Zwarte Piet

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
746
Punten
113
Leeftijd
74
Zwarte Piet mag dit jaar blijven,

He gelukkig maar , weliswaar zonder gouden oorbellen (mss vervangen door een gouden neusring??) en de kleur lippenstift mag variabel zijn.

Hoe denken jullie er over?

Ik vindt dat ze niet moeten zagen...

Ze moeten blij zijn dat we een hoop van die pieten aan het werk houden. :biggrin:

Ik vind het belachelijk. Waarom geen gouden oorringen? Dat hoort bij Piet en oorringen worden in elke cultuur gedragen dus heeft ook niets met discriminatie te maken.
Dat ze andere kleuren lippenstift willen gaan doen en variaties in de zwarte kleur haar, nja, eens zien wat het geeft, zou nog kunnen.

Maar al die aanpassingen is bullshit. Gewoon feest houden zoals we dat gewend zijn. Dat is wat ik ervan vind.

Ben ik met je eens black tiger .
Het is apsurt dat alles maar op discriminatie gegooid word.
Dat ze eerst eens gaan uitspitten waar het feest vandaan komt en wat de "zwarte pieten"voor een rol hebben gespeeld.
Maar heeft niets met slavernij te maken.
En als die "zwarten "het dan discriminerend vinden wat let ze om hun koffertje te pakken en terug te gaan naar moederland.
Sorry moest er ff uit.
ZWARTE PIETEN MOETEN BLIJVEN MET HUN GOUDEN OORRINGEN EN ALLES WAT ER MEE TE MAKEN HEEFT.

idd ik snap ook niet dat men er rechtszaken van maakt dus in principe een luisterend oor!!!! ,
Het Sinterklaas feest is al deccenia lang een kinderfeest, en je moet mijn kleinkinderen eens zien rennen achter zwarte piet om wat lekkers te krijgen.
Heerlijke tijd en vooral voor de kinderen een feest mag dat 1 keer per jaar ????

En idd Scubadiver als het je niet bevalt ................... een ticket in de schoen , enkele reis naar een warm Afrikaans land

Ik heb er begrip voor dat men het woord "zwarte" enigszins als beledigend kon ervaren. Maar daarvoor is het nettere woord "neger" uitgevonden. Zo is ons dat vroeger geleerd.
Maar dat bleek op een gegeven moment niet acceptabel???
Opeens gaat een of andere kwiebus zich daar ook aan storen en moeten onze negerzoenen verdwijnen.
Nu zwarte Piet. Tussendoor waren er al andere zaken o.a. vanwege geloof. Zo gauw er iemand zich ook maar ietwat niet lekker ergens mee voelt, beginnen ze te roepen "belediging voor die en die groep" of "discriminatie" of wat dan ook.

Ik dacht juist dat het de bedoeling was dat we allen gezamenlijk naast elkaar samen leefden in dit land, daar hoort niet alleen wederzijds respect en begrip bij, maar ook geven en nemen.
Een kinderfeest wat 1x per jaar plaats vindt... een zoetigheid die al in mijn kindertijd negerzoenen werden genoemd... over zulke pietluttigheden valt men tegenwoordig.

En ik heb niets tegen gekleurde of gelovige mensen (ongeacht welke kleur of geloof), zelfs twee van in m'n familie. Maar die kleine groep die altijd maar loopt te mekkeren over zulke kleinigheden (want echte discriminatie hebben we hier al lang niet meer)... hebben die niets beters te doen? Hebben die geen werk of iets nuttigers om zich mee bezig te houden?
Dit is al zo ontzettend lang een gebruik in NL en totaal niet kwaadaardig... doe effe normaal! Gedraag je gewoon als een Nederlander als je Nederlander bent of als je hier zo graag woont. Is dat nu zo moeilijk? Get a life, get a job!

Na mijn weten zouden ze dan ook de Kerstman eens moeten gaan controleren, want die maakt toch gebruik van zijn Elfjes?
Die worden althans in allerlei kerst films weergegeven door lilliputters! (Oeps Kleine mensen)..
Dat zijn toch de slaafjes van de Kerstman, die er voor zorgen dat zijn cadeautjes op tijd klaar staan om bezorgt te worden?
Worden aangekleed in rare gekleurde kledij met, jawel, zelfs Puntmutsjes op hun hoofd.

Yep, en zo is er overal wel iets te vinden wat dan wel weer om een of andere reden afgeschaft kan worden.
Films met Kerstman om die reden of omdat rendieren voor een slee spannen niet meer van deze tijd is of weet ik wat ze weer vinden. Dikke bulls**t.

Het ergste vind ik nog de bemoeienis van Europa hier bij.
Alsof ze daar geen betere dingen hebben te doen, dan zich te bemoeien met een traditioneel feest in Nederland.
Hoe zat dat ook alweer in Spanje? Stieren die mishandeld worden door ze door de straten te jagen en of doodgemarteld worden in arena's, omdat dat traditioneel is in Spanje. Word tot op heden ook maar toegelaten.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan met opnoemen.
Idd zoals Black Tiger zegt: Bullsh*t

Door al die aandacht kon het wel eens zo zijn dat het gaat escaleren.

Bv een Donker getinte landgenoot die te horen krijgt , Kijk!!! Leuk!!! je familie hebben ze een paar dagen vrij gegeven .. En nog veel meer grappen en grollen en dat allemaal te danken aan die paar kloothommels.

Eigenlijk is het al jaren een discussie van niets.
Zie hier Keek op de Week (Van Kooten & De Bie) 3 december 1989.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=LyW5rhee_nc]Keek op de Week[/ame]

Tja natuurlijk komt het voor dat wel eens iemand zal zeggen als ze een donkere zien van "hee kijk, daar loopt zwarte piet". Deed ik vroeger ook wel eens als kind zijnde. De vergissing werd me dan wel duidelijk gemaakt door mijn ouders.
Van de andere kant zullen er ook wel kids zijn in bijv. Afrika die aan hun ouders vragen als ze een blanke zien "mam is die gebleekt door de zon of heeft die te lang in het ijs gelegen" of zoiets?
Leven en laten leven... meer is niet nodig.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan