Het ligt er aan hoeveel risico dat je wilt nemen, zowel vast alsook variabel.
Het is altijd een inschatting maken van wanneer de prijzen gaan stijgen of zakken.
Wat je in elk geval -nooit- moet doen is maandprijzen gaan vergelijken, die gaan uit van een bepaald gemiddelde en vaak zitten er dan ook nog kortingen bij. Kortingen zijn leuk maar betaal je veelal op andere manier weer terug.
In de loop der jaren heb ik geleerd naar de leveringsprijzen te gaan kijken.
Dus ofwel vergelijken van wat je kwijt bent per kuub en per kWh exclusief alles, oftewel inclusief alles, althans de maand kosten.
Daarnaast ga ik dan ook nog de leveringskosten vergelijken.
En dan zien wie het goedkoopste is. Evt. daarna nog kortingsacties vergelijken. Vaak zie je dan dat je goedkoper zit door de kortingsacties, maar als je meer verbruikt feitelijk duurder omdat de prijs per kWh bijv. duurder is.
Daarom is het ook belangrijk je verbruik te weten.
Vast of variabel.
Qua berekening is het bijna hetzelfde. Kijk gewoon wie het laagste tarief rekent.
Dan is het een inschatting maken of de prijzen wel of niet omhoog gaan komend jaar. Denk je dat ze nog zakken, dan moet je ofwel wachten, ofwel variabel nemen.
Denk je dat ze gaan stijgen, dan kan een vast contract handiger zijn, maar denk er wel aan dat als je dat voor 3 jaar doet en over 2 jaar gaan de prijzen zakken, zit je er nog steeds aan vast.
Verder is het belangrijk om een stabiele leverancier te nemen, dus dat je niet het risico loopt dat die over de nek gaat als de kosten opeens weer explosief stijgen.
Waarom komen ze nu opeens met die vaste contracten? Deels omdat het moet, maar ook omdat per 1 juli de prijzen gaan zakken. Dat is veelal wel meegenomen in het huidige aanbod, maar de gasprijs is nog niet echt om over naar huis te schrijven ook niet bij die meerjarige contracten.
Persoonlijk heb ik het idee dat de prijzen nog meer gaan zakken en ik wacht dus nog even af. Want wat ik nu kreeg was een aanbod voor 30 cent per kWh en iets van 1,29 per kuub voor gas. Dat is dus inclusief alles (dus incl. de belastingen excl. de maandelijkse leveringskosten).
Dat is mij nog wat te duur om 3 jaar aan vast te zitten. Dat kan een totaal verkeerde inschatting zijn, kan ook een goede zijn, koffiedik kijken op het moment.
Maar omdat de gasprijzen al een tijd aan het kelderen zijn, en niet zo'n beetje, en dat nog geen effect heeft gehad op de consumenten prijzen (gebeurt altijd wat later) kun je er normaliter van uit gaan dat die prijsdaling waar zij nu profijt van hebben ook nog bij de consument terecht komen.
Echter... zoals Penthe ook al schreef... De beslissing is echt aan jezelf.