Probleem Tikkend geluid harde schijf.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.378
Waarderingsscore
675
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik heb hier een harde schijf die tikt, en dus niet meer gezien wordt, door mijn computer.
Op deze schijf staan al mijn foto's maar ik vrees dat ik deze nu kwijt ben.

Helaas is een andere externe harde schijf er ook mee gestopt, dit was mijn back-up.

Ik heb al geprobeerd met Get data back, maar die ziet de harde schijf ook niet.

Is er een andere optie om de data van de harde schijf te halen?
 
Oef. Als ie tikt en niet meer benaderbaar is dan is het einde oefening.
Is het een externe HDD? Zoja, dan wil het heel soms nog eens helpen om hem uit de behuizing te halen en dan rechtstreeks op het moederbord aan te sluiten.

Alternatief, van hetzelfde merk/type de kop omzetten en dan bidden.

Helaas is een andere externe harde schijf er ook mee gestopt, dit was mijn back-up.
Oef, als zoiets gebeurt moet je meteen vervangen bij zoiets belangrijks als foto's.

Alternatieve methodes zijn er niet, om nog iets van de schijf te kunnen halen moet ie gezien worden, op zijn minst door software zoals Minitool Partition Wizard en benaderbaar door rescue software. Maar als Get Data Back 'm al niet zien vrees ik het ergst.
 
Het is een interne harde schijf, en ik vrees zelf ook dat het einde oefening is.
Ik heb de schijf in 4 computers aangesloten, maar bij niet 1 kreeg ik leven in dat ding.
Minitool heb ik nog niet geprobeerd, maar dat zal ook wel niet werken. [Is SFC iets?]

Ook de externe harde schijf doet het niet meer, de kabel heeft klem gezeten tussen een deur
van mijn computerkast, hierdoor is er een scheurtje in de prinplaat gekomen op het punt waar
de kabel aangesloten is.
Deze kan ik wel uit de behuizing halen, maar het is een ander type waar dus geen aansluitingen zitten
zoals sata en stroom.
Ik zal er morgen wel eens een foto van maken.

Dus ook deze is denk ik overleden, want ik zou niet weten hoe ik zo'n printplaatje moet vervangen?

Pffft, het is flink balen dat alles nu weg is. :ieks2:
 
[Is SFC iets?]
Nee een sfc /scannow is net als chkdsk e.a. alleen uit te voeren bij een benaderbare harddisk.
Ik zal er morgen wel eens een foto van maken.
Ja graag want normaliter zitten er in externe behuizingen toch wel gewone sata schijven dus dan ben ik eens benieuwd.

Voor het vervangen van zo'n printplaatje zijn er diverse Youtube filmpjes te vinden.
Hieronder is een voorbeeld maar er zijn er uiteraard meer te vinden, het is wel een precair werkje zonder garantie uiteraard. Maar ja, proberen kost niks als ie toch weg moet. Nadeel is dat je dan spul moet gebruiken van een werkende schijf, dus als het tegen zit kun je die nadien ook wegkiepen.
 
Nu is het toevallig zo dat ik ongeveer 100 kilo aan harde schijven aan een bekend forumlid heb gedoneerd, waar wellicht een passende printplaat te vinden was.
Ok, daar heb je weinig aan, maar @freggel1 , als je geen oplossing kan vinden dan wil ik graag een poging doen.
Vergeet de softwarematige "oplossingen", want dat werkt niet. Dit is een hardwarematige aangelegenheid.
 
Meestal is de HAL generator defect en daar doe je thuis niets meer aan. Soms is het de connectie van de PCB naar de harde schijf. Ze gebruiken een soort flexibele connectie wat lijkt op een soort lange dunne spekkoek. Die zou je voorzichtig kunnen reinigen. Ook kun je proberen de schijf te koelen met droogijs. Soms laat ie zich nog 1 keer lezen
 
Ik heb zelf eens met een onbenaderbare hd gezeten (na stroomuitval) die ik uiteindelijk met 1 van de programma's van Hirens Boot CD (maar dan op usb gezet) weer werkend heb gekregen. Ik weet niet meer welk programma dat precies was aangezien het al weer een tijd geleden is en ik meerdere dingen heb geprobeerd.

 
De harde schijf is overleden vrees ik, ik ben er achter gekomen dat het de harde schijf is die in mijn NAS zat, en daar al raar deed. Ik heb toen met get data back nog mijn foto's eraf kunnen halen, maar nou wordt hij niet eens meer gezien, en soms krijg ik ook een kritieke stop bij de computer waar ik hem getest heb.

Wat dat printplaatje betreft ben ik niet duidelijk geweest.
Het is de connector van de externe schijf, daar zit bij het stekkertje een barstje in de printplaat.
Op deze staan al mijn foto's en films. :unsure:

Ik zou niet weten hoe dit te repareren is, ik kan het iig niet, misschien @Dr.Z ?

 
Ik denk dat ik iets gevonden heb om de externe schijf te redden?
Maar de kleine schroefjes, is dat torx?

Maar wat zijn die 6 pinnetjes naast de connector?

Die maat heb ik [nog] niet.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan