Probleem Tikkend geluid harde schijf.

Ik denk dat ik toch even hulp nodig heb.
Ik heb intussen een ander printplaatje besteld bij ali en ontvangen voor de externe harde schijf.

Vanmiddag de andere printplaat eraf gehaald en de nieuwe er op geschroefd.

De harde schijf wordt gezien en gaat draaien, maar bij schijfbeheer moet de boel geinitialisseerd worden,
maar dat gaat niet, ik krijg een melding dat er een onherstelbare hardware fout is.

Ik heb gekeken naar de video die bij de bestelling getoond wordt dat er 2 microchips gewisseld moeten worden, de bios, de oude moet naar de nieuwe?

Pfoeh dat gaat mij nooit lukken.
Ik heb ook gelezen dat je de firmware aan kunt passen.

Is er iemand hier die er iets meer verstand van heeft dan ik?

Misschien de schijf in de vriezer liggen, het schijnt weleens te helpen.

maar dat was de interne. ;)
Dan zal die wel dood zijn ondertussen. Ik had dat vorige keer gemist maar schijf in ijskast of vriezer is een bekend broodje aap verhaal. Sterker nog, in de meeste gevallen gaat je schijf dan zeker defect omdat er vocht in komt.

V.w.b. dat firmware verhaal, zou ik niet weten. Dat is iets voor professionals.

De chip zit linksboven de rode @the matrix.

Ik heb trouwens ook al printplaatjes gezien waar dit niet bij hoeft,
maar straks heb ik zoveel uitgegeven dat ik beter naar een expert gegaan was.

Ik zou graag weten welke software hun gebruiken.

Ah die 8 polige chip , is best te doen soldeerbout klein schroevendraaiertje onder eerste pootje links of rechts soldeerbout erop en til deze voorzichtig los , dan 2e pootje en derde pootje en tot slot 4e pootje. Dan til je de chip ietsje op zodat de 4 pootjes zweven. Pak pincet en houdt chip vast en ga met de soldeerbout heen en weer over de 4 pootjes aan de andere kant , de chip komt dan los en kun je de pootjes van de eerste kant iets fatsoeneren.

Doe dat ook bij de andere board zo en daarna plaats je de chip op het goede board. Ik doe dan meestal een drupje lijm onder de chip zodat deze mooi blijft zitten tijdens solderen
Gebruik een loep om te controleren of alle verbindingen gesoldeerd zijn.
Mooste is gebruik maken van wat soldeerpasta dat vloeit mooi uit

Pas wel op dat je niet teveel warmte toevoert anders laten de eilandjes los.
Ik gebruik meestal hete lucht om zulke componenten los te halen, het kan in principe al met een verfstripper maar die blaast denk ik in jouw geval teveel lucht op plaatsen waar je juist die warmte niet nodig hebt, je zou dat kunnen 'regelen' met behulp van aluminium folie waar je een gat uithaalt ter grootte van de chip en dat op de print legt en vervolgens gaat verwarmen.

Bedankt voor de tip @Tech, ik ben dus even bezig geweest om de chip te verwijderen, maar met mijn soldeerbout[en] smelten de kleine tinpuntjes niet.

En mijn verfstrippers is veel te groot.

Ik ben nou, of wacht, was daar straks met iets anders bezig, maar iets voor 7 uur zaten we in het donker hier...

Bijna 3 uur verder, en we zitten nog steeds met kaarsen hier binnen. 🤔

Ik denk niet dat ik er vanavond nog aan verder ga.

Meer dan 7000 huishoudens zitten in Zundert zonder gas en stroom.

Zowel gas als stroom weg? Das apart

Ze doen wel eens het gas afsluiten als zo'n stroomreparatie groot is en in de buurt van een gasverdeelstation of zoiets.
Maar het is sowieso raar daar. Alle stroom weg, dus ze kunnen ook niet bellen met de GSM maar internet via de GSM werkt wel. Want whatsappen lukt! :biggrin:
Schijnbaar ligt de stroom voor dataverkeer op andere wijze aangesloten dan de stroom voor gsm verkeer.

Ik vermoed dat het tegen de vergrijzing is.
Geen licht of warmte dan moet men wel dichter tegen elkaar aan kruipen.
Aardig wat jongelui bij @freggel1 in de buurt denk...

Ik ben nou, of wacht, was daar straks met iets anders bezig, maar iets voor 7 uur zaten we in het donker hier...

Bijna 3 uur verder, en we zitten nog steeds met kaarsen hier binnen. 🤔
...ik zei toch al dat het niet eenvoudig zou zijn om met een soldeerbout een chipje te verwisselen?
Nu zit het halve dorp zonder gas en stroom..

Gl
ik zei toch al dat het niet eenvoudig zou zijn om met een soldeerbout een chipje te verwisselen?

Het is super eenvoudig maar dan moet je wel de juiste soldeerbout hebben met een fijne punt en geen kachelpoot of lasapparaat.
Ik heb een Weller soldeerstation en haal daar met gemak chippen van het formaat die Freggel heeft er met gemak af ondanks dat mijn zicht beperkt is.
Dus met een oogloepje.

Let wel dat de moderne chips loodvrij gesoldeerd zijn en die soldering moet met hogere temperatuur gesmolten worden.

Laatst bewerkt:
Het verwijderen van de chip is mij helaas niet gelukt, er brak al vrij snel een pootje af. :cry2:

En wat de stroom betreft, vannacht om half 2 ging het licht en alle apparaten weer aan,
de lantaarnpalen nog niet.

Ben wel even uit bed geweest om de diepvries te controleren.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan