Zwitserse zenders ontvangen: hoe?

E

emeiners

Hoi goeroes,

Ik ben totaal nieuw op gebied van sateliet ontvangst dus ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen. Ik wil graag weten (in Jip&Janneke taal graag :) ) wat ik nodig heb om Zwitserse zenders te kunnen ontvangen? Ik heb iets opgevangen over free to air zenders en andere waarvoor ik een kaartje zou moeten kopen. Dat laatste is geen probleem.

Ik zou je hulp zeer op prijs stellen dus bedank ik je maar vast bij deze.

groet

Ed

Allereerst welkom op Satellite Fun.

Met "een kaartje kopen" neem ik aan dat je een smartcard bedoeld voor eventuele Zwitserse betaalproviders. Da's dus geen probleem begrijp ik.

Het is misschien gemakkelijker om je te helpen als je kunt aangeven welke Zwitserse zenders je graag zou willen ontvangen.

Uiteraard is een schotel nodig, natuurlijk ook een ontvanger, voorzien van smartcardslot. Hierin bestaan echter vele variaties. Om beter aan te kunnen geven welke geschikt is voor je, is er meer informatie nodig.

Heb je bijv. graag een ontvanger waar meer mee kan, waar je ook eens mee kunt hobbyen, of wil je liefst een zeer stabiele ontvanger, hoeven er niet zoveel mogelijkheden en gaat het er maar om dat je die Zwitserse zenders ontvangt?

De grootte van de schotel is afhankelijk van de gewenste zenders, er zitten namelijk ook Zwitserse zenders op de hotbird, en dan is misschien een 80cm met twin-lnb wel zo handig.

Hoi Black Tiger. Bedankt voor je reactie !

Ik denk inderdaad dat zo'n kaartje een smartcard heet, maar ja, zoals gezegd heb ik er maar bar weinig verstand van...

De ontvanger hoeft wat mij betreft niets speciaals te kunnen. Ben ook geen hobbyist wat dat betreft. Zenders die we weten en willen zijn met name SAT1/Pro7/RTL/RTL2/ARTE/SF1/SF2/TeleZuri. Niet al deze zijn echt Zwitsers (zijn ook Duitse bij). 'k geef toe, het komt lui over maar echt zin (en gevoel/kennis ervoor) heb ik niet om me er helemaal in te verdiepen. Zodoende hoop dat een kenner deze leek kan helpen :) Bedankt alvast weer...

Nou voor de meeste heb je niks nodig,, want die zenden allemaal vrij uit op de Astra 19 Oost.

Die TeleZuri ken ik eigenlijk niet.

Zie wel een Telesur op astra die ook vrij te ontvangen is.

SF! en 2 is een ander verhaal,, die zenden uit op de eutelsat 13 oost en is wel te ontvangen met bv. een dreambox of met andere ontvanger en een funkaartje.

Alleen dat zal niet lang meer duren want die gaan volgens mij dit jaar nog over op een andere codering en die is nog niet gekraakd.

Ik moet me sterk vergissen als TeleSur geen franse zender is.

TeleZüri bestaat ook en het ziet er uit als of dat een (digitale)kabelzender vanuit Zürich is.

Je kunt meer info over die zender vinden op hun website (klik!).

Die site gaat over de kabelfrequenties waarop zij landelijk te vinden zijn.

In mijn snelle poging ben ik niet tegen gekomen wat wijst op andere uitzendwijzes dan via de kabel, dus ook niet via satelliet.

Zenders die we weten en willen zijn met name SAT1/Pro7/RTL/RTL2/ARTE/SF1/SF2/TeleZuri. Niet al deze zijn echt Zwitsers (zijn ook Duitse bij).
De zenders SAT1/Pro7/RTL/RTL2/ARTE zijn zoals jack al vermeldde FTA, dus zonder abonnement te ontvangen.

De zenders SF1/SF2 zijn te ontvangen in het SRG (klik!) pakket op Hotbird 13.0 oost, ook dat vertelde jack al.

Ongetwijfeld kun je op hun site terug vinden hoe je een abonnement kunt aflsuiten.

Van TeleZüri kan ik dus geen satelliet frequentie terug vinden dus is het onwaarschijnlijk dat die zo te ontvangen is.

We gaan niets doen met fun kaartjes want gezien je vraag wil je er helemaal geen hobby van maken.

Daarmee is het ook niet waarschijnlijk dat de dreambox de meest geschikte ontvanger voor je is.

Je kunt dan beter kiezen voor een ontvanger die het codeer systeem van SRG aankan, of eentje waarin je een module kunt stoppen die dat kan.

Op dit moment is dat het codeersysteem Viaccess, maar ook ik meen gelezen te hebben dat dat binnenkort gaat veranderen (kan het zo snel even niet terug vinden).

Je kunt de Astra 1 satelliet en de Hotbird satelliet ontvangen met een enkele schotel installatie waarin een speciale LNB ("ontvangstkop") zit die deze twee tegelijk kan ontvangen.

Zo'n LNB heet dan een monoblock, en als je die gaat halen moet je vermelden dat je dus 19,2 en 13.0 oost wilt ontvangen.

Je moet dan wel de ontvanger goed instellen (trefwoord DiSEqC) maar dat is geen heel groot probleem.

Je moet je ook realiseren dat satelliet signalen niet zomaar doorverbonden kunnen worden zoals een (analoog) kabel of antenne signaal.

Je moet dan dus per kijkpunt (tv) een ontvanger plaatsen en daar dan ook rekening mee houden bij de LNB vanwege het aantal uitgangen dat deze heeft.

Je doet er verstandig aan een en ander even op een stukkie papier uit te werken.

Voor verdere vragen ben je hier altijd welkom.

Het is inderdaad zo dat de Zwitserse publieke omroep (SF1,SF2, TSI1,TSI2,TSR1 enTSR2) van codering aan het wisselen is. Ze blijven bij Viaccess, maar een latere versie. Ik dacht 2.3 of 2.5. SF info is FTA.

De nieuwe kaarten worden al verzonden. Ik heb de mijne 2 maanden geleden ontvangen. Zodra de nieuwe kaart is verzonden wordt de oude kaart in een paar weken uitgeschakeld. Ik zie nu provider ID 23800 i.p.v. 940 op de oude kaart.

...De zenders SF1/SF2 zijn te ontvangen in het SRG (klik!) pakket op Hotbird 13.0 oost, ook dat vertelde jack al....
...Je kunt de Astra 1 satelliet en de Hotbird satelliet ontvangen met een enkele schotel installatie waarin een speciale LNB ("ontvangstkop") zit die deze twee tegelijk kan ontvangen.

Zo'n LNB heet dan een monoblock, en als je die gaat halen moet je vermelden dat je dus 19,2 en 13.0 oost wilt ontvangen...
Hooi, bedankt (om te beginnen :aanbid: )

Even om te zien dat ik het goed begrijp; 13.0oost is om SF1&2 te ontvangen (waarvan de kans aanwezig is dat die binnenkort verdwijnen). Daarnaast is 19,2 dan om Astra1 te ontvangen waarop meest van de genoemde FTA zijn.

Maar om even naar de hardware te gaan, kan iemand mij misschien iets adviseren in de zin van "die of die complete set bij die of die winkel" zou moeten voldoen aan wat ik nodig heb? Waarbij ik er dan vanuit ga dat ik Hotbird en Astra1 FTA kan ontvangen. Vooralsnog zijn de zenders waarvoor ik een kaartje nodig zou hebben van ondergeschikt belang (moet ook niet teveel zenders hebben want dan komen we nooit meer in de slaapkamer... :cool: )

Is die LNB dan trouwens geen "duoblock" ipv een "mono"? Ik heb ook wel eens iets gezien over twee LNB's op 1schotel...

Wederom mijn dank voor jullie adviezen!

groet

Ed

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan