Welke harddisk kan in een dreambox:

M

MAS3

Als je je erin verdiept hebt, dan weet je dat je niet zomaar een harddisk (HD) in de dreambox kunt stoppen.

Je moet eerst even op de site van de fabrikant gaan kijken welke HD geschikt is voor de dreambox.

Fysiek past ie er natuurlijk altijd in, want die dingen zijn bijna allemaal drie en een half inch (of twee en een half).

De fabrikant gaat er verder niet op in waarom dit zo is.

Wel hebben ze ooit de voeding een heel klein beetje aangepast waardoor er meer HD's toegepast konden worden.

Voor zover ik kon terugvinden bestaat die aanpassing uit een filtertje dat ervoor zorgt dat de dreambox stabieler blijft lopen wanneer de HD even wat meer stroom eist.

(Een spoeltje met daarachter een elco in de 12 volt leiding, die in de recentere modellen (oranje display) op de print geintegreerd zijn).

De voeding is hiermee dus zeker niet zwaarder uitgevoerd, maar kan beter met pieken overweg.

Goed, ik heb dus sinds kort (heel kort) zo'n dreambox hier staan.

En vandaag ontving ik de maxtor 6Y200P0 HD die ik erin wilde doen.

Helaas, het werkte niet.

De box startte wel normaal op, maar wanneer de zenders moesten verschijnen kwam de mededeling dat de service niet gevonden werd.

Wanneer ik dan van een nederlands kanaal naar een vertikaal (vrij) kanaal zoals SAT1 zapte, was er wel ontvangst.

Hierna gingen de andere kanalen ook weer.

De harddisk was nergens in de menu's te vinden.

Omdat de tuner dus schijnbaar iets niet voor mekaar kreeg was het na van alles anders geprobeerd te hebben voor mij wel duidelijk dat er iets met de voeding niet goed ging.

Wat ik her en der op het internet bij elkaar schrapen kon aan gegevens sprak elkaar tegen.

Foto's bij verhalen die niet overeen kwamen met het verhaal enzo.

Zo ook was er sprake van de merkstreep op de IDE kabel (pen1) die aan de kant van de kaartlezers moet zitten.

Zat misschien de IDE plug op z'n kop op de print? (zeer onwaarschijnlijk)

Dus trok ik er een reserve HD voor het laptoppie bij, en een adaptertje voor de kleinere stekker die eraan zit.

Die laptop HD's werken op 5 volt en trekken daarbij erg weinig stroom.

Ze gebruiken dus niet de 12 volt die andere HD's wel nodig hebben.

Deze HD was direkt gebruiksklaar.

Dat ie FAT32 geformatteerd was maakte niet uit, werd gewoon gebruikt en de originele inhoud kon ook normaal gezien worden.

Dus de hier nog rondslingerende AT computer voeding erbij gehaald.

Een ATX (of nieuwere) voeding is niet bruikbaar, want die moet een signaaltje terug krijgen van een moederbord dat alles nog okee is, anders schakelt ie uit.

Na aansluiten van deze voeding werd de HD direkt herkend, en kon ie geformatteerd worden.

Geen enkel probleem meer.

Met andere woorden: De voeding van de dreambox komt ernstig tekort, wanneer het gaat om het gebruik van harde schijven.

Wanneer er een zuinige HD gebruikt gaat worden zul je geen problemen hoeven verwachten.

Maar wanneer die HD wat meer stroom nodig heeft, ben je aangewezen op een extra voeding.

Aangezien er naast de hoofdprint een ruimte van ongeveer 14,5 bij 9 centimeter over is, is daar ruimte genoeg voor een andere voeding.

Daar zal ik dus naar op zoek gaan en deze in de dreambox gaan inbouwen, hoewel ik het te gek voor woorden vind dat dit nodig is.

Door mij met goed resultaat getest zijn nu:

Direkt:

• IBM (nu hitachi) Travelstar DBCA-206480, 6440 MB, 2,5 inch, 5 Volt/500mA (geen 12 volt), wel met passende IDE adapter.

Met gebruik van een extra voeding:

• Maxtor 6Y200P0, 200 GB, 3,5 inch, 5 volt/670mA, 12 V/960mA.

Het lijstje is nog niet erg indrukwekkend, maar ik zal binnenkort nog wat andere HD's testen en die hier toevoegen als referentie voor degenen die er ook mee aan de slag willen.

Als je zelf een configuratie werkend hebt, dan is een reply welkom.

Hopelijk zien we dan een mooie lijst ontstaan van wat er kan, wat er met wat werk kan en misschien ook wat echt niet gaat.

Laatst bewerkt:
Ik zelf heb er een Samsung SV1604N in zitten van 160 gig. Dat werkt probleemloos. Ik weet alleen niet wat ie aan stroom pakt. Ik heb dat nooit gekeken.

Aan de voeding is meer veranderd dan alleen maar een spoeltje en een condensatortje.

Ik heb één van de eerste dreamboxen (inmiddels meer dan 2 jaar) waarbij een lintkabel geleverd was met een spoeltje en condensator tussen de draden gesoldeerd.

Nadat mijn box gecrasht was is hij terug geweest naar de handelaar waarbij gelijk de voeding gemodificeerd is. Er zijn een een paar componenten vervangen waarij oa ook een geheel ander type diode.

Hij draait nu perfect met een maxxtor van 80 G. Het type weet ik helaas niet.

Voor de modificatie heb ik ook met een externe voeding voor de HD gewerkt.

Het verbruik van de HD is belangrijk. Deze mag niet te hoog zijn.

Ik gebruik nu een normale lintkabel.

Vanaf hier zal ik de lijst steeds editen al naar gelang er bekende types en gegvens komen:

Jumper settings:

MA = Master

SL = slave

CS = Cable Select

Door ons met goed resultaat getest zijn nu:

Direkt:

• IBM (nu hitachi) Travelstar DBCA-206480, 6440 MB, 2,5 inch, 5 Volt/500mA (geen 12 volt), wel met passende IDE adapter.
  • Maxtor 6E040L0 diamondmax plus 8 40 GB, 3.5 inch, 5 volt/562mA, 12 V/440mA
  • Maxtor diamondmax plus 9 80GB, 3.5 inch, 5 volt/670mA, 12 V/960mA
  • Maxtor 6Y080L0 diamondmax plus 9 80GB, 3.5 inch, 5 volt/858mA, 12 V/662mA (volgens site)
  • Maxtor 6Y120L0 diamondmax plus 9 120GB, 3.5 inch, 5 volt/858mA, 12 V/662mA (volgens site)
  • Maxtor 6B200P0 diamondmax 10 200GB, 3.5 inch, 5V/740mA, 12V/1280mA
  • Quantum fireball SE4.3A, 4.3 GB, 5V/650mA, 12V/720mA, Jumper setting op MA en op CS beide ok, wel herrie.
  • Samsung SV1604N, 160 GB, 3,5 inch,5V°±5% / 12V°±10%, Spin Up Current (max.) 670 / 2390 mA (aldus samsung site)
  • Seagate ST34311A, 4.3GB, 5V/niet gespecificeerd, 12V/niet gespecificeerd, Jumper settings MS en CS, In rubber ingepakt, toch zeer luidruchtig.
  • Western Digital Caviar 22100, 2.1 GB, 5V/400mA, 12V/270mA ,Jumper setting MS; CS werkt niet, Zeer luidruchtig.
  • Western Digital Caviar WD400BB-00CAA1, 40GB 5V/660mA, 12V/870mA (1,8A bij spin up)(volgens site)

Met gebruik van een extra voeding:

• Maxtor 6Y200P0, 200 GB, 3,5 inch, 5 volt/670mA, 12 V/960mA, zeer stil.

(op dit moment is er dus sprake van inconsequentie in deze lijst; lees verderop.)

Laatst bewerkt:
uh mas ik een

maxtor diamondmax plus 9 80gb ata/133 hdd

3,5 inch, 5 volt/670mA, 12 V/960mA

maar toch zonder problemen tot zo ver dus als ik voedingsprobleem mag geloven

woutje

Ik heb er een Western Digital 40 GB in liggen en kennis van me de 80 GB, 7200 rpm zonder extra voeding of aanpassingen.

Werken beiden uitstekend.

Bij mijn weten staat er overigens op de site van Dream zelf een aantal geteste en geschikt bevonden HD's vermeld.

Dat zei ik dus al in de 2e regel van de eerste posting.

Maar als je op die lijst gaat kijken, dan staan er maar een paar drives op die inmiddels ook niet actueel meer zijn.

Het lijkt er inmiddels op dat er maar weinig schijven zijn die niet willen werken met de dreambox.

Zoals woutje al zegt; die heeft er een vergelijkbare schijf inzitten, maar dan met een lagere opslag capaciteit.

Inmiddels is zelfs mijn maxtor er alweer mee opgehouden, waardoor ik bang ben toevallig een expemlaar te hebben ontvangen dat wat zwakjes was (wiegedood).

Het onderdeel dat ik vermoed te zijn overleden word op internet genoemd en schijnt leverbaar te zijn.

Dus ik ga voor garantie maar wanneer de kosten daarvoor te hoog gaan uitpakken (verzending enzo) dan ga ik kijken of ik dat onderdeeltje te pakken kan krijgen.

Men zal begrijpen dat ik dus vanmiddag een tijdje niet te genieten was, en toen de resultaten van de tests die ik toen verzameld had maar even niet hier toegevoegd heb.

Dat ga ik nu dus wel doen.

Als je een reply doet met de vermelding dat je HD het goed doet, zou je dan even in het settings menu van je dream willen kijken hoe ie daar herkend word, zodat de ontbrekende gegevens er bij gezocht kunnen worden.

Zoals je ziet heb ik hier nog een aantal oudere drives liggen waar ik een beetje mee heb zitten spelen.

Overigens was herkennen van de drive door de dreambox voor mij niet genoeg.

Ook moest de eventuele data die erop stond gelezen kunnen worden, of de schijf geformatteerd, en vervolgens een opname maken en weer afspelen.

Ik heb met de Western Digital en de Seagate geprobeerd om middels een normale IDE kabel (met master en slave aansluiting dus), om beide tegelijk aan het werken te krijgen.

Natuurlijk heb ik dat uitsluitend met de externe voeding geprobeerd, want twee tegelijk is natuurlijk teveel gevraagd.

Helaas, dit lijkt niet tot de mogelijheden te behoren.

Ik kreeg het niet aan de gang, zowel met master/slave als met cable select instelling.

Alleen de master (of degene die het snelste reageerde (?))werd gevonden.

Ik meende ergens gelezen te hebben dat er wel 2 devices op de IDE konden worden aangesloten, maar helaas mij is dat (nog) niet gelukt.

Laatst bewerkt:
Yep, sorry je had gelijk, ik had dat van die fabrikant overlezen, niet gezien dus maar had je er inderdaad bij gezet.

Het is overigens best een goed idee om de persoonlijke ervaringen eens te vermelden en te zien welke HD's allemaal goed zijn.

Het lijkt ook mij niet dat Dream zelf dat lijstje nog echt actueel houdt.

Aan Maxtor ben ik nooit begonnen gezien mijn slechte ervaringen met deze schijven (op diverse plaatsen) de laatste paar jaar in de pc's.

De door mij bedoelde WD's staan dacht ik wel in het fabrikantenlijstje, maar ik zal nog even kijken hoe ze precies herkend worden, in het settingsmenu zeg je? Phoe... even zien. Daar waar je de HD formatteren moet bedoel je?

Oh ik zie hier bij de info van het info menu ook een hele hoop informatie.

Welke wil je precies? Ik geef je alvast de onderstaande.

Bij system settings en dan HD setup herkent de dream mijn 40gig als volgt:

WDC WD400BB-00CAA1

De 80 gig was als het goed is een WDC WD800JB of BB. In feite zit er geen verschil tussen de JB en BB uitvoeringen behalve dat de JB als het goed is jubileumuitvoeringen zijn maar bij de specificaties zag ik geen verschil.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hi Mas,

Heb hier in mijn dreambox een maxtor 6E040L0 40 GB en bij de buurman zit een maxtor 80gb in zijn box, deze werken alle twee tot nu toe probleemloos.

Boets.

Hier een MAXTOR 6Y120L0 (120 Gb) en wordt ook onder die naam herkend in de dream.

Hier een MAXTOR 160 GB met extra voeding en ventilator voor koeling.

Hi Mas,
Heb hier in mijn dreambox een maxtor 6E040L0 40 GB en bij de buurman zit een maxtor 80gb in zijn box, deze werken alle twee tot nu toe probleemloos.

Boets.
Type maxtor van de buurman maxtor 6Y080L0 80 GB.

Boets

De dreambox geeft op zijn infoscherm Maxtor 6Y080L0 (master, 78167 MB)

Eerder is een Western Digital van 80 G onherstelbaar gesneuveld in de dreambox. Dit was meer dan een jaar geleden.

Vandaag heb ik de vervangende schijf voor de defecte Maxtor 6Y200P0, 200 GB (de reden waarom ik de thread gestart heb) ontvangen.

Het is een Maxtor 6B200P0 diamondmax 10 van 200GB.

Hij is in de lijst ingevuld als zijnde werkende zonder problemen.

Echter zie ik toch wel een kleinigheidje met deze schijf.

Het is hetzefde probleem als aanvankelijk met de eerste schijf gezien.

Wanneer ik de box opstart(netspanning erop), start ie normaal door.

Maar wanneer het beeld moet verschijnen, gebeurt dat niet er verschijnt dan een mededeling dat de zender niet gevonden is.

Wel als ik dan naar een vertikale transponder zoals sat1 en dan weer terug zap.

Daarna lijkt alles normaal te werken.

De nieuwe Maxtor trekt ook aardig wat stroom; 12V/1280 mA is niet mis.

Mogelijk dat het daar iets mee te maken heeft.

Ik ga toch in de nabije toekomst eens op een extra voedinkie uit (die dan ook een slave schijf moet kunnen bedienen.)

Voorlopig werkt het nu in ieder geval verder wel goed.

Lekker dikke schijf erin, en als het beeld er is, gaat ie ook verder.

Nu alleen nog zien dat het spul fatsoenlijk gaat passen want die beugels zijn wel vreemd en vooral krap vorm gegeven.

Van marlb64 kreeg ik in de chat zojuist een linkje door naar de handleiding van de dreambox, op de site van de fabrikant.

Hij verwees naar pagina 65 alwaar een rare opmerking over de IDE interface staat.

UDMA66 IDE Interface

Intern for connect HDD max. 500mA

up to 300 GB capacity till release 1.07.4

Compact Flash - Reader
Hier staat dus dat de IDE interface maximaal 500 mA kan leveren (wat zou betekenen dat er eigenlijk alleen laptop HD's gebruikt kunnen worden).

Natuurlijk bedoelt men wat die voeding betreft niet de interface maar dat aparte voedingsstekkertje dat er in zit.

Verder kun je uit deze opstelling opmaken dat de CF interface inderdaad aan de IDE interface gekoppeld is.

Dit is technisch heel goed mogelijk omdat de CF een modus heeft waarmee ie IDE compatibel is.

In dat geval kan dat dus wel verklaren waarom je niet een slave kunt laten werken, omdat die slave dan dus al gereserveerd is voor de CF.

Echter zie ik toch wel een kleinigheidje met deze schijf.Het is hetzefde probleem als aanvankelijk met de eerste schijf gezien.

Wanneer ik de box opstart(netspanning erop), start ie normaal door.

Maar wanneer het beeld moet verschijnen, gebeurt dat niet er verschijnt dan een mededeling dat de zender niet gevonden is.

Wel als ik dan naar een vertikale transponder zoals sat1 en dan weer terug zap.

Daarna lijkt alles normaal te werken.
Ik denk niet dat dit probleem is toe te schrijven aan het gebruik van een HDD.

Mijn dreambox is inmiddels ruim twee jaar oud. Vrijwel direct vanaf het begin zat er een HDD in.

Voor Astra gebruik ik een multiswitch omdat er meerdere ontvangers aan hangen.

Voor de overige satellieten maak ik gebruik van een draaibare schotel.

Zolang als ik de dreambox heb, moet ik altijd wanneer ik naar een Nederlandse zender wil kijken, eerst even naar bv. VH1 (verticale transponder in hetzelfde pakket) zappen om de melding kwijt te kunnen raken. Hierna kan ik blijven kijken en zappen tot er iets met het signaal gebeurt of ik op een zender kom in de hoge band horizontaal die er niet meer is. Ik moet dan weer even naar een verticale transponder voordat ik weer verder kan zappen.

Wanneer ik de box opstart direct op de draaibare schotel gericht op Astra, dan gaat het goed.

Ook vanuit de standby gaat dit verhaal bij mij op.

Dit probleem zit naar mijn idee niet in het gebruik van een HDD.

Een kennis van mij is een paar maal met zijn veel nieuwere dreambox bij mij geweest. Ook zijn box had bij mij hetzelfde probleem. Hier zat nog geen HDD in. Na het plaatsen van een HDD gedroeg de box zich niet anders. Hij gebruikt thuis een vaste schotel met een dual LNB. Hier heeft hij het probleem niet.

Ik denk dat je nog maar eens goed moet kijken of er niets bijzonders tussen je schotel en de box zit. Zo ja, probeer het dan rechstreeks met je box op de schotel.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan