Ik moet me sterk vergissen als TeleSur geen franse zender is.
TeleZüri bestaat ook en het ziet er uit als of dat een (digitale)kabelzender vanuit Zürich is.
Je kunt meer info over die zender vinden op hun
website (klik!).
Die site gaat over de kabelfrequenties waarop zij landelijk te vinden zijn.
In mijn snelle poging ben ik niet tegen gekomen wat wijst op andere uitzendwijzes dan via de kabel, dus ook niet via satelliet.
Zenders die we weten en willen zijn met name SAT1/Pro7/RTL/RTL2/ARTE/SF1/SF2/TeleZuri. Niet al deze zijn echt Zwitsers (zijn ook Duitse bij).
De zenders SAT1/Pro7/RTL/RTL2/ARTE zijn zoals jack al vermeldde FTA, dus zonder abonnement te ontvangen.
De zenders SF1/SF2 zijn te ontvangen in het
SRG (klik!) pakket op Hotbird 13.0 oost, ook dat vertelde jack al.
Ongetwijfeld kun je op hun site terug vinden hoe je een abonnement kunt aflsuiten.
Van TeleZüri kan ik dus geen satelliet frequentie terug vinden dus is het onwaarschijnlijk dat die zo te ontvangen is.
We gaan niets doen met fun kaartjes want gezien je vraag wil je er helemaal geen hobby van maken.
Daarmee is het ook niet waarschijnlijk dat de dreambox de meest geschikte ontvanger voor je is.
Je kunt dan beter kiezen voor een ontvanger die het codeer systeem van SRG aankan, of eentje waarin je een module kunt stoppen die dat kan.
Op dit moment is dat het codeersysteem Viaccess, maar ook ik meen gelezen te hebben dat dat binnenkort gaat veranderen (kan het zo snel even niet terug vinden).
Je kunt de Astra 1 satelliet en de Hotbird satelliet ontvangen met een enkele schotel installatie waarin een speciale LNB ("ontvangstkop") zit die deze twee tegelijk kan ontvangen.
Zo'n LNB heet dan een monoblock, en als je die gaat halen moet je vermelden dat je dus 19,2 en 13.0 oost wilt ontvangen.
Je moet dan wel de ontvanger goed instellen (trefwoord DiSEqC) maar dat is geen heel groot probleem.
Je moet je ook realiseren dat satelliet signalen niet zomaar doorverbonden kunnen worden zoals een (analoog) kabel of antenne signaal.
Je moet dan dus per kijkpunt (tv) een ontvanger plaatsen en daar dan ook rekening mee houden bij de LNB vanwege het aantal uitgangen dat deze heeft.
Je doet er verstandig aan een en ander even op een stukkie papier uit te werken.
Voor verdere vragen ben je hier altijd welkom.