Virusscanner, spywareremover, wie zal het zeggen....

NvBgm

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
69
Is een goede spy/adware remover wel gemaakt voor deze klus of is de virusscanner die je gebruikt daar beter voor te gebruiken. In ieder geval zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik heb kort geleden geprobeerd om mijn systeem eens grondig door te spoelen en te kijken wat voor troep ik allemaal er nog op heb staan.

Het volgende kwam ik tegen:

Als eerst het antivirus prg Symantec Cooperate edition gestart en zo ingesteld dat er ook eventuele spy/adware gevonden kan worden.

Wat vind mijn virus scanner '' Adware/Istbar " genaamd.

Mijn spy/adware scanner Webroot Spy sweeper vond deze niet wel " Gator (main)"

En Microsoft Antiespyware vond helemaal niks.

Ook liet ik The Cleaner eens zoeken naar trojans en deze vond " Bancos " welke bekend staat als adware.

Als ik het zo zie moet ik mijn trojan zoeker en virus scanner gebruiken om adware te vinden, en mijn spy/adware psg misschien wel om virussen op te zoeken ??

Dit is toch wel vreemd. Of is er een verklaring voor te geven..

Hahaha ja, je zou het je soms afvragen. Wat vond Spybot trouwens?

Die wil namelijk ook nogal eens erg graag die Gator dingen tegen komen en verwijderen.

Maar programma's zijn waar ze voor bedoelt zijn en soms worden ze uitgebreid zodat ze ook andere dingen kunnen vinden.

Daarom dat een virusscanner ook wel spyware kan vinden. Maar de genoemde zijn geen van allen perfekt, ook spybot niet.

Er is maar 1 programma'tje wat bij een kort geleden gehouden test, in alles maar dan ook alles 100% scoorde. Dat is wel een betaalding, maar helaas ben ik de naam kwijt. Ik dacht hem in de Computer Idee te zijn tegen gekomen, maar ik heb de laatste 2 bladen diverse malen doorgekeken en kan het niet meer vinden.

Dus tja, de een vind dat, de ander weer niets of iets anders, daarom is het ook dat vaker een combinatie van software aangeraden wordt.

Ms Antispyware vind ook veel, doch niet altijd, maar van dat programma komen wel regelmatig updates en is ook bekend dat hij nog in het beta stadium zit en dat kan ook verschil uitmaken.

Er zijn ook programma's, die spyware aangeven die er helemaal niet meer is.

Bijv. omdat er nog ergens een verwijzing in de registry van staat, terwijl de betreffende file die de "problemen" veroorzaakt al lang weg is.

Dan krijg je dus wel een spyware melding, terwijl er in feite geen probleem bestaat, en zo sukkelen we weer verder totdat we eens iets echts fatsoenlijks hebben.;)

je bedoelt spy assasin?

Nee, helaas, dat is wel een anti spyware proggie, maar die bedoel ik niet.

Ik meen me te herinneren dat het iets met een C was of wat met een C begon, dju... kon ik me nu maar herinneren waar ik het gelezen had, het was een heel artikel, het enige computerblad wat ik heb is CID.

Ik ga toch nog eens zoeken, misschien had ik een oudere in mijn handen.

Computer idee is volgens mij van de zelfde uitgever als Personal Computer Magazine en in het maartnummer van dat blad stond een recentie van Spyware Terminator4, waarin de conclusie was dat dit proggie wel erg veel meer vond dan de gangbare (freeware) proggies

Ben ook eens op zoek gegaan en het is inderdaad schrikken als je denk een prima spy/adware remover te hebben die regelmatig nieuwe update's krijgt en er achter komt dat hij bijna de helft laat zitten.

Heb een progje gemaakt die wanneer je het start 20 verschillende spy/adware wil instaleren op je pc.

In eerste instantie heb ik gekeken hoeveel van deze spy/adware geblockt word tijdens het instaleren. Daarna hoeveel er worden gevonden en ook daadwerkelijk worden verwijdert.

Webroot Spy sweeper: block= 16 Scan=12 Verw.=14

Spybot: block= 0 Scan=8 Verw.=8

XoftSpy: block= 0 Scan=19 Verw.=19

Microsoft Antiespyware: block= 17 Scan=16 Verw.=13

Lavesoft adware: block= 15 Scan=15 Verw.=16

Bovenstaande programma's heb ik gebruikt maar misschien dat ik de lijst nog eens ga uitbreiden.(als ik wat meer tijd gevonden heb)

Wat mij opviel is dat de programma's de items die ze blokkeerden niet altijd tijdens de scan vonden of wanneer ze hem nadien wel vonden niet geheel verwijderen.

CID is volgens mij van VNU, kan zijn dat PCM daar ook van is, geen idee. Voor zover ik me herinner stond die Spyware Terminator niet in het door mij gelezen onderzoek.

Wel de door Nvbgm genoemde programma's in elk geval, waarbij de genoemde proggies rond de 50% scoorden gemiddeld en Webroot Spysweeper er nog boven gemiddeld uit kwam.

Ze hebben ook de Macaffee getest deze kwam ook boven gemiddeld goed uit de bus. Ben ook nog op zoek gegaan maar tot nu toe nog niet tegen gekomen. Het kan zijn dat de test in de Consumentengids gestaan heeft maar ook daar zag ik hem zo vlug niet in.

@Black Tiger,nou lees ik dit hier nu ook dat progje waar jij even de naam niet van weet! ;)

Nou ik wil het dus ook weten, maar welke uitgave was het nu?

Wie ben ik om jou tips te geven?

Nummers van Computer Idee kunt u tot zes maanden na verschijningsdatum nabestellen.
U kunt bellen naar 0900-2352667 (10 ct/minuut)

of schrijven naar:

Sanoma Uitgevers,

Afdeling klantenservice,

Postbus 41015,

2130 ML Hoofddorp.
Zal ik bellen naar de klantenservice, of bel jij? ;)

Zeg het maar. Daar moeten we toch achter kunnen komen? ;)

Ik heb beide nummers waar het in had kunnen staan compleet opnieuw doorgebladert maar kon het niet vinden.

Nu hoorde ik op Duck de naam Counterspy, dat zou het dus kunnen zijn. Ik ben er naar gaan kijken en het werd erg hoog ingeschat, ook door PCM enzo dus dat zou wel eens kunnen kloppen.

Alleen was de prijs maar 19,95 ($ of €) en ik meende me te herinneren dat het proggie waar ik over gelezen had eerder aan de 49 ($ of €) zat. Maar daar kan ik me wel in vergissen.

Je zou eens HitmanPro kunnen proberen om je systeem weer enigsinds schoon te krijgen.

Dat is een soort cocktail van anti spy en adware programma's in één.

Ze zullen allemaal wel iets van vervelende zaken detecteren en verwijderen.

http://www.hitmanpro.com (en anders bij de betere zoekmachines te vinden)

Nee dankje. Hitman pro is niets meer dan een combinatie van eerder genoemde software.

Er zit een stukje weinig goede antivirus in.

Er zit een maar 30 dagen geldige versie van Spysweeper in.

Daarnaast zit er Adaware in en Spybot.

Het enige handige van Hitman pro is dat alles bij elkaar zit. Nadeel is dat je aan Spysweeper na een tijd je niets meer hebt en de meeste mensen ook al voorzien zijn van een virusscanner.

Daaraast is het ding groot en gezien het feit dat het allemaal ingebouwd is mis je bepaalde opties van de programmatuur.

In dat geval kun je beter los adaware en spybot installeren en zien dat je aan een geregistreerde versie van spysweeper komt alhoewel ik van deze laatste zelf ook niet kapot ben, hij is wel goed maar vertraagt behoorlijk.

Voor een computer beginner is Hitman Pro natuurlijk wel een uitstekende tip!

Die heb ik ook al een tijdje draaien. Werkt prima.

De realtime check heb ik wel meestal uitstaan, dat wil nogal eens vertragen.

Ook bij installatie van sommige software moet je hem soms uitzetten, maar voor de rest is ie prima.

De Emco Malware Bouncer wordt ook steeds beter.:)

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan