vreemd toeval

Ja, zelfs in (suse) linux komen ze perfekt door in konqueror en firefox.
Prima dus!

Grtz.

Ojee.

Мы завещаем рапорт теперь в Cyrillic сочинительстве?
Lol.

То становит все еще славно!

Dat komt uit een online translator, dus of het precies zegt wat ik vroeg ?...

Hahaha, nee ik ken geen Russisch.
Maar de tekens waren wel uit het cyrillische alfabet.

Ik kan me niet voorstellen dat een translator er iets van zou bakken.
De grammatica moet namelijk ook nog kloppen.
En hier heb je twee talen met twee alfabetten.

Als ik iets zie wat binnen dezelfde alfabetten is geproduceerd is het meestal steenkool taal.
Grammaticaal een erg kromme construtie.
Het is zelden enigermate leesbaar.

Grtz.

Forum software is er op ingesteld met vanalles te werken, vBulletin wordt zelfs in Griekenland, Arabie, China en Japan gebruikt, kun je nagaan.:biggrin:

Ook in IE6 op windows laat ie ze gewoon zien zoals het hoort.

Ah, черный тигр , is dat zo?
Maar inderdaad zie je die forum software wereldwijd.

Maar nou heb je in linux heel erg veel meer karakters ter beschikking.
Helaas heb je daar in windowz niets aan want die kan er niets mee.
De karakterset bij windowz is echt tamelijk beperkt.
Veel royaler zijn ze met de font types, waar echter geen hond wat mee doet.

Grtz.

De karakterset bij windowz is echt tamelijk beperkt.
Daar twijfel ik enigszins eerlijk gezegd een beetje aan. Kun je hier een voorbeeld van geven? Als ik namelijk bij de speciale tekens ga kijken in windows, kan er toch behoorlijk veel.
Daarnaast kan men ook nog gewoon de ascii characterset gebruiken met de alt toetsen zoals dat bij dos ook al kon.

Dat maakt me dus wel nieuwsgierig, wat heeft linux dan voor karakter(s) wat windows niet heeft?

Och BT, windowz heeft in de karakter set ongeveer 8 pagina's van 10x20 karakters.
Dat lijkt veel.
Maar in (suse) linux heb je 255 pagina's van 8x32 karakters.
Natuurlijk zijn niet alle pagina's vol en sommige hetzelfde, maar het blijven ontzettend veel.

Standaard zitten er alle talen in zoals chinees, japans arabisch hebreeuws etc.
Maar ook een boel andere dingen.
Tekentjes voor kaarten, schaken, muziek, dobbelsteen, symbooltjes voor een hoop dingen.
Teveel om op te noemen.
Al die karakters hebben een U-nummer (unicode).
Dus ik weet niet waarom bv windows er niet mee overweg kan.
Ik weet echter geen manier om ze te laten zien.

In windowz zitten inderdaad een aantal onder de alt toets maar die zitten ook al in de karakter set.
Nu kun je ook in windows een buitenlandse karakter set installeren, bv chinees of japans.
Maar dan gaat het alleen om de taal tekens.
Het gebeurt bv als je op een japanse site bent, en dan vraagt hij om die karakterset te installeren.
Klik dan download en daarna vraagt hij de win installatie cd.
Daarna geeft hij de tekens correkt weer.
Het kan ook op een andere manier.
Ik meen in IE onder tools (extra) en windows update dat je een set kunt installeren.
Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Dus er is echt een heel groot verschil.
Zover ik kan overzien kan windowz alleen datgene weergeven waartoe de sets geinstalleerd zijn.

Grtz.

Zoals ik aan de uitleg zie, zit er dus een heleboel in Linux wat je gewoonweg niet nodig hebt.
Windows installeert dat standaard niet mee, maar kun je wel later installeren. Lijkt me ook niet onverstandig. Ligt er maar aan wat je nodig hebt.:)

Nee maar, wat krijgen we nou?
Dat klinkt als iemand koopt een heel mooie auto met allerhande mooie dingen erin en eraan.
En de ander zegt, och hoef ik niet, heb ik niks aan!

Het is prima en niets fout aan dat er een heleboel tekens in linux STANDAARD zitten.
Of er individuen zijn die ze niet gebruiken doet er helemaal niet toe.
Je kunt ze mooi gebruiken in documenten en teksten die je zelf maakt.
Het is gewoon leuk spul en je kunt er heel leuke dingen mee doen.
En een boel zou je ook mooi in (het dure) windowz kunnen gebruiken.
Als dat in het vrije linux zo simpel kan snap ik niet wat daar in windowz zo moeilijk aan is.
Dat standaard ook een boel taal tekens in linux zitten is alleen maar handig.
Daar geen gefoddel met installatie cd's e.d.

Dus voor mij petje af voor de linux boyz!!

Grtz.

Je maakt de verkeerde vergelijking. Je moet een vergelijking maken met allerlei toeters en bellen die men niet gaat gebruiken en die men normaal ook nooit nodig heeft.
Dus bijv. diezelfde hele mooie auto met een kofferbak die vol ligt met koffers, terwijl je toch nooit van plan bent op reis te gaan.
Nadeel is wel dat die koffers wel plaats in beslag nemen. Dat is een meer re?ele vergelijjking.

Het neemt ruimte in beslag en het leuke dingen mee doen is ook maar subjectief omdat dit ook alleen maar in linux kan dan, en ook nog alleen voor die mensen die er iets mee doen.

Ik kan ook 500 fonts in windows zetten, maar wat heb ik er aan? Kost me alleen maar ruimte en mooi vindt ik het ook niet.
Nu mogen smaken verschillen, maar ik heb nog nooit iemand meegemaakt die dat alles gebruikte en vindt het dan ook geen argument om aan te dragen.
Als iemand die 255 pagina's met tekens gebruikt dan is ie geheid grafisch bezig en is ie beter af met een Mac.:)

De linux boys hebben ook van mij een petje af, maar niet omdat er standaard teveel van het goede in zit van bepaalde dingen.
En zoals gezegd... in windows kan dat ook maar wordt het niet gedaan, kost gewoon teveel (onnodige) ruimte. En wat je nodig hebt kun je er achteraf altijd nog in zetten, net zoals dat met bepaalde zaken met linux ook kan.

Toch is dat niet helemaal waar.
Het is zo dat hiervoor gekozen is vanwege ruimtegebrek.
Maar wanneer je in windhoos teveel fonts installeert, is de lol er snel vanaf.
Niet alleen omdat het veel ruimte in beslag neemt, maar ook omdat windhoos (bij wijze van spreken) elke 3 seconden gaat kijken of alle fonts nog wel aanwezig zijn.
Dan is je systeem zo druk met het zijn van een systeem, dat het geen tijd meer heeft om eens iets serieus uit te voeren..

We worden het ook nooit eens, h?!
Maar nee, koffers zijn geen auto onderdelen en hebben niets te maken met het funktioneren van een auto.
Verders heb ik er niets aan toe te voegen, een goede lezer weet precies wat ik bedoel.

Het neemt ruimte in beslag? Hoeveel dan?
Maar eerst een correctie van je maken.
Die fonts zitten al in windowz.
Fonts zijn namelijk letter types.
En karakters zijn tekens binnen het font type.

Zo kan die staan op courier, arial, sans serif, of vaak op times new roman.
En het zijn er heel erg veel, en ze zitten allemaal standaard in windowz.
Er staan ook TT fonts tussen.
Dat betekent True Type, oftewel schaleerbare fonts.
Verders kun je binnen een font type de grootte instellen.
Tevens de vorm, normaal, cursief (italic), vet (bold), of beiden.
En natuurlijk nog de kleur.
En dat zit allemaal standaard in windowz.

Maar ik vind echt dat ik nu alles al eens gezegd heb.

Grtz.

Die fonts zitten al in windowz.
Fonts zijn namelijk letter types.
En karakters zijn tekens binnen het font type.
Ik weet wat het zijn hoor, ik heb een grafische opleiding gehad.:)
Je kunt bij windows ook nog onderstrepen en er zijn ook nog wel meer dingen met fonts uit te halen, lettertypes etc. zijn leuke dingen als je er iets mee doet.

De reply van Mas3 ben ik het mee eens. Dat windows gaat controleren of alles er nog is weet ik niet, maar volgens mij gebeurt dat alleen als je er gebruik van gaat maken, zou anders sowieso al enorm windows vertragen.
Daarnaast kun je dat opzoeken of het er is, ook uitschakelen via de registry als dat nodig mocht blijken.
Dat "kijken of het er nog is" is dan wel een tekortkoming van windows. Bij mijn weten gebeurt dat kijken echter alleen voor fonts die je op dat moment in gebruik hebt.
Doch dat is het issue niet.

Koffers mogen wellicht niets te maken hebben met het funtioneren van een auto, maar je hebt ze wel nodig als je op reis gaat.
Een hoeveelheid van xxx pagina's karakters die linux meer heeft dan windows hebben ook niets met het funktioneren van het OS te maken, de standaard hoeveelheid voldoet immers. Die extra dingen heb je ook alleen maar nodig als je er specifiek iets mee gaat doen. De vergelijking gaat dus nog steeds op.

Dus het is leuk voor degene die er iets mee doet, maar voegt net zomin iets toe als het aanwezig zijn van al die talen, die je normaliter nooit nodig hebt.

Hoezo worden we het niet eens eigenlijk?
Ik ben het wel met je eens, linux heeft meer etc. We zijn het misschien hooguit niet eens over het nut van al die tekens en vooral de aanwezigheid van al die talen waar je nooit iets mee doet.
Het mag niet veel ruimte in beslag nemen misschien, maar het is onnodig gevulde ruimte.:)

Een vraag.
Als je nu een tekst of document bestand maakt, welk font type gebruik je dan?
Courier of san serif?
En als je er eentje in IE aanmaakt, waar staat hij dan op?
Als je een word processor zoals word gebruikt, waar staat hij dan op?
En als je editor gebruikt, waar staat hij dan op?

Grtz.

Wil je me proberen te vangen of wat wil je bereiken met die vragen?
Je kunt het ook makkelijker maken, ik zeg altijd gewoon ofwel font, ofwel lettertype, font type vindt ik verwarrend werken.

Ik gebruik het meest Times New Roman of Arial en Arial -is- een lettertype sans serif oftewel zonder streepjes. Courier is zelf een lettertype, geen vorm zoals sans serif.

Lucida console laat ik hem meestal op staan in Notepad (kladblok) daar staat ie hier standaard op.

In IE maak ik geen documenten aan, kan dat uberhaupt? IE heeft bij mijn weten een externe editor nodig. Als ik me niet verigs werkt IE zelf met Arial, althans windows begon laatst te mauwen dat arial.ttf niet beschikbaar was als ik IE opstartte.

Editor ligt er aan welke editor je bedoeld.
Zoals gezegd staat notepad standaard op Lucida console, wordpad staat standaard op Arial normaal, Editpad Lite op Courier New normaal.
Word van Microsoft staat bij mijn standaard op Times New Roman en dat vindt ik prima zo.

Waarvoor is dat interessant om te weten? Omdat er een paar verschillen in zitten? Of omdat het meeste Times en Arial gebruikt wordt? Ik zie het nuttige niet echt van de vraag.

Welnee, niets van dat alles, en dat weet je ook!
Het gaat alleen om het wat welk en waarom enzo.

Waarom zet windowz bepaalde toepassingen op bepaalde font types.
Zo staat IE6 hier op "web page font" op "Times new roman", en "plain text font" op "courier new".
Daar stond hij default op maar je kunt dat dus veranderen.
Notepad inderdaad hier standaard op Lucida console, maar waarom?
Wordpad als ik hem opstart staat standaard op arial, maar waarom?
Als ik er tekst mee maak zet ik hem echter ook vaker op times new roman.
Dat is het lettertype wat gebruikt wordt in boeken.
Word gebruik ik niet want dat is me een te log ding.

Dus waarom overal verschillende fonts voor?
Ik vind dat zeer vreemd!
Maar wat voor font type wordt hier meestal gebruikt voor het uitwisselen van teksten en documenten?
Ik bedoel voor brieven, nota's, documenten e.d.
Arial, courier, sans serif?
Het lijkt me dat er ??ntje meestal gebruikt wordt.

Grtz.

Maar wat voor font type wordt hier meestal gebruikt voor het uitwisselen van teksten en documenten?
Ik bedoel voor brieven, nota's, documenten e.d.
Arial, courier, sans serif?
Nogmaals... Sans serif is GEEN letter- c.q. font type. Het is een font vorm. Sans Serif is een ander woord voor schreefloos. Times is bijv. een font type wat wel schreven heeft.

Maar oke, nee ik wist eerlijk gezegd echt niet waarom je de vraag stelde, omdat de vraag een heel andere strekking had dan die tekens waar we mee bezig waren. Daardoor raakte de context van het verhaal even weg.

Waarom er voor verschillende fonts gekozen wordt? Geen idee.
Zo staat IE6 hier op "web page font" op "Times new roman", en "plain text font" op "courier new".
Dat is correct. Overigens kiest Firefox ook voor Times New Roman.
Ik begrijp wel dat Times New Roman en Arial het meest gekozen worden als standaard, deze worden namelijk ook het meest gebruikt.
In de tijd dat ik nog op de drukkerij werkte, toen de zet-computer nog vol in opkomst was, had je hoofdzakelijk Arial en Times als lettertypes, later uitgebreid met Times New Roman. Er zijn ook veel boeken met Arial.

Waarom echter in notepad opeens afwijkend voor die Lucida is gekozen? Geen idee, misschien voor de afwisseling? Net als de Courier new? Want laatstgenoemde is in feite ook gewoon een afgeleide van de Times.

Ah, zo is dat?
Nou ja, in de font lijst van windowz zie ik de volgende staan.

O Microsoft Sans Serif
MS Sans Serif
MS Serif

En Serif is met dat schreefje van je, en Sans Serif zonder.
En dat is wat windowz ervan maakt.
Dat er een O voor staat betekt dat windowz het een Open Type noemt.
Die zijn dan voor scherm en printer hetzelfde net als de True Type.

Maar wat wordt nou in Nederland gebruikt voor brieven en correspondentie e.d.
Wat lijkt nog het meeste op de oude type machine?

Grtz.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan