moet dus ook apart naar het image worden geschreven.

@Tech
Had gezien dat als je iets veranderd (web based) dat je dan op opslaan moet klikken EN een knop rechts boven in.
Zo staat het ook in de handleiding van 1280 pagina.s...
Dus neem aan dat het dan moet werken?

Ah okee, ik denk nog zoals ik dat vroeger ooit met cisco en zo moest doen, die hadden geen webinterface of misschien was die er wel maar die gebruikte je niet, die was te beperkt.

Wij moesten vroeger met de Cisco switches via TFTP de configuratie in de firmware schrijven. Inderdaad nog geen webinterface of te beperkt.

Bij wijzigingen kan ik in de SG3428 ook op Apply klikken maar moet dacht ik ook rechts bovenin nog op save klikken om het in de firmware te saven.
Ik ging er van uit dat @sat-ed dat ook gedaan had.

yes en yes
heb zowel apply en die tandwiel knop rechts boven geklikt
de switch heeft nu vanaf 9 uur vanmorgen een "stroom storing" en laat hem nog ff uit tot een uur of half 4
en dan gaan we het mee maken
heeft ie de gegevens nog is er ergens of iets fout gegaan in de oude(nieuwere) firmware of er was idd iets ontladen
of ik heb een fout gemaakt...
dat laatste kan niet... maak nooit fouten :ROFLMAO:

nou zeg ut maar...
werkt gewoon met alle instellingen er nog in
heeft lang genoeg van spanning af gestaan om te kunnen zeggen dat er bij een eventuele spannings uitval het netwerk gewoon weer opstart.

by the way
ding is rap als:geek: dhcp server

Gelukkig. Dan is het toch een firmware fout geweest en geen maandagochtend apparaat wat stuk was.

Ja snel zijn die krengen wel inderdaad. Dus nu "sjeng aon de geng" zoals ze hier wel eens zeggen. ;)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan