Teac A9

janblues

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
387
Punten
83
Leeftijd
72
Ik ben bezig met een Teac A 9 versterker.
De versterker doet niks meer behalve dat de led vu meters vol uit slaan.
Het relais komt niet op en ik meet een gelijk spanning van -48v op de luidspreker uitgang voor het relais.

Wie kan mij op weg helpen in het schema waar ik het moet zoeken waar die gelijk spanning geblokt moet worden.

Alle componenten heb ik gecontroleerd in de eindversterker en kan geen gebreken vinden.

Ik heb het schema alleen weet ik niet hoe het hier te plaatsen en of dat mag.

Torren in de voortrappen er stuk voor stuk uit net zolang tot de -48 weg valt.
Dan zit je al aardig in de buurt

Oke
Ik had op de basis van de eind transistoren ook al -48 volt gemeten.

Ik neem aan dat het een push pull opstelling betreft en de aansturing vol is, de eindtorren en emittor weerstanden zijn heel zit er in de aansturing voor de eindtrap een doorgeslagen tor.
Ik zal even op zoek gaan naar een schema.

Scherm-afbeelding-2025-02-02-om-10-15-46.png

Hier heb je een overzicht van de eindtrap, ik zou in de buurt van Q408 of Q309 gaan zoeken.

Bedankt sat-ed en Tech.

Ik had inmiddels al de hele print opnieuw gesoldeerd vanwege losse contacten en veel craquelé.
En dan had ik nog een vraag, welke functie heeft Q303 dat is een dubbele transistor Q503.
Dit heb ik alleen nog maar gezien in een push pull opstelling.
Q503 is op de printplaat gemonteerd maar ligt vrij in een gat.

Laatst bewerkt:
Die dual transisitoren zijn bedoeld als differentiële regeltrap in audio-vermogensversterkers, een verschilversterker dus.

Bij deze silicium NPN-transistor is gebruik gemaakt van planaire techniek en is de voorloper van de IC techniek en is dus ook op gebouwd als een ic, in één laag met 'print-sporen' en niet zoals eerder in meerdere lagen. (mesa proces).

Relais wat blijft "plakken"? (zomaar een suggestie)
Voor dit soort dingen is een 'scoop'wel handig.
Als het een klasse 'A' versterker is dan kan er een storing in de stuurtrap zijn wat de versterker volledig open gooit.
Als het ware genereert de versterker zijn eigen audio op vol vermogen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan