wel of niet dreambox

Ja een hdd zou ik er toch maar in zetten Jack maar ik ben bang dat er toch meer aan de hand is met jou dreambox.
Ik heb je even een pm gestuurd met mijn tel nr.
Gaat goed komen Jack bel maar even.

Zou ik ook doen, natuurlijk is het hobby om eerst zelf te proberen het apparaat aan de praat te krijgen en "in de doos" is maar een uitspraak omdat je hem opzij gezet had.

Net van iemand als jou zou ik ook niet denken dat ie snel de moed opgeeft vandaar mijn verwondering en mijn misschien ietwat vreemde reactie.

Uiteraard had ik de gewone dreamup genomen met een nullmodem kabel aan mijn pc maar dat werkte niet.
Dit heeft niets met wel of geen HD te maken, het ding moet zonder HD prima werken.
Jou kennende neem ik aan dat compoortinstellingen allemaal goed staan en kabel in orde is.

Dream uit de stroom houden. Dan eerst DreamUp starten, op connect klikken en dan de stekker van de Dream in de stroom.
Als ie dan binnen een paar seconden niet gaat werken, is er inderdaad iets anders aan de hand wat niet klopt.

Deze werking is gewoon een primaire vereiste van de Dream en als ie dat niet doet, dan is er wat mis mee.
Of met bekabeling etc. maar met jouw ervaring op dit gebied verwacht ik niet dat daar fouten in zitten.

Ohja, MOCHT het zijn dat er nu een rudream in zit, check de instellingen eens, er bestaat firmware waar je de compoort uit kunt schakelen, die dan effe aanzetten.
Maar volgens mij zit dat bij de standaard Dreamfirmware niet erin, doch dat weet ik niet, heb vrijwel nooit standaard firmware erin.:)

Originally posted by Black Tiger

Dream uit de stroom houden. Dan eerst DreamUp starten, op connect klikken en dan de stekker van de Dream in de stroom.
Als ie dan binnen een paar seconden niet gaat werken, is er inderdaad iets anders aan de hand wat niet klopt.

Nou BT dit was dus net de tip die ik nodig had,, nog eens geprobeerd met de spanning er helemaal af te halenen dan er weer op en jawel,, nu doet die het wel en heb er nu The Hydra B1 1.08.2 BETA versie op staan.

Nou weer verder en kijken hoe we er een nieuwe settingslijst in kunnen krijgen.
Want nu heb ik helemaal geen zenders meer :(
probeer te scannen maar dat is ook lastig.

Lijkt me lastig met mijn rotor,, maar ga het wel proberen of dat ook mogelijk is via de gewone nulmodem kabel.

Ah ik dacht dat je dat wist van de stroom, gelukkig is er dan niets aan de hand.
Als je nu ook je netwerk goed instelt en daarna tevens een netwerkkabel aansluit, dan zul je zien dat het uploaden van het image naar de Dream stukken sneller gaat.
Hij gaat dan namelijk de verbinding via netwerk maken en alleen de terugmeldingen komen dan via de nullmodemkabel.

Settingslijsten zijn er overal te downloaden. Bij Sjerom of de filesectie van Satellite Fun kun je DreamEdit downloaden, daarmee kun je settingslijsten naar smaak aanpassen, je eigen bouqetten maken, sorteren etc.

De rotor moet je inderdaad even instellen, hoe dat werkt bij Hydra is me zo vlug even niet bekend.
Bij de diseqc instellingen kun je dan het beste kiezen voor diseqc instellingen met rotor en als je er ook een gewone diseqc switch bij hebt, dan voor user-defined instellingen.
Bij de motor setup kun je dan daarna de Long/Latt instellingen doen (of andere benodigde instellingen) zoals de goto 0 optie enzo, is even beetje zoeken inderdaad.

Om de settings goed te bewaren kun je het best dan de dream helemaal uit zetten (afsluiten/shutdown completely) en weer aan zetten. Vaak is een hestart ook mooi.

Vanuit Dreamedit kun je na het middels ftp uploaden van je settings ook een herstart doen.

Wat ik zelf in zo'n situatie doe is astra late inscannen (of andere satelliet) middels de automatic transponder scan.
Dan uitzetten en daarna weer laten opstarten. Dan met dreamboxedit de eigen settings erin en laten herstarten en hups, alles er in en klaar.
Je bent in elk geval goed op weg, pruts nu maar eens even verder, je krijgt er vanzelf handigheid in en dan begint het echt leuk te worden.

Ben een week of 6 geleden begonnen met een 7000s en met de hulp van een aantal satvrienden draait ie nu behoorlijk goed (alhoewel alles nog niet optimaal). Heb een C+ abbootje dat gaat goed, zodra je door hebt dat de kaart er op de kop in moet. Verder is alles wat de Humax kan ook open (en een beetje meer).
Heb intussen aansluiting gevonden in een zeer behulpzaam kaartdeelklupje, wat ook nog een een behoorlijke leeropgave is.

Wat heb je dan nodig (volgens mij): Cute FTP, om de DB software te benaderen, te wijzigen of aan te vullen. Dreamflash, om op een simpele en effectieve wijze een nieuwe image in je flash, op de harddisk of op de USB stick te zetten. DreamboxEdit van LLama, om de settings er in te zetten of aan te passen.
Een USB stick is volgens mij onmisbaar omdat je daar makkelijke een meerdere images opzet om daar mee te expirimenteren.De flash heeft een erg beperkte geheugen capaciteit, van sommige images moet je altijd eerst de onnodige gedeelten deleten (vreemde talen bijv.) voor je alle keys erin kan zetten.
Dan kan je steeds weer terug naar de werkende image in de flash als je met de andere aan het spelen bent.
Dan heb ik (zeker in het begin) mijn ouwe trouwe Humax er nog bij gehouden, zat zeker in het begin nog veel te kloten. Maar dat gaat langzamerhand steeds beter.
En verder een goed modem/router en netwerkkabel om je DB aan het web te hangen. Geen losse switches en routers er tussen, dat beperkt de toegangkelijkheid van je DB en geeft tevens een een veelheid van IP-adresssen waar je niet meer uit komt.
Je DB komt meestal met een werkende image, de laatste keys zijn vrij uitgebreid beschikbaar, die drag and drop je er heel simpel in met bijv. Cute. Ga je klooien met een nieuwe images zet deze dan op de Usbstick je hebt daar dan ruimte genoeg, kan je rustig mee prutsen als je de rest van de familie niet in de weg zit. Willen zij ff kijken ga je weer terug naar de flash image.

In het begin moet gewoon ff leren om te schakelen op de andere werk- en denk van de DB en de Linux OS. Als je ergens nog een oud PC-tje hebt staan zet daar Red Hat (Linux) op, koop een Wat en Hoe Linus-boekje en bekijk op je gemak een hoe het functioneert. Zo kom er echt wel uit.
Het is deze 55-plusser ook binnen een paar weken behoorlijk gelukt.
Succes,
Ben

Originally posted by zad75455
Als je ergens nog een oud PC-tje hebt staan zet daar Red Hat (Linux) op
Suse ofzo mag ook hoor. Knoppix is ook leuk. Gewoon van cdtje booten en spelen maar.
Originally posted by zad75455
En dan koop een Wat en Hoe Linus-boekje en bekijk op je gemak een hoe het functioneert. Zo kom er echt wel uit.
Het is deze 55-plusser ook binnen een paar weken behoorlijk gelukt.
Dit heb ik nog maar eens extra onder de aandacht gebracht. Een mooi voorbeeld dat die Linux angst echt niet nodig is. Ik wens ieder zo'n zelfde leuke ervaring toe. Dus stap snel over de koud-water-vrees heen en maak je wat minder afhankelijk van windoos.

Heb niet de hele topic door gelezen (niet veel tijd atm) maar misschien heb je wat aan deze reply:

Toen mn vader zn dreambox kocht stond er een image op welke geen dhcp ondersteunde, aangezien deze via een router het internet opmoest ging dit niet werken.
Toen heb ik geprobeerd zelf een ip adres in te stellen maar dit werkte ook niet. Ik heb m toen onder de arm geslagen en thuis via de beruchte null modem kabel er een nieuwe firmware ingezet (een hydra).

Weer opnieuw aangesloten, netwerk settings op dhcp gezet (automatisch ip adres verkrijgen etc) en hij loopt als een trein.

Hier heb ik ook probleem mee,, hen met nulkabel de laatste hydra erin gezet.

Nu aangesloten als 3e op mijn router,, maar DCHP werkt niet,, ook handmatig ips inbrengen werkt niet,, heb 1 keer verbinding met router gehad en kon toen de laatste pet settings downloaden,, maar heb nu geen verbinding meer en moet die wel hebben op de een of andere manier want nu kan ik niks downen en heb nog het een en ander nodig,, bv de nieuwe control panel en de laatste key bundel.

Iemand een tip hiervoor.

Je moet opletten dat je ip in dezelfde reeks van je router bevindt:
Dus:
Router: 10.0.0.1
Dreambox: 10.0.0.2

NIET:
Router: 10.0.0.1
Dreambox: 192.168.2.6

ook de netmask moet hetzelfde zijn, meestal 255.255.255.0 of 255.0.0.0

Het is ook belangrijk dat je de gateway en dns instelling goed insteld. Dit is "altijd" het ip adres van je router:

voorbeeld:
Router IP: 10.0.0.2
Router MASK: 255.255.255.0

DB IP: 10.0.0.3
DB MASK: 255.255.255.0
DB gateway: 10.0.0.2
DB DNS: 10.0.0.2

Dreamflash, om op een simpele en effectieve wijze een nieuwe image in je flash, op de harddisk of op de USB stick te zetten.
Daar heb je DreamUp voor nodig. Dreamflash is alleen als je meerdere images op je usb of hdd wilt gaan zetten om te testen en dan is niet usb, maar hdd degene die de voorkeur geniet (passen er meer op en is stabieler dan usb).
Helaas kun je geen usb meer gebruiken als er hdd in zit.

Dan betreffende de netwerksettings met router en dhcp.
Niet alle firmwares (eigenlijk vrij maar erg weinig) draait goed en stabiel met dhcp dus is het alternatief of liever gezegd het meer standaard gebruik een betere optie.

Volgens mij heb ik dat ooit uitgelegd in de netwerk cursus voor beginnelingen maar weet het niet meer zeker, dus vandaar hier een korte uitleg van mogelijkheden.

1.) Check je router, zet de dhcp uit, en geef gewoon ip adressen handmatig (dus statisch) in al je toestellen.
2.) Check je router, controleer in welke range de DHCP opereert, bijv. 192.168.1.100 t/m 192.168.1.254. Geef dan je Dreambox een VAST ip adres (statisch dus) liefst BUITEN deze range maar BINNEN de range van het netwerk.
In dit voorbeeld de Dreambox een ip geven ONDER 192.168.1.100 dus bijvoorbeeld Dreambox krijgt 192.168.1.50.

Sommige routers accepteren het wel als je een netwerkdevice (pc, printer, dream, whatever met netwerk) een ip adres geeft binnen de range van de dhcp, maar dat is lang niet altijd zo en -kan- tot storingen leiden bij minder goed werkende dhcp's. Vandaar het advies om buiten de dhcp range ip's te gebruiken als je die statisch gebruikt.

Dan zit er nog iets aan optie 2 vast. Je moet namelijk een gateway en een DNS invoeren.
Er is vaak genoeg discussie hierover van "je moet dit en je moet dat" maar bewezen is inmiddels wel dat je het beste gewoon het eerst standaard gebruik kunt proberen en daarna pas alternatieven gaan proberen.

Een standaard gebruik is dat indien je een router hebt, deze ook alle verkeer routeert en dus ook alles weet en regelt voor je.
M.a.w. Als je router het ipadres 192.168.1.1 heeft, geef dan ook in je toestellen die je statisch invult (zoals de Dream in dit voorbeeld) zowel DNS alsook Gateway het ip adres van de router, in dit geval dus 192.168.1.1.

Pas als dat niet werkt, verander je de DNS in de dns van je provider. Bij een veel routers zal dit ook werken als je de dns van je provider meteen in geeft, maar er zijn er ook die van mening zijn dat dns verkeer via router moet en uitgaand rechtstreeks dns verkeer blokkeren (terecht overigens).

Je router "weet" immers de dns van je provider, dus als jij het ip adres van de router invult als DNS adres, dan weet de router wel waar het naar toe moet.

A.u.b. geen verhalen van "bij mij werkt het wel zo en niet met router ip" of soortgelijken, want ja dat klopt, dat komt voor, daar twijfel ik niet aan.
Het gaat hier om netwerkbasics en als je dus gewoon basic begint, hoef je minder te onthouden, minder op te zoeken (zoals dns van je provider) en werkt het in de meeste gevallen gewoon.

Dus Jack, probeer dat maar eens.
Dreambox dus een ip buiten de dhcp range geven maar binnen de ip-range. Zelfde subnetmasker als de dhcp gebruiken, en dns en gateway naar het ip van de router verwijzen.

P.s. Ik zie net dat SilverFox een reply al geschreven heeft terwijl ik de mijne aan het typen was.
Hij geeft in zijn reply ook een heel goed voorbeeld van hoe het wel moet en hoe het niet moet.

Dat had ik allemaal goed staan,, weet niet wat ik gedaan heb,, geloof enable network aangevinkt en zag ineens verbinding op mijn router,, heb dus alles snel gedownd en alles werkt nu :)

In ieder geval Astra en Hotbird,, die heb ik inmiddels vastgelegd voor mijn rotor.

In ieder geval bedankt voor je hulp.

Graag gedaan. Ja het "enable network" aanvinken lijkt me wel verstandig, want dat maakt het netwerk actief. :)

hoi
het word er niet makkelijker op
de sponser hierboven van duck geeft aan dat alles niet lekker kan lopen in verband de software problemen die kunnen komen.
ik heb dat hier ook gevraagd en niemand die daar antwoord op geeft.
ik vraag het nog een keer heeft de dreambox nog kinderziektes met zijn software .
jullie antwoord kan belangrijk voor mij wezen of ik hem wel of niet koop.
groetjes dalton

Kinderziektes niet specifiek, maar je zou het kinderziektes kunnen noemen.

De Dreambox moet je echt zien als een hobbydoos, dus een ontvanger waar je zelf ook een beetje mee kunt prutsen.

Er zijn momenteel firmwares die stabiel draaien en eenmaal goed ingeregeld, kun je hem gewoon als vaste ontvanger gebruiken als dat je doel is.
Het KAN echter voor komen, dat ie eens hangt, of dat ie bij het aanzetten van mening is dat ie geen EPG vindt ongeacht welke zender je opzet.
Oplossing hiervan is meestal gewoon een reset (drie knopjes tegelijk indrukken) of anders stekker eruit, paar seconden wachten, stekker er weer in en klaar.

Ik noem dat geen kinderziektes meer maar normale storingen die wel eens kunnen optreden.
De Dreambox draait op Linux en dat moet je eigenlijk vergelijken met een pc, de dream is in feite een kleine pc.

Je pc met windows heeft ook wel eens blauwe schermen, hangers, rare foutmeldingen en dat noemen we ook niet meer kinderschoenproblemen.
Het is dus maar hoe je het bekijkt.

Maar het is dus zonder meer mogelijk hem goed in orde te maken met een stabiel image zodat je nauwelijks of geen problemen met hem hebt.

Wil je echter liever een ontvanger waar je niet aan hoeft te prutsen en alleen maar om te gebruiken om naar satelliet te kijken kun je beter een Humax 5400 nemen.
Wil je wat meer kunnen en er ook eens mee hobbyen, dan kun je beter de Dream nemen.

De Dream is in elk geval al lang niet meer de baggermachine die hij was toen hij geintroduceerd werd op de markt.

Als dat niet genoeg antwoord is zul je specifieker moeten zijn met je vraag en bijv. aangeven wat je er precies van verwacht en voor welke of welk soort softwareproblemen je bang bent.

ja hij hangt heel af en toe weleens... En zoals BT bedchrijft is dat met een reset weer verholpen...

Al hoewel je een hele knappe jongen mag wezen als je een standaard linux bak wilt laten crashen, is de software zo drastisch aangepast dan mag je wel problemen verwachten...

Gelukkig zijn die problemen wel op te lossen ;)

En ik heb een gepatchte flips, die hangt vaker dan de dreambox. Zonder dat je hem uberhaupt aan hoeft te hebben. De klok loopt dan achter en dan weet je wel hoe laat het is :biggrin:

dat was eigelijk de vraag waar ik een goed antwoord op heb gekregen
in het begin werd de dreambox zo afgekraakt ik praat nu over
2jaar geleden dat je wel gek moest zijn om er een te kopen
en de dreambox werd door verschillende mensen uitgetest
zodat er veranderingen aangebracht konden worden
in de praktijk, dat is gebeurt a.s nov komt de opvolger van de 7000s uit mischien nog wel eerder??? alleen is de vraag hoe dat met de software gaat lopen voor de 7000 s is dat geen probleem
ik ga er zeker een kopen maak het wat uit wat voor een router ik koop graag een advies aub over het merk en de prijs etw mogelijkheden
en wat zouden jullie doen op het nieuwe model wachten
de humax 5400 kan ik wel dromen dus ik ben aan wat nieuws toe
nogmaal bedankt ook @bt
gr dalton

Graag gedaan.
Overigens klopt het wat je zegt, zo'n twee jaar geleden werd ie ook afgekraakt.
En daar heb ik zelf behoorlijk aan meegedaan omdat men over-enthousiast was, wat mensen tot kopen kon verleiden, terwijl op -dat- moment het een doos was uitsluitend geschikt voor echte hobbyisten die er ook iets van weten.

Daar heb ik nog hele discussies over gehad o.a. met TB/Michel zoals velen nog wel weten. Maar diegenen zullen -ook- moeten weten dat ik geschreven heb dat die mening sloeg op de Dreambox zoals ie op DAT moment was en dat het best nog wel wat kon worden, maar -toen- nog niet. Dat even ter duidelijkheid.

NU ben ik er heel enthousiast over. Hij is ook enorm ontwikkeld in die paar jaar met name door de ontwikkeling van de Dbox2, de moeder van de linux-ontvangers die ook nog altijd niet stil ligt overigens.

Voor iemand die alleen een kijk-ontvanger wenst is ie nog steeds niet geschikt als die mensen geen kijk erop krijgen of hulp krijgen van anderen.
Maar voor de meesten is ie nu wel geschikt.

Terugkomend op je andere vraag. Dat is een moeilijkere vraag.
De Dream 7000s wordt niet meer gemaakt.
Hoe het met de ondersteuning qua firmware gaat worden in de toekomst blijft erg onzeker. Rudream is er al mee gestopt.

Of anderen door blijven gaan? Ach er zijn zoveel Linux hobbyisten, waarschijnlijk wel dus.
Maar er is ook goed kans dat die zich eerst gaan toeleggen op de nieuwe Dreambox.

Dan blijft de vraag dus, of je nu een 7000s moet kopen, of liever even wachten en dan de nieuwe Dream twin-ontvanger moet aanschaffen.

Die vraag kan ik je niet beantwoorden, dat is iets wat je voor je zelf uit zult moeten maken. Er is nog genoeg te doen met de Dream, misschien blijft dat ook wel doorgaan omdat er zoveel mensen al zo'n machine hebben, misschien zakt het even in om daarna weer terug te komen, geen idee.
In elk geval zou ik persoonlijk geen Dream 500 aanschaffen, da's een uitgeklede versie van de 7000.

Omtrent je router kan ik kort zijn, tegenwoordig zijn die allemaal wel een beetje goed. Maar om gelijk compatible te zijn met MSN zou ik wel kijken voor een router die uPnP (H.323 protocol) ondersteuning heeft.
De goedkope E-tech routers zijn ook goed en die hebben dat er ook in zitten dus dat hoeft niet te betekenen dat je een dure router zou moeten kopen.

@bt
dat klopt de dreambox is zo bekend dat blijft vaak doorlopen
dat is net zoals met de humax 5400 dat loopt ook al een paar jaar door. nu ph gestopt is word het even afwachten
mijn gsm kost ook 400euro en daar doe ik ook niet moeilijk over
nog bedankt voor de info overde router
is zeer belangrijk voor mij omdat ik met de humax daar niks mee
te maken heb en als ik 100 euro uitgeef moet ik wel het goede hebben anders zit ik met een miskoop
volgens mij is jack flink aan de gang met zijn droomdoos het is zo stil
gr dalton

Een heel goede router heb je al voor nog geen 80 euri en er zijn ook goedkopere die prima werken.

Ohja... nu ik je dat zo zie schrijven...
is zeer belangrijk voor mij omdat ik met de humax daar niks mee
Moet je niet te hard zeggen. Via de seriele poort aangesloten op een computer die dan weer een programmatje draait, kun je de Humax ook gebruiken als cardsharing client.:)
Maar da's weer een ander verhaal.

hoi
jongens morgen ga ik de dreambox 7000s halen met hd
ik heb hem gekocht in een zaak in de buurt bij mij met 1jaar garantie is 20 kilometer hier vandaan alles goed bekeken op de prijs enz enz
dat is ook makkelijk
alles word erop gezet waar ik bij sta
dus dat word voor mij voorlopig geen sex. werk in de winkel nu lol
gr dalton

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan