win98 naar xp

B

b18

wil graag overstappen naar xp,maar computer accepteerd alleen bijgeleverde win98 cd.(het is en blijft een dell)kan dan alleen upgraden maar wil graag een nieuwe istallatie doen.is hier een oplossing voor?

Zeker weten dat die Dell nog aan de spec's voldoet voor XP?

Meer dan 128 Mb geheugen, 500Mhz of hoger qua processor en meer dan 10Gb hardeschijf en natuurlijk een bootable cdrom ondersteuning in je bios.

Rolo

ja de computer is al veel sneller en gebruik onder andere al dvd's.dat is het probleem ook niet.probleem is dat de pc geen andere bootcd accepteerd dan alleen de bijgeleverde cd.misschien iets in het bios of op het moederbord te veranderen zodat dit wel mogelijk is en de dell integratie verwijderd kan worden.

Even een vraag, misschien heb je dat al geprobeert, maarja, zeker weten rulez.;)
Heb je al eens met een bootdiskette geprobeerd van een ander operating system, zoals DOS of Win95 ofzo of ie dan opstart?

Vanaf een win98se bootdiskette kun je namelijk ook de cd-rom benaderen.
Je zou dus kunnen proberen om van diskette te booten en dan handmatig vanaf de cd-rom de XP setup te starten (die overigens niet setup.exe heet).

Let wel op, want de kans zit er meer dan dik in, dat je huidige operating system en backup daarvan, dus de restore funkties op een al dan niet verborgen partitie van je HD staat.
Je kunt het risico lopen deze dan kwijt te raken.

Als je uiteindelijk alleen upgraden kan vanuit installatie onder win98 van de XP cd, kun je alleen een dualboot systeem maken.
Normaal krijg je dan bij het opstarten de keus of je voor win98 of voor winxp gaat.

Bij Dell en Compaq oa komt het indd voor zoals BT al zegt dat er een kleine partitie is gereserveerd voor het bios of een gedeelte van het OS en dan heb je pech en kun je geen normale installatie doen.

Dat is 1 van de redenen dat ik liever zelf een pc bouw dan een pc koop van die voorgebakken 'grote' fabrikanten.
Als je erin kijkt zit er ook lang niet altijd hetzelfde in qua kwaliteit en je bent lang niet even flexibel door de keuze van plaatsen van materialen en installatie van software.

Rolo

Van 98 naar xp is mij ook al eens mislukt, maar de manier waarop het me wel gelukt is door de opstartdiskettes te gebruiken van windows 2000.

Misschien dat dit de uitkomst is?

bedankt voor de reacties,ga nog wel een en ander proberen maar was eral bang voor dat het misschien niet mogelijk is.met een andere iskette of handmatig lukte inderdaad niet.nog wat locale ''techneuten''ingeschakeld maar die kwamen met hetzelfde verhaal als rolo.toch maar een upgrade dan of een ander moederbord met processor.

Vind het wel interessant worden, nog niet zo'n hardnekkige machine tegen gekomen.

Kun je vertellen wat er precies niet lukt met de bootdiskette?
Kan je niet booten van een bootdisk?

Zonee, heb je al in de bios gekeken of dit misschien uitgeschakeld staat?
Er is in de meeste biossen tegenwoordig, naast de optie om de opstartvolgorde te bepalen, ook nog een optie om te kunnen bepalen of uberhaupt gestart mag worden van de diskettedrive en/of dat ie gebruikt mag worden.

Hoi BT! De echte cowboys zullen het ding wel knakken. Maar het is verdorie hoogst irritant dat je niet de baas van je eigen hardware bent!
Grtz.

Dat bedoel ik maar, het is toch van de gekke dat je zelf niet zou kunnen bepalen wat je met je eigen machine doet.
Dus word het puzzelwerkt en dat maakt het alleen maar interessanter. :)

is vrij simpel opstarten met opstartdiskette win 98
dan fdisk opstarten primaire dos partitie vewijderen
opnieuw opstarten nieuwe primaire partitie maken
je zal zien dat bij patitie weergeven er eentje van 8 mb
staat daar niet aan komen op nieuw opstarten
formateren en xp kan erop

gr wil

Ja hoek4 dat was ons wel bekend, maar hij geeft net aan dat het met een bootdisk niet lukt.
Vandaar ook mijn vraag wat er dan precies niet lukt.

Als opstarten via bootdisk al niet lukt, kom je ook niet aan fdisk en is het hele verhaal al afgelopen voordat het begonnen is helaas.

Dus we zullen even op zijn antwoorden moeten wachten.

de pc al weer een paar keer leeg gehad maar daar is ie weer.de optie in het bios zal ik eens naar kijken maar komt me niet bekent voor.probleem laat zich simpel omschrijven,als je probeert op te starten anders dan met de bijgeleverde 98 cd (of opstartdiskette) geeft hij de boodschap invalid boot cd.of je dit nu meteen probeert of later bij de setup pas.upgraden kan wel maar dat is niet mijn bedoeling.schijf is ook gewoon leeg met partitioneren.dus zal iets geintegreerd zijn,bij gewoon opstarten krijg je ook elke keer dat dell logo te zien.nu is mijn kennis wat btreft moederborden redelijk beperkt dus vandaar mjn vraag of daar misschien nog iets mee te versieren was.

Je kan toch kijken wat er op die opstart schijven staat, of is dat chinees? Dan zet je dat toch op een schijfje?
Grtz.

Heb je al bij Dell support zelf geprobeert overigens?
Het namelijk niet toegestaan om systemen op die manier te verkopen zonder daar uitdrukkelijk mededeling van te doen. Dus als jij een ander OS er op wenst te hebben, zullen zij je moeten vertellen hoe je dit grapje omzeilen kunt.

bij dell sturen ze me door naar de forums want men behandeld geen software problemen ,mar ik zal het nog eens proberen.kom in bios de optie boot disk niet tegen,wel de optie; reset config data-yes clears pci/pnp config data stored in flash.

dell nog maar eens gebeld maar ondersteunen nog steeds geen software problemen.volgens de goede man kon het inderdaad zo zijn dat het moederbord alleen voor 98 geconfigureerd is.wie het nog weet mag het zeggen.

Als dat zo is, dan heb je geen sofwareprobleem maar een hardwareprobleem.

In dat geval moet je op een nette juridische manier gaan dreigen. Check je papieren of de beperkingen erbij vermeld staan. Zonee, dan kun je zeggen dat je van mening bent dat ze jou op oneerlijke wijze een machine met beperkingen verkocht hebben zonder dat aan te geven.
Dat is een vorm van oplichting.
En dan netjes zeggen dat je in eerste instantie zover niet wilt gaan, maar dat ze dan wel binnen 6 weken met een afdoende oplossing moeten komen.

Let op! Als het niet vermeld staat, dan kun je hier ver mee gaan, jij als klant hebt het recht te bepalen wat op je machine komt, niet Microshit en ook niet Dell (tenzij aangegeven in de papieren).

Ohja, als er in de papieren staat dat er windows 98 pre-installed op staat, dan is dat niet wat ik bedoel. Er moet dan duidelijk bij staan dat het systeem niet geschikt is voor andere systemen.
Hiermee waren ze met mij nog niet klaar.

Maarja, ik zal ook nooit een Dell kopen, geen ander echt merk ook niet, ze hebben allemaal wel wat, dus ik bouw ze zelf, kan me dan ook het beste halen van wat ik zelf wil dus qua prijs/kwaliteit verhouding en weet wat ik in handen heb en kan ook ten alle tijde verbouwen eraan of ander OS erop zetten etc. etc. terwijl de garantie vrijwel hetzelfde is.
Half jaar omruil-garantie, 1 jaar op het volledige systeem en 3 jaar op de monitor. Wie doet je wat.

inderdaad bt,mijn vorige pc was ook zelf samen gesteld maar kon deze overnemen.is een bekende dus kan nog eens vragen of hij de papieren nog heeft.nog wat pm's binnengekregen misschien zit er wat tussen ,maar... groeten b18

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan