Nou BT Ik vind dat wel erg voor hem opneemt.
Kijk het is een dictator, dus daar keur ik niets van goed. Ik neem het grotendeels ook niet voor hem op want ik keur af wat hij doet. Maar ik kan me wel in hem inleven, het van zijn kant bekijken zal ik maar zeggen. Als je dat voor hem opnemen noemt, nja, ik zie dat anders maar dan zij het zo.
Ja nu wordt je opgesloten in Rusland sinds de oorlog, voorheen viel dat nogal mee. In China is dat niet anders. Dat is nu eenmaal bij die landen. Steun ik dat? Zeer zeker niet, maar ik ga me er dan ook niet mee bemoeien, dat moet van binnen uit opgelost worden.
Zoals dat bijna gelukt was met de komst van Gorbatsjov.
Wat ik wel doe is uitleggen -waarom- hij iets doet en waar hij al tijden voor aan het waarschuwen is. Maar Europa trekt zich nergens iets van aan en blijft op tenen trappen. Ongeacht of het een goed- of kwaadaardig persoon is waarbij dat gebeurt, op een gegeven moment is een grens bereikt.
En een oorlog is nooit goed, maar alle andere poging werd gewoonweg niet naar geluisterd. Op welke manier had hij het dan nog kunnen doen? Terwijl anderen verdragen met voeten treden en zich nergens iets van aan trekken?
Net als bij de MH17 ramp zijn er hier meerdere schuldigen!
Want de hoofdschuldige zijn in dit geval de separatisten, maar mede verantwoordelijken zijn de Oekraïne (te laks met sluiten luchtruim) en de KLM (geldkwestie boven veiligheid). Maar dat is allemaal snel stilgezwegen nadien.
Maar wie kreeg hier weer de schuld? Poetin c.q. Rusland. Ja want die hebben die raketten toch geleverd? Klopt. Zullen we eens even afvinken hoeveel onschuldigen er gestorven zijn door wapenleveranties van o.a. de Amerikanen? Pak dan nu ook degenen aan die het ding bediend hebben en niet het land wat de wapens geleverd heeft. Dat gebeurt anders ook nooit. Stel je nu eens voor hoe Rusland dat ervaart?
Wat ik ook graag doe is vergelijken. Want we vinden nu Poetin wel de grote boeman, maar de illegale inval in Irak, waar dus echt geen gevaarlijke wapens lagen was ook een onjuiste oorlog, met minder burger slachtoffers gelukkig. Maar nodig was het niet. Daar is kort iets over gezegd en daarna niet meer. De Amerikanen zitten er nog steeds, zoals in zo'n beetje elk land waar ze ooit geholpen hebben.
En het is 1 grote ellende. De dictator daar was niet fijn voor het land, maar er werden toen geen aanslagen gepleegd tussen groepen.
In Afghanistan hebben ze de Taliban verjaagd, terwijl daar ook corruptie hoogtij vierden, terwijl men gewoon van tevoren kon weten dat als men zou vertrekken dat die Taliban weer terug zou komen. En weer is er verbazing dat "opeens" de Taliban "zo snel" op rukt? Had ook weer niemand verwacht? Kom op zeg, zijn ze blind bij de regeringen? Dat zagen we binnen onze vriendenkring al weken van tevoren aankomen.
Allemaal doden en gewonden alleen maar voor de olie en het geldkistje van het westen. Uiteindelijk voor 0 want de Taliban is weer aan de macht.
Wat heeft al dat geweld en al die doden nu voor zin gehad? Daar wordt niet over nagedacht, mag niets over gezegd worden, dat is niet kies.
Men steukt de boel op zodat er een revolutie komt in de Oekraïene, gesteund door het westen, waarbij het westen uitspraken doet die de indruk wekken van beloftes. Dat het democratisch wordt aldaar, prima, maar men heeft niet verder gedacht dan de neus lang is. Had men werkelijk gedacht dat Rusland (ongeacht of het Poetin of iemand anders zou zijn) de zwarte zee vloot zo maar onbeschermd zou laten??
Nogmaals, ik keur het zeer af wat hij doet, maar leg wel uit dat de schuld niet alleen bij Poetin gezocht moet worden maar de EU ook eens goed bij zichzelf te rade moet gaan waar ze mee bezig zijn en duidelijker beleid hanteren. Die kunnen echt hun handen niet in onschuld wassen.
Denk even terug aan WO I (en ook 2). We geven ook daar de Duitsers de schuld van. Maar is dat wel zo? Voor WO I werd o.a. Duitsland geboycot met handel door Engeland en Frankrijk, de twee belangrijkste landen. Dat was mede aanleiding voor Duitsland om mee te gaan mobiliseren toen Oostenrijk/Hongarije de oorlog verklaarde.
WO II... ook de gemeenschap samen schuld. Er werd een wapenstilstand (geen overgave!!) getekend, ondanks dat Duitsland wel verloren stond, maar er waren er nog genoeg die dat niet zo zagen.
Daarna werd gewoon gedaan alsof Duitsland de overgave getekend had en werd door de andere landen bepaald dat Duitsland idioot hoge herstelbetalingen moest doen en stukken land van hun als vergoeding af moesten geven aan anderen landen. Dat is met name wat Duitsland toen in die crisis bracht. Heel vele mensen waren nog in onvrede over die herstelbetalingen en het feit dat er veel beperkingen werden opgelegd.
Zie dan maar eens iets goeds te doen. Bij armoede en irritatie kreeg iemand als Hitler gewoon een voedingsbodem. Is Hitler het dan alleen schuld? Nee bepaald niet. Hij is wel de kwade uitvoerder, maar de voedingsbodem lag dus al in de verstikking door de andere landen.
Kijk naar de huidige situatie gewoon in ons eigen landje. Er is steeds meer onvrede, mensen gaan meer morren en nu zijn het niet de joden, nu zijn het de moslims die aangewezen worden als de "fouten" en de vluchtelingen en dat is weer voedingsbodem voor partijen als PVV en FvD. Nu zijn die (op dit moment) misschien nog niet zo extreem, maar vergeet niet dat de NDAP dat in het begin ook niet was.
En uiteraard.... het gaat zelden goed als er dictators aan de macht zijn of communistische partijen a la Rusland en China en Noord Korea.
Oorlog is nooit goed, ongeacht wie hem begint, links, rechts, boven, beneden, oost, west, zuid, oost, maakt allemaal niet uit, maar de schuldvraag ligt wel bijna altijd op meerdere vlakken.