Nee, ben absoluut geen dreambox fanaat.
Maar ik heb er wel twee (verschillende) exemplaren van.
Want ik mag van mezelf zeggen dat ik wel enige handigheid heb in de bediening van zulk spul, en dat ik er een hobby van gemaakt heb om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn.
En of er dingen te verbeteren zijn.
Voor de meeste zaken die ik dan aanpak, is de lol eraf wanneer het eenmaal gelukt is.
Die dreambox was zo'n beetje de eerste ontvanger die op de markt verscheen, die onder Linux werkte.
Daarmee is het toegestaan dat je zelf zaken verbetert aan de firmware.
Dat is dus ook gebeurd, er werden zelfs zaken "verbeterd" die daar eigenlijk niet onder vielen.
Het resultaat was dat iedereen gelijk zo'n box wilde, om er dingen mee te doen die anders niet konden, of verboden zijn.
En omdat er zoveel geïnteresseerden in deze apparaten zijn, zijn er ook nogal wat apparaten die de kop op steken die soortgelijke mogelijkheden bieden (wat ik dus wannabee dreamboxen noem).
Grote probleem bij dergelijke Linux apparaten is dan wel dat als je er software voor maakt, je die software ook moet testen en aangeven wat er fout zit als je iets ontdekt.
Of gewoon dusdanig aanpassen dat de fout er uit verdwijnt maar dan moet je nog aangeven wat er fout was en / of je aangepast hebt.
Dat is het idee achter Linux, en de reden waarom Linux gratis is.
Ik heb geen idee hoe goed je met computers bent, of je Linux een beetje begrijpt of zoiets vlot kunt leren.
En of je daar de tijd en zin voor hebt.
Maar veel meer dan de helft van de gebruikers van deze Linux boxen zoals de dreambox, zijn er niet zo handig in.
En die steken dus ook de kop op met vragen over het ding.
Als je dan je vragen niet beantwoord ziet omdat niemand anders dezelfde ontvanger (met dezelfde software erin) heeft als jij, dan word je daar uiteindelijk niet vrolijk van.
En dat bedoel ik dan weer met hele brede steun, want je moet er echt niet voor bij de fabrikant aankloppen en de dealer trekt je zo twee ribben uit je lijf.
Sowieso moet je er rekening mee houden dat als je dingen doet met een ontvanger die die ontvanger er vanaf fabriek niet heeft kan, je uiteraard nul garantie aanspraak hebt.
Dit is exact dezelfde reden dat bedrijven kiezen voor Windows omgevingen op hun computers; de gebruikers kunnen er al mee overweg.
Er zijn wel goede alternatieven voor de dreamboxen.
De Relook boxen zijn al een aantal jaren te koop, en daar zijn de alternatieve mogelijkheden inmiddels ook behoorlijk uitgerijpt.
Bovendien zijn ze goedkoper.
Dan heb je ook de Reelbox, die is er in twee varianten.
Die zou zelfs meer moeten kunnen dan de Dreambox omdat er meer mogelijk is wat betreft hardware (denk aan cd/dvd opnemen).
Maar daar moet je echt op zoek naar ondersteuning (is dan wel te vinden).
Ik kan zo snel geen fatsoenlijke alternatieven bedenken die aan te raden zijn voor iemand die geen ervaring heeft met dergelijke ontvangers.
Een Nederlander die in het buitenland zit (ook wanner ie maar half in het buitenland zit) kan prima met een originele CDS goedgekeurde ontvanger aan de slag.
Hij kan ook gewoon het betreffende abonnement afsluiten.
Maar dan moet ie wel een Nederlands woonadres opgeven, bijvoorbeeld van goede vrienden of familie.
De rekeningen van het abonnement komen daar dan ook heen, en uiteraard moet je zorgen dat ze gewoon betaald worden.
Dit is de meest zorgeloze manier van werken, en ook de goedkoopste manier.
Want de ontvangers die je meer mogelijkheden bieden, kosten ook meer.
Wanneer je wil gaan kijken met een abonnement van iemand anders, dan ga je daar ook voor betalen.
Want gratizzz bestaat niet.
Dus of je geeft er wat anders voor terug, of (en dat gebeurt natuurlijk het meest) je trekt de portemonnee.
Overigens heb ik je posting met die dikke quote maar even aangepast.