Verzendmethodes via Aliexpress, maar vooral Postnl!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
686
Punten
113
Leeftijd
59
Vorige week kwam ik er achter dat Postnl geen pakketjes meer bezorgd die verzonden zijn van buiten Europa, met name China.

Je krijgt dan netjes een brief met het verzoek om te vertellen wat de waarde van het pakket is ivm het aangeven aan de belasting wat verplicht is, dus ?21% BTW komt er bij.
Ook de inklaarkosten van ?13,- moet je betalen.

Nu deze week valt er tot 2 keer toe een kaart op de mat met een mededeling dat er een pakket bezorgd is bij een afhaalpunt, en wel de Bruna in mijn dorp... 

De vrouw er naar toe gestuurd, ik kon zelf even niet, en ja hoor, inklaarkosten en BTW over de geschatte waarde. Een kleine ?20,-.

Maar nu zit ik dus te kijken naar andere methodes van verzenden/ontvangen via Ali, en ik zie dat er een Aliexpress verzend methode is, en deze kost maar een paar euro, dus weer maar eens iets besteld om te zien of het pakketje nu wel aan de deur bezorgd wordt, zonder bijkomende kosten, en wie het aflevert.

Weet je dat zeker? Dat is namelijk niet altijd het geval. Mijn dochter heeft deze week nog een pakketje van China binnen gekregen, zonder kosten.
Mijn andere dochter heeft wel een brief gekregen zoals door jou vermeld, maar......

1.) Die brief krijg je voor zover mij bekend alleen als de prijs van de inhoud niet duidelijk is of ongeloofwaardig.
2.) De inklaringskosten moet je alleen betalen voor pakketten boven de 22 euro en het verbaast mij dat ze die kosten zo verlaagd hebben, want eerder dit jaar moest ik nog 18 euro betalen aan PostNL voor een pakketje met een waarde van 30 euro. En dat was geen EMS zending zoals op de site van PostNL staat.
3.) Men kijkt tegenwoordig wat strenger naar dit soort zendingen vanwege de opkomst en stijgende bekendheid van sites als AliExpress, Dealextreme, Lightinthebox, Banggood en soortgelijken. En daarnaast uiteraard de bestellingen via Ebay vanuit China. Helaas is men wakker geworden hierdoor.

Zorg dat de Chinezen er op zetten dat het om een geschenk gaat, dan ben je tot 45 euro gevrijwaard. Laat er ook een prijs op zetten die geloofwaardig is.
Voor een pakketje van 60 euro kun je rustig door de Chinees er 41 euro van laten maken, dat is nog wel geloofwaardig. Alleen willen de Chinezen soms wat te aardig zijn en maken ze er 25 euro van i.p.v. het door jou gewenste bedrag en dan wordt het dus ongeloofwaardig en krijg je een brief. :)

Het maakt verder niets uit welke verzendmethode je gebruikt. Bij standaard "shipment" heb je de meeste kans om er langs te komen. Bij EMS en DHL ben je altijd het haasje en je pakket ligt dan misschien wel binnen 3 dagen in Nederland maar daar kan het alsnog makkelijk 2-3 weken bij de douane blijven liggen. Dus je betaald een bak meer aan verzendkosten zonder dat je de garantie hebt dat het ook sneller geleverd wordt.
Daar kan de Chinees niets aan doen overigens.

Oh, wacht even, zou het door mijn boze telefoontje komen dat ze daarna mijn pakketjes tegenhouden?  Ik heb ze voor dit al aan de telefoon gehad, want deze week heb ik nog 2 pakketjes bij de Bruna mogen gaan halen, althans de wederhelft, en bij eentje zat er een brief bij met BTW en kosten, totaal ?20,-, en de ander was inderdaad een pakketje waar op stond as gift, dus die kreeg ik zo.

Maar het vreemde was dat het pakketje waar ik BTW en inklaarkosten voor moest betalen deze keer in waarde geschat was, en dat was ?45,- lager dan dat ik er voor betaald had.

Vreemd gedoe allemaal.

Vanmiddag dus expres een aantal bestellingen gedaan via Miniinthebox en Ali, op een andere manier laten verzenden dan normaal, dus ik ben benieuwd.

Tevens heb ik een bericht gestuurd naar de "webshop" waar ik via Ali de meeste van mijn spullen bestel met de vraag hoe we dit samen op kunnen lossen, want als hun een tussenweg weten dan ga ik meer bij hun bestellen.

Bij mij hadden de Chinezen voor zo een Android
TV box de waarde van $ 8,00 er op gezet.
Logisch dat ze dat niet geloven kostte me ? 18,23
omdat ik de werkelijke waarde had opgegeven.

Ik had de indruk dat de pakketten die via Ali afkomen inderdaad door post nl moeten worden opgehaald.
Dus maar ff gevraagd aan de bezorger en die kwam met een iets wat ander verhaal......
Er word momenteel zoveel via China besteld en er zitten heel vaak invoerrechten op.
Maar post nl geeft ook minder service want je moet nu de deur uit om je pakje op te halen.
Nu moet men dus standaard naar het postkantoor of afhaalpunt komen.
De mensen van het afhaalpunt zijn er totaal niet blij mee, ze moeten opslagruimte vrijhouden, bijhouden hoelang het pakket er al ligt want binnen een week gaat het weer retour.

Nu bestel ik misschien extreem veel (??n of ander virus opgelopen op een beroemde bbq van hier) en kom ik weer een nieuwe Ali tegen nl.....
Wish. Het voordeel van Wish is dat de prijs incl. vervoer er gelijk bijstaat en dat de verwachte max datum er ook bij staat. Komt het niet op tijd binnen dan druk je op de knop geld terug en dan krijg je je geld terug.

https://www.wish.com/

Heren, jullie klagen over 2 zaken, het betalen van invoerrechten, op producten, van buiten de EEG., en het moeten ophalen van pakketjes bij een ophaal-centrum.

Ik wil julie opmerkingen even in een ander daglicht stellen.
In mijn jeugd moest er op ieder pakket vanuit en naar het buitenland de waarde vermeld worden.
De douane controleerde dat met steekproeven.
Als de waarde boven een bepaald bedrag was, moest je invoerrechten betalen. Dat voelde wel eens oneerlijk aan, als je voor een rol met tweedehandse Engelse comics moest bijbetalen.
Ik kan me niet heugen, of we aan de deur moesten afrekenen, of naar het postkantoor moesten.

Dat de post, of andere vervoersbedrijven, nu geen pakketjes met bijbetalingen willen bezorgen, kan ik begrijpen, in de tegenwoordige cultuur, waarin zoveel mogelijk vermeden wordt, bestellers met geld op pad te sturen. En het risico, dat niemand thuis is, en de besteller het pakket heen en weer moet slepen...

Wat betreft de verschillen in schattingen van waarde, het volgende.
Ik neem aan, dat de douane nu nog steeds steeks-proef-gewijs werkt.
Dan ligt het aan de douane beambte, hoe ervaren hij is, met het maken van schattingen, in hoeverre hij op de hoogte is, van de prijzen, in ons geval bij Ali en consorten, of hij zin heeft in de catalogus van Ali te zoeken, of er maar een slag naar slaat...
Tevens scheelt het, met welke voet de beambte die ochtend uit bed is gestapt...

Dus volgens mij zullen we maar moeten accepteren, dat we invoerrechten moeten betalen, en dat we even op de fiets naar het afhaal-centrum moeten, als we het product werkelijk willen hebben...
Vergeet niet de machtiging te ondertekenen, anders moet je vrouw 6 km. (in mijn geval) op en neer rijden...

Enige maanden terug had mijn vrouw enkele etui's besteld voor haar iphone, bij Lightinthebox.
De waarde was ?30,- , maar toen het arriveerde bleken we er ?100,- invoerrechten op te moeten betalen...
Bij navraag bij de douane, bleek de mevrouw, die het behandeld had, haar goede bril niet opgehad te hebben, en als waarde ?300,- gelezen te hebben... Gelukkig kon dat terug gedraaid worden, en hoefden we niets bij te betalen....

De moraal van het verhaal, waarde forum-genoten...: niet meer klagen, gewoon de Nederlandse staatskas spekken, - Voor het goede doel dus.... , en even op de fiets naar het postkantoor, ook nog goed voor de gezondheid... Prettig weekend, vr.gr. George

Maar het vreemde was dat het pakketje waar ik BTW en inklaarkosten voor moest betalen deze keer in waarde geschat was, en dat was ?45,- lager dan dat ik er voor betaald had.
Wees blij, hoef je over die 45 euro ook geen kosten en BTW te betalen, scheelt toch weer een slokje op een borrel. :biggrin:

r word momenteel zoveel via China besteld en er zitten heel vaak invoerrechten op.
Da's wat ik ook al schreef. Wordt gewoon erg veel via China besteld. Het is de normale gang van zaken bij normale pakketten dat die naar NL verzonden worden (eens vanuit welk land als je de gewone post gebruikt) en dat deze dan door PostNL in Nederland worden bezorgd.
Andersom werkt het immers hetzelfde.
Maar ik heb nog niet meegemaakt dat je zelf je pakketten zou moeten gaan ophalen. Standaard naar postkantoor of ophaalpunt? Hoe kom je daarbij?
Hier wordt het gewoon thuis bezorgd ongeacht waar het vandaan komt in de wereld. Naar postkantoor of ophaalpunt hoeft alleen als de bezorger hier niemand thuis aan treft.
Heb je het hier wel over pakketjes van China of van ergens anders?

@Marie: Jullie? Op dit moment is er nog maar een die klaagt over het ophalen ergens. Het is overigens nog steeds hetzelfde als in jouw jeugd. Pakketten vanuit en naar het buitenland buiten de EU moet de waarde van vermeld worden. Binnen de EU hoeft dat niet. Ik weet niet of dat vroeger ten tijde van de EEG wel nog het geval was.
De Nederlandse staatskas spekken? Nee niet als het niet perse hoeft. Sinds mijn jeugd is mij namelijk ook bekend (en dat is nog steeds zo) dat de meeste Nederlanders zo weinig mogelijk belasting proberen te betalen. Hoofdzakelijlk dus middels de jaarlijkse belastingaangifte maar ook anders als het kan. Dat is een nationale sport.
Het is dus ook heel logisch dat deze sport hiermee ook bedreven wordt en we als forum genoten proberen te zien hoe men het betalen van dit soort rechten min of meer legaal kan omzeilen. :)

Mijn pakketje dat meer waard was dan de vrijstelling voor de invoer ging ook standaard naar een afhaalpunt en de Post.nl bezorger is ook nooit bij mij aan de deur geweest. Ik was de hele dag thuis en toch stond er op Track & Trace dat er twee afleverpogingen waren gedaan. Het eerste wat je denkt is dat het pakket bij de buren is afgegeven als je dat leest maar er zat geen briefje in de brievenbus dat dit ook zo was, dus toch een lichte vorm van paniek gezien hoe de bezorging verliep.

Vreemd was het dat in de Track & Trace vanuit China stond dat het pakket was afgeleverd en de verkoper in China ook vroeg om een bevestiging. Maar na wat zoeken op de Nederlandse Track & Trace stond vermeld dat het pakketje afgeleverd was bij een afleverpunt, in dit geval dus de Bruna. De volgende dag heb ik het opgehaald en pas 3 dagen later kreeg ik de brief dat ik het pakket daar kon afhalen?

De medewerkster van Post.nl vertelde mij ook dat alle pakjes uit China standaard naar een afhaalpunt gaan. Ook moet je legitimatie tonen bij het ophalen en zo kan men waarschijnlijk zien of je niet handelt met China. :)

Vanaf nu ga ik elk pakket zelf ophalen in China. :)

@Black Tiger: Sorry, als ik jou ten onrechte onder "jullie" had geplaatst.
Maar er hadden ook enkele andere leden gereageerd, die het min of meer met de topic-opener, onze vriend Freggel1t/m11-11, eens waren....

Als deze ook niet met het verder onschuldige: "jullie" aangesproken wensen te worden, zal ik ook jullie klachten ??n voor ??n behandelen... Je wordt al te snel in een groepje gemanoevreerd, waarin je je niet thuisvoelt...  8)

Hier in Finland is de verzorging van de post-bezorging wat wispelturig...
Ik heb juist twee zendingen met boeken uit Nederland ontvangen, op precies dezelfde wijze verstuurd. De eerste werd voor de deur neergezet, buiten normale bezorg-tijd, en de tweede moest ik zelf ophalen...?
Ik kan daar diverse redenen voor verzinnen....
De postbezorgster is een buurvrouw, die onderweg naar huis toevallig die doos met mijn naam erop zag staan, en hem op ons terras heeft gezet...
Zij heeft last van haar rug, en heeft moeite met tillen. Misschien wilde zij inspanning bij tweede zending voorkomen, en kreeg ik briefje, dat pakket opgehaald kon worden...?
Omdat ik haar wel eens verteld heb, dat zij eventuele pakketen op het terras achter kon laten, als we niet thuis waren, en zij zelf wel een "X" kon zetten als ondertekening, kan ik slecht klagen.
Mijn handtekening is van dien aard, dat zo'n "X" een stuk netter is, overigens....

Maar zoals gezegd, kan ik hier weinig systeem ontdekken in het al dan niet bezorgen van pakketjes.
Ook kunnen we er geen peil op trekken, of het met de post of een particuliere bezorgdienst komt.

T&T is daarbij ook van weinig nut. Zoals ik ergens anders op dit forum al verteld heb. Volgens T&T bevindt ons pakje zich in Hamburg, op doorreis. Op hetzelfde moment klinkt de deurbel, en staat de bezorger er met mijn doos krentenbrood, die zich in Hamburg moest bevinden....

Sterke verhalen, maar waar gebeurd....! Nog sterkere kan ik desgevraagd ook wel uit mijn duim zuigen....
Prettig weekend verder, gr. George

@Parabolica: ??? Dan kan je zo'n reisje waarnemen om een Chineesje te pikken....
Op culinair gebied vanzelf, want ik neem aan, dat mevr. Parabolica geen andere dwars- straatjes, om op te pikken, toe zal staan... ?

@marie, Chinees eten kan hier in mijn stad op bijna elke hoek van de straat en helaas of gelukkig is er geen vrouwtje die mijn hand vast houdt als ik ga wandelen en afdwaal.
En tegenwoordig kan je ook overal Oosterse massage krijgen op zowat elke hoek van de straat zodat de volle maag ook wat gekalmeerd wordt, ik loop er alleen met een grote boog omheen. ;)

Wat het bezorgen van goederen betreft, als het maar goed aankomt en alles heeft zo zijn prijs zoals met de invoerrechten en dat is al zolang als ik al leef. :)
De bezorging van pakketjes gaat tegenwoordig net zoals met de politiek, veel partijen bemoeien zich ermee, gaat het niet links om dan maar rechtsom, maar uiteindelijk kan je er als burger niet om heen.   

De medewerkster van Post.nl vertelde mij ook dat alle pakjes uit China standaard naar een afhaalpunt gaan.
Als dat zo is vraag ik me af waarom wij het dan wel gewoon standaard thuis bezorgd krijgen?

toch stond er op Track & Trace dat er twee afleverpogingen waren gedaan
Dat is wat ik bedoel en onderschrijft feitelijk mijn verhaal.
Er zijn pogingen gedaan, alleen heb jij die niet gezien en dan gaat het naar een afhaal punt. Maar dit verhaal wekt inderdaad wantrouwen. Is er op een verkeerd adres 2x een poging gedaan? Of is de pakket bezorger lui geweest of kwam het even niet goed uit en heeft ie gedaan alsof hij pogingen had gedaan en het maar gewoon met die melding naar een afhaal punt gebracht?
PostNL is overigens geen belastingdienst en het is voor hun niet van belang of al dan niet handel drijft met China, de legitimatie is gewoon dat je kunt aantonen dat jij inderdaad geadresseerde bent, anders zou ik net zo goed jouw pakket kunnen gaan ophalen.;)

Even los daarvan zou ik willen weten waar jij een Chinese track en trace code kunt omzetten naar een Nederlandse PostNL Track en Trace. Want ik krijg er vaak wel eentje van China, maar daarmee kun je het pakket slechts volgen tot vliegveld Nederland. Daarna is het voorbij tot aan de melding dat het afgeleverd is.
Als PostNL ermee aan de slag gaat komt er dan vaak een PostNL track en trace code op, maar die zie ik pas als het pakketje thuis is aangekomen op het pakket zelf. Is er dan een manier om die code eerder te verkrijgen zodat je het pakket in NL ook kunt volgen?

Zelf in China gaan ophalen komt vermoedelijk iets duurder uit, maarja het lijkt me dan wel ook een leuke vakantie.:)

@Marie: Sorrie is niet nodig, ik was in een melige bui en dan wil ik wel eens gaan muggeziften en nu had ik jou toevallig als vrijwilliger aangewezen om dat te ondergaan. :biggrin:
Ik voel me overigens verder ook prima thuis in deze groep hoor. ;)

@BT,
Via de PC, dus via Firefox, kan ik bij tracking op een icoon
boven in beeld klikken en sta op een pagina Gobal.
Daar plak ik het RN of RS nummer in en kom dan op een
pagina waar bij staat bestemming Post NL International
Na aanklikken kom ik op Post.nl en kan daar het RN of RS
nummer plakken.

Bovenstaande gaat via de app op mijn iPad niet.

Black Tiger zei:
De medewerkster van Post.nl vertelde mij ook dat alle pakjes uit China standaard naar een afhaalpunt gaan.
Als dat zo is vraag ik me af waarom wij het dan wel gewoon standaard thuis bezorgd krijgen?

Kan iets te maken hebben met de veiligheid of omdat kwaadwillende bezorgers aan de deur komen met een pinautomaat waarmee de pincode is uit te lezen.
Ook is er een periode geweest dan er hier pakketjes werden bezorgd en later werden opgehaald door iemand met als reden dat ze fout bezorgd waren. Die mensen kregen later de rekening maar hadden geen pakket meer om het terug te sturen. Misschien dat Post.nl er daarom voor kiest om ze nu standaard te laten ophalen.

toch stond er op Track & Trace dat er twee afleverpogingen waren gedaan

Black Tiger zei:
Dat is wat ik bedoel en onderschrijft feitelijk mijn verhaal.
Er zijn pogingen gedaan, alleen heb jij die niet gezien en dan gaat het naar een afhaal punt. Maar dit verhaal wekt inderdaad wantrouwen. Is er op een verkeerd adres 2x een poging gedaan? Of is de pakket bezorger lui geweest of kwam het even niet goed uit en heeft ie gedaan alsof hij pogingen had gedaan en het maar gewoon met die melding naar een afhaal punt gebracht?

Aan mijn deur is de bezorger voor 100% zeker niet geweest maar dit zal wel de standaardprocedure zijn geweest om het pakketje eerst af te melden waarna het daarna naar het afhaalpunt kon. Op deze manier gaat de brief er ook uit waar je het pakketje dan kan ophalen.

Black Tiger zei:
Even los daarvan zou ik willen weten waar jij een Chinese track en trace code kunt omzetten naar een Nederlandse PostNL Track en Trace. Want ik krijg er vaak wel eentje van China, maar daarmee kun je het pakket slechts volgen tot vliegveld Nederland. Daarna is het voorbij tot aan de melding dat het afgeleverd is.
Als PostNL ermee aan de slag gaat komt er dan vaak een PostNL track en trace code op, maar die zie ik pas als het pakketje thuis is aangekomen op het pakket zelf. Is er dan een manier om die code eerder te verkrijgen zodat je het pakket in NL ook kunt volgen?

Het heeft me toen heel wat zoeken gekost maar op deze website van Post.nl kon ik mijn pakket verder volgen met dezelfde trackingscode uit China. Vanaf hier kan je dan het pakket volgen vanaf het afgiftepunt (sorteercentrum) tot aan de voordeur of het afhaalpunt, althans bij mij was dat wel het geval.

Ik heb je een PM gestuurd met de link van mijn pakket als bewijs BT. ;)

parabolica,
Wij zetten beide nagenoeg tegelijk hetzelfde over tracking hier neer.
Als het nu niet duidelijk is. :)

@Multispeed mooi h?? Ik heb mijn reactie die ik aan het schrijven was wel een paar keer moeten onderbreken voor de kwalificatie van de F1. :)

Op de door mij beschreven methode van een levering die door de
verkoper verzonden is heeft als bestemming "Correos Brasil".
De verkoper hierop geattendeerd maar hij houdt vol komt heus
wel naar uw adres.
Inmiddels is mijn bestelling in Sao Paulo afgeleverd. :devil:
Wederom de verkoper gevraagd heb je het gezien, en weer
bericht even geduld het komt naar Nederland.

Het kan natuurlijk dat een verkeerd T&T-nummer aan mijn
bestelling is gekoppeld.
Ik zie het wel.

Quote van B.T. :Als dat zo is vraag ik me af waarom wij het dan wel gewoon standaard thuis bezorgd krijgen?

Zou dat kunnen liggen aan het feit, dat jij in Maastricht woont?
Ik bedoel niet, dat het daar achtergebleven gebied is, maar misschien loopt de rest van Nederland, en Finland, wel voor op jullie... en is de toekomst, dat je zelf al je post moet gaan ophalen....?
(Toevallig moeten inwoners van enkele flatgebouwen hier dat al. Omdat de postbodes te maken kregen met dronkemans agressie, en werden zij diverse malen gebeten door honden...)

@Multispeed: Correos Brasil... Braziliaanse PTT ??? Dat zou wel leuk zijn, om zelf op te halen, en Samba'tje te pikken... Als je goeie lijfwacht hebt, tenminste....! gr. George

Via de PC, dus via Firefox, kan ik bij tracking op een icoon
boven in beeld klikken en sta op een pagina Gobal.
Hoe bedoel je? Ik heb ook Firefox, heb je daar dan een plugin voor of zo?

Overigens wat jij nu meemaakt heb ik ook al meegemaakt, kan best nog goed komen. Mijn pakket ging via Zweden. Reden hiervan was dat er accu's mee gezonden werden en dat mag standaard niet meer en dus maakte de Chinees van een andere postdienst met andere route gebruik omdat die minder controleerden.
Duurt het langer dan 30 dagen dan klagen, alhoewel het in een uitzondering bij mij ooit 41 dagen heeft geduurd voordat een pakketje was bezorgd, en het was niet eens Chinees nieuwjaar of een andere feestperiode, gelukkig slechts 1x.

@Parabolica: Thanks, die pagina kende ik al, maar vroeger pikte die geen Chinese codes, nu effe op het info tekentje geklikt en schijnbaar is dat dus gewoon mogelijk om die ook in te voeren, was me niet bekend.

Thanks beiden!

V.w.b. de bezorging ben ik nog eens verder gaan zoeken. Her en der lees ik dat PostNL dat besluit al op 30 september of 1 oktober 2015 genomen zou hebben, echter is dat niet voor alle pakketten van toepassing.
Schijnt op wens te zijn van diverse Chinese webshops en gaat om verzekerde verzendingen. Dit was een antwoord van en PostNL medewerker op een vraag hierover:
http://i.imgur.com/Kslf9Q4.png
Er werd ook aangegeven dat tegenwoordig de verzender ook mag kiezen op welke wijze de bezorging plaats moet vinden.

In dat geval is het me duidelijk waarom het pakket van m'n ene dochter en mij gewoon thuis afgeleverd werd (niet verzekerde verzending) en die van m'n andere dochter ook zo'n afhaalbericht kreeg (wel verzekerde zending). Heeft dus niets met wonen in Maastricht te maken gelukkig. ;)
Een "service" kan ik het echter niet noemen.
En dat het dan voor kan komen dat je 3 dagen op zo'n afhaalbericht moet wachten is helemaal belachelijk.

@BT
Geen plugin, alleen http://aliexpress.nl/ en dan inloggen

@marie,
Goeie optie effe halen daar, jaren geleden een beetje moeite gedaan
om een paar woorden Portugees te leren, zal nu niet meer helpen.

http://aliexpress.com kan ook.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan